Annons

Nu får det vara nog.

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nu får det väl ändå vara stopp för tönterierna på annonsmarknaden. Jag köpte ett begagnat 18-55 IS till min brorsa på scandinavianphoto, i helt nyskick och hur bra som helst. Samtidigt annonseras gamla dåliga varianten utan IS för en del mer på vår privata annonsmarknad, kan de inte hålla sig till blocket, utan garanti, vad händer?

om du menar fotosidans annonsmarknad så tror jag det är helt fritt att sälja all fotorelaterad utrustning, till vilket pris man vill. sedan är det upp till köparen att köpa om man tycker priset är rimligt eller pruta..

Jag tror att det ofta är tanklöshet. Säljaren har inte tänkt på att kolla aktuella nypriser och har inte reflekterat över vad han eller hon själv skulle vilja betala för t ex ett begagnat objektiv. Säljarna utgår bara från vad de betalade och gör en snabb bedömning av vad de tycker varan "bör vara värd".

Min granne Pelle skall sälja sin kitglugg 18-55 IS för hissnande minst 15000:-, på ebay US!
Han påstår att Michael Jackson har använt den, det tror jag på, mycket sällan han luras.

Den säljs säkert för över det priset, startbud, kan gå för säkert över 200000:-, omkring 28500 dollar, utan tvekan!

Någon på Fotosidan som vill köpa kitgluggen, innan han lägger ut den ebay US?

Min granne Pelle skall sälja sin kitglugg 18-55 IS för hissnande minst 15000:-, på ebay US!
Han påstår att Michael Jackson har använt den, det tror jag på, mycket sällan han luras.

Den säljs säkert för över det priset, startbud, kan gå för säkert över 200000:-, omkring 28500 dollar, utan tvekan!

Någon på Fotosidan som vill köpa kitgluggen, innan han lägger ut den ebay US?

Hm, kan han tänka sig ett byte rakt av? Jag har nämligen ett par
öronproppar Selma Lagerlöf hade natten innan hon hämtade sitt Nobelpris.

Grand Master Funk köpte en skjorta av mej på Big Brother på 80-talet.
Det var en Earth Wind and Fire/Jackson-inspirerad sak, som jag sytt om själv, med stoppade guldvingar på axlarna mm.

Men jag tror inte att han vill sälja den.

:)

Hm, kan han tänka sig ett byte rakt av? Jag har nämligen ett par
öronproppar Selma Lagerlöf hade natten innan hon hämtade sitt Nobelpris.

Du fattade vinken!
Ha-Ha!

Nu får det vara nog, med töntiga trådar, den här kommer jag, att minnas, länge ...

Luras Expert som tar 1.800:- mer än Cyberphoto (15.460 vs 13.690)för en EOS 500D + 18-200IS ?

Visst finns det en massa skojare som annonserar på olika ställen. Trist.
Allvarligare är oförmågan hos internetgenerationen att leta efter information och själv reda ut om ett pris är vettigt eller rimligt. Tycker jag.

Luras Expert som tar 1.800:- mer än Cyberphoto (15.460 vs 13.690)för en EOS 500D + 18-200IS ?

Allvarligare är oförmågan hos internetgenerationen att leta efter information och själv reda ut om ett pris är vettigt eller rimligt. Tycker jag.

Ja, vad är lureri?

Om de säger att de är billigast, men inte är det. Då är det lureri.
Men att bara prissätta långt över alla andra är absolut inte lureri.
Eller ens omoraliskt.

Det finns två mantra inom prissättning just nu:

1 Vad är idioterna beredda att betala?
2 Än är en sista idioten inte född.

Varför skulle någon med sina sinnen i behåll, sänka priserna när det bevisligen det finns idioter som är beredda att betala överpriser bara för att de inte vet / inte tar reda på / inte brys sig, vad det "kostar"?

Jag tillhör väl andra änden av skalan då, satte ut mitt objektiv till ett lägre pris än kanske var rätt, men o andra sidan är mitt sålt och en ny glad ägare nyttjar nu objektivet istället. De andra annonserna ligger kvar med sina orimliga prissättningar.

På tal om annonser här på fotosidan, vore inte ett omdöme av genomförda affärer kanske vara på sin plats? Visserligen ser man ju en del som har massvis med genomförda annonser, så dess borde ju rimligtvis gå att lita på, men i alla fall, nåt litet plus minus, snabb kommentar?

Jag tillhör väl andra änden av skalan då, satte ut mitt objektiv till ett lägre pris än kanske var rätt, men o andra sidan är mitt sålt och en ny glad ägare nyttjar nu objektivet istället. De andra annonserna ligger kvar med sina orimliga prissättningar.

På tal om annonser här på fotosidan, vore inte ett omdöme av genomförda affärer kanske vara på sin plats? Visserligen ser man ju en del som har massvis med genomförda annonser, så dess borde ju rimligtvis gå att lita på, men i alla fall, nåt litet plus minus, snabb kommentar?

nja, en del förnyar ju sin annons flera ggr i veckan i strid med reglerna, så antalet annonser säger inget om hur många affärer som verkligen gjorts. Dessutom är det ofta de där som antingen skall sälja till orimliga priser alternativt köpa till underpris, som förnyar annonsen ständigt, "alltid kan man lura någon". Men visst, marknaden är fri och man får köpa och sälja till det pris man vill, vad jag menade var bara att det drar ner betyget på hela annonsmarknaden, förra året var den helt ok, nu är det för mkt "spam"-annonser

Det finns två mantra inom prissättning just nu:

1 Vad är idioterna beredda att betala?
2 Än är en sista idioten inte född.

Varför skulle någon med sina sinnen i behåll, sänka priserna när det bevisligen det finns idioter som är beredda att betala överpriser bara för att de inte vet / inte tar reda på / inte brys sig, vad det "kostar"?

jo, så är det, på Blocket. Men de som hänger här är väl till största delen folk som har stenkoll på läget, därför tror jag att spam-annonserna inte lyckas så väl här, men vet gör jag ju inte förstås. Ta bara att sälja den gamla Canonkitgluggen för åttahundra nåt här. Fotoaffärerna brukar ta 500 för den. Dessutom, är väl inga här som direkt jagar den typen av gluggar, här råder ju L-feber, i vart fall vad gäller Canon. Jag köpte en IS-version, den nya alltså, för 695 spänn till brorsan på Scandinavian för några dagar sedan.

Men Expert är väl inte kända för att vara billiga... jag var hos Media Markt och kollade och där kostar Canon 40D 8600 jämfört med Scandinavianfoto som tar 7000 vilket blir nästan 20% dyrare. Det kan jag tycka är ganska magstarkt från ett företag som påstår att det är puckat att handla någon annanstans...

Men Expert är väl inte kända för att vara billiga... jag var hos Media Markt och kollade och där kostar Canon 40D 8600 jämfört med Scandinavianfoto som tar 7000 vilket blir nästan 20% dyrare. Det kan jag tycka är ganska magstarkt från ett företag som påstår att det är puckat att handla någon annanstans...

Det har ju gjort det till sin grejj. Säg att man är billig och visa inga priser utanför butiken (på nätet t.ex.) så folk enkelt kan jämföra.

Bauhaus & Hornbach gör på samma sätt, måste vara någon tysk strateg som tänkt till ;-)

Bauhaus & MediaMark går det dock att pruta hos, ibland rätt mycket.

Nej Expert är inte kända för att var billiga. Det var inte det det handlade om. Det handlar om vad som är lurendrejeri. Och vad som inte är lurendrejeri enligt lagen ( fast den juridiska termen är nog inte lurendrejeri)
MediaMarkt vill förstås gärna framstå som om alla deras priser skulle vara låga men det har dom nog aldrig sagt. Dom annonserar vissa varor med låga priser. Sedan utnyttjar dom idén om att stormarknaden skulle vara billigare. 8600 jämfört med 7000 ? Magstarkt? Tja inte är det lurendrejeri. Japanphoto är billiga på något och Fotovideo är billiga på något annat etc. Innan man handlar någonting idag bör man jämföra priser. Det är ganska märkligt hur ofta frågan om var man köper billigast kommer upp.

Media Markt - puckat billigt.

Stämmer helt. Hade det varit smart billigt hade det varit just det - billigt. Nu är det ju inte så billigt som de påstår, så puckat är rätt det också - puckat att påstå att det är billigt.

Nåja, men - vi slipper i alla fall den är mänskliga fläsk-korven med scheisse-reklamen.

Hoppas att det inte var någon som trodde att jag på något sätt försvarar MediaMarkts försäljningsstrategi.

Prisjakt i mobilen (för min del i iPhone) har räddat en hel kronor den sista tiden eftersom både t.ex. Madia Markt och Expert har prisgaranti...

Smartaste vore väll helt enkelt att kolla vilka som har prisgaranti?
Vissa butiker har även prisgaranti som sträcker sig till en viss period efter att du har köpt din produkt. Sen så har de vissa regler angående vilka butiker de matchar men inget vidare konstigt med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar