quarc
Aktiv medlem
Jag pratar om
1) upplösning,
2) brusreduktion,
3) färger (mättnad i tex skuggor),
4) DR.
Raw ger alltid bättre färger, upplösning (10-15%) och brusreduktionen i LR 3 är vida överlägsen den som kameran själv klarar av. Det innebär att man både kan brusreducera hårdare och ändå behålla samma detaljnivå samt få bättre kvalitet på brusreduktionen.
Prova själv: Ta samma motiv först i jpg på ISO 6400 med NR auto och sedan en raw på ISO 25600 som du konverterar i LR 3. Det skulle förvåna mig mycket om bilderna inte är mycket snarlika i kvalitet trots två stegs skillnad i ISO.
Det är ingen tvekan om att en RAW fil innehåller mer information, men om vi skall göra en JPG av den är dina punkter bara sanna om jag har tid att göra ett bättre jobb än kameran. Med alla mina andra hus fotar jag bara RAW, men nu gjorde jag ett test med bara JPG på nya kameran och kunde bara konstatera att bilderna åtminstone blir lika bra direkt från kameran som vad jag kan åstadkomma på rimlig tid i LR. Bara för att Pentax tidigare inte haft supervassa JPG-motorer tycker jag att det verkar som om du antar att så fortfarande är fallet. Jag kommer givetvis jämföra RAW och JPG framöver, men med tanke på allt jag får gratis i kameran:
högdagerkompensering
skuggupplättning
CA-reduktion
Distorsionkorrigering
HDR om jag så önskar
så är det mycket som talar för att använda JPG på okritiska bilder. Dessutom finns det nu en knapp på kameran som är mycket bättre än den gamla RAW-knappen. Nu kan jag spara senast tagen bild som RAW om jag tycker den är värd det.
Sedan är det ju självklart att när jag fotar ett bröllop eller en modell att jag kommer att även fota RAW så jag lättare kan fixa till mindre misstag efteråt.
Skall fixa fram samma bild i RAW och JPG i veckan så får du gärna bevisa vad du kan. Själv har jag fortfarande LR2, som jag vet inte klarar det.