Annons

Nu måste det bli ett slut på "kattbildskatastrofen" ;-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad är en bra och vad är dålig bild? Många blir hyllade när de har fotat ett ris-snår med fulblixten och med en riktig överexponering eller bild på sig själv som är kraftigt underexponerad, felfokuserad och med rejäla vinjetteringar i hörnen. Därför jag jag också försökt mig på tricket. Visst är jag duktig? Fast... jag tycker inte att jag får till det riktigt fult. Kan nån hjälpa mig?

Bilagor

• _dsc2998-1.jpg
    _dsc2998-1.jpg
    52 KB · Visningar: 737
Att se ljuset men inte förblindas av det....

Ok - tråden verkar dö ut, och jag får bara skit ;-)

Citerar Johanna som givit en kommentar till kattbilden som utlöste tråden:

"Det är alltid så underligt. I världen. Att en sån vacker liten katt fångad på bild av en underbar fotograf retar "vuxna" män. Att dessa män återkommer som gubben i lådan är jag också förundrad över.Gång på gång fast i olika sammanhang och olika tillfällen. Och det är sorgligt att ha ögon utan att se. Det är därför man aldrig ska sluta ta operfekta kattbilder.
Jag älskar bilden."

Jag måste helt enkelt ha stirrat förlänge in i ljuset?

Jag tänker hur som helst ladda min Leica med utgången Tri-X och ge mig ut att leta katter som jag kan plåta på 1/2 sk utan att ställa fokus. Sedan kommer jag att ladda upp bilderna i alla tänkbar pooler - och Gud nåde er som vågar ge mig negativ kritik - jag har ju sett ljuset!

Re: Re: Re: Om man inte sjunger med i kören...

CreativeMind skrev:
[BLäs gärna min kommentarer under nämda bild, ta en titt på min profilsida och några av de bilder som jag väljer att visa här på FS. Jag tycker att kommentaren är saklig och att jag är kvalificerad att uttala mig ;-)[/B]
Din kommentar är helt ok men jag tolkade det inte som att det där om "sur rädisa" var riktat mot dig, gjorde du? Det är väl mer kommentarer som om att brösten inte är "äkta" tex, en klassisk kommentar (som inte är det minsta konstruktiv) på denna typ av bilder.

Re: Att se ljuset men inte förblindas av det....

CreativeMind skrev:
Ok - tråden verkar dö ut, och jag får bara skit ;-)

Citerar Johanna som givit en kommentar till kattbilden som utlöste tråden:

"Det är alltid så underligt. I världen. Att en sån vacker liten katt fångad på bild av en underbar fotograf retar "vuxna" män. Att dessa män återkommer som gubben i lådan är jag också förundrad över.Gång på gång fast i olika sammanhang och olika tillfällen. Och det är sorgligt att ha ögon utan att se. Det är därför man aldrig ska sluta ta operfekta kattbilder.
Jag älskar bilden."

Jag måste helt enkelt ha stirrat förlänge in i ljuset?

Jag tänker hur som helst ladda min Leica med utgången Tri-X och ge mig ut att leta katter som jag kan plåta på 1/2 sk utan att ställa fokus. Sedan kommer jag att ladda upp bilderna i alla tänkbar pooler - och Gud nåde er som vågar ge mig negativ kritik - jag har ju sett ljuset!

Lånar citatet lite bara och det är inte riktat till johan.

Det är alltid så underligt. I världen. Att en sån vacker liten tjej fångad på bild av en underbar fotograf retar "vuxna" kvinnor. Att dessa kvinnor återkommer som kvinnan i lådan är jag också förundrad över.Gång på gång fast i olika sammanhang och olika tillfällen. Och det är sorgligt att ha ögon utan att se. Det är därför man aldrig ska sluta ta operfekta tjejbilder.
Jag älskar bilden.

....

/Maverick

Re: Att se ljuset men inte förblindas av det....

CreativeMind skrev:

Gammal film kan jag rekommendera. Om missen dessutom befinner sig i ljuset kan det ju inte bli annat än en bra bild .

Jag tycker husdjursbilder är gulliga och ser gärna kattbilder.

De kategorier jag regelbundet kollar är just "Husdjur/tamdjur", "Vilda djur" och "Vilda fåglar".

Re: Får jag var med och leka nu?

CreativeMind skrev:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/907629.htm

...och jag förväntar mig bara postiv kritik!

Jag har följt diskussionen i tråden och måste säga att din bild tyvärr är för bra ;) om det nu är så att denna bild är en provokation. Katten har visserligen ingen skärpa men det kan lätt förklaras bort genom att säga att det var din konstnärliga avsikt att den inte skulle ha det. Dessutom gillar jag gråskalan och kornet i bilden. Hade du tagit den i färg så hade man kanske retat sig på t.ex. bakgrunden. Vidare så är ljussättningen djärv och katten ser nästan störd ut av ljuset men även detta kan ju förklaras med en konstnärlig avsikt.

Med en bra förklaring kan i princip vilken bild som helst uppfattas som konstnärlig. Det är ju väldigt subjektivt vad man tycker om olika bilder så det bästa är nog att helt enkelt inte bry sig om de bilder man inte gillar eller (vilket egentligen är bättre) att ge konstruktiv kritik på dem.

Först och främst vill jag påpeka att i denna diskussion, i likhet med alla andra liknande, används flitigt begrepp som är mångtydiga eller svåra/omöjliga att definiera på ett exakt sätt. Vad är för många bilder? Sämre bilder? Sämre kvalitet? Ointressanta bilder? Dussinbilder? Bilder inte värda att läggas upp på fotosidan?
Kan någon ge bra och trovärdiga definitioner på allt detta (förutom de lexikala) och ange de exakta "mätinstrument" som skall användas för att klassificera bilderna på fotosidan?

På samma sätt förs vissa förmodade förhållanden fram, t ex stort antal (sämre) bilder på kritikerpolerna, stort antal bilder med ett visst slags motiv etc. som problem utan att på ett trovärdigt sätt ange varför det är ett problem och för vilka.
Det mesta av ovanstående är inget annat än subjektiva uppfattningar och som sådana omöjligt att finna stöd för objektivt och mätbart.

En del av fotosidans medlemmar gör gällande att just de har tolkningsföreträde och rätten att utifrån sitt eget perspektiv och intresse framtvinga normer, inskränkningar och tolkningar som skall vara tvingande för alla här på fotosidan. Undrar vem det är som har gett dem denna status. Förutom alla andra viktiga invändningar som kan finns mot diverse föreslagna inskränkningar är det faktiskt så att som betalande medlem (läs kund) har man köpt vissa tjänster enligt de villkor som var gällande vid den tidpunkten man blev medlem. Varje större ändring av tjänsternas innehåll och gällande villkor borde väl jämställas med avtalsbrott. Eller har jag fel?

Det härliga med fotosidan är bl a spännvidden i medlemmarnas utvecklingsstadium som fotografer och deras respektive förhållande till fotografin och dess beståndsdelar och nischer.
Jag, en glad amatör och mycket fotointresserad, har funnit en guldgruva här. Har lärt mig mycket genom andras bilder och kommentarer, kommentarerna på mina egna bilder och inte minst genom de olika forumtrådarna. Trådar om prylar, lagtexter, etik, estetik, mm. Det finns många som jag ser upp till här på fotosidan. Främst för deras kunnande, ödmjukhet och viljan att rent praktisk främja fotointresset genom att dela med sig. Till dessa hör inte de självutnämnda auktoriteterna som bevakar domäner och ser som sin främsta uppgift att slå andra på fingrarna och tillämpa Jantelagen.

Det mesta här rör sig om polen "Hård kritik". Vissa uppfattar och betraktar denna pol som helig mark som inte får beträdas av vem som helst. En arena för eliten. Så betraktade jag också den fram till för en tid sedan och därför undvek jag att lägga upp bilder där. Tycker att epiteten "avancerad fotograf" inte klär mig. Men senare blev det tydligare att det i huvudsak rör sig om viljan att få och ge hård kritik. Eftersom jag utgår från att ingenting är såpas uselt att det inte ens är värd hård negativ kritik började jag lägga bilder där och därmed gjorde jag intrång i den heliga arenan. Genom kommentarer till andras och mina bilder fick jag veta att jag är ute och cyklar, trots att jag saknar cykel, att "Här är det hård kritik, vad gör du här", "bort med den bilden härifrån" mm. Dessutom, det är jag mycket tacksam för, fick jag ibland hård men rättvis och konstruktiv kritik utan baktankar och insinuationer.
Har sett att ibland utgår kritikern i sitt bildseende och utvärdering från vem fotografen är och inte bilden i sig och därmed letat efter och tolkat "dolda" budskap och mening som de inte skulle ha gjort om fotografen var en annan.
Andra fall där man använt tekniska begrepp och storheter som skärpa, kontrast mm för att "såga" en bild utan att bry sig om helheten.

För mig är en bild ett kommunikationsmedel. Som att tala, berätta något. Skapa eller avbilda något estetiskt tilltalande, något uppvaknande, oroande, känsloladdat, politisk, mänskligt, mm. Det är bilden som helhet som kan göra det. Bilden kan vara en situationsbild, ett porträtt av något levande, snapshot, eller tillhörande vilken nisch som helst. Det avgörande är att man lyckas förmedla det som var avsett att förmedla, genom "att skriva med ljus" och med hjälp av färger, sv-v, skärpa/oskärpa, en komposition efter givna normer -eller sitt eget huvud.
Därför kommer jag att lägga upp bilder på "Hård kritik" för att testa hur jag lyckats. Vill ni kommentera på ett konstruktivt sätt kommer jag att bli glad. Sågar ni min bild och anger varför kommer jag att bli glad men tala om vad jag tycker . Försöker ni såga mig och inte min bild kommer ni att få svar på tal med besked.

Försökt att sadla om

Jag har sedan en tid försökt att sadla om från kattfotograf till nakenmodell fotograf men det har jag inte lycktas med. Våra jädrans katter vägrar att ta av sig pälsen.
(Man får väl skoja lite också?:)

Vem är sjuk?????

Råkade läsa följande i någons gästbok, skrivet med anledning av kommentarerna på en "kattbild" och antagligen även p.g.a. denna tråd:

"Ehhh. ursäkta men dom är ju helt sjuka. Vilka pluttiga små liv dom måste ha, stackarna...
Ibland mår jag illa av fotosidan och människor som finns här... "

Själv tycker jag att diskussionen är ganska underhållande, men jag kanske är sjuk?

Senast ändrad:
Vart tog kattern avägen?

Har kollat igenom polen "Hård kritik" dagligen och måste konstatera att det är 5 dagar sedan någon lade ut en "kattbild". Nu var det ju inte bilder på katter i första hand utan "kattbilder" som metafor för "dussinbilder" som jag var ute efter i tråden, även om det var lite väl många katter i ALLA poller på FS under några dagar ;-) Och det finns fortfarande en del omotiverade bilder i poolen men:

Jag måste konstatera att kvaliteten på bilderna i "Hård kritik" i allmänhet (åtminstone ur min subjektiva synvinkel) har ökat något - om det nu har med de olika trådarna i ämnet att göra eller ej?

Kanske dags för att någon laddar upp en (bra:) katt-bild igen?

/johan e

Någon som har räknat ut kvoten kattbilder i förhållande till svanbilder, och dividerat det med alla insektsbilder, och sedan jämfört det med samma relation mellan bildkategorierna "suddiga med sned horisont", "trashiga heroinchicbrudar" och "äldre damer med fårig hud".......så man vet hur seriös FS är i nuläget??

Det är inte "FS" som räknat ut detta, utan en medlem :)

Låt oss strunta i olika slaga (o)populära motiv och dess vara eller inte, det är som tidigare sagts inte det vi pratar om egentligen - även om tråden började så. För den som inte pallar vissa motiv finns ju motivfiltrering.

Vad det hela kokar ner till tror jag är en önskan att andra medlemmar, såväl nybörjare som erfarna, skall lägga ner liiiite mer möda på sina bilder, att man ska ha gjort lite mer hemläxa och självstudier.

Man vill att nybörjare tex inte bara skall räkna med att andra medlemmar har den goda viljan att skriva bra konstruktiva kommentarer för att hjälpa dem på vägen mot bättre foto. Det är här jag tror det skär sig i tex "Hårt kritik", en del som lägger bilder där har helt klart inte ansträngt sig tillräckligt - det ser man på en del svar på kommentarer ("jag bara drog av en bild ju", "jag lade inte ner så stor möda" tex)

Man vill att alla skall "kämpa" lite mer i sitt bildskapande, utan att för den delen få prestationsångest och inte våga experimentera och ta ut svängarna... en balansgång.

Det är ju helt rätt, via Fotosidan skall man kunna utveckla sig som fotograf och alla medlemmar skall ha den viljan - det hoppas jag vi är tydliga med, och jag tror också majoriteten har den viljan. Men det är ju helt klart att digitalfotorevolutionen har fött många många nya fotografer, och man måste försöka tänka sig in i hur mycket "koll" man själv hade när man började (som om man skulle ha någon koll nu, jämfört med de som *verkligen* har koll... :)

När jag nämnde "dussinbilder" tidigare var det inte med undermeningen "sådana bilder vill vi inte ha", utan en önskan att fotografen skall se "Ja, så här ser ju mångas bilder ut, din är tekniskt bra etc men den sticker inte ut, de fångar inte åskådarens intresse, den berör inte, den triggar inte känslor. Ser du själv varför?".

Så frågan bör inte ställas negativt som "hur slipper vi alla dessa trista bilder" utan istället "hur inspirerar vi fler till att bli grymma fotografer". I slutändan ger det samma resultat men i en mycket mer positiv anda.

Alla kreativa, positiva idéer om hur vi gör bättre fotografer av alla våra medlemmar är varmt välkommna.

(Fler artiklar kommer, bla en serie med bra tips om att göra sina foton bättre - men det gäller att inspirera medlemmar till att läsa dem också)

Tankekullerbytta

Det märkliga med den här tråden och alla andra liknande är att vissa tar sig rätten att generellt avgöra vad som är en dålig bild, och vad värre är att avgöra om den platsar i en viss pool, i detta fall "hård kritik". I poolreglerna står det: "Det krävs lite mer av bilderna i denna pool, och detta innebär att det är ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik. Fotograferna bör ha mycket erfarenhet och skall klara mothugg, ELLER så är man hårdhudad och tål när det svider" Det står inte "Här får bara laddas upp bilder som Johan Ericson gillar". Sorry Johan nu får du klä skott för detta för att du skapade tråden men namnet kan ju bytas ut mot alla som skapat liknande trådar. Min mening är att det är BARA fotografen som skall avgöra i vilken pool bilden ska hamna. Sen visar poolreglerna vilken sorts kritik som ska lämnas. En tankekullerbytta som trådskaparen här gör (kanske inte uttalat i den här tråden men väl i andra) är att bilder som inte "håller måttet" ska vara i andra pooler. Alltså att det är bara bilder jag är supernöjd med som skall läggas upp i "hård" Innebär det då att bilder jag är halvnöjd med ska ligga i bildkritik och bilder jag inte alls är nöjd med ska ligga i mjukstart?? Som sagt en tankekullerbytta. Det borde väl vara så att jag laddar bara upp bilder jag är nöjd med och/eller som jag vill ha kritik på. Sen väljer jag pool efter hur hård kritik jag vill ha.
Sen tycker jag att det är tämligen självklart att ger man hård kritik får man också tåla att bli emotsagd av fotografen eller andra som är av en annan åsikt. Jag tycker nog att poolen hård kritik kräver mer av kritikerna än av fotografen.

Re: Tankekullerbytta

TTG skrev:
Alltså att det är bara bilder jag är supernöjd med som skall läggas upp i "hård" Innebär det då att bilder jag är halvnöjd med ska ligga i bildkritik och bilder jag inte alls är nöjd med ska ligga i mjukstart?? Som sagt en tankekullerbytta.

Nja, det håller jag inte med om.
En bild som jag är nöjd med som nybörjare kommer jag inte att vara nöjd med när jag lärt mig mer. Ser du det på det sättet så är det helt rimligt att bilden borde vara bra i fotografens ögon innan den läggs upp. Och vad som är "bra" förändras under fotografens utveckling.

Jag ser inte mycket poäng i att lägga upp bilder med uppenbara brister som jag själv vet om. Då blir kritiken på de brister jag känner till, och jag lär mig inget. Dessutom är det en risk att folk tröttnar på att kommentera.

Re: Re: Tankekullerbytta

oskard skrev:
Nja, det håller jag inte med om.
En bild som jag är nöjd med som nybörjare kommer jag inte att vara nöjd med när jag lärt mig mer. Ser du det på det sättet så är det helt rimligt att bilden borde vara bra i fotografens ögon innan den läggs upp. Och vad som är "bra" förändras under fotografens utveckling.

Jag ser inte mycket poäng i att lägga upp bilder med uppenbara brister som jag själv vet om. Då blir kritiken på de brister jag känner till, och jag lär mig inget. Dessutom är det en risk att folk tröttnar på att kommentera.

Jag menar nog precis vad du menar.Det du citerar är inte min ståndpunkt utan exempel på just tankekullerbyttan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar