Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Norrskensbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för länken!

Härliga bilder som får mig att minnas värnplikten uppe i Kiruna.
Första gången vi såg ett norrsken stannade hela plutonen upp
och stod under tystnad med öppna munnar och glodde på himlen.

För en sydlänning var det verkligen spektakulärt!

hur få man till en sånt bild...det måste va svårt. Höjer man slutatid så få ju mörkare bilder...Räcker det att höja iso till max.? Känns som man ändå få den för mörkt...

riktigt fina bilder på Björn Jörgensen sida.

hur få man till en sånt bild...det måste va svårt. Höjer man slutatid så få ju mörkare bilder...Räcker det att höja iso till max.? Känns som man ändå få den för mörkt...

riktigt fina bilder på Björn Jörgensen sida.

Då jag är sydstatare har jag inte haft tillfälle oc fotografera norrsken, men Björn Jörgensens bilder får håren att resa sig på kroppen.
Jag har däremot testat astrofoto och där gäller stativ orh bulb-läget.

jjaa..det kan man säga. Han har tagit många underbara bilder.Att se norrsken är ju helt grymt men att fota den och få den kännsla att man e där e bara helt fantastisk.Tack för tipset. ;)

nää...jag få titta på dom igen...helt underbara! ;p

Underbara bilder men norrsken har man ju var och varannan vecka. Iallafall är i Piteå.

hmmm.....va härligt. jag skulle vilja se norrsken....det e så vackert. jag få väl ta mig upp till Norrland i så fall.

Det ända norrsken man få se här i götebrg är efter en låååång krog runda...och för att va helt ärligt så tror jag inte det e norrsken..;P

Fina bilder. Jag har haft förmånen att se norrsken endast en gång i mitt liv och det var faktiskt här i Örebro för kanske 2 år sedan. Man är ju inte direkt bortskämda med det här nere i mellersta Sverige. De gör sig bäst i fjälliga miljöer.

Fina bilder. Jag har haft förmånen att se norrsken endast en gång i mitt liv och det var faktiskt här i Örebro för kanske 2 år sedan. Man är ju inte direkt bortskämda med det här nere i mellersta Sverige. De gör sig bäst i fjälliga miljöer.
det är ju nästan bara norrsken på vintern. I förgår var det lite lite norrsken här men det var docks om en rand över hela hilmen.

Norrsken förekommer rätt ofta i Norrbotten men det är inte alltför ovanligt att det kan ses ner till mälardalen. Ofta kräver det ju dock att man kommer en bit ut från stadens störande ljus. Att norrsken är mer förknippat med vintern beror egentligen på att den norrländska vintern är mörk och att högtryck är vanligt vilket medför klart väder. De laddade partiklarna från solvinden som ger upphov till norrskenet bombarderar dock jorden året om och så fort det blir mörkt nog så kan man se norrsken. Den oval som man ofta ser norrskenet efter benämns också norrskensovalen och är där jordens magnetiska fältlinjer går ner mot den magnetiska polen. De laddade partiklarna från solvinden accelereras längs fältlinjerna och träffar molekyler i jonosfären och ljus uppkommer.

Den här bilden tog jag i tarfaladalen nu i septemer med några av Sveriges mest alpina toppar i bakgrunden.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1499273.htm

Har sett det, alltså din nytagna bild. Roligt. Det var ett fint norrsken som var synligt ända nere i Danmark tidigt i höst. Tyvärr var det molnigt här hos mig den kvällen: http://www.telegraph.co.uk/science/...Earth-causes-spectacular-aurora-displays.html

Edit: Det tar en stund för videon att ladda, men bilderna är sevärda.

Har annars laddat inför denna norrskenssäsong med att spana ut ett fint ställe att försöka fånga norrskenet på. Hoppas att vädrets makter och norrskenet kan samverka någon kväll i höst.

Hej.
Min första post här, hoppas det blir fler :)

Har fotat lite till och från i några år men inte varit med på något forum eller så, utan mest lärt mig själv :).

Har mest fotat macro och landskapsbilder, var ut inatt och testade lite norrsken.
Har fotat norrsken förut och det vart hyffsade bilder, men nu åkte vi till ett mörkare ställe och det blev rätt bra bilder tycker jag.

Bilderna kan ses på min pixbox sida, dessa är helt oredigerade och ej beskurna eftersom jag hela tiden strävar på att få en så bra bild som möjligt direkt ut från kameran.

http://www.pixbox.se/usr_show_id159601_page0_order1.html

//Björn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar