Annons

Nu kommer förbuden...

Produkter
(logga in för att koppla)
Men som framgår av texten så gäller det inte stillbildskameror på något sätt. Utan Video- och CCTV-kameror..
 
Övervakningskamera får inte vara uppsatt så att den kan riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde om det inte getts tillstånd att använda den. Tillståndskravet omfattar även bearbetnings- eller lagrings apparatur samt apparatur för avlyssning med upptagning av ljud.

Med stillbildskameror menar jag självklart Kompakt,systemkameror osv..



Va om jag inte minns fel ett fall för många år sen gällande en butiksinnehavare som inte fick tillstånd. Slutade med att han monterade upp en kamera som tog stillbilder med någon sec mellansrum. Det fick han
 
Jag tycker det låter märkligt. Som jag förstått det är den springande punkten huruvida kameran behöver manövreras av en människa eller ej, inte bildfrekvensen. Jag hittar inget i lagdefinitionen som motsäger det heller:
2 § Med övervakningsutrustning avses i denna lag

1. TV-kameror, andra optisk-elektroniska instrument och därmed
jämförbara utrustningar som är uppsatta så att de, utan att
manövreras på platsen, kan användas för personövervakning och
separata tekniska anordningar för att behandla eller bevara
bilder som tas upp av sådana utrustningar (övervakningskameror)
samt
 
För att ramla tillbaka till ursprungsinlägget...

Så råkar jag tycka att ett förbjud mot kameramobiler på skolor är ganska ok.

Jag tycker inte att det ska vara ett rikstäckande förbud men jag tycker att det är helt ok för en skola att införa sådana "lokala ordningsstadgar".

Det går att raljera över det och gränsdragningen kan vara knepig men det är ganska lätt att hitta alla möjliga voyeursiter på nätet så...

--jalle
 
När ni talar om förbud

Var på FN-mission i Kongo förra året. Fotograferingsförbud gäller i hela landet, den skojar man inte bort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.