Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är det nog dags att fimpa betygen

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla i bl a den här tråden. Där ventileras det problem med det systemet - som vi faktiskt hade på fotosidan förut!

Ok, visste inte att det hade provats här på FS.
/Jonas

JanOlofHärnström skrev:
Jag håller helt med dig Peter Ljungkvist!
För de flesta är det ingen tävling.
Om det går att utforma ett betygssystem som fungerar bättre än det nuvarande vet inte jag.

Att det bildas grupper, kompisgrupper eller intresserupper inofficiellt är inte så konstigt. Där delas det ofta ut mycket beröm och höga betyg. Det är nog svårt överlag att ge "negativ" kritik om man då menar kritik som inte är berömmande. Konstruktiv kritik som många säger sig vilja ha ska kunna vara både ris och ros.

Man kanske iofs är kompisar för att man delar värderingar och har saker gemensamt? Att man då förstår sig på varandras bilder och verkligen tycker de är bra är kanske inte så konstigt. Tror nog också att mellan kompisar kan man nog ta kritik bättre för man vet hur man ska ge negativ kritik på ett rätt sätt för just den personen. Liten sporadiskt reflektion över det bara...

PeterLj2 skrev:
Man kanske iofs är kompisar för att man delar värderingar och har saker gemensamt? Att man då förstår sig på varandras bilder och verkligen tycker de är bra är kanske inte så konstigt. Tror nog också att mellan kompisar kan man nog ta kritik bättre för man vet hur man ska ge negativ kritik på ett rätt sätt för just den personen. Liten sporadiskt reflektion över det bara...

Skall man kritisera kompisars bilder (vilket man skall) så tycker jag man bör stå över betyget och bara skriva en kommentar.

Håller med David. Jag var betygsanhängare i Fotosidans barndom och var också med och utformade betygsdefinitionen. Men jag har resignerat. Betygen förstör mer än vad de tillför.

Om betygen tas bort så kanske jag får lust att börja kommentera igen... :)

jag måste bara fråga - ni som hade önskat att definitionsmallen hade följts till punkt och pricka,
vad är det som gör att denna funktion hade varit så bra? som jag skrev innan så inser jag att alla är olika och söker bilder på olika sätt, men på vilket sätt skulle den sökningen vara bra, att "få fram kanonbilderna"?

jag förstår inte det ärligt talat.
i mina öron låter oerhört förenklat och oerhört teoretisk. " jo, men så ger vi rätt betyg så hamnar alla bra bilderna där"

känns inte sant för mig iallafall, och detta oavsett om världens proffsigaste bildbyrå satt betygen.

det finns säkert nån slags objektivitet i detta, några gemensamma nämnare vad gäller vad vi anser vara kvalite och vad vi anser vara bra. men jag tror det blir skevt hur man än gör därför att i praktiken så handlar det om när man tittar på en bild, var man befinner sig livet, i vilket sammanhang bilden är, osv osv osv. det blir bara vissa bilder som ens går att klämma in i den mallen

Re: Re: Nu är det nog dags att fimpa betygen

acke skrev:
Om betygen tas bort så kanske jag får lust att börja kommentera igen... :)

Har du slutat kommentera bilder pga detta med betygssättning? Man kan ju välja själv att inte sätta betyg och enbart lämna kommentar - om man är emot betyg vill säga... :)

Hur som helst - jag kommer inte att sörja om betygssystemet försvinner.

Jag har gjort så att jag sätter nästan aldrig betyg, men hittar jag en verkligt bra bild så ger jag betyg 5. Som redan har sagts så bryr jag mig inte ens om att kommentera de dåliga bilderna och ger då inte ens betyg till dem.

Men för mig så spelar betygen ingen roll utan jag har mest använt dem för att förstärka mina känslor, men jag får väl lära mig att uttrycka mig bättre :)

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Men för mig så spelar betygen ingen roll utan jag har mest använt dem för att förstärka mina känslor, men jag får väl lära mig att uttrycka mig bättre :)
Du kan ju i kommentaren skriva "... det här är en femma på en femgradig skala!". Då får du ju också välja betygsskala själv. Och betygskategorier :)

De gånger jag använder betygen är när jag söker efter bilder i en viss kategori, tex porträttbilder med ett medelbetyg mellan 4.5 och 5. Då sorteras de flesta "familjebilder" bort och mitt urval genererar en samling mer eller mindre bra porträttbilder. Kombinerat med en sökning på fler än X kommentarer bli sökningen hyfsat pricksäker, dvs det ger mig en samling goda porträtt som jag kan inspireras av.

Om betygen försvinner bör vi tänka igenom hur dylika sökningar ska kunna göras. Det kanske går ett genomför dylika sökningar enbart genom att söka på antalet kommentarer, måste säga att jag inte testat det.

Själv är jag lite av en kålsupare för jag har slutat att ge betyg ... :)

Kanske skulle man kunna göra sökningar på antalet "tittar/träffar" bilden har fått, eller i alla fall kunna sortera ett urval på antalet träffar. Risken är iofs att de bilder som visar nakenhet/tuttar etc kommer att dominera.

Summasumarum: lägg gärna ner betygen, men tänk igenom sökfunktionen.

Jag tycker vi ska ha kvar betygen.. Visst kan det se skummt ut med snittbetyg på ca 4.3, men dom flesta kommenterar/betygsätter bara bilder som tilltalar dem.. Fullständigt förståeligt i min bok iafl.

Ett annat problem är att folk läser kanske betygsdefinitonen, men när dom väl ska sätta ett betyg, så tänker nog de flesta så här:
1. Värdelöst
2. Inte riktigt värdelöst
3. Skaplig
4. Bra
5. Mycket bra

Ingen vill sätta betyget "Värdelöst" på någon annans bild, om inte annat på grund av att personen man betygsätter troligen inte skulle "tacka" dig genom att ge rättvisa betyg på dina bilder..

För att få mer fart och action i betygssättningen, så rekommenderar jag följande:
1. Gör det möjligt med anonyma kommentarer/betyg (Anonyma för användarna, inte FSans redaktörer)
2. Efter att snitt-betyget på en bild legat under 3 (t.ex) under en veckas tid, så försvinner bilden ur registrena.

Rekommendation 1 är för att man ska våga att sätta låga betyg.. Ganska självförklarande.. Att redaktörerna ska kunna se vem det är, det är självklart för att förhindra missbruk..

Rekommendation 2 är för att rensa upp lite bland bilderna.. Har 5 personer innan dig konstaterat att bilden är skräp (konstaterat genom kommentarer/betyg) så rensas bilden.. Detta gör att det blir mindre bilder att kommentera och gör att tusentals personer inte behöver se på samma bild och konstatera att den inte duger..

Alldeles för många använder fotosidan som något sorts exklusivt alternativ till MSN foto..

Mina tankar iafl,
James (Som gärna sätter massvis med låga betyg om han slipper oroa sig för hämndaktioner)

Fast ibland kan det vara bra att kunna se vem det är som sätter betyg. Får jag tex en etta och då utan kommentar vill jag gärna kunna se hur dennes bilder ser ut, inte för att jag ska tänka och, men han kan ju inte ta bilder alls utan för att få ett hum att jag kanske har gjort en bild som kräver lite mer tänkande och förstår då kanske att denne inte alls har förståt det. Förstår ni hur jag menar :)

/ Marcus

Tycker det låter utmärkt att skippa betygen, ser ingen som helst relevans med dem när man tittar på hur de delas ut.

Eftersom väldigt många redan slutat sätta betyg så fyller det knappast nån funktion sökmässigt heller.

Risken finns också att man ser det mer som en tävling istället för ett sätt att förbättra sitt fotande genom att få kritik. Tycker det verkar finnas många som inte alls laddar upp bilder de vill ha kritik på utan bilder de vill få beröm för. Man kan ibland se riktigt sura kommentarer över att nån inte uppskattat en bild utan kommit med kritik även om den varit saklig.

När det gäller anonymiteten så tycker även jag att det har ett värde att kunna se vem som kommit med kommentaren för att kunna bedöma den och ta åt sig det relevanta. Om jag får lite småpekande av någon väldigt duktig så blir jag glad över kritiken men inser nog att det för att vara jag varit en bra bild trots allt. Om nån tycker min bild är helt underbart som själv är nybörjare blir jag också glad över kritiken och att nån tyckte om den men jag noterar nog inte därför att jag gjort den perfekta bilden.

När det gäller att kommentera bilder av anonym fotograf så låter det till en början utmärkt men vid närmare eftertanke så tror jag det vore svårt. Jag kommenterar normalt efter att ha tittat på mer än en bild, särskilt om jag inte tycker bilden är så bra.

Om fotografen är väldigt duktig generellt så kan man vara mer kritiskt till nån detalj än om det är nån som har mycket att lära som behöver mer grundläggande kritik.

Fast det vore rätt roligt att kunna skicka in en bild i veckan eller nåt till något av en expertpanel helt anonymt för en bedömning. Jag inser att det kräver en ansträngning för någon, men roligt vore det.

Grubbe skrev:
Tycker det verkar finnas många som inte alls laddar upp bilder de vill ha kritik på utan bilder de vill få beröm för. Man kan ibland se riktigt sura kommentarer över att nån inte uppskattat en bild utan kommit med kritik även om den varit saklig.

Du är säkert redan medveten om det, men kritik innefattar både beröm och anmärkningar. Din sista mening får det att låta som att kritik alltid är något negativt, men så är ju inte fallet.

Jag själv är en medlem som flitigt sätter betyg, detta efter en definition som nog är en slags blandning av fotosidans och min egen.

Betyg utan kommentar gillar jag inte. När jag lade upp bilder på usefilm.com hände det att jag fick betyg (både låga och höga) utan kommentar och varje gång klurade jag på vad som motiverade betyget. Jag är ju mest intresserad av de skrivna orden och betyg vill jag gärna ha motiverade. Visst kan det vara svårt ibland, men då kanske det är bättre att låta bli och vänta tills man kan motivera.

Personligen tycker jag betygen är kul, men jag var medlem på en dansk fotosida där betygsättning inte är möjligt, och där tycker jag man var mycket mer ärlig i kritiken. Som nybliven medlem där tyckte jag det kändes konstigt att inte kunna ge betyg, men efter ett tag tyckte jag det bara kändes bra.

Summering: Jag tycker betyg är kul och intressant, men det som betyder något är orden, alltså tycker jag man kan skippa betygen.

Jag har tidigare varit en av de ivriga förespråkarna för betyg. Vartefter tiden gått har jag dock satt allt mindre betyg. Nu för tiden använder jag mig aldrig av betyget.

Även om jag nu övergett betyget har jag förståelse för att andra vill använda dom. Vi är alla lite olika och vi förändras alla över tiden.

Jag förespråkar valfrihet, vilket ju faktiskt finns genom den konstruktion som sidan har idag, men personligen gör det mig inget om betygen tas bort.

Hustomten skrev:
Jag har tidigare varit en av de ivriga förespråkarna för betyg. Vartefter tiden gått har jag dock satt allt mindre betyg. Nu för tiden använder jag mig aldrig av betyget.

Även om jag nu övergett betyget har jag förståelse för att andra vill använda dom. Vi är alla lite olika och vi förändras alla över tiden.

Jag förespråkar valfrihet, vilket ju faktiskt finns genom den konstruktion som sidan har idag, men personligen gör det mig inget om betygen tas bort.

Men vad gör du här? Skulle inte du ta det lugnt?

/ Marcus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar