Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny 22 MP Canon med NY objektivfattning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Not a f***ing chance säger jag. Canon har ett väl fungerande objektivsystem. Jag vill påstå att det fortfarande, efter 20 år är väldigt modernt. Det ser vi först nu när andra tillverkare börjat efterlikna det med AF-motorn i objektivet.

Däremot behöver Canon bättra sig på vidvinkelsidan..och översätter man texten till det, så låter det rimligt med ett "nytt linssystem" men inte en ny fattning. Canon har för bra objektivteknologi för att överge den. Alternativt så är systemen kompatibla fullt ut med varandra.

Om Canon skulle byta objektivfattning EN GÅNG TILL så tror jag att många människor skulle bli så förbannade att canon skulle förlora på affären.

Såvitt jag vet och förstått så bytte man från FD till EF för att få elektriska kopplingar mellan hus och glugg vilket bland annat gjorde så att man kunde ha just fokusmotorn i gluggen och inte i huset. I och med att detta fortfarande fungerar så lär det ju inte finnas någon anledning till att byta.

Däremot håller jag med Jeppe om att Canon måste stärka upp sina vidvinklar och då kan man nog tänka sig ett "nytt linssystem", jag hörde faktiskt något liknande när jag pratade med en av killarna på Kameradoktorn härom veckan, men det är ju bara ett rykte...

/Daniel, som verkligen vill ha en bättre vidvinkel...

Kan mycket väl bli så, att Canon byter till en Minolta-Konica-Sony A-bajonett, för att få tillgång till de riktigt vassa Zeiss objektiven!
Även Sony optiken skulle ge Canon kamerahusen ett lyft, ha-ha!
Inte?

Eller varför inte det mest uppenbara: kör Canon med Nikon-fattning. Så att vi vidvinkelkillar slipper köra med adapter hela tiden...

Jeppe skrev:
..och översätter man texten till det, så låter det rimligt med ett "nytt linssystem" men inte en ny fattning.
"They may even make a new mount again for an entirely new lens design."

Jag tycker att det är svårt att översätta det på ett annat sätt än just "ny fattning".

Om det är nu sant eller inte har jag dock för lite underlag att spekulera om.

pareli skrev:
Eller varför inte det mest uppenbara: kör Canon med Nikon-fattning. Så att vi vidvinkelkillar slipper köra med adapter hela tiden...
Det vore så underbart om alla hade samma fattning! En drömvärld för konsumenterna... :)

Dom som skrev det där måste ha käkat sån där spännande svamp.

timofej skrev:
"They may even make a new mount again for an entirely new lens design."

Jag tycker att det är svårt att översätta det på ett annat sätt än just "ny fattning".

Om det är nu sant eller inte har jag dock för lite underlag att spekulera om.

Timour, då måste läsa mellan raderna. Det finns alltid en gnutta sanning i varje rykte ;)

Således slänger man bort första halvan och översätter den andra halvan, så blir det ett rimligt antagande istället för ett orimligt rykte ;)

Skulle Canon svika sina kunder en gång till så är det nog en gång för mycket, men vem vet dom har ju gjort det förr......

Nikon kommer aldrig byta fattning, det företaget tänker mer på sina kundkontakter än profit, med Nikon känner man att man tillhör en familj :)

/kent

Jag såg en tabell en gång som visade vilka av Nikons kameror och objektiv som passar med varandra och vilka funktioner som fungerar eller inte fungerar... vilken djungel.

http://www.nikonians.org/nikon/slr-lens.html

*Alla* EOS kamerahus (digitalt och film) oavsett ålder fungerar med full funktionalitet med *alla" EF-objektiv utan undantag. ;-)

Anders Östberg skrev:Jag såg en tabell en gång som visade vilka av Nikons kameror och objektiv som passar med varandra och vilka funktioner som fungerar eller inte fungerar... vilken djungel.

*Alla* EOS kamerahus (digitalt och film) oavsett ålder fungerar med full funktionalitet med *alla" EF-objektiv utan undantag. ;-)
*Alla* Nikon AF kamerahus (digitalt och film) oavsett ålder fungerar med full funktionalitet med *alla" AF-objektiv utan undantag.

Lägg därtill att du med kameror som F90/100, F5/6, D200, D1/D2, m.fl kan använda alla manuella objektiv sedan 1977 med full funktionalitet (dock ej alltid alla mätmoder, men bättre kameror klarar även flerfältsmätning).

MF-gluggar efter 1977 kan *användas* på alla AF-kameror (använder då lös mätare, histogram, etc).

Vissa kameror klarar dessutom optik sedan 1959, modifierad till Ai-standard.

Canon är nog bra på en hel del, men att framhäva deras systemkompatibilitet jämfört med Nikon? Då är man nog ute på lite tunn is...

Det är OK med tunn is, mina Canon-hus är tätade. ;-)

Hur mycket längre ska vi hålla på och tjafsa? :)

Zoso skrev:
..............
Nikon kommer aldrig byta fattning, det företaget tänker mer på sina kundkontakter än profit, med Nikon känner man att man tillhör en familj :)

/kent

Det är väl därför tom tar pröjs för sina mjukvaror, emedan Canons är gratis....allt för att höja familjekänslan ;-)

Vad har Nikon med Canons nya? kamera att göra?

Jag lägger den meningen på minnet :)

Det här med bakåtkompabilitet är bra.. men allvar.. hur många promille av användarna tror ni använder gamla grejor? Förmodligen är procentsatsen betydligt högre här på FS, men över lag tror jag inte det är speciellt många som utnyttjar bakåtkompabiliteten.

Canon tar dessutom ett helt gäng objektiv från olika tillverkare med en adapter, tack vare avståndet till filmplanet och den stora fattningen.

Nog sagt i detta ämne!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar