Annons

Nu måste det bli ett slut på "kattbildskatastrofen" ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Tankekullerbytta

TTG skrev:
Alltså att det är bara bilder jag är supernöjd med som skall läggas upp i "hård" Innebär det då att bilder jag är halvnöjd med ska ligga i bildkritik och bilder jag inte alls är nöjd med ska ligga i mjukstart??
Varför skulle man ens ladda upp en bild man inte är nöjd med...?

Jo det kan ibland vara relevant; troligen har man då själv identifierat någon svaghet och vill då ha tips om hur man kan göra just detta bättre - men då är det viktigt att man frågar efter det!

En utomstående som ser en uppladdade bild, utan ett förtydligande om varför man lagt upp den måste ju tolka det som att här är en bild som fotografen tycker är riktigt bra och nu får andra tycka till om den också.

Så tänker iallafall jag när jag ser en bild, och blir lite sur om jag sedan får svar på min mödosamt nedplitade kommentar med ett "äh jag vet att den inte är perfekt, jag lade inte ner så mycket möda".

TTG skrev:
Det borde väl vara så att jag laddar bara upp bilder jag är nöjd med och/eller som jag vill ha kritik på. Sen väljer jag pool efter hur hård kritik jag vill ha.
.

Christer: Som synes är det precis det jag skriver

Re: Re: Tankekullerbytta

TTG skrev:
Christer: Som synes är det precis det jag skriver
Jag menade inte att du var just du som laddade upp "onöjda" bilder eller hade den åsikten, det var en lätt retorisk fråga.

Det är viktigt att tänka på i sammanhanget att man inte heller automatiskt skall/kan tro tro att en fotograf *inte* är fullt nöjd med sin bild, bara för att man själv tycker den är "för enkel" etc. I de flesta fall har nog fotografen gjort så gott man kan.

oskard skrev:
Jag ser inte mycket poäng i att lägga upp bilder med uppenbara brister som jag själv vet om. Då blir kritiken på de brister jag känner till, och jag lär mig inget. Dessutom är det en risk att folk tröttnar på att kommentera.

En bild är väl heller inte intressant bara för att den är fotad "by the book".

Ex.vis denna.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/496410.htm

Re: Re: Re: Tankekullerbytta

clindh skrev:
Jag menade inte att du var just du som laddade upp "onöjda" bilder eller hade den åsikten, det var en lätt retorisk fråga.

Det är viktigt att tänka på i sammanhanget att man inte heller automatiskt skall/kan tro tro att en fotograf *inte* är fullt nöjd med sin bild, bara för att man själv tycker den är "för enkel" etc. I de flesta fall har nog fotografen gjort så gott man kan.

Ok du citerade mig i din replik men hur som helst håller jag med.

Den här kattbilden lade jag upp i Hård Kritik för ett tag sedan. Dels för att få förslag på hur den skulle kunna gjorts bättre, och dels för att få veta om den över huvud taget var intressant.

Att döma av antalet kommentarer på den bilden var den i alla fall inte tillräckligt intressant för att någon skulle ge sig på förbättrningsförslag.

Frågan är, varför skulle jag inte lägga en sådan bild i poolen, om det är just hård kritik jag är ute efter på den bilden (trots att det är en katt)?

clindh skrev:
...Låt oss strunta i olika slaga (o)populära motiv och dess vara eller inte, det är som tidigare sagts inte det vi pratar om egentligen - även om tråden började så. För den som inte pallar vissa motiv finns ju motivfiltrering.

Vad det hela kokar ner till tror jag är en önskan att andra medlemmar, såväl nybörjare som erfarna, skall lägga ner liiiite mer möda på sina bilder, att man ska ha gjort lite mer hemläxa och självstudier.

Man vill att nybörjare tex inte bara skall räkna med att andra medlemmar har den goda viljan att skriva bra konstruktiva kommentarer för att hjälpa dem på vägen mot bättre foto. Det är här jag tror det skär sig i tex "Hårt kritik", en del som lägger bilder där har helt klart inte ansträngt sig tillräckligt - det ser man på en del svar på kommentarer ("jag bara drog av en bild ju", "jag lade inte ner så stor möda" tex)

Man vill att alla skall "kämpa" lite mer i sitt bildskapande, utan att för den delen få prestationsångest och inte våga experimentera och ta ut svängarna...

Jag kan bara säga att jag håller med dig!
/johan e

AFE skrev:
Att döma av antalet kommentarer på den bilden var den i alla fall inte tillräckligt intressant för att någon skulle ge sig på förbättrningsförslag.

Jag tycker definitivt att den bild du hänvisar till platsar i "Hård kritik". Men jag tror (som sagt:) att den stora mängden "malplacerade" bilder gör att många inte " orkar" kommentera över huvudtaget. Spec. när många kommentargivare blir ganska "hårt åtgångna" av fotografen - trots sakliga kommentarer... och detta fenomen (verkar det som) oftast infinner sig när det handlar om typen "Slitz" och "Katt" -bilder. D.v.s. att för de som inte känner dig så avskräcker ditt val av motiv dem från att kommentera - kanske ;-)
/johan e

Senast ändrad:

TTG skrev:
...Det står inte "Här får bara laddas upp bilder som Johan Ericson gillar". Sorry Johan nu får du klä skott för detta för att du skapade tråden men namnet kan ju bytas ut mot alla som skapat liknande trådar...

Tomas - du säger ju här att det är fler än jag som bevisligen "tycker som jag" - och vad är då problemet?

Och om "tråden" ständigt dyker upp igen så kanske detta verkligen är ett problem för många. Kan det då var så svårt att respektera det? Istället måste du anklaga mig mfl för att var "smakpoliser".

Vi tycker helt enkelt att uppdelningen mellan poolerna på FS måste respekteras och att mängden "dussinbilder" (ett begrepp som bla Christer har definerat enkelt och tydligt) sänker motivationen för oss att både ge kritik men även att själva ladda upp bilder.

Vi måste kunna acceptera att inte alla är på samma nivå, det finns inget diskriminerande i den realitetet. Men om det "mediokra" skall hålla hela FS "gisslan" - ja då blir det till slut bara det "mediokra" kvar här. Just skillnaden i kunskap, erfarenhet och konstnärskap är det som gör FS spännande och utvecklande - för oss alla!

Det handlar bara om att allt och alla skall få ha sin speciella plats.

/johan e

Senast ändrad:

CreativeMind skrev:
Tomas - du säger ju här att det är fler än jag som bevisligen "tycker som jag" - och vad är då problemet?

Och om "tråden" ständigt dyker upp igen så kanske detta verkligen är ett problem för många. Kan det då var så svårt att respektera det? Istället måste du anklaga mig mfl för att var "smakpoliser".

/johan e

För det första: Att det finns ett tiotal (möjligen flera tiotal) eller så som tycker som du, bland 70.000 medlemmar gör ju inte synpunkten mer värd men det är inte det saken gäller. Det saken gäller är att någon annan än fotografen, tar sig rätten att bedöma vad som ska hamna i vilken pool. Det kan inte vara så svårt att förstå att det du inte tycker platsar i hård kritik tycker andra att det platsar alldeles utmärkt och tvärt om. Om du inte gillar det så angrip poolreglerna och inte dom som laddar upp bilder enligt dom. Det vore kanske lämpligt att du kommer med ett förslag till en ny pool med regler som du skriver för att få bilder som passar dig och dina krav. Det finns ju forum för poolförslag. Eller för all del skriv ett förslag om ändrade regler i hård kritik. Man kan också tänka sig att du låter bli att titta på dom så förhatliga bilderna. Detta är inte att anklaga någon för att vara "smakpolis". Ett ord som jag för övrigt aldrig tidigare använt.

CreativeMind skrev:
Vi tycker helt enkelt att uppdelningen mellan poolerna på FS måste respekteras och att mängden "dussinbilder" (ett begrepp som bla Christer har definerat enkelt och tydligt) sänker motivationen för oss att både ge kritik men även att själva ladda upp bilder.

/johan e

För det andra: Uppdelningen mellan poolerna har med vilken sorts kritik som ges. Återigen läs poolreglerna. "Dussinbilder hör väl knappast hemma i någon pool.Sen är jag helt säker på att trådar som den här sänker motivationen att ladda upp bilder mycket mer än vad det du kallar "dussinbilder" gör. Det är säkert också så att en del tycker att dina bilder är dussinbilder. Det är just det som är poängen. Ingen borde ta sig rätten att säga att en bild inte hör hemma här.

CreativeMind skrev:
Vi måste kunna acceptera att inte alla är på samma nivå, det finns inget diskriminerande i den realitetet. Men om det "mediokra" skall hålla hela FS "gisslan" - ja då blir det till slut bara det "mediokra" kvar här. Just skillnaden i kunskap, erfarenhet och konstnärskap är det som gör FS spännande och utvecklande - för oss alla!

Det handlar bara om att allt och alla skall få ha sin speciella plats.

/johan e

För det tredje: Helt klart ligger vi alla på olika nivåer. Men om du nu har den synpunkten varför är det då så svårt att inse att meningen om vad som är dussinbilder också ligger på olika nivåer? Synpunkten att FS "hålls som gisslan av det mediokra" är inte ens värd att kommentera.
Ja allt och alla borde ha sin speciella plats men det är inte upp till dig eller några få andra att avgöra var den platsen är.

Alla tycker vi om olika saker, men tyvärr blir de inte bättre för att vi spyr galla över det vi inte tycker om.
Framhäv gärna det du tycker om men fundera en gång till över dina egna intresseområden innan du förkastar någon annans.

Att trådstartaren ägnat flera sidor till att försöka släta över sitt plumpa uttalande i första inlägget kanske kan fungera som ett exempel på att vi alla behöver tänka lite mer och ordbajsa lite mindre, även i forumen.

Appropå 70 000 medlemmar så är det nog inte helt rättvist att hänvisa till alla dessa för att få fram en rättvisande åsikt.
Det verkar som att max 5 procent av dessa, högt räknat, är aktiva på något sätt på hela siten, och av dessa så är gissningsvis ännu färre aktiva i forumen ( är ~500 pers. en rimlig gissning )?

Niklas H. skrev:
Att trådstartaren ägnat flera sidor till att försöka släta över sitt plumpa uttalande i första inlägget kanske kan fungera som ett exempel på att vi alla behöver tänka lite mer och ordbajsa lite mindre, även i forumen.

Släta över? ;-)
Ovan sagt med ironi - därav --> ;-)
Och en sådan fanns redan i första inlägget, om du tycer att det "ordbajsas" för mycket så är det, för att traverstera en populär åsikt: ingen som har bett dig göra ett inlägg, forumet är fritt ;-))

Re: Re: Re: Tankekullerbytta

TTG skrev:
För det första: Att det finns ett tiotal (möjligen flera tiotal) eller så som tycker som du, bland 70.000 medlemmar gör ju inte synpunkten mer värd men det är inte det saken gäller...

Hur kan du påstå det - har du verkligen följt de olika diskussionerna på FS?
Om det vore så - varför startas det inga trådar typ: "Jag vill se fler "katt-bilder" i poolerna"???? ;-)

För det andra: Uppdelningen mellan poolerna har med vilken sorts kritik som ges. Återigen läs poolreglerna. "Dussinbilder hör väl knappast hemma i någon pool.Sen är jag helt säker på att trådar som den här sänker motivationen att ladda upp bilder mycket mer än vad det du kallar "dussinbilder" gör. Det är säkert också så att en del tycker att dina bilder är dussinbilder. Det är just det som är poängen. Ingen borde ta sig rätten att säga att en bild inte hör hemma här.

Jag läser poolreglerna, i "Hård kritik" förväntas bilden var genomtänkta och denna tolkning bekräftar bla Christer (en av FS skapare, se hans inlägg i tråden). Sedan har jag nog mer "dusinbilder" än de flesta, men jag är noga med vad jag ber andra kritisera.

För det tredje: Helt klart ligger vi alla på olika nivåer. Men om du nu har den synpunkten varför är det då så svårt att inse att meningen om vad som är dussinbilder också ligger på olika nivåer?
Håller inte med, om du vill utvecklas så är det en ganska kontraproduktiv inställning. En falsk ton är en falsk ton om den så spelas på en Stradivarius...

Synpunkten att FS "hålls som gisslan av det mediokra" är inte ens värd att kommentera.

Varför inte det?
Detta påstående är ganska relevant om man ser utifrån vad som diskuteras här, se tex:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=70041

Sedan handlar det ytterst om vilken "medlems-mix" David och de andra vill ha. Jag är helt säkert ett "besvärligt över pretto" i dina ögon, men jag och mina likar är kanske värdefulla på FS, eller?
/johan e

Ett bra exempel...

Ett bra exempel på hur "Hård kritik" kan/bör fungera är bilden:
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/910320.htm
Den är inte perfekt (förlåt mig Pierre :) men den har en tanke och har lagts ut med ett tydligt syfte - att bli bättre! Och bland kritiken finns många goda råd och relevant, konstruktiv kritik, inte minst Christel Eldrims kommentar står ut som föredömlig!

En fotograf har fått nyttiga råd och lite "verktyg" för att gå vidare. Inga sura påhopp på modellen eller liknande, inga irriterade svar från fotografen, bara konstruktiv kritik i en trevlig ton. Är inte detta hela syftet med poolen, eller har jag missförstått det hela?

Senast ändrad:
Re: Ett bra exempel...

CreativeMind skrev:
Ett bra exempel på hur "Hård kritik" kan/bör fungera är bilden:
Den är inte perfekt (förlåt mig Pierre :) men den har en tanke och har lagts ut med ett tydligt syfte - att bli bättre! Och bland kritiken finns många goda råd och relevant, konstruktiv kritik, inte minst Christel Eldrims kommentar står ut som föredömlig!

En lite mindre erfaren fotograf har fått nyttiga råd av en mycket erfaren sådan. Inga sura påhopp på modellen eller liknande, inga irriterade svar från fotografen, bara konstruktiv kritik. Är inte detta hela syftet med poolen, eller har jag missförstått det hela?

Nej jag menar inte att du missförstått men enligt den mening du ger uttryck för när du skapar tråden skulle den bilden inte platsa i hård kritik.Du pratar mot dig själv.

Re: Re: Ett bra exempel...

TTG skrev:
Nej jag menar inte att du missförstått men enligt den mening du ger uttryck för när du skapar tråden skulle den bilden inte platsa i hård kritik.Du pratar mot dig själv.

Nu förstår jag inte din slutsats?
Pierres bild tycker jag är ett typfall för "Hård kritik".
Bilden jag pekade ut i början av tråden var en "Kattbild" tagen med en webcam, utan skärpa och synbar komposition osv.

Kan du inte se skillnaden på dessa två bilder???

http://www.fotosidan.se/pools/view/94/904958.htm

CreativeMind skrev:
Efter att idag ha sett 2!!! katter på FS startsida, både i bildväljaren och i veckans bild. Och därefter sett och läst kommentarerna i poolen "Hård kritik" kring bilden:
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/904958.htm#2734409
så tycker jag nog att kattbilderna nu hotar "kväva" hela FS, som en parasit som sakta tar över tills "värdorganismen" tynar bort... om ni förstår min liknelse? ;-)

Finns det några konstruktiva förslag från medlemmar och/eller något intresse från våra världar här på FS att göra något åt detta?

Mitt förslag - inför en "katt pool"!

/johan e

Det jag irriterar mig på i ditt första inlägg är att du använde två bra kattbilder (den i bildväljaren och den i veckans foto) som exempel på att kattbildskatastrofen skulle hamna i en egen kattpool. Sen att du länkade till en riktigt kass kattbild i hårdkritik, kan jag väl hålla med om. Tyvärr hjälper inga smilies upp det till förståelse.

Men jag håller helt med dig och alla andra om att fotosidan tappat kvalite, inom alla genrer. Det ända problemet är ju att alla är på helt olika utvecklingsplan. Alla har ju olika förutsättningar och erfarenhet för att kunna välja ut vilka bilder som är tillräckligt intressanta för att få vara i hård kritik. Sen har alla olika smak. Kolla igenom vilken bildtävling som hellst, och man hittar alltid (iallafall enligt mitt tycke) helt intetsägande bilder där, sådana som jag själv skulle raderat innan de lämnat kameran. Dessa bilder har ju uppenbarligen nångon annan som verkligen kan det där med foto, tyckt var bra.

Vad jag vill säga är att alla har olika smak och olika förutsättningar. Jag har full förståelse om folk inte gillar de bilder jag tycker är bra. Och att det sen är tråkigt att man måste leta riktigt bra bilder med det lilla extra, med ljus och lykta här på fotosidan är ju tråkigt. Men med alla dessa viljor, vad ska vi göra åt det?

//Mari

Re: Re: Re: Ett bra exempel...

CreativeMind skrev:
Nu förstår jag inte din slutsats?
Pierres bild tycker jag är ett typfall för "Hård kritik".
Bilden jag pekade ut i början av tråden var en "Kattbild" tagen med en webcam, utan skärpa och synbar komposition osv.

Kan du inte se skillnaden på dessa två bilder???

http://www.fotosidan.se/pools/view/94/904958.htm

Skulle jag välja så är ju kattbilden betydligt mer intressant än den andra som ju är väldigt medioker.

För att inte tala om alla trista småfågelbilder. Ta en titt i hård kritik poolen när som helst och man finner ett inte föraktfullt antal småfåglar. Jag kunde räkna till 10 stycken på första sidan just nu.

Senast ändrad:
Re: Re: Nu måste det bli ett slut på "kattbildskatastrofen" ;-)

Maa skrev:
Tyvärr hjälper inga smilies upp det till förståelse.

Jag har insett mitt misstag och erlagt "tribut":
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/907629.htm
Det handlar ju så klart om inte om just katter, mem jag ville "höras" ordentligt, och så var det här med humor...

Och att det sen är tråkigt att man måste leta riktigt bra bilder med det lilla extra, med ljus och lykta här på fotosidan är ju tråkigt. Men med alla dessa viljor, vad ska vi göra åt det?

Ja, just det - vad göra?

Re: Re: Re: Re: Ett bra exempel...

dJb skrev:
Skulle jag välja så är ju kattbilden betydligt mer intressant än den andra som ju är väldigt medioker.

För att inte tala om alla trista småfågelbilder. Ta en titt i hård kritik poolen när som helst och man finner ett inte föraktfullt antal småfåglar. Jag kunde räkna till 10 stycken på första sidan just nu.

Inser din poäng, jag håller på sätt o vis med, men:

Bilder typ "toycamera" har ju sin egen pool och kan verkligen ställa till med "förvirring" i andra pooler. "Kattbilden" jag länkar till har texten:
"Bortsätt från den avklippta tassen så är jag hemskt nöjd med denna"
och första kommentaren säger:
"Söt liten kisse du har :) Kanske mer av huvudet kunde varit med..."
Det är nu som "Hård kritik" havererar i min mening. Med en för poolen relevant text hade bilden säkert fungerat även i "Hård kritik", men nu var den ju trots allt "ett skämt" eller en provokation...

"Jack-bilden" däremot är såklart "medioker" men inte mycket "sämre" än många av de produktbilder/"modebilder" som drabbar en via tex direktreklamen i brevlådan. Tråkig - ja, men "motivet" kan bli mycket bättre återgivet och biden har potential att bli bra, därav kommentarerna/kritiken. Dvs bilden fungerar enligt poolens intentioner, vilket den INTE hade gjort i tex poolen "Undervattensfotografi" ;-)

Och visst, sett som motivområde så dominerar fåglarna och de platsar ju inte heller i poolen "Husdjur/Tamdjur", kanske en ny "Fågel" pool?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar