Annons

Nu ska äntligen en kamera köpas - hjälp mig välja!

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon här på forumet gav en länk där Nikon söker patent på antiskak i kamerahuset. Är väl ingen vild gissning att det systemet har framtiden för sej. Fler och fler satsar ju på det. Tekniken blir väl dessutom bättre och bättre.

/K
 
Rapporten som jag lite vagt talar om var nog Jesper Ekvalls rapport från Photokina, vilket kan innebära att det var Nikon eller Canon som refererades...:) Jag är ändå nyfiken om det kan bli lika bra i huset som i objektivet, speciellt för oss fågelfotare som vill ha längre brännvidder.
/Björn
 
Jespers referat:

"På frågan angående bildstabilisering i huset svarde Gunnar så här: - Problemet med att ha bildstabilisering i huset är att bildcirklen som objektiven ger inte täcker en stabilisering i sidled, om man har en sensor i fullstor småbildsstorlek. Sensorn kan i extrema fall röra sig någon mm, vilket leder till att sensorns hörn hamnar utanför bildcirklen. Att stoppa in bildstabilisering i konsumenthusen är inte heller aktuellt, eftersom utvecklingskostnaderna då skulle drabba enstaka modeller och medföra en mycket högre kostnad som konsumenterna inte hade varit beredda på att betala. Gunnar fortsätter med: - Det kommer säkert att komma fler billiga objektiv med stabilisator, för att möta efterfrågan. "
"Bildstabilisering i kamerahuset är inget som Nikon tittar på just nu. Det som däremot bör komma ut är fler, billiga objektiv med VR."
"Så jag tror att Nikon resonerar precis likadant son Canon i stabiliseringsfrågan. De kommer att satsa på fler och billigare objektiv med VR. Allt för att möta den ökande konkurrensen från de andra tillverkarna. Så tyvärr alla ni Nikon och Canon-ägare som tror att de får vika ner sig. Min absoluta uppfattning är att det kommer de inte att göra."

Ja, vad säger ni? Har de rätt? Mörkar de?
/Björn
 
pastorbjorn skrev:
Ja, vad säger ni? Har de rätt? Mörkar de?
/Björn
Vad de säger är inte att det är sämre med det i huset än i objektivet, de säger att det kanske inte fungerar med fullformatssensorer och stabilisering i huset.
 
Antiskak i kamerahuset eller i optiken är en oändligt lång fundering!
Tills någon har bevisat vilket som är bäst, inga från marknadsavdeningarna är kallade (ha-ha!), bara de som har en opartisk åsikt, under tiden - håll kameran med båda händerna, spänn fast dig runt ett träd, andas försiktigt, tryck av mjukt ...
 
larsborg skrev:
Antiskak i kamerahuset eller i optiken är en oändligt lång fundering!

Ingen oändlig fundering om det nu kan tänkas bli så att fullstora sensorer tar över helt i framtiden. För då är ju enda alternativet att ha det i huset.

Sen hur framtiden kommer se ut är ju en helt annan femma men det kanske var så du menade :D
 
Re: Re: Nu ska äntligen en kamera köpas - hjälp mig välja!

Joel Höglund skrev:
Ingen oändlig fundering om det nu kan tänkas bli så att fullstora sensorer tar över helt i framtiden. För då är ju enda alternativet att ha det i huset.

En annan möjlig och kanske mer trolig utveckling är att fördelarna som fås med aps-c och mellanformat inte lämnar något utrymme kvar för det "mellanbra" fullformatet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.