Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 22 MP Canon med NY objektivfattning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Är det inte vettigare att satsa på bilddynamik istället för pixelhysteri? Jag har sett bilder från en KM D7D med 6 MP uppförstorade, bland annat till tavla på 70 x 100 cm (eller nå't sån't) och den bilden var suveränt fin på alla sätt och vis, så mängden pixlar verkar ju inte så intressant.
Canon kommer att satsa på både och. Den som köper ett bakstycke för mer än 100 kSEK är inte pixelhysterisk utan behöver upplösningen, likaväl som vissa använder film i formatet 4x5 eller t o m 8x10. Kommer högre upplösning i 35mm-formatet kan Canon ta en del kunder från MF-segmentet. Det är dock en dyr lösning att ta fram en ny fattning och nya objektiv.

I denna artikel jämförs 4x5 med 1Ds mkII: http://www.luminous-landscape.com/columns/1Ds-4x5.shtml. Olika behov, olika verktyg. Jag är nöjd med 13MP, 6 är för lite för mig; 16,7MP får spö av 4x5 film, vissa vill ha/behöver den upplösningen.
 
Ju visst var det historien.

Men Japanerna mänade värkligen något med sitt gyllna märke. Det innehöll oxå en kod som linkade tillbaka till respektive kontrollant.
Och kvaliteten ökade till topp class.
Som sitatet sejer: Det togs bort secundo -80. Jag undrar på om det då gradvis fick motsatt effect. De enorma volymer och automatiserte produktionslinier gör det nog omöjlig med fysisk/teknisk slutkontroll.

Jag har jobbat med skipsteknisk utrustning; mycket i Japan; senn tidlig 60-tal. Samma berg o dalbana där. När man sto på toppen sent -80, flyttede eller tappade man produktionen till andra Asiatiska länder, men stora kvalitetsproblem som resultat.

Nej; våra innstäg- och mellanklass- kamror blir mer o mer engångsvaror med variabel kvalitet, dyra rep.kostnader och kort levtid. Det måsste vi nog leva med, tyvärr.
/Erik J
 
Re: Re: Slutkontroll i produktionen....

AFE skrev:
Kvalitetskontrollen har nog blivit klart sämre på prylarna i och med att det säljs så mycket mer nu än det gjorde när PASSED satt på i stort sett allt vad kameror hette från Japan.

Man kan hoppas att det ska bli bättre, men jag skulle inte satsa några pengar på det ...
Har du något som stödjer påståendet att kvalitetskontrollen har blivit sämre?

(Sidonot: kvalitetskontrollen kan faktiskt ha blivit bättre samtidigt som kvaliteten har blivit sämre. Kvalitetskontroll handlar om att ha så jämn kvalitet som möjligt och inte om att alltid ha så hög kvalitet som möjligt.)

Jag tror att kvaliteten inte har försämrats sen JCII slutade klistra PASSED-märken på kamerorna. Dock har volymerna ökat en hel del, så antalet fel i absoluta termer kan mycket väl ha ökat även om felfrekvensen har minskat.
 
Allt fler diskuterar problem på Internet, det kan säkert också ge ett överdrivet intryck av att det är vanligt med fel. Den stor majoriteten som inte har problem har ju inte samma anledning att skriva det.
 
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om Canon kom med en kamera som har en större sensor än 35 mm och som kräver en ny serie objektiv.
Detta skulle då vara en dyr pjäs för att komma in i mellan/stor formatklassen men troligtvis med ett smidigare yttre.

Kan inte tänka mig att dom skulle byta fattning för EOS serien inom överskådlig framtid då dom ger ut nya modeller av husen ett par gånger om året.
 
Anders Östberg skrev:
Allt fler diskuterar problem på Internet, det kan säkert också ge ett överdrivet intryck av att det är vanligt med fel. Den stor majoriteten som inte har problem har ju inte samma anledning att skriva det.

Jag tror du har helt rätt. Kamerorna idag är snarare bättre än ”förr i världen”.
Sedan jag köpte min Canon D30, D60,10D, 20D, 30D och 5D har jag ALDRIG behövt skicka in någon av dem för att de har gått sönder.
Förr var det vanligt med slutare som behövde justeras, ljusmätare som pajade och saker som hängde sig och trasslade lite då och då.
En av mina sista analoga var en NIkon FM 2 som skulle vara helt fantastisk. Till slut vågade jag inte lita på den. Så många fel hade den haft att jag totalt förlorade förtroendet för den.
Eftersom jag bor i ett snötäckt rike så vill jag också poängtera att dagens kameror är mycket bättre i kyla. Allting var inte bättre förr. Även om vi gärna vill tro att det var det.
 
Så det så.....

hornavan skrev:

En av mina sista analoga var en NIkon FM 2 som skulle vara helt fantastisk. Till slut vågade jag inte lita på den. Så många fel hade den haft att jag totalt förlorade förtroendet för den.
.

Ett sådant uttalande kann man ju tryggt göra i ett Canon-forum......
 
Re: Så det så.....

fujicanon skrev:
Ett sådant uttalande kann man ju tryggt göra i ett Canon-forum......

Jag kan göra det i vilket forum du vill; det var en skitkamera, kanske ett måndagsexemplar, men dock den sämsta systemkamera jag ägt och det vill inte säga lite.

För övrigt undrar jag vilka fakta eller undersökningar du refererar till när du vidlytftigt påstår saker som du inte verkar veta nånting om?
 
Re: Re: Så det så.....

hornavan skrev:
Jag kan göra det i vilket forum du vill; det var en skitkamera, kanske ett måndagsexemplar, men dock den sämsta systemkamera jag ägt och det vill inte säga lite.

För övrigt undrar jag vilka fakta eller undersökningar du refererar till när du vidlytftigt påstår saker som du inte verkar veta nånting om?

Huuuuu; Du kann komma på bättre humör nu, när FM 2:an är borta.
Förresten; vad är det jag "inte verkar veta nånting om?" ?
/Erik J
 
Anders Östberg skrev:
Jag såg en tabell en gång som visade vilka av Nikons kameror och objektiv som passar med varandra och vilka funktioner som fungerar eller inte fungerar... vilken djungel.

http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

*Alla* EOS kamerahus (digitalt och film) oavsett ålder fungerar med full funktionalitet med *alla" EF-objektiv utan undantag. ;-)

Vet inte hur man skall definiera "full funktionalitet", men jag skulle nog kalla vinjetteringen som ett EF-S objektiv skapar på en 35mm EOS filmkamera som något "störande" iallafall.

EF-s är förvisso inte EF, men det är samma objektivgänga, precis som nikons manuella gluggar är samma gänga som deras AF-gluggar eller deras DX gluggar. Icke-konsekventa gluggar eller vad de skall kallas finns altså inom båda systemen, canon är inget undantag. :)


Jag vet inte om jag själv adderade till vad jag nu kommer att klaga över, men denna tråd liknar på skrämmande sätt de fanboy-inluerade forumen på Dpreview, där nikonisterna och canonister utkämpar ett oändligt troll-krig mellan sina respektive forum. Sorgligt nog verkar ju samma sak hända här så fort någon nämner nikon och canon i samma post. Är folk så osäkra i sin investering i fotoprylar att den måste hävdas jämt och ständigt? :)
 
Jag ber hövligast om ursäkt att jag dels nämnde Nikon och dels klagade på den.
Jag skulle naturligtvis sagt att jag hade en " XXX "
som inte var så bra.
Detta påhopp kan väl jämföras med Mohammedteckningarna. (Ironi)
 
Re: Re: Re: Slutkontroll i produktionen....

PMD skrev:
Har du något som stödjer påståendet att kvalitetskontrollen har blivit sämre?

(Sidonot: kvalitetskontrollen kan faktiskt ha blivit bättre samtidigt som kvaliteten har blivit sämre. Kvalitetskontroll handlar om att ha så jämn kvalitet som möjligt och inte om att alltid ha så hög kvalitet som möjligt.)

Jag tror att kvaliteten inte har försämrats sen JCII slutade klistra PASSED-märken på kamerorna. Dock har volymerna ökat en hel del, så antalet fel i absoluta termer kan mycket väl ha ökat även om felfrekvensen har minskat.

Jag menade nog egentligen mer som du skriver, alltså att det inte längre är lika hög kvalitet på dyra fotoprylar som det var tidigare - därmed inte sagt att kvaliteten generellt är dålig.

Det är klart att det är felen som märks på Internet. Det är ju inte så många som postar trådar med "Min Caninolta med 12-300mm tar alltid perfekta bilder!" - en sån tråd blir ju inte så intressant ;)
 
Det beror en hel del på hur man uttrycker sig, jag tycker inte "ordväxlingen" här kommer i närheten av dpreview. Det är väl bara lite vänskapligt gnabb. :)
 
Re: Re: Så det så.....

hornavan skrev:
Jag kan göra det i vilket forum du vill; det var en skitkamera, kanske ett måndagsexemplar, men dock den sämsta systemkamera jag ägt och det vill inte säga lite.

Måste varit ett måndagsex. Jag har jobbat med ett antal FM och FM2:eek:r, och känner andra som jobbat med de modellerna i åratal utan problem.

Nu kör jag dock Canon och digitalt och är nöjd med det. Däremot kör jag gärna med gamla manuella Nikonobjektiv på min Canonkamera :)
 
EnbersBuskE skrev:
Vet inte hur man skall definiera "full funktionalitet", men jag skulle nog kalla vinjetteringen som ett EF-S objektiv skapar på en 35mm EOS filmkamera som något "störande" iallafall.
Ja, den vinjetteringen är helt otroligt stor, mest beroende på att det inte går att montera ett EF-S-objektiv på en 35mm EOS filmkamera ...
EF-s är förvisso inte EF, men det är samma objektivgänga
Det är alltså inte samma "objektivgänga" (fast jag skulle nog använda ordet "objektivfattning" istället, eftersom det inte är en gänga.)
 
Vet inte om det spelar nån större roll, men den allra första posten i den här tråden ar upp NIKON innan den påtalar att "Canon nog också kommer att byta". Om man nu undrar hur Nikonisterna hamnar i samma sällskap som De Canoniserade...

När det gäller felfrihet så finns det en paradox i modern tillverkningsstyrning. Den innebär att ju färre fel som finns (rent allmänt) på produkten, ju fler fel kommer att drabba slutkunden. Det beror på att när man har mycket få fel så skickar man produkten oöppnad och oprövad till slutkunden, som då gör slutkontrollen själv. Har man en mycket bra produkt kan man göra så.

Men det betyder också att japanerna med klistermärkena (eller dagens motsvarigheter, snarare) heller aldrig fångar upp de få trasiga exemplaren så de sorteras undan.

Personligen tycker jag att det vore rimligt att de som därför får en kamera som måste justeras eller bytas ut också får kompensation - det avspeglas ju också numera i konsumentskyddsreglerna i någon liten omfattning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.