Det är inte "FS" som räknat ut detta, utan en medlem
Låt oss strunta i olika slaga (o)populära motiv och dess vara eller inte, det är som tidigare sagts inte det vi pratar om egentligen - även om tråden började så. För den som inte pallar vissa motiv finns ju motivfiltrering.
Vad det hela kokar ner till tror jag är en önskan att andra medlemmar, såväl nybörjare som erfarna, skall lägga ner liiiite mer möda på sina bilder, att man ska ha gjort lite mer hemläxa och självstudier.
Man vill att nybörjare tex inte bara skall räkna med att andra medlemmar har den goda viljan att skriva bra konstruktiva kommentarer för att hjälpa dem på vägen mot bättre foto. Det är här jag tror det skär sig i tex "Hårt kritik", en del som lägger bilder där har helt klart inte ansträngt sig tillräckligt - det ser man på en del svar på kommentarer ("jag bara drog av en bild ju", "jag lade inte ner så stor möda" tex)
Man vill att alla skall "kämpa" lite mer i sitt bildskapande, utan att för den delen få prestationsångest och inte våga experimentera och ta ut svängarna... en balansgång.
Det är ju helt rätt, via Fotosidan skall man kunna utveckla sig som fotograf och alla medlemmar skall ha den viljan - det hoppas jag vi är tydliga med, och jag tror också majoriteten har den viljan. Men det är ju helt klart att digitalfotorevolutionen har fött många många nya fotografer, och man måste försöka tänka sig in i hur mycket "koll" man själv hade när man började (som om man skulle ha någon koll nu, jämfört med de som *verkligen* har koll...
När jag nämnde "dussinbilder" tidigare var det inte med undermeningen "sådana bilder vill vi inte ha", utan en önskan att fotografen skall se "Ja, så här ser ju mångas bilder ut, din är tekniskt bra etc men den sticker inte ut, de fångar inte åskådarens intresse, den berör inte, den triggar inte känslor. Ser du själv varför?".
Så frågan bör inte ställas negativt som "hur slipper vi alla dessa trista bilder" utan istället "hur inspirerar vi fler till att bli grymma fotografer". I slutändan ger det samma resultat men i en mycket mer positiv anda.
Alla kreativa, positiva idéer om hur vi gör bättre fotografer av alla våra medlemmar är varmt välkommna.
(Fler artiklar kommer, bla en serie med bra tips om att göra sina foton bättre - men det gäller att inspirera medlemmar till att läsa dem också)