ANNONS
Annons

Nu är det nog dags att fimpa betygen

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
Jag pratar inte om kritiken, jag pratar om betygen. Låt oss hålla oss till ämnet. Och dilemmat är att betraktaren inte verka kunna handha verktyget på gemensamt bestämt sätt.

Jo men för min del är ju betyget kontentan av min kritik.

Ok. Bara så att jag vet hur du tänker och använder betyget. Sätter du betyg utifrån den gemensamma betygsdefinitionen?

elmfeldt skrev:
Ok. Bara så att jag vet hur du tänker och använder betyget. Sätter du betyg utifrån den gemensamma betygsdefinitionen?

Jo det tycker jag. Egentligen har jag lätt för att överse att en bild inte är av högsta tekniska kvalitet men i och med att det står med i betygsdefinitionen så anpassar jag mig därefter.

Jag tycker dock trots betygsdefinitionen är det fortfarande subjektiv i och med att det står med om den väcker känslor.

Ok, Tyvärr är det nog så att de flesta inte klarar att använda betygsdef. utifrån det som bestäms och då fallerar det. Personligen hade jag tyckt att det funnits en stor poäng i att kunna söka fram de klockrenaste bilderna mha av betyg, men tyvärr..

men innebär inte det då att betygsfunktionen vänder sig till en rätt så liten andel av fotosidans medlemmar? nu vet inte jag hur många som är insatta i eller kan säga sig veta vad som skulle platsa på en bildbyrå, men jag skulle tro att de flesta inte kan säga med "hyffsad säkerhet" vilka bilder som platsar och inte.

och då känns det menlöst att ha en allmän betygsdefiniton om den egentligen inte vänder sig till alla, amatör eller proffs.

personligen tycker jag att just den formuleringen om bildbyrå är onödig. hur ska man kunna veta det?
eller ja, jag vet det då inte. vad bildbyråer vill ha. sen tror jag förvisso att det finns massor med bra bilder som inte anses "platsa på en bildbyrå"
men det är väl en annan story

ariadne skrev:
men innebär inte det då att betygsfunktionen vänder sig till en rätt så liten andel av fotosidans medlemmar? nu vet inte jag hur många som är insatta i eller kan säga sig veta vad som skulle platsa på en bildbyrå, men jag skulle tro att de flesta inte kan säga med "hyffsad säkerhet" vilka bilder som platsar och inte.

och då känns det menlöst att ha en allmän betygsdefiniton om den egentligen inte vänder sig till alla, amatör eller proffs.

personligen tycker jag att just den formuleringen om bildbyrå är onödig. hur ska man kunna veta det?
eller ja, jag vet det då inte. vad bildbyråer vill ha. sen tror jag förvisso att det finns massor med bra bilder som inte anses "platsa på en bildbyrå"
men det är väl en annan story

Huvudet på spiken, folk vet inte vad en femma eller fyra innebär och därför är betygen helt meningslösa. Eller hur?

ariadne skrev:

Jag håller med dig Anna. Jag tror inte att många riktiga konstverk typ det man ser på utställningar platsar hos en bildbyrå. Men för mig är det just dem som är en given femma i betyg, så man skulle kanske skriva om betygsdefenitionen lite.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Jag håller med dig Anna. Jag tror inte att många riktiga konstverk typ det man ser på utställningar platsar hos en bildbyrå. Men för mig är det just dem som är en given femma i betyg, så man skulle kanske skriva om betygsdefenitionen lite.

/ Marcus

Det kan ju stämma och kanske det skall läggas till i defintionen. Men å andra sidan så är ju konstfoto otroligt odefinierat och något som jag inte tror man överhuvudtaget kan sätta betyg på, utan där är det textkritiken som är det väsentliga! Kan du visa mig något exempel där du tycker att det skulle funka?

Men inte står det väl något i betygsdefinitioner om att man ska försöka leka bildbyrå i sitt tänkande? Det låter väldigt begränsande för utvecklingen här på fotosidan om man resonerar så tycker jag.

elmfeldt skrev:
Huvudet på spiken, folk vet inte vad en femma eller fyra innebär och därför är betygen helt meningslösa. Eller hur?

jag tycker inte att betygen i sig är meninglösa, jag tycker att de kan fylla en funktion, en funktion som jag skrev tidigare om, nämligen den att betygen kan vara ett verktyg eller ett komplement till en skriven kommentar för att understryka eller förtydliga.

är det en funktion som är menlös för dig?

ariadne skrev:
jag tycker inte att betygen i sig är meninglösa, jag tycker att de kan fylla en funktion, en funktion som jag skrev tidigare om, nämligen den att betygen kan vara ett verktyg eller ett komplement till en skriven kommentar för att understryka eller förtydliga.

är det en funktion som är menlös för dig?

(1) Isåfall förstår jag inte din argumentation i ditt första inlägg där du inser att betygen är menlösa, just utifrån de fakta du själv lägger fram

(2) Ja, eftersom det inte funkar som det var tänkt.

Anar viss självgodhet

elmfeldt skrev:

Jag tycker du hänger upp dig för mycket på definitionen. Släng definitionen istället för att skippa betygen. Betyget säger en hel del, även om det är en subjektiv bedömning. Möjligtvis borde man ändra skalan, men jag tycker helt klart de ska vara kvar. Det är ofta väldigt svårt att sätta bra ord på vad man känner, men betydligt lättare att gradera sina känslor (subjektivt).

Nej, de flesta på fotosidan vet inte hur en bild ska vara för att bildbyrån ska köpa den rakt av. Alltså är det fel på definitionen. Att betygen därför ska bort ser jag inte som någon logisk slutsats.

Anledningen till att det nästan bara sätts 3-5-betyg är som många redan sagt att de flesta inte ens bryr sig om att titta på dåliga bilder. Och gör man det orkar man definitivt inte kommentera, det finns så många bra bilder att ge kritik på istället. Jag brukar ta detta i beaktande när jag kollar statistiken, det tar jag för givet att alla som verkligen orkar fundera över saken också gör.

Vad man kunde fundera över, tycker jag, är någon sort knapp där man kan klicka ifall man inte tycker att bilden hör hemma på fotosidan. När exempelvis fem personer tryckt på denna knapp försvinner bilden ur kritiklistan (och därmed ur statistiken). Bilden finns kvar i albumet, men inte i kritiklistan. Detta skulle göra under för kritiklistan.

Re: Anar viss självgodhet

dl_4711 skrev:
Vad man kunde fundera över, tycker jag, är någon sort knapp där man kan klicka ifall man inte tycker att bilden hör hemma på fotosidan. När exempelvis fem personer tryckt på denna knapp försvinner bilden ur kritiklistan (och därmed ur statistiken). Bilden finns kvar i albumet, men inte i kritiklistan. Detta skulle göra under för kritiklistan.

Det låter ju föga konstruktivt tycker jag. Vad uppnår man med det? Låta dem som är redan bra bli ännu bättre? Känns dessutom väldigt elitistiskt.

elmfeldt skrev:
(1) Isåfall förstår jag inte din argumentation i ditt första inlägg där du inser att betygen är menlösa, just utifrån de fakta du själv lägger fram

(2) Ja, eftersom det inte funkar som det var tänkt.

1. hänvisa tack. jag fattar inte vad du syftar på

2. så för att statistiken är missvisande och inte så användbar om man är sugen på att använda den så kan betygen inte fylla en annan funktion?
du får gärna utveckla det.

Re: Re: Anar viss självgodhet

PeterLj2 skrev:
Det låter ju föga konstruktivt tycker jag. Vad uppnår man med det? Låta dem som är bli ännu bättre? Känns dessutom väldigt elitistiskt.

Jag menar inte att dåliga bilder ska sållas bort, utan bilder som inte hör hemma här. Stor skillnad. Frekvensen familje-, fest- och semesterbilder ökar ständigt, de genomarbetade bilderna med en konstruktiv tanke drunknar snart helt.

ariadne skrev:
1. hänvisa tack. jag fattar inte vad du syftar på

2. så för att statistiken är missvisande och inte så användbar om man är sugen på att använda den så kan betygen inte fylla en annan funktion?
du får gärna utveckla det.

(1). Du har väl bara skrivit ett inlägg i denna tråden? Eller fanns det fler att välja mellan? Svara på fråga istället för att ställa en motfråga.

(2) Vilken funktion fyller betyget då menar du? Ett subjektivt sifferbetyg för hur du känner för bilden och enligt en definition som inte jag känner till?

själv har jag nångång använt sökfunktionen genom att söka på betyg, men då mest för att se vad den allmänna uppfattning är och vilka bilder som fått höga betyg. av ren nyfikenhet typ.
att jag skulle förvänta mig att jag genom att söka på det sättet skulle få fram "de klockrena" bilderna
känns väldigt avlägset för mig.

jag inser att det skulle vara skillnad på vad jag fick fram när jag sökte beroende vlka som satte betyg och hur man gjorde det. absolut. men även om så det satt världens proffs och satte betyg så förstår jag inte funktionen. ( vilket jag inte måste göra heller, alla får söka bilder hur som vill)
jag bara menar att jag anser mig ha en egen smak vad gäller bilder som inte går att klämma in i ett "kanonbildsfack". i teorin så finns det kanske kanonbilder som har allt. komposition superbra. färger superbra. känsla superbra. osv osv men i praktiken så behöver det inte alls vara dessa bilder som jag gillar bäst. de bilderna finns lite varstans.

Skulle man inte kunna separera betygen och kommentarerna istället.

Om betygen ges anonymt och utan krav på att man ska lämna kommentar så tror jag att det skulle lämnas betydligt fler betyg och att dom skulle kunna bli relevanta.

Jag tror dessutom att det skulle kunna öka tittandet på andras bilder, vilket också kommer att öka antalet kommentarer.

elmfeldt skrev:
(2) Vilken funktion fyller betyget då menar du? Ett subjektivt sifferbetyg för hur du känner för bilden och enligt en definition som inte jag känner till?

Betygen kommer alltid att vara subjektiva. Att försöka skriva en definition som kommer runt det är dömt att misslyckas.

Skriv istället om skalan så att det klart framgår att den är subjektiv och döda definitionen. Ett förslag på ungefärlig skala vore väl:
misslyckad-mindre bra-hyfsad-bra-mycket bra-fantastisk-bland de bästa jag sett på Fotosidan.
(Det är medvetet att det finns större gradering över medel, av förståeliga skäl.)

Re: Re: Re: Anar viss självgodhet

dl_4711 skrev:
Jag menar inte att dåliga bilder ska sållas bort, utan bilder som inte hör hemma här. Stor skillnad. Frekvensen familje-, fest- och semesterbilder ökar ständigt, de genomarbetade bilderna med en konstruktiv tanke drunknar snart helt.

Jag har lagt upp festbilder och familjebilder här och kan faktiskt inte se vad som folk stör sig på. Om folk vill ha kritik så att de kan ta bättre bilder för sitt familjealbum så hjälper jag gärna till med det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar