** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu har jag hämtat ut min K-5

Produkter
(logga in för att koppla)
Har också haft min K5 ett par dagar. Hoppade från en K20 som hade en väldigt "ljudlig" antidamm funktion. Har de lyckats få den nästan ljudlös på K5:an? Tycker inte att jag hör någon vibration alls varken vid aktivering vid start eller aktiverad via menyn. Håller tummarna för att det ska vara så här tyst ;-)

//Lena

Hur känns autofokusen jämfört med K20D? Snabbhet och hur den fungerar i dåliga ljussituationer.
Jag är själv sugen på att byta ut min K20D framöver.

Hur känns autofokusen jämfört med K20D? Snabbhet och hur den fungerar i dåliga ljussituationer.
Jag är själv sugen på att byta ut min K20D framöver.

Det är flera mil emellan, jag bytte från just k20d till K-5an (har dock också en K-X)

Har dock inte varit och fotat i några situationer där Autofocusen riktigt behövs, men det är kul att leka och prova den.

Nu har min K-5:a anlänt till Skövde och jag kan inte hålla mig längre. Slutar tidigare från jobbet idag.

Nu pyser jag iväg och hämtar pärlan...

=)

bilder/sekund film

Är i köpartagen på K-5, men blev lite fundersam när jag läste Cyberphotos recension. De skriver att den filmar i 24 b/sek, men överallt annars ser man 25... Kan någon som äger en bekräfta 25?

Är i köpartagen på K-5, men blev lite fundersam när jag läste Cyberphotos recension. De skriver att den filmar i 24 b/sek, men överallt annars ser man 25... Kan någon som äger en bekräfta 25?

Den filmar i 25 eller 30 bilder/sek. I full HD bara 25. Det har förekommit många felaktiga specar. Pentax.se har också en som inte är helt korrekt. Där påstår dom att den har AF.A(auto) vilket är fel. Kx har det men inte K5.

Edit: Kul när jag tryckte på spara så dök Peters svar upp som var nästan en timme gammalt. Måste haft nån cashad sida!?

//Lars

Rättar in mig i ledet och inväntar att batteriet skall ladda klart. Såg nu till min förtjusning att K-5 har intervallfunktion, vilket jag tidigare har använt en CHDK-moddad Canon G9 till. Ska bli kul att testa göra fina timelapse-sekvenser nu.

Känns inte som DA 16-50 gör sig rätt på den nätta K-5,nu är jag riktigt sugen på något minde som nya DA 35/2,4 som man smidigt kan slänga på.

A den skulle sitta som gjuten,skulle även vilja ha 100mm wr macro gluggen
så jag får fundera lite.

Testade filmläget snabbt efter jobbet innan ljuset blev för dåligt.
iso1600 och lite ostadigt med 400mm men det gav mersmak
http://vimeo.com/16777152

Det gick inte att hålla emot habegäret...

Så nu har man beställt en K 5 och sålt sin K-X ,, Men K 10:an tänker jag behålla. Dels för att den är byggd som en tanks och den har många exponeringar kvar.... K-X var bra men jag ville ha lite snabbare bildhastighet och mer knappar att skruva på....

Jag tror att K 5 är en riktig höjdare åtminstone det jag kunnat prova och känna på den.... Nu fattas det bara en rejäl optikbudget också så man kan greppa tag i en dyr vädertätad zoom.... men men....

En sak som jag förstår inte finns medskickad till K 5 är Remote assistant programvara . Det är lite synd för den Pentaxtillverkade programvaran fungerar utmärkt till min åldriga k 10:a.... Någon som har tips på ett bra surrogat?

En sak som jag förstår inte finns medskickad till K 5 är Remote assistant programvara . Det är lite synd för den Pentaxtillverkade programvaran fungerar utmärkt till min åldriga k 10:a.... Någon som har tips på ett bra surrogat?

Det är en av sakerna som K-5 blivit kritiserad för, ingen möjlighet att koppla kameran till datorn. Det har funnits väldigt lösa rykten om att det kommer senare med en uppdatering, men räkna inte med det...

K5

Äntligen en Pentax man kan ha till actionfotografering.
7 bilder /sek och en fungerande AFC gör att man förhoppningsvis kan lyckas lite bättre i framtiden.
lma

Jag fick med mitt orginalgrepp som jag inte trodde skulle följa med så om någon vill ha ett kina grepp så finns det en vecka framöver där man traderar saker.

Tyvärr Pentax.... Det verkar alldeles för bra....

Tja vad kan man säga.. Att de hade fått ihop ett litet hus med trevliga egenskaper visste jag sedan innan. Men som det nu ser ut kommer jag inte att handla något nytt hus på ett bra tag. Då tjänar ju inte Pentax några pengar....Men det kanske blir fler Pentaxianer.....:)
Det verkar efter några timmars provkörning som den här kameran fyller mina behov en ansenlig tid framöver. Ska bli intressant att testa mot Canon och Nikon i skarpt läge och jämföra utskrifter.... men som det ser ut nu verkar det lovande....
Kommer Pentax att produktutveckla sina modeller så här mycket per utgåva och kanske funderar på en FF då jäklar skulle jag svettas lite grand om jag hette CANIKON... För man behöver inte ta så stora bett i totala digitala SLR-kakan kakan för att få en ansenlig lönsamhet...

PsSlutarljudet tycker jag är en riktig höjdare för bröllopsfoto och andra tysta behovslägen. DS

Jaha, då har man beställt sin nya K-5 kamerahus. tyvärr med lite leveranstid (v48)

K20 får snart börja spela andrafiolen-->som backup kamera

Ska bli såååå kul att få hem paketet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar