Annons

Nu när Sony RX IV kommer tror ni RX IIII

Produkter
(logga in för att koppla)

astrom86

Medlem
Kommer gå ner mycket i pris?

Tänkte köpa rx II men kanske är värt att vänta och se om den går ner i pris?
 
Jag ttot inte att RX100m3 kommer att gå ner speciellt mycket i pris som följd av den nya modellen. RX100m4 ligger i skrivande stund på närmare 3500kr högre i pris än vad RX100m3 gjorde då den kom ut. (info från prisjakt). I och med detta ser jag ingen anledning till att Sony skulle sänka priset - det är ju förhållandevis lågt jämfört med RX100m4.

Den nya modellen verkar även rikta sig än mer till de som filmar och då blir väl RX100m3 naturligt den modell för stillbildsfotografen.

Däremot hoppas jag på att den går ner i pris då jag går i samma köptankar och RX100m4 är både för dyr och för min del overkill på vidrosidan.
 
Fast 5min i 4K tar bort videospecen för mark IV. Jag tror den hamnar på 9995:- snart. Då priset för mark IV faller om ett halvår lär de tidigare falla också,
 
Filmade mycket med Superåtta när det begavs sig, och där var det 3 minuter som gällde. Köpte sedermera en riktigt bra JVC-filmkamera med VHS-C kassetter, tror aldrig att jag filmade så länge som 5 minuter i ett svep, 5 minuter är en relativt långt kamerasvep som kan vara marigt att hålla kontroll över, har man filmat en del och vill försöka att få till en något så när intressant film med byte av vinklar, så springer man inte om kring och filmar sina egna fötter eller asfalt.


Nu vet inte jag hur lång tid RX100 IV behöver för att svalna ner, och när man kan fortsätta. Flera på tråden är som man kan läsa inte så överförtjusta över 4k, ( blir väl bättre när det kommer på bredare front i C/N )-


Förstår inte riktigt den envetna avigheten över RX100 IV, det för höga priset kan jag hålla med om. men se 5 minuter 4K som bonus, flera på tråden är ju inte eller så intresserade av 4K som jag skrev tidigare, så den kan också filma vanlig full HD, använd det då,


Martin Agfors har som vanligt skrivit en mycket klok svar om RX100 IV och hur man behöver tänka just för att Sony försöker att hålla RX100 serien någorlunda fickvänlig med dom kompromisser det givetvis innebär. Måste säga att jag är synnerligen imponerad av dom som filmar i 30 minuters svep, har väl aldrig hänt ens när Coppola och grabbarna av klass gör sina storfilmer.


//Bengt.
 
Filmade mycket med Superåtta när det begavs sig, och där var det 3 minuter som gällde. Köpte sedermera en riktigt bra JVC-filmkamera med VHS-C kassetter, tror aldrig att jag filmade så länge som 5 minuter i ett svep, 5 minuter är en relativt långt kamerasvep som kan vara marigt att hålla kontroll över, har man filmat en del och vill försöka att få till en något så när intressant film med byte av vinklar, så springer man inte om kring och filmar sina egna fötter eller asfalt.


Nu vet inte jag hur lång tid RX100 IV behöver för att svalna ner, och när man kan fortsätta. Flera på tråden är som man kan läsa inte så överförtjusta över 4k, ( blir väl bättre när det kommer på bredare front i C/N )-


Förstår inte riktigt den envetna avigheten över RX100 IV, det för höga priset kan jag hålla med om. men se 5 minuter 4K som bonus, flera på tråden är ju inte eller så intresserade av 4K som jag skrev tidigare, så den kan också filma vanlig full HD, använd det då,


Martin Agfors har som vanligt skrivit en mycket klok svar om RX100 IV och hur man behöver tänka just för att Sony försöker att hålla RX100 serien någorlunda fickvänlig med dom kompromisser det givetvis innebär. Måste säga att jag är synnerligen imponerad av dom som filmar i 30 minuters svep, har väl aldrig hänt ens när Coppola och grabbarna av klass gör sina storfilmer.


//Bengt.

Fast prisskillnaden för 4K i 5min är väl väldigt stor för denna "bonus". En riktig "bonus" hade ju varit om den kostat som mark III och man då fått 5min 4K som bonus. Frågan för den enskilde är huruvida dessa 5min är värda det stora prissteget.

För egen del är jag bara tacksam och glad för alla de som betalar ett högt premium för ny teknik för det gynnar ju på sikt även oss som inväntar prisfallet och får köpa den bättre uppföljaren från Sony eller andra tillverkare till ett lägre pris senare.
 
Åker strax på semester, Nu har RX100 IV också en del annat som hög upplösning vid dom olika valbara bps, så inte bara då 5 minuter 4k. Martin har också svarat sina tankegångar kring prissättningen som jag kan köpa till viss del, kameran har ju trots allt en hel del finesser packat i ett fickvänligt paket. man får då jämföra med kameror i ungefär samma storlek. Marknaden är annars full med lite större modeller, så valfriheten är stor.


//Bengt.
 
Lite lustigt att RX100 I fortfarande finns. Äldre modeller brukar ju försvinna när nya kommer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.