** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nu har jag hämtat ut min K-5

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag pratar om

1) upplösning,

2) brusreduktion,

3) färger (mättnad i tex skuggor),

4) DR.

Raw ger alltid bättre färger, upplösning (10-15%) och brusreduktionen i LR 3 är vida överlägsen den som kameran själv klarar av. Det innebär att man både kan brusreducera hårdare och ändå behålla samma detaljnivå samt få bättre kvalitet på brusreduktionen.

Prova själv: Ta samma motiv först i jpg på ISO 6400 med NR auto och sedan en raw på ISO 25600 som du konverterar i LR 3. Det skulle förvåna mig mycket om bilderna inte är mycket snarlika i kvalitet trots två stegs skillnad i ISO.

Det är ingen tvekan om att en RAW fil innehåller mer information, men om vi skall göra en JPG av den är dina punkter bara sanna om jag har tid att göra ett bättre jobb än kameran. Med alla mina andra hus fotar jag bara RAW, men nu gjorde jag ett test med bara JPG på nya kameran och kunde bara konstatera att bilderna åtminstone blir lika bra direkt från kameran som vad jag kan åstadkomma på rimlig tid i LR. Bara för att Pentax tidigare inte haft supervassa JPG-motorer tycker jag att det verkar som om du antar att så fortfarande är fallet. Jag kommer givetvis jämföra RAW och JPG framöver, men med tanke på allt jag får gratis i kameran:
högdagerkompensering
skuggupplättning
CA-reduktion
Distorsionkorrigering
HDR om jag så önskar

så är det mycket som talar för att använda JPG på okritiska bilder. Dessutom finns det nu en knapp på kameran som är mycket bättre än den gamla RAW-knappen. Nu kan jag spara senast tagen bild som RAW om jag tycker den är värd det.

Sedan är det ju självklart att när jag fotar ett bröllop eller en modell att jag kommer att även fota RAW så jag lättare kan fixa till mindre misstag efteråt.

Skall fixa fram samma bild i RAW och JPG i veckan så får du gärna bevisa vad du kan. Själv har jag fortfarande LR2, som jag vet inte klarar det.

Det är ingen tvekan om att en RAW fil innehåller mer information, men om vi skall göra en JPG av den är dina punkter bara sanna om jag har tid att göra ett bättre jobb än kameran. Med alla mina andra hus fotar jag bara RAW, men nu gjorde jag ett test med bara JPG på nya kameran och kunde bara konstatera att bilderna åtminstone blir lika bra direkt från kameran som vad jag kan åstadkomma på rimlig tid i LR. Bara för att Pentax tidigare inte haft supervassa JPG-motorer tycker jag att det verkar som om du antar att så fortfarande är fallet. Jag kommer givetvis jämföra RAW och JPG framöver, men med tanke på allt jag får gratis i kameran:
högdagerkompensering
skuggupplättning
CA-reduktion
Distorsionkorrigering
HDR om jag så önskar

så är det mycket som talar för att använda JPG på okritiska bilder. Dessutom finns det nu en knapp på kameran som är mycket bättre än den gamla RAW-knappen. Nu kan jag spara senast tagen bild som RAW om jag tycker den är värd det.

Sedan är det ju självklart att när jag fotar ett bröllop eller en modell att jag kommer att även fota RAW så jag lättare kan fixa till mindre misstag efteråt.

Skall fixa fram samma bild i RAW och JPG i veckan så får du gärna bevisa vad du kan. Själv har jag fortfarande LR2, som jag vet inte klarar det.

Självklart skall man fotografera i jpg när det inte krävs raw. Själv fotograferar jag alltid sedan många år både i raw + jpg.

Ju mer krävande scen (kontrast, blandljus) och ju högre ISO-tal som behövs desto mer nytta av raw.

Jag kan inte tvinga dig men att investera en tusenlapp i att uppgradera till LR 3 är nog det bästa du kan göra för att ytterligare få ett lyft med dina bilder. Läs recensionerna:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20675

http://arstechnica.com/apple/reviews/2010/06/adobe-lightroom-3-review.ars/6

"Conclusion
This review is relatively short becauses there's not a lot of new ground to cover in Lightroom 3, but the new and updated features are significant enough to make this a very compelling upgrade. Problems are minor, and I would think that the small curves dialog could be addressed in a point update—the hard work is already done. Adobe has capitalized on Lightroom's strengths and worked hard to fix its weaknesses, and all that effort has clearly paid off.

Pros
•Noise reduction is dramatically improved
•More pleasing default RAW rendering
•Lens profile-based distortion, vignetting and chromatic aberration correction
•Excellent quality for sharp RAW image conversion
•Perspective correction
•Speed improvements even with added RAW conversion quality
Cons
•Curves are hampered by the size of the curves dialog
•Post grain effect is not very good
•If you own Photoshop CS5, much of what's new here is also in Camera RAW 6
Verdict
•Few but significant updates make this a worthy upgrade"

Detta kanske är en dum fråga men jag ställer den ändå:) Vad är skillnaden mellan photoshop cs5 och lightroom? Behöver man båda?
(vet att det är fel forum men men)

Detta kanske är en dum fråga men jag ställer den ändå:) Vad är skillnaden mellan photoshop cs5 och lightroom? Behöver man båda?
(vet att det är fel forum men men)

PS är för att redigera enstaka bilder, LR är för att justera många bilder. Och innan jag blir påhoppad så skall jag kanske tillägga att visst kan man jobba med många bilder i PS, men det är inte byggt för det. För mig som fotar mycket är det en självklarhet att ha ett bra arbetsflöde. Jag klarar 99.5% av mina behov i LR. jag har faktiskt inte ens installerat PS ännu på datorn jag installerade om i somras. Har man bara PS och inte vet vad man sakner, då behöver man inget mer, samma sak gäller om man bara har LR och inte saknar nåt.

En ISO 6400 från ikväll.
35mm
F5.6
1/13 s (frihand)
Notera att det endast är konstljus på bilderna. Obs hur bra AWB klarar av problemet.

Tog några testbilder på väg hem ikväll. Just ISO 6400 är intressant för det är då bruset börjar synas.

Har lagt upp RAW
http://dl.dropbox.com/u/7134093/20101101-_IGP1354.DNG

JPG direkt ur kameran (kör bright plus extra kontrast och skärpa)
http://dl.dropbox.com/u/7134093/20101101-_IGP1354.JPG

Samt JPG ur kameran snabbjusterad i LR
http://dl.dropbox.com/u/7134093/20101101-_IGP1354_JPG_after_LR.jpg

Bilagor

• 20101101-_IGP1354-1.jpg
    20101101-_IGP1354-1.jpg
    93.7 KB · Visningar: 945
Ser ju kanonfint ut. Såg att original jpg'en var på ca 11MB, det måste vara högsta jpeg-kvaliteten, eller?

Provade att ladda ner raw-filen och stoppade in den i LR3 och tyckte förstås att det blev MYCKET bättre än din fixade jpeg. Kanske är den för hårt jpeg-komprimerad, eller lade du upp fel fil?

Hm, eller vilken LR version kör du?

Ser ju kanonfint ut. Såg att original jpg'en var på ca 11MB, det måste vara högsta jpeg-kvaliteten, eller?

Provade att ladda ner raw-filen och stoppade in den i LR3 och tyckte förstås att det blev MYCKET bättre än din fixade jpeg. Kanske är den för hårt jpeg-komprimerad, eller lade du upp fel fil?

Hm, eller vilken LR version kör du?

Min moddade LR fil var bara gjord med 80% kvalitet och mycket mindre. Jag kör bara LR2 än så länge. Men syftet här var ju att visa att kameran levererar otroligt bra bilder. Bildkvaliteten kan ju alltid bli bättre, men jag tycker att här är bildkvaliteten bra nog direkt ut ur kameran ända upp till 3200 eller kanske 6400 vilket jag gillar. Jag tar många bilder och ofta och lägger sällan mer än några minuter på en bild. Andra lägger ner dagar på en enda bild (ok, jag har i alla fall lagt ner timmar på en enda bild några gånger). Men för mig är det en bonus att jag inte behöver jobba så mycket med bilderna.

Senast ändrad:
Visst bilden är brusfri, men den ser ju alldeles konstig ut. Hellre lite brus enligt min smak. Men att det går att få så här bra bilder med ISO 51200 är otroligt.

"Konstig"? Vad är "konstigt"?

Ta en bild på ISO 51200, f2.8, 1/8 s och lägg upp den i samma format får vi se vilken bild som ser mest "konstig ut"!

Kameran levererar bra, ingen tvekan om det.

Men om du inte har provat LR3 så ska du absolut göra det, det lyfter hög-iso bilderna ytterligare ett par snäpp. De blir mycket "finkornigare" än det lite smetiga intryck de annars kan ge.

Kameran levererar bra, ingen tvekan om det.

Men om du inte har provat LR3 så ska du absolut göra det, det lyfter hög-iso bilderna ytterligare ett par snäpp. De blir mycket "finkornigare" än det lite smetiga intryck de annars kan ge.

Jo jag vet. Är på gång att handla, men köpte en kamera istället....tror ändå den gör mer åt bildkvaliteten än LR3 :)

Visst är LR3 bra. Men jag tycker att brusreduceringen är ett rätt trubbigt verktyg även där. Går lätt att få bort färgbrus men resten tycker jag är mer eller mindre som att polera en skitkorv.

Väldigt tyst anti damm??

Har också haft min K5 ett par dagar. Hoppade från en K20 som hade en väldigt "ljudlig" antidamm funktion. Har de lyckats få den nästan ljudlös på K5:an? Tycker inte att jag hör någon vibration alls varken vid aktivering vid start eller aktiverad via menyn. Håller tummarna för att det ska vara så här tyst ;-)

//Lena

K7/K5 avänder ultraljud för rengörning, vilket knappt hörs. K10/K20 använder en lägre frekvens för vibration av sensorn, vilket hörs tydligt. Så det är bara att le och se glad ut. Det ska vara så. ;-)

//Lars

Visst är LR3 bra. Men jag tycker att brusreduceringen är ett rätt trubbigt verktyg även där. Går lätt att få bort färgbrus men resten tycker jag är mer eller mindre som att polera en skitkorv.

Bäst resultat på höga ISO-tal fås alltid när rawbilder ges både brusreduktion och skärpning selektivt. Det måste göras efter LR3.

Och idag beställde jag min K-5 på Media Markt i Örebro. Tyvärr hade den inte redan kommit till dem vilket jag hade haft en svag förhoppning om, men den som väntar på något gott...

/Henrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar