Annons

Notera Bländare /slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Diktafon finns för ett par hundra, den lämnar även plats för beskrivning av bilden, och ev. tankar och känslor vid fotoögonblicket...

Om databakstycket till F80:n finns separat skulle det vara ett mycket bra tillbehör. Finns det?

Andreas
 
Minolta 800 si registrerar följande i dataminnet

bländare,
slutartid,
objektivets brännvidd,
blixtens status (på/av),
exponeringsjustering,
exponeringsjustering av blixt (om den använts),
alternativexponering/alternativexponering med blixt (på/av)

Dataminnet kan lagra information från 9 filmrullar med upp till 40 exponeringar på varje rulle.

MVH Gunnel
 
Re: Kamera....

sure-shot skrev:
Vad har du för kamera?? Du kanske skulle försöka att få fatt i ett bakstycke som kan kopiera in bländare och slutartid. Nikon har sånna till alla sina proffsmodeller:)


MVH // Martin

Eh....ok. Hur kan man då åstakomma detta med min F100 mf-29 har ej den funktionen. Eller är det så att f100 ej klassas som proffs modell? Det verkar konstigt om det ej ska kunna gå tycker jag. Som jag förstår så går det ju med f80 (bakstycke).
Ngn som vet?
 
Att notera bl/tid är nog rätt bra i vissa fall men i största allmänhet ser jag det som onödigt jobb. Man brukar lära sig hur man fotograferar och vilka val man gör. I vissa experimentella bilder kan det vara bra att notera de uppmätta värden man gjort.

Efter ett tag kan man även gissa rätt nära vad andra fotografer gjort för val vid exponeringen.

Om man exponeringskompenserar ofta kan det vara lönt att exponera det första diat efter 18% grå och nästkommande underexponerat och tredje överexponerat. Sedan håller man sig vid det och hej hopp vad lätt det blev vid ljusbordet att se om man exponerar rätt.

Eller vad vet jag, jag är för slö för att anteckna :)
 
Re: Re: Kamera....

niklassthlm skrev:


Eh....ok. Hur kan man då åstakomma detta med min F100 mf-29 har ej den funktionen. Eller är det så att f100 ej klassas som proffs modell? Det verkar konstigt om det ej ska kunna gå tycker jag. Som jag förstår så går det ju med f80 (bakstycke).
Ngn som vet?

Hej Niklas

Jag har letat en stund ... verkar inte som om det finns något annat alternativ till F100:an. Det var jag säker på eftersom det finns till de vanligaste proffs & semiproffsmodellerna. Men jag hade nog fel *sorry*. Här kommer ett litet indrag av vad jag hittade på:

http://www.cs.kau.se/~nicke/private/photo/misc/nikon-acc.html#DB

-------------
MF-4 - F3, 250 exposure bulk film, databack

MF-6(b) - F3+MD-4, leaves film leader out on rewind

MF-14 - F3, date, time, frame count

MF-15 - FG, date, time, frame count, alarm clock

MF-16 - FM/FM2/FE/FE2/FA, date, time, frame count

MF-17 - F3+MD-4, date, time, frame count, notes

MF-18 - F3+MD-4, date, time, frame count, leaves out leader on rewind

MF-19 - N2002/N4004/N8008 (F301/F401/F601) date, time (also frame count on 2002)

MF-20 - N8008 (F801/s) date, time

MF-21 - N8008 (F801/s) date, time, frame count, shutter speed, aperature, also acts as interval timer and bracketing

MF-22 - F4 (s and e models also) date, time.

MF-23 - F4 (s and e models also), same as MF-21 plus shutter speed, aperture, exposure corrections, delay, file stop during transport, long time exposures, audible tones

MF-24 - F4, 250 exposure bulk film back, databack

MF-25 - N90(F90), date, alarm function

MF-26 - N90(F90), date, frame count, shutter speed, aperature, series mode, interval timer, long time exposure, multiple exposure, flash correction, flash bracketing, AE/AF storage, AF traps

MF-27 - F5, date, time

MF-28 - F5, date, time, film number, serial number, shutter speed, aperture, compensation value, interval timer, commencement time, interval time, freeze focus, long time exposure, auto bracking - up to 11 continuos frames

MF-29 - F100, date, time
--------------

Mvh // Martin
 
En korkad fråga kanske, men hur får du ur datat ur kameran?
läser man av displyen eller kan man dumpa till PC?
 
När det gäller Minolta 800 si, så får man fram lagrade data via displayen.
För min del skriver jag sen av dessa data i en tabell som jag har tillverkat i Word.

Jag tycker att jag har haft jättestor nytta av den här lagringsfunktionen, tex vilka tider fungerar ihop med enbensstativet för olika isotal? Hur blev det med blixtexponeringsjustering på minus 0.5 jämfört med minus 1.5 osv...
 
Var kan man få tal i nämnda PhotoLog för Palm? Verkar intressant att kunna använda min palm till nåt mer...
 
Angående F80 så har han som nämnde om F80s och F80d (s modellen är den du söker som kompierar in info mellan rutorna, precis som ett bakstycke till F5 kan göra, finns INTE till F100. d modellen tillåter inte mellan rutorna.)

Angående F100 såfinns det en annan möjlighet (jag ber om ursäkt om jag har missat om någon annan redan har berättat att du kopplar ihop din F100 med din dator, Av skrivet från F100 broshyren:

"""
Nikon har tagit fram en mjukvara för dator, som länkar F100 till en PC-dator. AC-2WE photo Secretary II till F100.
Förbinder kameran med en pc-datormed Win 95, 98 el NT98 via PCLink-Kabel (MC-31), Mjukvaran låter fotografen göra specialinställningar från datorn, Det går att ladda ned fotograferingsdata, som lagrats i F100, och du kan sedan gå igenom enbart dessa data eller tilsammans med bilder som du scannat in.
"""

Broshyren skrevs i holland sep-99, men är svensk, kolla med nikon Svenska AB föreslår jag, 08-59410900.



Hoppas detta kan vara till hjälp.


/Mats
 
Mats (och Jim): Jag använder inte det program som Jims länk hänvisade till.

Det program jag använder är mycket bättre (för mina behov). Det stödjer lite beräkningar om Du använder zonsystemet, det beräknar reciprocitetsvärden, det räknar på filterfaktorer, OCH - vilket är viktigast - det är snabbt och enkelt att använda!

Det finns också ett integrerat tilläggsprogram som beräknar skärpedjup.

Prova därför de här länkarna också/istället:

Photographe 2.0 Logg
eller direkt till programmets hemsida.

Det finns en hel del andra program som hjälper Dig att logga exponeringsdata mm, men jag har inte hittat något lika bra (jag har rätt provat många).

Lycka till!
 
Ja det är bra ide, att göra som du, men dessvärre blir det en xtra pryl att släpa med sig och ta upp om man som jag är för slö ibland även om man gillar prylar så vore det kul...
 
LIQ skrev:
Mats (och Jim): Jag använder inte det program som Jims länk hänvisade till. Prova därför de här länkarna också/istället:
Det där ser ju avsevärt bättre ut, i alla fall på skärmdumparna. Här skall installeras.
 
För er utan PalmPilot..

Saknar man palmpilot är det ju ganska lätt att göra en mall i excel och skriva ut. Jag la upp ett exempel på hem.passagen.se/paerka. Har aldrig använt den själv (den är rykande färsk..), och kommer antagligen inte orka göra det (är lat av naturen;)). Men om någon känner för att använda den så är det fritt fram. Den kräver ju dock att man har tillgång till en skrivare och en del papper, beroende på hur mycket bilder man tänkt ta (data för två 36-rullar rymms på 4 st A4-sidor).

Mvh Pär Matsson
 
Jag kunde aldrig hålla reda på all data så det har jag slutat med. Införskaffade mig en ny Pentax MZ-S och den har en funktion där data visas mellan "kugghålen" på filmen, vilket är bra men jag tar mest dia och då syns inte datan bakom ramen :eek:
 
vet inte om det är intressant men pentax nya 10 000 kr kamera mz-s kopierar in data som bländare/slutare/iso/kompensering m.m. på negativet...verkar ruggigt sjysst...och lite dyrt för mig!
 
Undrar lite försiktigt vad som är fel med en gammal hederlig skrivbok och en blyertspenna? Har själv använt det helt sedan starten i 1979, och kan inte säga det är jobbigare än något annat.

:D fotohälsningar
Terje
 
Tja , jag har min lösning i min Ipaq handdator. Den kan spela in, så jag bara talar in så överför jag det till papper när jag får tid. Tycker jag är bra. Går dessutom snabbare än att anteckna för hand.
 
Terje skrev:
Undrar lite försiktigt vad som är fel med en gammal hederlig skrivbok och en blyertspenna? Har själv använt det helt sedan starten i 1979, och kan inte säga det är jobbigare än något annat.

:D fotohälsningar
Terje

Det beror på vad man fotograferar. Tar men en bild i kvarten så är det väl fungerande, men inte vid serietagningar med delvis automatik på kameran. Att skriva det på en PDA är bara bekvämlighetsfaktor om man ändå tänkt sig att ha datat i en dator. Annars får man ju skriva det två gånger.

Mvh
Maverick
(Som är lat :eek: )
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.