Annons

Nu har jag hämtat ut min K-5

Produkter
(logga in för att koppla)
Såg att Fotokungen hade K-5 på hyllan tidigare idag.

Stämmer, men det är tillsammans med ett kit-objektiv, vill bara ha huset.

Sen gillar jag Cyberphotos service (svar på alla frågor jag ställt nu och tidigare) så det är naturligt att de också får beställningen
 
Senast ändrad:
Jag köpte min på Kungsholms Foto på St Erikgatan. De hade inga problem med att jag ville att plocka ut 18-55 ur kit-lådan och lägga i ett 35 2,4 istället. Hade kunnat köpa huset solo om jag ville.

Prismässigt samma som Cyberphoto. 35:an faktiskt nån hundring billigare. Missade i och för sig Snickers/Bounty.
 
Jag köpte min på Kungsholms Foto på St Erikgatan. De hade inga problem med att jag ville att plocka ut 18-55 ur kit-lådan och lägga i ett 35 2,4 istället. Hade kunnat köpa huset solo om jag ville.

Prismässigt samma som Cyberphoto. 35:an faktiskt nån hundring billigare. Missade i och för sig Snickers/Bounty.
Ok, det hade ju varit en idé, tack för tipset, men jag har inte så bråttom så jag låter beställningen ligga på C
 
Sådär ja....nu är nya babyn hemma

Sätter mig i läsfotöljen nu och läser in mig på manualen medans batteriet laddar

I morgon blir det en fotosession på kvällen, ska testa skillnaden mellan K-5 och K20D när det gäller brushantering vid höga ISO-tal

Men den känns bra i handen både med och utan batterigrepp

GLAD man i Solna just nu ;-)
 
Kollade faktiskt detta omgående och inga tecken på att det finns damm på sensorn, det var vitare än vitt :)

Hoppas att det löser sig för dig! Tråkigt att köpa nytt och sen få med sig japanskt smuts på sensorn, men det lär väl vara en garantifråga, eller hur?
 
Samma känsla i Örebro just nu

Sådär ja....nu är nya babyn hemma

Sätter mig i läsfotöljen nu och läser in mig på manualen medans batteriet laddar

I morgon blir det en fotosession på kvällen, ska testa skillnaden mellan K-5 och K20D när det gäller brushantering vid höga ISO-tal

Men den känns bra i handen både med och utan batterigrepp

GLAD man i Solna just nu ;-)

Och här är en lika GLAD man i Örebro. Av det lilla jag har känt på den hittills kan märkas att:

- Den har ett något sämre grepp än K10D (som fortfarande är en del av i min kameraarsenal) men K-5 har ju ett mindre hus så vad annars.
- Grymt bra med 5 st användardefinierade inställningslägen (samt att de går att namnsätta)
- Jag är mycket imponerad av bildtagningshastigheten och buffertkapaciteten både i RAW och JPEG läge. (Särskilt med firmware 1.0.1)
- Jag har inte hunnit testa höga ISO:n mer än upp till 3200 och jämfört med K10D är K-5 outstanding (!!!)
- Alla dessa små detaljer som Pentax har lagt till (jämfört med K10D) såsom HDR, mirror-up fotografering, timerstyrd fotografering med intervall etc etc gör att den känns så mycket mer proffsig.

Detta blir sannerligen en trevlig bekantskap.

/Henrik
 
Och här är en lika GLAD man i Örebro. Av det lilla jag har känt på den hittills kan märkas att:

- Den har ett något sämre grepp än K10D (som fortfarande är en del av i min kameraarsenal) men K-5 har ju ett mindre hus så vad annars.
- Grymt bra med 5 st användardefinierade inställningslägen (samt att de går att namnsätta)
- Jag är mycket imponerad av bildtagningshastigheten och buffertkapaciteten både i RAW och JPEG läge. (Särskilt med firmware 1.0.1)
- Jag har inte hunnit testa höga ISO:n mer än upp till 3200 och jämfört med K10D är K-5 outstanding (!!!)
- Alla dessa små detaljer som Pentax har lagt till (jämfört med K10D) såsom HDR, mirror-up fotografering, timerstyrd fotografering med intervall etc etc gör att den känns så mycket mer proffsig.

Detta blir sannerligen en trevlig bekantskap.

/Henrik

Hur skiljer sig mirror-up fotografering från K10 till K-5?

Micke.
 
Mirror-up var inte möjlig i K10D

Nu tycks det finnas ett särskilt mirror up läge (har jag sett när jag bläddrat runt i menyerna), men exakt vad det innebär har jag inte hunnit prova än.

Jodå det går att fälla upp spegeln för att ta bilder. Åtminstone enligt manualen. :) Jag ska själv testa detta idag.

I K10D kunde man endast fälla upp spegeln för att rengöra sensorn. Det är ganska obegripligt att den annars så pass dugliga kameran inte stöder mirror-up tagningar tycker jag.

Sammantaget känns det som om Pentax nu kommit på par med Canon/Nikons semiproffskameror, och kanske till och med mer. Det värmer ett pentaxhjärta :)

/Henrik
 
I K10D kunde man endast fälla upp spegeln för att rengöra sensorn. Det är ganska obegripligt att den annars så pass dugliga kameran inte stöder mirror-up tagningar tycker jag.

Men det gör den, på sätt och vis. Om man väljer 2sec timer så kör den upp spegeln, väntar 2 sec och tar sen bilden. Funkar bra, förutom att du inte kan knäppa av bilden exakt när du vill eftersom det tar 2 sec varje gång.
 
Men det gör den, på sätt och vis. Om man väljer 2sec timer så kör den upp spegeln, väntar 2 sec och tar sen bilden. Funkar bra, förutom att du inte kan knäppa av bilden exakt när du vill eftersom det tar 2 sec varje gång.

Har K-5 alltså ett läge som fungerar som på den gamla goda tiden :)


Micke.
 
Spegeluppfällning med 2s självutlösaren fanns redan på min ist* DL. Så det är en funktion Pentax haft ett tag. Använder den ofta när jag fotograferar med stativ.
 
Vill också ha en K-5. Fick köpa mig en K-x som ersättning för min K20, när den gick i backen och skickades in på reparation, tre dagar innan jag skulle fota ett bröllop i somras. Mycket imponerad av K-x. Och jag kan bara fantisera om hur mycket bättre K-5 är jämfört med K20D. Det enda egentliga hindret till att jag inte bara sådär kan beställa en K-5 är att Hon Som Bestämmer tycker att jag redan har tilllräckligt med kameror. Hur ska man övertyga henne om att inköp av en K-5 är Hemskt Viktigt? ;-)
 
Underligt...

Vill också ha en K-5. Fick köpa mig en K-x som ersättning för min K20, när den gick i backen och skickades in på reparation, tre dagar innan jag skulle fota ett bröllop i somras. Mycket imponerad av K-x. Och jag kan bara fantisera om hur mycket bättre K-5 är jämfört med K20D. Det enda egentliga hindret till att jag inte bara sådär kan beställa en K-5 är att Hon Som Bestämmer tycker att jag redan har tilllräckligt med kameror. Hur ska man övertyga henne om att inköp av en K-5 är Hemskt Viktigt? ;-)

..en del tjejer tror ju att man kan fotografera med typ nytt köksbord eller nya gardiner...

lma
 
Jag vill också ha en K-5 men här i Indien har Pentax inte ens en importör. Om man över huvud taget ska kunna handla något så måste man handla på gråmarknaden utan garanti (jag är beredd att göra det men bara hittat K10, K20 och K-7). Väldigt konstigt att man valt att stå utanför en av världens största marknader (nåja, snart i alla fall) och låter Canon, Nikon och Sony sno åt sig alla marknadsandelar. Börjar nästan ångra mig att jag sålde mitt Nikonsystem för att satsa vidare på Pentax just pga det. Får väl hålla mig till vinterns snabbvisit i Sverige och hoppas att någon lokal leverantör i Örebro har en K-5 inne :)
 
Apropå ingenting, fick ni med någon manual i pappersformat?

Jag fick det inte, men när man tittar i pdf-manualen på cd'n över vad som ska finnas i paketet så är en manual med där...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.