Annons

Nu har jag hämtat ut min K-5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill också ha en K-5 men här i Indien har Pentax inte ens en importör. Om man över huvud taget ska kunna handla något så måste man handla på gråmarknaden utan garanti (jag är beredd att göra det men bara hittat K10, K20 och K-7). Väldigt konstigt att man valt att stå utanför en av världens största marknader (nåja, snart i alla fall) och låter Canon, Nikon och Sony sno åt sig alla marknadsandelar. Börjar nästan ångra mig att jag sålde mitt Nikonsystem för att satsa vidare på Pentax just pga det. Får väl hålla mig till vinterns snabbvisit i Sverige och hoppas att någon lokal leverantör i Örebro har en K-5 inne :)

Förstår inte varför du beställer en från Hong Kong eller Malaysia?
Nästan ingen tull och frakt till Indien. Du kommer själv tjäna på det.
 
Förstår inte varför du INTE beställer en från Hong Kong eller Malaysia?
Nästan ingen tull och frakt till Indien. Du kommer själv tjäna på det.
 
Jag fick ju manual i pappersformat, men det fanns ingen pdf på cd'n.
Köpte med kit 18-55.

Med K-10'n har jag för mig det var en CD med progravara och en med dokumentation. Fick ni som inte har pappersmanual två CD?

Den går ju att ladda ner så det är inget stort problem.

//Lars
 
Jag fick ju manual i pappersformat, men det fanns ingen pdf på cd'n.
Köpte med kit 18-55.

Med K-10'n har jag för mig det var en CD med progravara och en med dokumentation. Fick ni som inte har pappersmanual två CD?

Den går ju att ladda ner så det är inget stort problem.

//Lars

Oj vad knepigt. Jag fick med K-5:an (på samma sätt som med K10D) 1 CD med manualer på olika språk samt 1 CD med programvaran Pentax Digital Camera Utility 4, dock ingen pappersmanual som sagt var. Låter som Pentax har lite problem med hur de förpackar sina kameror.

Jag köpte enbart kamerahuset, men det ska ju inte spela någon roll för om man får en pappersmanual eller inte tänker jag.

Vet någon om man kan beställa manualen i pappersformat?

/Henrik
 
Så här står det på www.pentax.se:

"Med varje ny PENTAX kamera som levereras medföljer en svensk bruksanvisning på skiva (CD-ROM)."

Förut har det gått att beställa via Pentax se (Focus Nordic AB). Hör med dom.

//Lars
 
En sak som jag förstår inte finns medskickad till K 5 är Remote assistant programvara . Det är lite synd för den Pentaxtillverkade programvaran fungerar utmärkt till min åldriga k 10:a.... Någon som har tips på ett bra surrogat?

Ny finns det ett alternativ Till Remote Assistant:

https://sites.google.com/a/pentax.org.pl/tomaszkos/en/pk_tether

Jag har inte provat än men den skall fungera för K-x, K7, K5, K-r, K20D enligt killens hemsida.

//Lars
 
K-5 + 18-135

Så fick även jag min k-5, ett kit med 18-135. Jag laddar batteriet som bäst, så det är ju inte så mycket man kan säga utom att kameran ju är vacker som få. Och 18-135 verkar också mycket välgjort.
Skall återkomma med kommentarer när jag får pröva på lite action. Kan väl sägas att jag byter upp mig från en k10d, så skillnaden kommer säkert att vara rätt stor.
Fick annars kitet för ett rätt gott pris - 1449€. Importören hade tydligen först angivit ett för lågt pris som strax korrigerades och höjdes till 1749 - men lyckligtvis fick de som hunnit beställa innan korrigeringen sitt kit för det gamla priset.
 
Är det bara jag som har ett minneskort som verkar vara alldeles för stort för kameran? Det passar, men trots att det var första gången jag använde kameran(ny) igår, så fick jag ta i mer än vad man ska göra för att få ur minneskortet, och flera gånger har det lyckats hamna i låst läge vid flyttning. Det här är INTE kul när man beställer via nätet, men det är ju ändå en såpass "ok" grej att jag är beredd att använda usb till kameran istället för att sätta bara minneskortet i datorn...
 
Det är flera som klagat på att minneskortet är besvärligt att få ut. Jag tycker själv att det ibland hakar fast lite när man ska dra ut det. Har man stora händer(fingrar) kan det vara lite trångt också. Det beror väl på att man strävat efter att göra kameran så liten som möjligt.

//Lars
 
Ett litet tips.
  1. Tryck in kortet med nageln.
  2. Dra nageln åt sidan så hoppar minneskortet ut halvvägs och är lättare att greppa.
.
Korten avviker lite i tjocklek. Låset på korten kan man fixera med lite superlim så blir det inget problem.

Jag tror att det är samma korthållare på alla hus sedan Kx/K-7

/Mats
 
Ett litet tips.
  1. Tryck in kortet med nageln.
  2. Dra nageln åt sidan så hoppar minneskortet ut halvvägs och är lättare att greppa.
.
Korten avviker lite i tjocklek. Låset på korten kan man fixera med lite superlim så blir det inget problem.

Jag tror att det är samma korthållare på alla hus sedan Kx/K-7

/Mats

Tack för tipset angående superlimmet! ;) Det är dock när jag greppat minneskortet som problemet uppstår... menmen, så är det!
 
Vill också ha en K-5. Fick köpa mig en K-x som ersättning för min K20, när den gick i backen och skickades in på reparation, tre dagar innan jag skulle fota ett bröllop i somras. Mycket imponerad av K-x. Och jag kan bara fantisera om hur mycket bättre K-5 är jämfört med K20D. Det enda egentliga hindret till att jag inte bara sådär kan beställa en K-5 är att Hon Som Bestämmer tycker att jag redan har tilllräckligt med kameror. Hur ska man övertyga henne om att inköp av en K-5 är Hemskt Viktigt? ;-)

Se till att ändra så ni INTE har gemensam ekonomi. Då kan du göra vad du vill med dina pengar sålänge du betalar din del av hyra, mat och bensin.
Fast tyvärr så är det svårt när man vant sig vid gemensam ekonomi.. allt blir enklare på nåt sätt.. förutom kamera-inköp då :)
 
Nu har jag beställt en k-5:a, med 18-55 WR (får tjänstgöra på min K200D tillsvidare) och ett Samyang 8/3.5.
Nu börjar den långa väntan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.