Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu är det nog dags att fimpa betygen

Produkter
(logga in för att koppla)
elmfeldt skrev:
(1). Du har väl bara skrivit ett inlägg i denna tråden? Eller fanns det fler att välja mellan? Svara på fråga istället för att ställa en motfråga.

jag skulle svara på frågan om jag förstod den.
det var därför jag frågade. hoppas det inte var alltför elakt av mig att göra det.

elmfeldt skrev:
(2) Vilken funktion fyller betyget då menar du? Ett subjektivt sifferbetyg för hur du känner för bilden och enligt en definition som inte jag känner till?

som sagt: ett sätt att komplettera sin skrivna kommentar. innanför definitionsramen så långt det är möjligt.

Nu kastar jag väl sten i glashuset, men jag tror nog att folk i allmänhet ger för många femmor. Om vi struntar om en bildbyrå skulle acceptera bilden eller inte så är ju ändå betyg 5 det högsta och borde då endast delas ut då bilden är helt underbar och en av de bättre man någonsin har sett. Betyg 4 borde istället ges då man tycker att man gillar den, men betyg 5 ska man helst inte slänga iväg med alltför ofta, då ingen bild kan vara bättre än en med betyg 5. Alternativt är ju att höga skalan, men då tror jag bara vi kommer ha en massa tior.

/ Marcus

jag skulle svara på frågan om jag förstod den.
det var därför jag frågade. hoppas det inte var alltför elakt av mig att göra det.

Självklart inte elakt, men jag förstår inte alls vad du inte förstår. Nu vill du att jag skall förtydliga ditt eget inlägg. Det känns bra avigt att förklara för dig vad du själv skriver. Hoppas att det inte är för elakt att skriva det.

som sagt: ett sätt att komplettera sin skrivna kommentar. innanför definitionsramen så långt det är möjligt.

Fast uppenbarligen så håller sig ju folk inte inom ramarna, hur gärna de än vill.

Brummelisa skrev:
Nu kastar jag väl sten i glashuset, men jag tror nog att folk i allmänhet ger för många femmor. Om vi struntar om en bildbyrå skulle acceptera bilden eller inte så är ju ändå betyg 5 det högsta och borde då endast delas ut då bilden är helt underbar och en av de bättre man någonsin har sett. Betyg 4 borde istället ges då man tycker att man gillar den, men betyg 5 ska man helst inte slänga iväg med alltför ofta, då ingen bild kan vara bättre än en med betyg 5. Alternativt är ju att höga skalan, men då tror jag bara vi kommer ha en massa tior.

/ Marcus

Jag håller med dig här. Femmor skall vårdas ömt, men nu används de slentrianmässigt och därigenom förstörs den trevliga grundtanken med betygssättningen.

elmfeldt skrev:

Självklart inte elakt, men jag förstår inte alls vad du inte förstår. Nu vill du att jag skall förtydliga ditt eget inlägg. Det känns bra avigt att förklara för dig vad du själv skriver. Hoppas att det inte är för elakt att skriva det.

du skrev " Isåfall förstår jag inte din argumentation i ditt första inlägg där du inser att betygen är menlösa, just utifrån de fakta du själv lägger fram"

och jag kan inte se att jag har skrivit att betygen är menlösa. om du kan se det får du gärna hänvisa till detta så kanske jag kan förklara vad jag menade.

Fast uppenbarligen så håller sig ju folk inte inom ramarna, hur gärna de än vill. [/B]

okej. har vidare ingen koll på i vilken utsträckning folk här håller sig inom ramarna eller icke när de sätter betyg.

Man kan inte se snittbetygen på hur bra bilderna är utan mer hur folk röstar. Det är helt enkelt lättare att ge ros än ris. Ibland är betygen rättvisa men det blir ju oftast överbetyg på bilderna då få verkligen sätter ett dåligt betyg.
Betygen ger dock en bra värdering på vad betygsättaren tycker om vi bortser från "kompis-femmorna" dvs de som ger höga betyg till sina kompisar på Fotosidan. Man kan ha flertalet negativa saker att säga om en toppenbild därför bör betygen vara kvar.

Jag tycker betygen har ett underhållningsvärde! Söker man bilder med betyg 4 och uppåt så kan man få sig ett gott skratt..
Det är uppenbart att folk inte läser reglerna eller skiter i dem.

Däremot tycker jag att betygen skall få vara kvar, men att statistiken skall tas bort.
Jag tycker det är jätteroligt att få högt betyg, det ger mig en liten kick. Sen bryr jag mig inte så mycket om, om bilden är värd det:)

En idé som jag har är att man har som tillval för dem som vill ha ärliga bedömningar på sina bilder är att bilden får vara anonym ett antal dagar. dvs att man ej kan se vem som tagit den tills bilder legat ute tex en dag. Det skulle göra det lättare att "såga" bilden (dvs ge ett lägre betyg) om man inte vet vem som tagit den.

De många kompisgängen här på Fotosidan är en styggelse som gör att man mår illa när man ser "Ohhh, gillar alla dina bilder även de riktigt dåliga. Här får du en femma så kan du ge mig en sedan"

Äntligen. Väck med betygen! Det känns som om jag gnällt om det sen stenåldern, men det är nog bara sen 2001 :)

Med all respekt för ditt engagemang David så kanske betygsdefinitionen inte är så funktionell egentligen. Eller är det fel på alla medlemmar som inte tycks följa regler, råd, anvisningar och definitionen?

Jag tror att det är svårt att dela ut ettor och tvåor t.om treor i vissa fall. Det känns lättare att hoppa över sådana bilder och strunta i att kommentera över huvudtaget. Vad jag kan förstå så är det ganska många som resonerar ungefär på det sättet. Baksidan med ett betygssystem är bl.a. att det kan skapa en slags tävlingsmentalitet där det gäller att få många berömmande kommentarer och höga betyg. Det är i alla fall vad jag tror.

Att slopa betygen, satsa på att utveckla kommenterandet och uppmuntra medlemmar att lägga upp bilder efter eget tänkande tror jag på.
Folk ska stödjas i att lita på sitt eget tyckande och smak och inte vara rädda för ev. påhopp av medlemmar "som vet bäst"

Alla som lägger upp en bild har någon avsikt med detta. I de allra, allra flesta fall är avsikterna goda. I vilken kategori bilden hamnar eller om det är en s.k. "familjebild" (som inte finns som kategori) har ingen som helst betydelse för bildens kvalitet.

JanOlofHärnström skrev:
Med all respekt för ditt engagemang David så kanske betygsdefinitionen inte är så funktionell egentligen. Eller är det fel på alla medlemmar som inte tycks följa regler, råd, anvisningar och definitionen?

Jag tror att det är svårt att dela ut ettor och tvåor t.om treor i vissa fall. Det känns lättare att hoppa över sådana bilder och strunta i att kommentera över huvudtaget. Vad jag kan förstå så är det ganska många som resonerar ungefär på det sättet. Baksidan med ett betygssystem är bl.a. att det kan skapa en slags tävlingsmentalitet där det gäller att få många berömmande kommentarer och höga betyg. Det är i alla fall vad jag tror.

Att slopa betygen, satsa på att utveckla kommenterandet och uppmuntra medlemmar att lägga upp bilder efter eget tänkande tror jag på.
Folk ska stödjas i att lita på sitt eget tyckande och smak och inte vara rädda för ev. påhopp av medlemmar "som vet bäst"

Alla som lägger upp en bild har någon avsikt med detta. I de allra, allra flesta fall är avsikterna goda. I vilken kategori bilden hamnar eller om det är en s.k. "familjebild" (som inte finns som kategori) har ingen som helst betydelse för bildens kvalitet.

Jag utgår iallafall från att det är vuxna människor som mognat så mycket så de inte fotograferar för någon sorts status skull utan för sin egen personliga utveckling. Tror inte alls på att det skapar en slags tävlingsmentalitet hos flertalet.

Om man gjorde om betyg-skalan/sättningen liknande den som finns på Photo.net kanske det skulle fungera bättre. Där sätter man ju två betyg, ett på bildens "Aesthetics" och ett på "Originality", samt är betygsskalan 1-7 istället för som här 1-5. Jag upplever inte att där sätts "överbetyg" på samma sätt som här på FS. /Jonas

Jag tycker också att betygen bör plockas bort. Det är inte omöjligt att det blir en minskning i antalet kommentarer..men samtidigt tror jag också att kvaliteten på kommentarerna överlag kan komma att bli bättre. Detta för att man inte längre kan "luta" sig mot ett betyg för att tala om vad man tycker om en bild.

För som det är nu är det lätt att i princip bara sätta ett betyg med hänsvisning till vad som står i betygsdefinitionen.

JonAnder skrev:
Om man gjorde om betyg-skalan/sättningen liknande den som finns på Photo.net kanske det skulle fungera bättre. Där sätter man ju två betyg, ett på bildens "Aesthetics" och ett på "Originality", samt är betygsskalan 1-7 istället för som här 1-5. Jag upplever inte att där sätts "överbetyg" på samma sätt som här på FS. /Jonas

Jag håller med om att några direkta överbetyg sätts inte där. Men ibland känns det som hela betygsbiten är fel utan kommentar. Jag har en bild på photo.net som har fått både 1/1 och 7/7 och då undrar man ju hur en bild kan vara så dålig och bra samtidigt. Man skulle ju helst då vilja haft en kommentar från de som ger så låga respektive höga betyg för att förstå deras motivering till betygen.

Sen känns det som att photo.nets betyg på originalitet är värdelöst. Tar man tex en bild på en solnedgång eller ett porträtt där man egentligen inte har gjort något nytt alls, så borde ju bilden få betyg 1, men det känns som man tänker ut ett helthetsbetyg och så sätts detta betyg på både astetiken och originaliteten. Men det är ju upp till var och en att förstå vad det är man sätter betygen på.

/ Marcus

PeterLj2 skrev:
Vad har du egentligen för argument för det?
Jag tänker inte upprepa dem här utan nöjer mig med att uttrycka mitt stöd för Davids tankar. Är du nyfiken på mina argument så tror jag att det finns många gamla trådar att söka i där den här frågan har diskuterats.

JonAnder skrev:
Om man gjorde om betyg-skalan/sättningen liknande den som finns på Photo.net kanske det skulle fungera bättre. Där sätter man ju två betyg, ett på bildens "Aesthetics" och ett på "Originality",
Kolla i bl a den här tråden. Där ventileras det problem med det systemet - som vi faktiskt hade på fotosidan förut!

Jag håller helt med dig Peter Ljungkvist om "tävling"!
För de flesta är det ingen tävling.
Om det går att utforma ett betygssystem som fungerar bättre än det nuvarande vet inte jag.

Att det bildas grupper, kompisgrupper eller intresserupper inofficiellt är inte så konstigt. Där delas det ofta ut mycket beröm och höga betyg. Det är nog svårt överlag att ge "negativ" kritik om man då menar kritik som inte är berömmande. Konstruktiv kritik som många säger sig vilja ha ska kunna vara både ris och ros.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar