Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

NPS användare titta hit

Produkter
(logga in för att koppla)
Avtalsbrott och bedrägeri är två olika saker. Bedrägeri faller under offentlig rätt och kan polisanmälas. Avtalsbrott kommer polisen inte att ta i med tång. I stället får man gå till en advokat och förbereda en stämning.

Har inte sagt att det är samma sak. Att lura ett företag är bedrägeri och därmed olagligt. Om företaget blir förbannat kan de förutom den offentliga rättens väg säkert stämma civilrättsligt.

För övrigt, polisen kan inte välja om de ska att ta emot ärendet, de måste ta emot en polisanmälan om brott. eller misstanke om brott.

För övrigt, polisen kan inte välja om de ska att ta emot ärendet, de måste ta emot en polisanmälan om brott. eller misstanke om brott.
Men polisen behöver inte utreda saken om anmälan är gjord på felaktiga grunder. Ett avtalsbrott innehåller visserligen ordet "brott" med det är inte nödvändigtvis ett brott i brottsbalkens mening.

Man kan nog lugnt säga att TS idé om att reparera sin kamera via en NPS-bulvan knappast är i NPS-avtalets anda. Huruvida det bryter mot dess bokstav behöver man nog utreda lite noggrannare, men det är ändå ett riktigt dålig idé.

Mitt förslag tidigare i tråden är betydligt bättre.

Men polisen behöver inte utreda saken om anmälan är gjord på felaktiga grunder. Ett avtalsbrott innehåller visserligen ordet "brott" med det är inte nödvändigtvis ett brott i brottsbalkens mening.

Som jag sa, bedrägeriet är brott. Att bryta mot avtalet gör att man dessutom riskerar en stämning.

De flesta håller nog med oss här (möjligen med det vanliga undantaget), betala för extra servicen eller bli riktig NPS-medlem.

Men att göra som TS tänkt är varken avtalsbrott eller bedrägeri. Att ifall det uppdagas hur förfarandet genomförts och detta inte accepteras på det sätt att ett agerande från Nikon gör att avtalet blir stramare är faktist något helt annat.

Men att göra som TS tänkt är varken avtalsbrott eller bedrägeri. Att ifall det uppdagas hur förfarandet genomförts och detta inte accepteras på det sätt att ett agerande från Nikon gör att avtalet blir stramare är faktist något helt annat.

Jo det som står i inlägg #1 är bägge.

Du kanske kan ge honom några råd för att undvika upptäckt? Nikons första åtgärd vid upptäckt är knappast polisanmälan eller att stämma, även om de kan, utan ensidigt att dra in NPS-medlemskapet. Nu är ju Simon känd, serienumret svårt att ändra och kameran fortfarande trasig...

Men för i he-te!

Tipsar TS att göra som de flesta andra: Betala för de tjänster Du vill att andra ska göra för dig. Alternativt låna en kamera av en kompis medans du skickar in din D3 på reparation enligt de anvisningar Nikon ger.

Hur svårt ska det va?

Om jag har förstått rätt så tar inte Nikon emot kameror över disk sedan ngn gg under 2014-2015.
Jag skulle kollat upp det noga innan man betalar för ett bud.

Jo det som står i inlägg #1 är bägge.

Du kanske kan ge honom några råd för att undvika upptäckt? Nikons första åtgärd vid upptäckt är knappast polisanmälan eller att stämma, även om de kan, utan ensidigt att dra in NPS-medlemskapet. Nu är ju Simon känd, serienumret svårt att ändra och kameran fortfarande trasig...

För att en NPS kund ska få lämna in måste väl prylarna vara registrerade och vara inom firman? Då måste alltså företaget köpa kameran av privatpersonen först. Var är problemet i avtalet? Företaget väljer sedan sälja kameran tillbaka mot en betalning. Företaget har tjänat pengar och privatpersonen sparat tid.
Klart t utnyttjande av tjänster som kan i förlängningen drabba andra NPS kunder. Men inget avtalsbrott eller? Ni som är NPS kan väl bifoga avtalet som pdf!

När det uppdagas efter ett par ggr så får nog den NPS kunden vänta precis som alla andra. Reservdelar kan ju plötsligt ta väldigt lång tid att få fram...

För att en NPS kund ska få lämna in måste väl prylarna vara registrerade och vara inom firman? Då måste alltså företaget köpa kameran av privatpersonen först. Var är problemet i avtalet? Företaget väljer sedan sälja kameran tillbaka mot en betalning. Företaget har tjänat pengar och privatpersonen sparat tid.
Klart t utnyttjande av tjänster som kan i förlängningen drabba andra NPS kunder. Men inget avtalsbrott eller? Ni som är NPS kan väl bifoga avtalet som pdf!

Ränderna går inte ur...att du orkar. Försäkringsärenden, konsumenträtt, och skatteärenden verkar vara dina favoritområden där system ska utnyttjas, inte användas, och skenaffärer för att kringgå regler.

TS fick ett bra riktigt råd: Låna en kamera och stå ut med servicetiden. Starta firma går ju också ...men TS: Du sa att du hade utrustningen för NPS, då har du alltså ett proffshus till. Kan du inte använda det huset och vänta två veckor?

Jag gillar filosofiska tankeställningar. Säg att jag säljer en option på en stycke trasig nikon D3 för 4000:- personen skickar in på lagning efter att ha registrerat kameran på sitt namn. Jag köper tillbaka optionen och kamern efter 7 dagar för 4500. Jag registrerar kameran i mitt namn igen. Det låter varken som bedrägeri, avtalsbrott eller annat. Bara krångel för nps användaren

Jag kan väl köpa den för 1 krona. Jag kan komma över idag så fixar vi ett köpeavtal så kan jag ta över den och reparera den utan att det är bedrägeri.

Att jag orkar beror på att visa att det är skillnad på lag och moral. Många här inkl du förväxlar det. Lagar o avtal är i ständig rörelse och förändras med samhället som är uppbyggd på moral och etik.
Jag ser inget avtalsbrott här men moralbrott. Jag rekommenderar inte det att utnyttja en NPS kund för TS räkning och har heller inte gjort det. Bara påpekar att det han vill är knappast avtalsbrott.

Att jag orkar beror på att visa att det är skillnad på lag och moral. Många här inkl du förväxlar det. Lagar o avtal är i ständig rörelse och förändras med samhället som är uppbyggd på moral och etik.
Jag ser inget avtalsbrott här men moralbrott. Jag rekommenderar inte det att utnyttja en NPS kund för TS räkning och har heller inte gjort det. Bara påpekar att det han vill är knappast avtalsbrott.

Det är du som pratar moral, jag pratar lag och avtal men ok: Du tar upp lite då och då att det är moraliskt fel att göra x,y,z men ändå föreslår du såna lösningar.

Forumvärden: Kan vi stänga tråden?

(Om TS vill sälja D3n till mig så köper jag den gärna för en billig peng. Det finns säkert någon annan som också är intresserad av en backupkamera för det är ju bara att bryta mot returavtalet så blir det bingo. Man kan tom skriva ett kvitto på 10 000 eller vad den kan vara värd så det blir officiellt, några pengar byter ju inte ägare, bara kameran. )

Klart jag tog upp moral för det är den många här förväxlar avtal/lag. Detta här en moralfråga inget annat. Och sluta ta upp andra ämnen som vi diskuterat. Du gör det som undanflykt för du inte har nån annanstans att fly.

Är TS smart så skriver han såklart ett avtal med dig, Olaförst såklart.

Klart jag tog upp moral för det är den många här förväxlar avtal/lag. Detta här en moralfråga inget annat. Och sluta ta upp andra ämnen som vi diskuterat. Du gör det som undanflykt för du inte har nån annanstans att fly.

Är TS smart så skriver han såklart ett avtal med dig, Olaförst såklart.

Jag tog upp det för det är exakt samma typ av ärenden som du fått kritik för tidigare.

Du beskyllde mig för att blanda ihop moral med lag och avtal men av oss var det är du som tog upp och pratade om moral. Freudianskt :)

TS har fått svar från flera. Det räcker så men jag kan hänga kvar en stund för att prata med dig om du behöver mer mothugg.

Om jag skriver på köpeavtalet och river returavtalet har jag en nästan gratis D3. Inte så moraliskt men vadå? Man kan ju utnyttja situationen lite.

Ola och Stefan! Lägg ner ert ständiga munhuggande, eller leta rätt på er egen tråd i fritt forum så slipper jag dela ut varningar igen! Ni behöver inte dra igång det här tjafset i alla trådar ni båda deltar i!

/Mod

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar