Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu måste det bli ett slut på "kattbildskatastrofen" ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ang kattbilder

Annika.N skrev:
Jag skulle vilja rikta mina ord till alla som tycker att det är för mycket kattbilder på FS. Ta och titta igenom bilderna i kritikpoolen och hårdkritk. Var tredje bild är en fågelbild. Det kanske inte är så kul för oss fotografer som inte är fägelskådare. Alla fotografer har olika favoritmotiv. Alla kan ju inte plåta samma saker. Tycker att man kan införa en kritikpool för alla djurbilder. Så behöver inte de titta som inte vill!

Tack för ordet!/Annika.N

Ställningen just nu (senaste tre dagarna i "Hård kritik") :

katter 9 st (inkl ett lejon :)
hundar 3 st
hästar 3 st
fåglar 28 st
övriga djur 7 st (allt från ormar till insekter)

Så jag inser att husdjurs foton i allmänhet och katt diton i synnerhet oförtjänt får klä skott för "medioker" fotografi, jag ber om ursäkt ;-)

(Dock kvarstår det faktum att fågelbilderna ofta håller en någorlunda hög kvalitet antagligen för att de är svårare att ta rent tekniskt, misslyckas du så gör du det rejält. Men kattbilderan verkar alla ge sig på det första de gör när de packat upp sin nya 400D eller D40 och det kan ju bara sluta på ett sätt - i 9 fall av 10 ;-)

Men problemet är att bilder typ kattbilderna, oavsett pool alltid genererar kommentarer som "o va söööt" eller "hua hua", och det är det jag främst vill komma åt.

Alltså - dåliga bilder oavsett motiv är helt Ok - bara de inte dyker upp precis överallt på FS ;-)

Hoppas ni förstår Annika och Christer, jag har inget emot katter :)

Senast ändrad:
Johan,

Du har många smileys i ditt inläg ovan så det är lite svårt att förstå vad du verkligen vill ha sagt.

Jag tycker mig ana en viss "snobbism" gentemot nybörjare med enklare utrustning. Själv har jag en 400D och visst var det första jag började plåta familjemedlemmarna och kattrackaren! Jag kan inte se något fel i det - hoppas inte du gör det heller.

Problemet är väl att alltför många av dessa dussinbilder (ja, ett betydligt bättre ord) hamnar i fel kategori.

Genom ditt lite raljanta ordval tycker jag du riskerar att debatten tar fel väg och att vi missar poängen i det som jag tror du vill ha fram. Det vore synd för i grunden har du rätt - tror jag...

Bara mina tankar.

Mvh
Anders

clindh skrev:

Men så kikade jag på vad du skrivit för kommenter på denna kattbild: http://www.fotosidan.se/pools/view/94/905579.htm

Den om något är väl en annorlunda, mer kreativt tänkt bild...

Jag trodde faktiskt (då personen blev medlem på FS idag!) att det var någon befintlig medlem som skapade "en andra" identitet" och la upp bilden bara för att provocera... men jag hade såklart fel. Håller med om att det var helt obefogat att hänvisa till tråden i min kritik (som övrigt var hyffsat saklig.-)

/johan e

Re: Re: Ang kattbilder

CreativeMind skrev:
Men problemet är att bilder typ kattbilderna, oavsett pool alltid genererar kommentarer som "o va söööt" eller "hua hua", och det är det jag främst vill komma åt.
Jag håller med. Problemet är inte att bilden är på en katt, utan att de får ovationer på grund av kattens söthet, inte för att bilden är bra.
Å andra sidan är jag ganska less på alla dessa mediokra småfågelbilder som också får ovationer. Det verkar räcka med att man plockar fram stora teleobjektivet och plåtar en godtycklig fågel med kort skärpedjup för att hyllningarna ska komma som ett brev på posten.

Edit: Jag konstaterar intresserat att det är betydligt fler kvinnor som kommenterar kattbilder än andra bilder. Detta är ganska roligt;-)

Så egentligen är det inte bilderna det är fel på, utan kommentarerna... ;-)

En av anledningarna till att vi lade till "Hård kritik" var att det skall vara "mindre läskigt" att verkligen ge hård men rättvis kritik på bilder.

Det bästa man kan göra när man ser en bild man tycker är dålig är att tala om precis detta, och varför man tycker så.

Att reta upp sig på att någon annan skrivit "söööt" leder ju ingen vart, kommentera bilden själv istället och ge en annorlunda åsikt än de som fastnade för motivets söthet - det är konstruktivt för både fotografen och de som kommenterade.

Problemet växer, inte bara fel bilder utan också fel kommentarer!

Ja, kanske är det så!?

Inte lätt det här med Internet-forum...

Nåväl, nu är det i alla fall nattadags.

Anders

AFJ skrev:
Du har många smileys i ditt inläg ovan så det är lite svårt att förstå vad du verkligen vill ha sagt.

Jag tycker mig ana en viss "snobbism" gentemot nybörjare med enklare utrustning...

Anders, jag vill inte framstå som snobbig eller raljera för den delen. men jag tycker att det är svårt att hitta rätt "ton", därav alla smileys.

Antar att du läst på min profilsida samt sett lite på mina bilder. För mig är foto inte bara en del av mitt jobb, utan en livstil och bilder en "passion". Och jag uppfattar FS som en "community" både för proffs och amatörer. Om man bara vill visa sina bilder finns det ju tjänster som tex "flickr.com".
Så om "dussinbilderna" får "regera" och kritik-poolerna urartar till "rygdunkande" - då ser jag inget syfte med FS - för min del.

Hoppas du inte uppfattar detta som snobbism, det är bara en önskan om att vi alla skall få utrymme, men inte på varandras bekostnad.

/johan e

CreativeMind skrev:
Anders, jag vill inte framstå som snobbig eller raljera för den delen. men jag tycker att det är svårt att hitta rätt "ton", därav alla smileys.

Det förstår jag till fullo. Ett forum som detta är ju fantastiskt men att uttrycka nyanser på Internet är alltid svårt.

Jag har tittat på din profil och dina jättefina bilder, det är just sådana jag vill se för att kunna finna inspiration för mitt eget fotande.

Håller helt med om att fotosidan måste vara för de som har ett litet högre syfte med sitt fotande än just bara knäppa bilder och lägga ut för allmänt beskådande.

Med tanke på hur enormt stor spännvidd det är mellan fotosidans medlemmar tycker jag ändå att det mest fungerar väl, men jag delar helt klart din åsikt att dussinbilderna tar för stor plats i hård kritik.

Hur man skall komma till rätta med detta är nog en svår nöt att knäcka.

Mvh
Anders

Jag har med stort intresse följt den här debatten och tror mig nu kunna konstatera att frågan gäller huruvida man ska kunna lägga upp vilken bild som helst i hård kritik (oaktat om det är en kattbild eller inte...).

Jag tror personligen att de flesta som lägger upp bilder i hård kritik tycker att den bilden passar där. Så vem ska avgöra vad som är tillräcklig kvalitet eller en tillräckligt bra bild? Ska vi utse en kvalitetspolis? Det blir ju knappast särskilt objektivt...

Sen tror jag att ganska många som lägger bilder i hård kritik gör det för att man faktiskt vill ha ordentlig kritik. Om man då anser att en bild är dålig ska man väl ge konstruktiv kritik på den??

Med tanke på att FS medlemmar ska var mer intresserade av foto, så borde ju inte det här vara ett problem egentligen. Jag tror alltså att den som lagt ut en dussinbild där, inte själv tycker att det är en dussinbild. Om någon anser att en bild i hård kritik inte bör ligga där, kan man väl på ett vänligt och konstruktivt sätt berätta varför? Det är ju bästa sättet för den fotografen att lära sig att se skillnad på sina bra bilder och sina dussinbilder.

Men jag upplever ibland att kritikten här på FS ges enbart om den är positiv; ibland av karaktären "åhh vilken söt katt", ibland typ "perfekt igen som alltid!". Inte alltför sällan skrivs det väldigt många kommentarer som bara hyllar den fina bilden (som oftast verkligen är riktigt bra), medan den som lagt ut en bild som inte är helt perfekt inte får någon kommentar alls.

Det ligger ett stort ansvar på alla duktiga fotografer här på FS att med sin kunskap ge oss nybörjare och mellannivåare bra, utvecklande kritik så att vi blir bättre. En stor portion ödmjukhet inför att vi alla varit nybörjare, så även proffsen, behövs också. Och för att smaken är olika; vi gillar ju helt enkelt olika bilder även om de tekniskt sett är likvärdiga.

Sen hoppas jag att även en superduktig fotograf vet att också nybörjare kan komma med intressant och utvecklande kritik - just för att de är nybörjare.

Ska det inte vara så här på FS att man kan få lägga ut en bild som man kanske inte är helt nöjd med själv, för att genom konstruktiv kritik få veta hur man hade kunnat göra den bättre? Eller ska man bara lägga ut sina bästa bilder så att man får höra hur duktig man är? Jag tror ju att man lär sig mer genom det första alternativet, även om det är roligare att få höra att man är en bra fotograf... ;-)

Mvh, Anna-Karin - som tycker att riktigt bra kattbilder också hör hemma i hård kritik! ;-)

Senast ändrad:
Vi skulle kanske skapa en pool för överpretton? Jag kan nog få fram en bild till en sådan.

Jag har länga verkat för att folk ska se bortom motivet. Men så är ju verkligen inte fallet i stora drag.

Skulle vi ta bort alla bilder som någon hyser agg mot skulle det inte bli många kvar. Bort med gulliga katter/barn/hundar/ och annat med päls på. Halvnakna människor ska vi inte ha, i synnerhet inte i slitzstil. Fine Art är bara så jädra tråkigt att det borde förbjudas helt. Gamla rostiga bilar går fetbort. Macrobilder är enbart till för helt obegåvade fotografer. Ska väl tillägga att detta är inte är allvarligt menat.

Om vi går bortom motivet och istället börjar se bilden. Om jag som ren nybörjare kommer med min halvtaskiga kattbild. Vart ska jag vända mig för att få hård kritik? Jag kanske inte heller vill ha å så söt kommentarer.

Trådskapare har ju på ett alldeles lysande sätt visat att det många gånger är helt andra orsaker till kritiken än bilden. Om inte det får en att tänka efter inför hur man själv ser på bilder så lär inget annat göra det heller.

/M

AKB skrev:
Sen tror jag att ganska många som lägger bilder i hård kritik gör det för att man faktiskt vill ha ordentlig kritik. Om man då anser att en bild är dålig ska man väl ge konstruktiv kritik på den??

Delar denna uppfattning helt och hållet.
Jag har inte gjort någon jämförelse och kvalitetsindex över vilka bilder som ligger i poolen för hård kritik. Men om det är så att många nybörjare lägger sina bilder där skulle jag tro att dessa vill ha hård kritik på sina alster för att snabbt lära sig bli bra. Dessa nybörjare har heller inga egon som gör att de hela tiden sitter och försvarar sig, eller bara bemöter engagerade kommentarer med tystnad.

I den bästa av världar fyllde vi Fotosidan med tusentals fotografiska guldkorn varje dag, och alla fick vi var och en inspiration till sitt bildskapande.
Vi är inte där än, men om vi slutar med ryggdunkandet kring alla "perfekta" bilder och istälet lade några konstruktiva kommentarer till de tekniskt dåliga eller estetiskt intetsägande alstren så tror jag att vi kommer en liten bit på väg.

I "bildkritik - mjukstart" står det "Ge ett rättvist betyg, baserat på bilden - inte motivet" om man väljer att låta folk betygsätta.

Det tycker jag borde gälla för betyg och kommentarer i de andra poolerna också.

oskard skrev:
I "bildkritik - mjukstart" står det "Ge ett rättvist betyg, baserat på bilden - inte motivet" om man väljer att låta folk betygsätta.

Det tycker jag borde gälla för betyg och kommentarer i de andra poolerna också.

Låter sunt tycker jag, men många har en tendens att missa bilden och fokusera på motivet (gäller både fotografer och kommentatorer ...).

/afe, som själv är skyldig till en hel del kattbilder :)

oskard skrev:
I "bildkritik - mjukstart" står det "Ge ett rättvist betyg, baserat på bilden - inte motivet"...

Citerar kommentaren från en "kattbild" i "Hård kritik" poolen:

"Måste jag ge konstruktiv kritik? Eller kan jag bara få utbrista i ett "Oooooohhhh vilka underbara vitluddiga kattkort du presterat"!? ;-) Och den söta tassen som ligger där på magen. *ler fånigt* Man kan riktigt känna hur "gosigosi" pälsen är! Himla bra fångat av dig!!!"

Detta nu inte riktat mot kommentargivaren utan bara som ett exempel på fenomenet vi diskuterar.

Senast ändrad:
Undrar hur folk skulle se på den kommentaren Johan citerar, om det i stället för en katt varit en s.k. Slitzbild...

AFE skrev:
Undrar hur folk skulle se på den kommentaren Johan citerar, om det i stället för en katt varit en s.k. Slitzbild...

Tro mig - man kan se ännu "värre" kommentarer under "Slitzbilderna"....

och detta har även diskuterats sönder o samman här på FS. Senast i den nu stängda tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69082 (Med det passande namnet "Är Fotosidan en kanal för hängbröstfeminismen?")

Snart dags för en ny vända i ämnet kanske? ;-)

Fast "katt/dussinbilds" diskussionen är sakligare och innehåller även många av "kärnfrågorna" från "Slitz-debatterna".

Senast ändrad:
Om man inte sjunger med i kören...

Kan inte låta bli att citera fler bildkommentarer:

"Och slutligen en sur rädisa till de kommentatorer som ägnar sig åt angrepp istället för konstruktiva bildkommentarer. Lägg er energi på andra bilder istället för att förorena bilkritiken under bilder som dessa. Lämna det till oss som förstår oss på den här typen av bilder."

Följande citat från en sk"Slitz-bild" i poolen "Hård kritik".

Och detta belyser verkligen den andra delena av problemet:

Om man inte sjunger med i kören av "ooo va söt" och "hua hua" så kan man bli påhoppad av bildens "supporters"!!!
Och detta oftast oavsett hur saklig och i enlighet med poolreglerna ens kommentar är.

Detta gör att man tänker sig för två gånger innan man lämnar en "avvikande" kommentar.

Vilket i slutändan motverkar den "själsanering" som bla Christer så ivrigt förespråkar...

/johan e

Senast ändrad:
Re: Om man inte sjunger med i kören...

CreativeMind skrev:
Följande citat från en sk"Slitz-bild" i poolen "Hård kritik"
Tycker det där var ett underligt exempel. Det är ju inte de konstruktiva (om än hårda) bildkommentarerna som kallas "angrepp". Nu vet jag inte vilken bild och kommentar som avses men problemet med en del kommentarer på Slitzbilder och kattbilder är precis detsamma - det handlar mer om motivet eller bildgenren än om bilden (och det är inget nytt problem - det har funnits med oss sedan 2001)

Skall en kommentar vara konstruktiv och givande för fotografen måste ju kommentatorn "förstå" den bildgenren också, och det är inte alltid det är så. Jämför en inbiten konservativ naturfotograf som skall försöka ge "konstruktiv kritik" på en suddig, murrig och konstig konstfotobild! Att säga "det är inte knivskarp skärpa" är lika okonstruktivt som att säga "plåta något annat" till fotografen. Det är väl där skillnaden på angrepp och konstruktiv kritik ligger.

Nå - tillbaks till "katterna". Vi har ju en Husdjurspool men tänker inte diskriminera någon från att lägga en bild i Hård Kritik. Det har diskuterats mycket i forumet tidigare, och vi kom fram till att vi inte skall diskriminera på erfarenhet - (tidigare hette poolen "Mycket erfaren"). Pallar man inte vissa bilder så är det faktiskt inte så svårt att hoppa över.

Lägger man en bild i den poolen efterlyser man ha just hård men korrekt kritik (på bilden skall tilläggas) - så ge dem det. Ta tex och hjälp dem som verkar behöva mest hjälp först... :)

Sen kan man förståss önska att nya fotografer gör lite hemläxa också; läser lite artiklar och böcker och inte bara lägger in bilder för att få kritik.

Re: Re: Om man inte sjunger med i kören...

clindh skrev:
Tycker det där var ett underligt exempel...-

Bilden med kommentarerna jag syftar på finns på:
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/905572.htm

Jag förstår vad du menar om konstfoto osv. Men det nog inte det fenomenet vi talar om här. Läs gärna min kommentarer under nämda bild, ta en titt på min profilsida och några av de bilder som jag väljer att visa här på FS. Jag tycker att kommentaren är saklig och att jag är kvalificerad att uttala mig ;-)

/johan e

Hur svårt på en skala är det att "förstå sig på" en "slitzbild"? Alla förstår väl precis vad det handlar om, men så fort det nämns så tar det hus i helvete. Alla förstår också vad en typisk "kattbild" handlar om. Det behöver man inte "förstå sig på". Katten ser gullig ut, och hamnar därför på bild, ofta inte så genomtänkt. Den nakna kvinnan är sexuellt attraktiv, och hamnar därför på bild, ofta MYCKET genomtänkt. Vad genomtänket går ut på kan också en tolvåring lista ut, men se det får man inte tala om!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar