Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NPS användare titta hit

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är du som pratar moral, jag pratar lag och avtal men ok: Du tar upp lite då och då att det är moraliskt fel att göra x,y,z men ändå föreslår du såna lösningar.

Forumvärden: Kan vi stänga tråden?

(Om TS vill sälja D3n till mig så köper jag den gärna för en billig peng. Det finns säkert någon annan som också är intresserad av en backupkamera för det är ju bara att bryta mot returavtalet så blir det bingo. Man kan tom skriva ett kvitto på 10 000 eller vad den kan vara värd så det blir officiellt, några pengar byter ju inte ägare, bara kameran. )

Skriver du kvitto på en försäljning på kamera till ett företag så ska den in bokföringen hur tänkte du där? Uppmanar du till bokföringsbrott ?

Skriver du kvitto på en försäljning på kamera till ett företag så ska den in bokföringen hur tänkte du där? Uppmanar du till bokföringsbrott ?

Köpa den på riktigt förstås. Det andra (retur)köpet måste ju ha ett datum i framtiden så det kan man ju bara riva eller häva. Då blir kameran lagligt kvar hos mig.

Jag drar mig ur nu, tycker vi är klara.

Tack för mig.

Tycker nikons nps funkar klockrent för oss yrkesfotografer alltid lånekamers o möjlighet att tests nya prylar. Samt snabb service bla därför Jag gick från Canon till nikon. Har TS bråttom med lagning så får han väl kolla hur snabbt det går att få eller hyra en kamera.

Tycker nikons nps funkar klockrent för oss yrkesfotografer alltid lånekamers o möjlighet att tests nya prylar. Samt snabb service bla därför Jag gick från Canon till nikon. Har TS bråttom med lagning så får han väl kolla hur snabbt det går att få eller hyra en kamera.

Håller helt med, fick låna det helt nya 24-70/2.8 VR före jul. De gör sitt jobb bra tycker jag, de gör tom mer än det som står i NPS-avtalet.

Oj vad intressant diskussion det blev här. Jag tar med mig Era fina tips på hur jag borde göra, men jag kommer tyvärr gå en annan väg.

Att det skulle vara olagligt har jag svårt att se efter att nogrannt läst villkoren för NPS, visserligen kan det vara osympatiskt att gå den vägen jag initielt föreslog men det har sällan hindrat mig. Kanske gör det mig till en osympatisk person men det är ett frivlligt val jag tar. Hellre osympatisk men få det jag vill än att stå i ledet som ett får och hindras av sociala normer, vilket etik och moral i grund och botten är

Tackar för Er tid och hoppas jag hittar en annan filosofisk diskussion att själv ge mig in på

Oj vad intressant diskussion det blev här. Jag tar med mig Era fina tips på hur jag borde göra, men jag kommer tyvärr gå en annan väg.

Att det skulle vara olagligt har jag svårt att se efter att nogrannt läst villkoren för NPS, visserligen kan det vara osympatiskt att gå den vägen jag initielt föreslog men det har sällan hindrat mig. Kanske gör det mig till en osympatisk person men det är ett frivlligt val jag tar. Hellre osympatisk men få det jag vill än att stå i ledet som ett får och hindras av sociala normer, vilket etik och moral i grund och botten är

Tackar för Er tid och hoppas jag hittar en annan filosofisk diskussion att själv ge mig in på

Jag tror att det kan bli svårt för dig att hitta en NPS-medlem som vill ställa upp som bulvan med tanke på att den här tråden kan läsas av vem som helst.

Varför inte helt enkelt fråga Nikonverkstaden vad det kostar att få prioriterad service?

Nikonreparation i Solna - hur lång tid brukar det ta numera?

Hej, tror jag vågar låna denna tråd för en fråga om vad ni på senaste tiden har haft för reparationstider på Nikon-grejer här i Sverige.

Min fråga beror på att det nu är 13 dagar sedan jag skickade in två objektiv som NPS-medlem och att det skulle ske inom fyra med dagar. Nu är det en reservdel som måste beställas hem.

Allt är egentligen OK för min del. Jag är helt övertygad om att Nikon gör allt som är möjligt för att allt ska gå snabbt och samtidigt perfekt tekniskt. Jag är bara intresserad av att veta nuläget.

1 Har det börjat ta längre tid under senare år med tanke på alla kameror och objektiv som Nikon sålt?
2 Och hur stor skillnad brukar det vara till vanliga reparationers nackdel för icke-NPS?
3 Hur ofta händer det att de inte har reservdelar hemma?

Fick för övrigt mycket trevlig telefonkontakt och besked att jag skulle skicka med posten och tillägg för hemleverans till NIKON. Registrering gick sedan på någon dag bara, så det var också OK.

/Frippe

1 Har det börjat ta längre tid under senare år med tanke på alla kameror och objektiv som Nikon sålt?

De (och alla andra tillverkare) sålde som allra mest åren 2006-2011 ungefär, sedan dess har alla tappat ganska rejält i säljvolym. Förvisso inte lika mycket på systemkameror som kompaktkameror, men ändå :)

Så problemet är snarare det motsatta, i stort sett alla tillverkare har dragit ned på kamerarelaterad personal här i Sverige - bland annat servicetekniker.

2 Och hur stor skillnad brukar det vara till vanliga reparationers nackdel för icke-NPS?

Svårt att säga, beror så mycket på typen av reparation, om man har eventuella reservdelar hemma osv. Vissa saker går nog med vändande post för att de är enkla att fixa, andra kan ta tid. Det gäller både NPS och de som inte har det, skillnaden är väl att NPS helt enkelt prioriteras mer.

3 Hur ofta händer det att de inte har reservdelar hemma?

Beror på vilken kamera/vilket objektiv det är och hur vanligt/ovanligt fel man råkar ut för. Jag har varit med att få en bländarring bytt på några minuter, medan jag var där, och att få vänta ungefär tre veckor på reservdelar de inte hade hemma.

Som NPS-medlem kan du, i mån av tillgång, få låneutrustning om en reparation tar längre tid. Pratade ni om det?

Ja, det gjorde vi, men det var inte så akut för mig att jag tyckte det behövdes. Och jag bör kanske upprepa att min fråga mest handlar om att få information om hur det ser ut nu jämfört med tidigare. Så tack för svaren hittills.
/Frippe

PS
Vill ni höra en solskenshistoria?
Jo, för länge sedan 2006 eller så gick min D70 sönder under ett stort bröllop så ett slott i Södermanland.
Det är SANT.
Men jag hade fått låna en likadan D70 av en kamrat, så jag klarade jobbet och ingen märkte något. PUH.

Kameran åkte i väg till Nikon, som ringer en vecka senare ungefär en fredag och säger att den är klar.
- Men du bor ju i Nyköping. Hm vi ska ju söderut på E4 i eftermiddag.
Alltså bestämde vi träff på hamburgerstället nära motorvägen ett par timmar senare och jag fick kameran i en påse direkt i handen.
Mmmm

:)

Ja, det gjorde vi, men det var inte så akut för mig att jag tyckte det behövdes. Och jag bör kanske upprepa att min fråga mest handlar om att få information om hur det ser ut nu jämfört med tidigare. Så tack för svaren hittills.
/Frippe

PS
Vill ni höra en solskenshistoria?
Jo, för länge sedan 2006 eller så gick min D70 sönder under ett stort bröllop så ett slott i Södermanland.
Det är SANT.
Men jag hade fått låna en likadan D70 av en kamrat, så jag klarade jobbet och ingen märkte något. PUH.

Kameran åkte i väg till Nikon, som ringer en vecka senare ungefär en fredag och säger att den är klar.
- Men du bor ju i Nyköping. Hm vi ska ju söderut på E4 i eftermiddag.
Alltså bestämde vi träff på hamburgerstället nära motorvägen ett par timmar senare och jag fick kameran i en påse direkt i handen.
Mmmm

:)

Hej igen
I dag kom det plötsligt ett SMS om att paketet med de lagade objektiven har levererats hit till stan av Schenker.

Kul ska det bli att se vad de gjort --- och vad det kommer att kosta.

MEN det är lite konstigt att hela jobbet ännu är listat av Nikon på hemsidan som att reservdel är på kommande, inte att jobbet är klart och skickat. Men ok, hellre att det prioriteras att jobba klart än att uppdatera register, kan man tycka om man är enbart positiv
Frippe

Hej igen

MEN det är lite konstigt att hela jobbet ännu är listat av Nikon på hemsidan som att reservdel är på kommande, inte att jobbet är klart och skickat. Men ok, hellre att det prioriteras att jobba klart än att uppdatera register, kan man tycka om man är enbart positiv
Frippe

Hej igen och förlåt, Nikon, som skickade det ena objektivet eftersom det var klart, när det andra fortfarande måste vänta på en reservdel. Det var omtänksamt, minsann.

Nikon skickade det ena objektivet eftersom det var klart sa:
Hej igen,vill bara uppdatera med information om att det nu är på femte veckan som jag väntar på att Nikon ska få hem en reservdel. Det som var fel på denna dyra fasta vidvinkel var den lilla knappen som växlar mellan manuell fokus och autofokus. Den borde ju inte vara så svår att få ta hem, kan man tycka, för det är väl fler som har fått en sådan att spricka på mitten?

MEN det kan ju också vara en helt annan sak som de hittade som fel när de kontrollerade objektivet.

MEN MEN --- fem veckor är ganska mycket, eller hur?

Frippe

Hej igen,vill bara uppdatera med information om att det nu är på femte veckan som jag väntar på att Nikon ska få hem en reservdel. Det som var fel på denna dyra fasta vidvinkel var den lilla knappen som växlar mellan manuell fokus och autofokus. Den borde ju inte vara så svår att få ta hem, kan man tycka, för det är väl fler som har fått en sådan att spricka på mitten?

MEN det kan ju också vara en helt annan sak som de hittade som fel när de kontrollerade objektivet.

MEN MEN --- fem veckor är ganska mycket, eller hur?

Frippe

Om det är en ovanlig del är det väl inte otroligt. Är det kritiskt? Om det drar ut på tiden brukar man få låna utrustning.

Om det vore jag skulle jag limmat fast knappen, för mig fyller den ingen funktion.

I går den 7 mars kom reservdelen hem. Det tog alltså mer än fem veckor att få hem den. Sedan i går anges det på hemsidan att reparationen ska påbörjas. Så nu ska det väl i inte dröja alltför länge innan objektivet är lagat.

MEN är verkligen fem veckor rimligt för en liten reservdel - det gäller vad jag förstår att omkopplaren för Autofokus eller Manuell fokus var trasig???
Frippe

Den kanske gick från Kina och hamnade i Postnords pakethög på Arlanda? Kinapaketen brukar ta max 5 dagar till Sverige och sedan ligger de på Arlanda i några veckor.

Hej igen - dags att avsluta denna lilla följetong med ett lyckligt slut och några funderingar

1. Man kan tycka att reservdelar borde finnas i Japan så att de inte ska fastna i Kina-post-eländet, om det nu är det som hänt.

2. Objektivet lagades efter några dagar och postades den 12 mars och nu är det hemma här sedan i förrgår och fungerar som det ska.

3 Räkningen för reservdel plus genomgång och kontroll av två objektiv av NPS-klass + frakten tillbaka till mig går på ett och ett halvt tusen med momsen. Inget att säga om i dagens läge, eller hur?

Hoppas nu bara att det framgått att jag delat denna historia med Fotosidans läsare som information om hur ETT fall av reparation har fungerat och kostat. Tycker att Nikon visade omsorg som skickade det ena när det var klart när det drog ut på tiden med det andra.

Frippe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar