Annons

Nu ska äntligen en kamera köpas - hjälp mig välja!

Produkter
(logga in för att koppla)

0ddish

Medlem
Så nu ska äntligen en kamera köpas:

Budget: 8000kr, då ska allt som behövs för att komma igång igång!

Användar område: macrobilder, bilder när det är mörkt, landskap, djur m.m

kunskap om fotografering: nästan noll, har fotat ganska mycket med min kompaktkamera. ska bli min första systemkamera. Känner att jag vill ta steget längre från kompaktkameran.

Min fråga: ska jag satsa på en billigare kamerá och köpa bättre objektiv eller ska jag satsa på en kamrea med mitobjektiv? tänker på canon 400d i så fall.

Sen vilken sida rekommenderar ni att man handlar ifrån? Pris kontra service.
 
k100d har jag kikat lite på.. den verkar väldigt intressant! vad för objektiv förutom kitobjektivet rekommenderar ni att jag införskaffar mig för att kunna ta dom bilder jag vill?
 
Tja, kitobjektivet är ganska dugligt, men du kanske skulle fundera på ett 50mm f/1.4 med mellaringar för macro och för att fota i dåligt ljus.
 
eller så byter du ut kitoptiken mot Sigma 17-70 (halv) Macro som kanske är den mesta "all round" linsen som finns. Då ligger du iof på drygt 8000 och du behöver dessutom minneskort och ett stativ.
 
Jag har aldrig förstått alla dessa trådar med frågor "Vilken kamera skall jag köpa?" "Vilken optik skall jag köpa?"
Varför fråga andra vad dom tycker, det blir lika många svar, som antalet personer som svarar!
Alla anser sitt märka vara överlägset, ha-ha!

När jag köper något, oavsett vad det är, då är jag påläst, ingen kan veta bättre än jag själv mina behov, jag läser ibland tester, visserligen med en "nypa salt", gör sedan en bedömning, begrundar, känner på produkten, provkör osv.
Har man ingen egen uppfattning om olika kameror, då bör man köpa en enkel modell, ingen avancerad D-SLR, utan en kompakt digitalare.
Med tiden kommer kunskaperna ...
 
larsborg skrev:
Alla anser sitt märka vara överlägset, ha-ha!
Det var därför jag tyckte han skulle köpa en Pentax? ;)

Annars håller jag med dig, man bör läsa på ordentligt och veta vad man vill ha, när jag köpte första kameran frågade jag inte på något forum, jag läste på om de olika modellerna och testade dom i en affär.

/Anders, som valde Minolta.
 
larsborg skrev:
Jag har aldrig förstått alla dessa trådar med frågor "Vilken kamera skall jag köpa?" "Vilken optik skall jag köpa?"
Varför fråga andra vad dom tycker, det blir lika många svar, som antalet personer som svarar!
Alla anser sitt märka vara överlägset, ha-ha!

När jag köper något, oavsett vad det är, då är jag påläst, ingen kan veta bättre än jag själv mina behov, jag läser ibland tester, visserligen med en "nypa salt", gör sedan en bedömning, begrundar, känner på produkten, provkör osv.
Har man ingen egen uppfattning om olika kameror, då bör man köpa en enkel modell, ingen avancerad D-SLR, utan en kompakt digitalare.
Med tiden kommer kunskaperna ...

Han kom till forumet för att få råd. Och det får han. Inget fel i det! Eller?? Du ger ju själv råd eller hur? Du tycker att en digital kompaktkamera är en bra nybörjarkamera.

Nå. Jag kunde på allvar börja insupa kunskaper i konsten att fotografera först när jag skaffade mej min första SLR. En systemkamera är rätt verktyg att lära sej med. Möjligheterna att exprimentera med en kompaktare är mycket mer begränsade (med vissa obefintliga). När man idag kan köpa en systemkamera för samma pengar som en lite mer avancerad kompaktkamera, så tycker jag det är dumt och dyrt att inte hoppa på tåget direkt.
D-slr är rätt! Dessutom roligare!

/K
 
larsborg skrev:
Varför fråga andra vad dom tycker, det blir lika många svar, som antalet personer som svarar!
Alla anser sitt märka vara överlägset, ha-ha!

Men det är ju inte frågeställarens fel att svaren ofta spårar ur. Dessutom var det här en rätt konkret fråga med budget.
 
Nu skall äntligen en kamera köpas - hjälp mig välja!

-------------------------------------------------
Anders Djerf skrev:

Det var därför jag tyckte han skulle köpa en Pentax? ;)

Annars håller jag med dig, man bör läsa på ordentligt och veta vad man vill ha, när jag köpte första kameran frågade jag inte på något forum, jag läste på om de olika modellerna och testade dom i en affär.

/Anders, som valde Minolta.
-------------------------------------------------

- Prexixs!
Så skall man gå tillväga, tipsa om ett märke (Pentax), men själv använda Minolta, ha-ha! :), :)
Men ärligt talat, skitsamma vilket kameramärke man väljer, de köper från varandra ideer eller patent ändå, alla håller en mycket hög klass!
Pentax K100D, Sony A100 har antiskak funktion eller hur, de övriga tillverkarna kommer säkert att även hänga på denna funktion, helt säkert.
Patentet kommer från Konica-Minolta, först i deras K-M 7D, senare även i K-M 5D.

Mitt nästa köp blir en D-SLR med FF bildsensor, i en vettig prisklass, hoppas på nästa D-SLR från Sony!
Croopfaktorn är jag trött på, faktiskt!
Då skall jag, som tidigare, provköra, känns den rätt, alla funktioner logiskt placerade, formatet bör vara ganska nätt, jag hatar klumpiga kameror osv. ...
Om Sony nu bara har ca.23 objektiv i sin familj och Canon har hela ca.54 objektiv, spelar ingen roll heller, eftersom jag bara behöver några få objektiv.

Den som anser att mängden objektiv i en kameratillverkares familj är viktig, då kan jag rekommendera Canon, men att köpa alla objektiv blir svettigt värre .... :), :)
 
larsborg skrev:
-----------------------------------------------

Men ärligt talat, skitsamma vilket kameramärke man väljer, de köper från varandra ideer eller patent ändå, alla håller en mycket hög klass!

Alla håller mer eller midre hög klass och över tiden varierar det vilket hus eller system som är vassat.Vissa val som tex bildstabilisering i huset eller i optiken tycker iaf jag är så pass viktig att det vore dumt att bortse ifrån dem när man väjler sysem.
 
Hej alla! Efter ha läst tråden om bländaröppning och skärpedjup vågar jag som nybörjare knappast andas på denna sida... men...
Läste för ett tag sedan (jag tror på rapporten från photokina) att bildstabilisatorer i kameran istf i objektivet inte ännu är lika bra som i objektivet.

Några åsikter om detta?
Min erfarenhet efter att ha haft en KM D5D och nu en Nikon D80 (kanske inte jämförbara men ändå) är nog i linje med detta.

Vill ni kalla mig något så är troll redan taget i den andra tråden:)

MVH/Björn
 
Om din budget ligger på 8000kr och det skall räcka till allt så skulle jag nog rekomendera begagnat annars så räcker nog inte pengarna.

Om det blir din första DSLR så klarar du dig säkerligen med en kamera av nått år gammal modell som tex Nikon D50, D70s eller Canon 350D som alla kan fås för runt 4500kr. Canons kitoptik kan du få begagnad för runt 500kr, det är inte det skarpaste som finns men det duger absolut att börja med(kör ett sånt själv tills vidare) och väljer du Nikonsystemet så får du ett 18-70mm kitobjektiv för ca 2000kr och det är helt OK(haft ett sådant med).
Då hamnar du på 5000-6500kr för kamera med ett objektiv, då har du pengar över till ett stativ, kameraväska och extra minneskort. Väljer du canonsystemet så har du kanske pengar över till ett objektiv med mer tele också, tex Sigma 70-300. Sen är det bara att ut å fota =)

Märke på kameran spelar nog inte såå stor roll förutom att det är enklare att hitta begagnade prylar till Canon/ Nikonsystemen än tex pentax. Även designen/storleken på kamerahusen skiljer juh endel så där går du på vad som känns bäst för dig och dina händer.

Detta kan du använda tills den dagen du har sparat ihop till och känner behov av skarpare/ snabbare och ljusstarkare objektiv.

lycka till med köpet!

//Niklas
 
pastorbjorn skrev:
Hej alla! Efter ha läst tråden om bländaröppning och skärpedjup vågar jag som nybörjare knappast andas på denna sida... men...
Läste för ett tag sedan (jag tror på rapporten från photokina) att bildstabilisatorer i kameran istf i objektivet inte ännu är lika bra som i objektivet.

Några åsikter om detta?
Min erfarenhet efter att ha haft en KM D5D och nu en Nikon D80 (kanske inte jämförbara men ändå) är nog i linje med detta.

Vill ni kalla mig något så är troll redan taget i den andra tråden:)

MVH/Björn

Här är vi alla vänner! Men vi glänser:)

/K
 
Canon kommer, utan tvekan, med en antiskak funktion i kamerahuset, i sina konsumentkameror D-SLR!
Den funktionen utesluter INTE att IS fortfarande finns i optiken.
Från vidvinkel till tele av ca. 300mm är en antiskak funktion i kamerahuset fullt i klass med antiskak i optiken, över 300mm hinner IS bättre med i vibbarna.
De flesta amatör fotografer använder ändå inte speciellt ofta optik över 300mm.
Välja system kommer säkert bero på att ha antiskak i kamerahuset, kunna använda sin tidigare optik, som inte har inbyggd antiskak, där ligger Konica-Minolta/Sony och Pentax bra till redan nu ...!
 
trolla på du bara, här med! Jag har bara sett en användare här på FS och han tyckte det var i stort likvärdea men med en lite övervikt för KM system mot Nikons linsbarerade.Vilken rapport är det du läst,Canons witepaper?

pastorbjorn skrev:
Hej alla! Efter ha läst tråden om bländaröppning och skärpedjup vågar jag som nybörjare knappast andas på denna sida... men...
Läste för ett tag sedan (jag tror på rapporten från photokina) att bildstabilisatorer i kameran istf i objektivet inte ännu är lika bra som i objektivet.

Några åsikter om detta?
Min erfarenhet efter att ha haft en KM D5D och nu en Nikon D80 (kanske inte jämförbara men ändå) är nog i linje med detta.

Vill ni kalla mig något så är troll redan taget i den andra tråden:)

MVH/Björn
 
Nu finns det lite bra tips på begagnat också. Det absolut billigaste huset är ett Pentax K110D lägger man på sigma 17-70 så blir det runt 8100 :-
Lite smärtsamt att välja bort stabiliseringen men du spara iaf en femhundring så.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.