Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norton antivirus & alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Börjar bli lite trött med min Norton-antivirus. Jag tror i sig att den har fungerat bra men när jag bearbetar bilderna vill den kolla Thumbs.dp - och verkligen ofta.

Jag är nu redo att byta till någon annan antivirus/brandväggprogram men vad rekommenderas? Den behöver inte vara gratis men borde fungera och, vad är viktigt, inte vara så tung program som Norton verkar vara.
 
Nod32 eller Avira.

Personligen kör jag Kaspersky, men så använder jag den endast som scanner, registerskydd och brandvägg.

Som rent skydd inom webbsurfandet har jag Firefox med No Script. Hindrar majoriteten av malware från att ta sig in i datorn, och är mycket resurssnål.
 
Senast ändrad:
Comodo brandvägg + AVG antivirus är effektiva och resurssnåla applikationer med täta uppdateringar via nätet. Finns dessutom i fullt fungerande gratisversioner...
 
Vill bara tipsa om Nordea och Telia som har gratis antivirusprogram om man är kund där.

MvH Roger
 
Och jag kör Vistas inbygda brandvägg i kombination med AVG antivirus. AVG är gratis (iaf den versionen jag kör), och funkar mycket bra.

Jag kör även diverse olika anti-spyware, för varken brandväggen eller antivirus verkar stoppa sån skit. Spybot Search & Destroy, AdAware och..ett till som jag inte kommer ihåg namnet på.
 
Jag är helnöjd med Norton Internet Security och numera övertygad om hur bra det fungerar.

Körde tidigare också alla möjliga spionprogram, Search & Destroy, Adaware, Spysweeper, men efter två år har de inte hittat ett enda spionprogram som inte Norton redan fixat, så nu är de borta.

Gjorde nyligen en clean install med Windows XP SP3 och det blir ingen påtaglig prestandaförsämring när NIS installeras. Prestandaförsämringen verkar komma i takt med ju fler program man installerar och ju fler processer som rullar, oavsett om NIS är igång eller ej.

Det finns möjlighet att exkludera filer och/eller databaser om man inte vill att programmet ska skanna vissa filer och den möjligheten finns säkert i Norton Antivirus också.
 
Även om jag kör Norton IS 2007, och är nöjd med det. Så tror jag NOD 32 är ett bra gratis alternativ!
 
Det finns gratis antivirus:

Avast antivirus
AVG antivirus

Kan också rekommendera gratis brandsvägg:
Comodo firewall
 
Datanörd som man är så skulle jag inte rekommendera att köra ett Norton i huvudtaget, detta på grund av deras register hack bland annat och att det tar mycke resurser.

Ser tre st ovanför som jag varmt kan rekommendera

AVAST [Gratis]- Kör det själv hemma och är nöjd
Kaspersky - Bland de bästa jag har använt
NOD32 - Kör på jobbet och är kanon nöjd.

Även om jag kör nån av dessa tre så använder jag mig av Spyboot och ad-ware. Lite hängslen och bälte så att säga
 
Norton lär aldrig mer hamna i någon dator hos mig. :-( AVG funkar mycket bra.
Kör ibland en genomgång med Kaspersky, som jag håller med om att det är bland det bästa på marknaden.
Min nya jobbdator som är på G kommer jag inte ens ha uppkopplad. All nätkommunikation kommer att ske via separat dator.
 
Kan tipsa om F-Secure Internet Security. Har kört med det i ett par år nu och är helnöjd.
 
Walle skrev:


anti-spyware, för varken brandväggen eller antivirus verkar stoppa sån skit.

Testa No Script i en vecka. https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/722

Tillåt endast sidor du litar på, och tillåt endast huvudsidan ifall du tillåter något.

Här har jag tillåtit aftonbladet och Googleanalytics. Analytics godkänns för att jag nyttjar det på min egen sida.Och det där sista minns jag inte riktigt.

När man då är ute och surfar på djupt vatten, exempelvis findkeys.hk bör man inte tillåta någonting. Alltså hindras bland annat javascript från att nyttja din webbläsare.

Sedan jag skaffade tillägget har jag inte fått idikationer på spioner, virus och trojaner via min webbläsare.
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    33 KB · Visningar: 265
Superbra tips! Men tyvärr använder jag inte firefox på den här datorn, då min fingeravtrycksläsare inte funkar för inloggning med FF. Därför kör jag IE7 Pro. Opera är min favoritläsare, men fingeravtrycksläsaren funkar inte med opera heller tyvärr, och jag är beroende av den då jag har för dåligt minne för att komma ihåg alla olik lösenord till olika siter.
 
Nu kör jag med Panda Internet Security 2008 och det verkar funka bra. Jag är mer nöjd med det än Norton som jag hade förut och dessutom var det billigare.
 
Jag kör AVG på alla datorer i familjen, totalt 5 stycken. Och har gjort så i 2-3 år beroende på maskin. Jag är klart nöjd. Jag har kört både F-secure och norton men upplever att AVG hittar minst lika många virus. Norton borde själva klassas som virus efter som den tar grymt mycket dator kapacitet.
 
Tack för alla svar, där var många bra alternativ!

Tänkte testa NOD32 och har nu installerat det i min datorer, kan inte säga så mycket om hur det fungerar än men åtminstone Photoshop verkar vara en aning snabbare nu - precis vad jag ville. Vi ska ses vad händer efter provperiod men åtminstone nu är jag nöjd..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.