Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Normalzoomar för Nikon FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Och har man "bara" en FM2 så finns inget annat alternativ än manuell fokusering :)

Tyvärr ett problem till. I alla fall med G-objektiven. En FM2, FM3 etc kräver att gluggen har en bländarring om du inte bara vill använda minsta bländaren. AF-S G är således helt uteslutna däremot fungerar AF-S med bländarring såsom AF-S28-70, AF-S17-35 och 18-35:an men jag minns inte om den har AF-S eller inte.

Just den sistnämnda hade jag när jag bytte till D100 från F80. Högt älskad på min F80 men helt kass på min D100. Maken till känslighet för ströljus har jag aldrig stött på. Räckte med minsta lilla ljuskälla för att beslöja bilden.......Har dock ingen aning om det berodde på gluggen, huset eller något fel i någon av dessa.....
 
Sedan i torsdag är jag ägare til ett Tamron 28-75/2,8 (begagnat, med bländarring, utan fokusmotor).

Även om byggkvalitén inte är lika bra som på ett 15-tusenkronorsobjektiv blev jag positivt överraskad, det känns robust. Manuell fokusering är heller inga problem på min gamla FM2.

Objektivet är inte speciellt stort när det är inställt på 28 mm, men längden ökar ganska mycket när man zoomar till 75. (Jämfört med Nikons 24-70/2,8 är detta ändå en liten nätt pjäs.)

Optiskt har jag inte gjort några uttömmande noggranna tester, men de bilder jag tagit är jag nöjd med. Riktigt skarpt är det, även på stora bländaröppningar. Enda negativa är väl att det är en del distortion på de kortare brännvidderna. Men inte så mycket att det märks på "vanliga" motiv. (Fotar man fyrkanter och rutnät så syns det.)

Sammanfattningsvis tycker jag det är ett smidigt allround-objektiv.

Vill fylla i lite om Tamrongluggen 28-75/2.8. Visserligen sett ur ett Canonperspektiv, men det kanske kan duga i alla fall, Martin?

Har ägt ett i 4 år och glappar inte ännu. Fått regn på sig och en hel dels tötar på konserter (blandat med ölstänk). Mest använt på en 20D.

Men jag var tvungen att vara av med min Canon EF 24-70/2.8 L usm c:a 4 månader då det skickads hit och dir för service p g a oskärpa (fick sedan ett nytta av Canon)

Under tiden använde jag Tamrongluggen på en 1DsMKII och det fungerade verkligen bra på en FF-sensor. Även kört det på 2 andra FF-kameror: 5D och Kodak Pro slr/c med EF-fattning och 14mp. Väldigt nöjd.

När jag fick tillbaks min EF 24-70 körde jag en liten jämförelse och fann bättre mittskärpa på Tamronen vid full öppning. Enda nackdelen rent bildresultatmässigt var lite mer vinjettering än Canonzoomen i 28mm-läge. Men med lite menar jag lite.

Äger ett Sigma 24-70/2.8 som körts inomhus på en D3. Skärpemässigt mycket bra, har aningen mer distorsion än Nikons 24-70 (tunnformig), men Nikongluggen har sämre kantskärpa än Canongluggen och en distorsion som liknar Sigmas.

Men bra bilder med fin valör blir det med Sigmat. När jag stack ut kameran genom fönstret upptäckte jag dock en liten nackdel med Sigmat:
Frontlinsen med filtergänga 82mm är lite känslig för ströljus som kommer från sidan. Det märks inte på en aps-c, men däremot på en FF.

Men sett till sina prislappar är både Tamronen och Sigmat otroligt bra på en FF. Skulle vilja sträcka mig så långt att säga att både Canons och Nikons 24-70 har för hög prislapp.

Med den uppsättning optik du har, Martin tror jag du skulle bli nöjd med Tamronen som komplement. Varför inte testa en? Eller begära testbilder av någon på FS. Jag kan skicka dig dig en starkt komprimerad fil som visar hög-lågdagrar/valörer med starkt avvikande färger. Tagen med en 14mp FF-kamera vid f 8 vid iso 160. Resultatet från rawfilen och inte komprimerad är givetvis ännu bättre, men jag har dåligt bredaband så bilden kan ge en fingervisning. Kameran som använts saknar AA-filter.

Mvh/Lennart
 
Sedan i torsdag är jag ägare til ett Tamron 28-75/2,8 (begagnat, med bländarring, utan fokusmotor).

Även om byggkvalitén inte är lika bra som på ett 15-tusenkronorsobjektiv blev jag positivt överraskad, det känns robust. Manuell fokusering är heller inga problem på min gamla FM2.

Objektivet är inte speciellt stort när det är inställt på 28 mm, men längden ökar ganska mycket när man zoomar till 75. (Jämfört med Nikons 24-70/2,8 är detta ändå en liten nätt pjäs.)

Optiskt har jag inte gjort några uttömmande noggranna tester, men de bilder jag tagit är jag nöjd med. Riktigt skarpt är det, även på stora bländaröppningar. Enda negativa är väl att det är en del distortion på de kortare brännvidderna. Men inte så mycket att det märks på "vanliga" motiv. (Fotar man fyrkanter och rutnät så syns det.)

Sammanfattningsvis tycker jag det är ett smidigt allround-objektiv.



Kul att höra, en optik jag också funderat på. Nu vart det ett Sigma 24-60/2.8 för en relativt lite peng jämfört med Nikons 24-85. Kommer Nikongluggen med VR så tror jag det kan bli en hit!
 
Med den uppsättning optik du har, Martin tror jag du skulle bli nöjd med Tamronen som komplement. Varför inte testa en?
Vi får se! Just nu är jag mest gladeligen förvånad över att mina befintliga manuella objektiv presterar långt över förväntan. Jag trivs också med fasta brännvidder, vilket får mig att tänka mer och anstränga mig för att fånga bilden. Jag vet inte ens om jag behöver en normalzoom; i alla fall inte just nu. Jag tror att det är roligare att uppgradera allt eftersom tiden går. Det enda jag känner att jag saknar just nu är vädertätning (det har fan regnat i två veckor!). Men då behövs betydligt dyrare objektiv. Den enda vädertätade normalzoomen till Nikon är ju 24-70 vad jag vet.
Nu glider jag mest runt med endast 35/1,4 i väskan och är därmed helt inställd på vad den ger för resultat. Jag vet redan innan jag tagit kameran till ögat ungefär hur resultatet kommer att bli. Och med detta erhåller jag stor fotoglädje. Blir den verkligen bättre av en zoom? Kanske, kanske inte. Som du och andra kanske sett så är jag sugen på ett normalobjektiv med AF, vilket kan röra sig i samma penningahärad som Tamronzoomen.

Jag tror jag avvaktar även med normalzoom tills jag har ett genuint behov (eller "sug") efter en sådan. Jag gillar inte att köpa saker jag inte är säker på att jag behöver, nämligen. Men tråden kan säkert vara till stor nytta för övriga D700- och D3-ägare på FS:)

En sak är i alla fall säker, och det är att fotoglädjen faktiskt ökat marknant med D700:an. Bilderna blir helt enkelt som jag vill ha dem. Såhär kan det bli med 35:an: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=216969
 
Vi får se! Just nu är jag mest gladeligen förvånad över att mina befintliga manuella objektiv presterar långt över förväntan. Jag trivs också med fasta brännvidder, vilket får mig att tänka mer och anstränga mig för att fånga bilden. Jag vet inte ens om jag behöver en normalzoom; i alla fall inte just nu. Jag tror att det är roligare att uppgradera allt eftersom tiden går. Det enda jag känner att jag saknar just nu är vädertätning (det har fan regnat i två veckor!). Men då behövs betydligt dyrare objektiv. Den enda vädertätade normalzoomen till Nikon är ju 24-70 vad jag vet.
Nu glider jag mest runt med endast 35/1,4 i väskan och är därmed helt inställd på vad den ger för resultat. Jag vet redan innan jag tagit kameran till ögat ungefär hur resultatet kommer att bli. Och med detta erhåller jag stor fotoglädje. Blir den verkligen bättre av en zoom? Kanske, kanske inte. Som du och andra kanske sett så är jag sugen på ett normalobjektiv med AF, vilket kan röra sig i samma penningahärad som Tamronzoomen.

Jag tror jag avvaktar även med normalzoom tills jag har ett genuint behov (eller "sug") efter en sådan. Jag gillar inte att köpa saker jag inte är säker på att jag behöver, nämligen. Men tråden kan säkert vara till stor nytta för övriga D700- och D3-ägare på FS:)

En sak är i alla fall säker, och det är att fotoglädjen faktiskt ökat marknant med D700:an. Bilderna blir helt enkelt som jag vill ha dem. Såhär kan det bli med 35:an: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=216969

Hej Martin! Jag håller med om att det kan vara ett rätt krökt skärpeplan med 24-70 på vissa motiv. Vid en direkt jämförelse med Canons 24-70 upplevde jag Canon-gluggen som något skarpare på bl 2,8 även om också Nikongluggen presterar bra på full glugg. men från bl 4 är Nikons 24-70 otroligt skarp och vid bl 5,6 har jag nog inte upplevt något skarpare. Sen är min erfarenhet med min 24-70 att den presterar mycket bra i hörnen och jag får croppa rejält för att det skall se tråkigt ut. En optik som presterar otroligt bra på bekostnad av vikt och storlek. Jag har valt att hålla mig till 24-70 och 180 2,8 för snabba skeenden och eventuella fotouppdrag. Man kommer långt på den komben. För den totala egna njutningen är det Zeiss 25:a och 100 mm som gäller med en 50 1,4 i antågande inom kort. Jag söker själv med ljus o lykta efter ett lättare alternativ till 24-70 som håller måttet rent optiskt. Men alla alternativ kommer till korta på någon punkt. De är för plastiga, sämre skärpa, ljussvaga. Man får nog leva med hög vikt ett tag till om man vill ha det bästa inom genren normal-zoom. Jag har en förhoppning om att Tamron snart uppgraderar sin 28-75 till ex en 24-75 med liknande bygkvalitet som deras nya 70-200 2,8 och en vikt av ca 600 gram. En sådan skulle jag vara spekulant på.
 
Nikkor 24-120/3.5-5.6 G ED-IF AF-S VR

Är det någon som har någon erfarenhet av Nikons 24-120 VR-objektiv på D700? Det känns som att det skulle kunna vara ett rätt trevligt vardagsobjektiv sett till zoom-omfånget. Frågan är vilken bildkvalitet det ger?
 
Är det någon som har någon erfarenhet av Nikons 24-120 VR-objektiv på D700? Det känns som att det skulle kunna vara ett rätt trevligt vardagsobjektiv sett till zoom-omfånget. Frågan är vilken bildkvalitet det ger?

Jag är ju en stackars syndare som läser Ken Rockwell. Men trots allt så har han en hel del vettigt att komma med. T.ex. så är 24-120 ganska soft, t.om. enligt Nikons egna datablad. Själv kör jag med Nikon 28-80G som normalzoom, funkar helt ok. Har en 50/1.8 också, om jag behöver mer ljus. I övrigt så har jag beställt 28-200G som ett "promenadobjektiv". Men visst, det blir nog en 14-24 så småningom, men jag har ingen brådska för att köpa värstingarna... 70-200VR täcker upp mina telebehov, ibland kompletterat med TC-17EII...

28-80 kan man beställa billigt från
http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=14050

Beställde oxo 28-200 därifrån. Synd bara att de inte har svart, men funktion före form gäller för mig...

Sen får man väl vänta om Nikon tar fram en 28-300VR :D Tamron har ju en, men vill nog helst köra Nikon gluggar... men man kan ju alltid ändra sig.

Bara mina korvören till tråden.
mvh
Kai R
 
En sak är i alla fall säker, och det är att fotoglädjen faktiskt ökat marknant med D700:an. Bilderna blir helt enkelt som jag vill ha dem. Såhär kan det bli med 35:an: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=216969

Ser bra ut! Själv är jag intresserad av ny Sigma 50/1.4 HSM då jag inte är speciellt glad åt Canons 50/1.4 på FF. Nikons AF 50/1.8 D tycker jag faktiskt är bättre. Men när jag jobbade på blaskan hade jag Nikon 35/1.4 också. Den gamla manuella med roterande frontlins. Den var grym. Speciellt i området 2.0-5.6.

Mvh/Lennart
 
Är det någon som har någon erfarenhet av Nikons 24-120 VR-objektiv på D700? Det känns som att det skulle kunna vara ett rätt trevligt vardagsobjektiv sett till zoom-omfånget. Frågan är vilken bildkvalitet det ger?

Trevligt omfång, men inte superskarp över hela området. Bra valörteckning. Då var Sigma 24-70/2.8 skarpare, men zoomomfånget 24-120 är trevligt och VR funkade föredömligt. Missförstå mig inte. Det är ingen dålig optik, men inte heller toppklass. Jämfört med Canons EF 24-105/4 L is usm tycker jag den är mindre bra. Fast många andra gillar den så jag bara lämnar erfarenheten av det exemplar jag testade.

Mvh/Lennart
 
Nu har jag vankat av och an med mina fundering kring detta alldeles för länge. Jag har fortfarande inte råd, men igår gick jag till botten med bryderierna genom att systematiskt reda ut vilka egenskaper jag vill att ett normalobjektiv ska ha, samt i vilken ordning de rangordnas. Jag satte priset sist, för att se var jag skulle hamna. Detta är vad jag kom fram till.

Rationellt sett så kommer jag aldrig att stå ut med f/2,8 som största bländare på ett objektiv som väger lika mycket som hela jädra kameran och kostar femton lök. Jag plåtar oftast kring f/1,4-f/2,8 med de objektiv jag har, och det är främst där prestanda borde fokuseras. Jag gillar dessutom fasta brännvidder, så att slå till på en zoom med i mitt tycke för kort omfång, känns tämligen dumt.
Jag insåg raskt att om jag lättar på kravet om låg vikt (själva måtten känns viktigare), så ligger Sigma 50/1,4 perfekt. Och det kostar inte mycket heller, även om många verkar tycka att det är för dyrt för en normal. Det har dessutom lite kortare brännvidd, tydligen närmare 45 mm, vilket passar mig perfekt. Det är optimerat för bra skärpa från full glugg, vilket är pricken över I.
Med tanke på alla pengar som "blir över" jämfört med 24-70 så har jag då dessutom inom samma budget råd med en enklare normalzoom, ett porträttele och ett makro! :-O

Tamron 28-75/2,8 - 510 gram, 3500:-
Sigma 50/1,4 - 505 gram, 3750:-
Nikkor 85/1,8 - 380 gram, 3750:-
Sigma 70/2,8 - 525 gram, 3850:-

Sümma; ca 15 lakan. Detta paket måste vara hundra gånger roligare än ETT objektiv, som förvisso säkert är bättre på vissa sätt. 85:an känns dessutom tveksam, och makrot kan vänta.
Varje objektiv är ganska tungt i sig, men man behöver ju inte släpa med sig hela klabbet varje gång. Sånt gillar jag; att man väljer sina begränsningar för dagen.

Nu tror jag att jag kan sluta grubbla och istället lägga mina pengar i en säck:)
 
Nu har jag vankat av och an med mina fundering kring detta alldeles för länge. Jag har fortfarande inte råd, men igår gick jag till botten med bryderierna genom att systematiskt reda ut vilka egenskaper jag vill att ett normalobjektiv ska ha, samt i vilken ordning de rangordnas. Jag satte priset sist, för att se var jag skulle hamna. Detta är vad jag kom fram till.

Rationellt sett så kommer jag aldrig att stå ut med f/2,8 som största bländare på ett objektiv som väger lika mycket som hela jädra kameran och kostar femton lök. Jag plåtar oftast kring f/1,4-f/2,8 med de objektiv jag har, och det är främst där prestanda borde fokuseras. Jag gillar dessutom fasta brännvidder, så att slå till på en zoom med i mitt tycke för kort omfång, känns tämligen dumt.
Jag insåg raskt att om jag lättar på kravet om låg vikt (själva måtten känns viktigare), så ligger Sigma 50/1,4 perfekt. Och det kostar inte mycket heller, även om många verkar tycka att det är för dyrt för en normal. Det har dessutom lite kortare brännvidd, tydligen närmare 45 mm, vilket passar mig perfekt. Det är optimerat för bra skärpa från full glugg, vilket är pricken över I.
Med tanke på alla pengar som "blir över" jämfört med 24-70 så har jag då dessutom inom samma budget råd med en enklare normalzoom, ett porträttele och ett makro! :-O

Tamron 28-75/2,8 - 510 gram, 3500:-
Sigma 50/1,4 - 505 gram, 3750:-
Nikkor 85/1,8 - 380 gram, 3750:-
Sigma 70/2,8 - 525 gram, 3850:-

Sümma; ca 15 lakan. Detta paket måste vara hundra gånger roligare än ETT objektiv, som förvisso säkert är bättre på vissa sätt. 85:an känns dessutom tveksam, och makrot kan vänta.
Varje objektiv är ganska tungt i sig, men man behöver ju inte släpa med sig hela klabbet varje gång. Sånt gillar jag; att man väljer sina begränsningar för dagen.

Nu tror jag att jag kan sluta grubbla och istället lägga mina pengar i en säck:)

Vi får väl se efter 22 september om Nikon kanske presenterar något roligt. Själv önskar jag att de klämmer fram en billig 50 1,8 med af-s och nio.lammellers bländare.
 
Rationellt sett så kommer jag aldrig att stå ut med f/2,8 som största bländare på ett objektiv som väger lika mycket som hela jädra kameran och kostar femton lök. Jag plåtar oftast kring f/1,4-f/2,8 med de objektiv jag har, och det är främst där prestanda borde fokuseras.

klipp

Nu tror jag att jag kan sluta grubbla och istället lägga mina pengar i en säck:)



Låter mycket roligare och f2.8 räcker helt enekelt inte till alla gånger, specicellt när det är ostabiliserat.

MIn budgetplan ser ut så här.

Sigma 15/2.8 fisheye med ett bra avfiskningsprogram.

Sigma 24-60/2.8 (bra och billigt)

Nikon 35/2, Nikon 50/1.8 Nikon 85/1.8

Sigma 150/2.8 macro

2x telekonverter

Också en ganska billig väska undantaget macrogluggen.
 
Vi får väl se efter 22 september om Nikon kanske presenterar något roligt. Själv önskar jag att de klämmer fram en billig 50 1,8 med af-s och nio.lammellers bländare.
Ja, jag tänker under alla omständigheter invänta vad Nikon kan ha i rockärmen när det gäller en fast normal. Gissningsvis blir den mindre och kanske eventuellt bättre än Sigman, men troligen i så fall avsevärt dyrare också.

Låter mycket roligare och f2.8 räcker helt enekelt inte till alla gånger, specicellt när det är ostabiliserat.
Nä, det är ju just det. Det behöver inte vara särskilt mörkt för att f/2,8 ska kännas mediokert, tyvärr. Helt okej på billiga och/eller lätta objektiv dock.

MIn budgetplan ser ut så här.

Sigma 15/2.8 fisheye med ett bra avfiskningsprogram.

Sigma 24-60/2.8 (bra och billigt)

Nikon 35/2, Nikon 50/1.8 Nikon 85/1.8

Sigma 150/2.8 macro

2x telekonverter

Också en ganska billig väska undantaget macrogluggen.
Det låter som en ganska vettig uppsättning, även om jag nog skulle byta 35:an och fiskögat mot något annat i samma härad.
85/1,8 är jag faktiskt lite sugen på, trots att jag spytt galla över korta telen förut. Att använda 55:an på D200 gjorde att jag vande mig på något sätt, och det känns som en "lång normal" mer än ett tele. Skärpedjupet bör också bli tämligen identiskt vid f/1,8 och 85 mm som f/1,2 och 55 mm på DX, fast troligen med avsevärt bättre skärpa.
Min uppsättning idag känns rätt komplett brännviddsmässigt, men jag saknar AF i normalområdet samt något mångsidigt att ta med när jag inte orkar välja. Så jag tror att väskan kommer att se ut såhär:

Sigma 20/1,8
Nikkor 35/1,4
Sigma 50/1,4 eller vad Nikon må ha att erbjuda.
Nikkor 105/1,8
Nikkor 200/4
Tamron 28-75/2,8 eller liknande.

Köper jag Sigma 50/1,4 så får jag sälja 55/1,2 till Kenneth (om jag minns rätt namn nu), som har dreglat över den länge;-)
 
Ja, jag tänker under alla omständigheter invänta vad Nikon kan ha i rockärmen när det gäller en fast normal. Gissningsvis blir den mindre och kanske eventuellt bättre än Sigman, men troligen i så fall avsevärt dyrare också.


Nä, det är ju just det. Det behöver inte vara särskilt mörkt för att f/2,8 ska kännas mediokert, tyvärr. Helt okej på billiga och/eller lätta objektiv dock.


Det låter som en ganska vettig uppsättning, även om jag nog skulle byta 35:an och fiskögat mot något annat i samma härad.
85/1,8 är jag faktiskt lite sugen på, trots att jag spytt galla över korta telen förut. Att använda 55:an på D200 gjorde att jag vande mig på något sätt, och det känns som en "lång normal" mer än ett tele. Skärpedjupet bör också bli tämligen identiskt vid f/1,8 och 85 mm som f/1,2 och 55 mm på DX, fast troligen med avsevärt bättre skärpa.
Min uppsättning idag känns rätt komplett brännviddsmässigt, men jag saknar AF i normalområdet samt något mångsidigt att ta med när jag inte orkar välja. Så jag tror att väskan kommer att se ut såhär:

Sigma 20/1,8
Nikkor 35/1,4
Sigma 50/1,4 eller vad Nikon må ha att erbjuda.
Nikkor 105/1,8
Nikkor 200/4
Tamron 28-75/2,8 eller liknande.

Köper jag Sigma 50/1,4 så får jag sälja 55/1,2 till Kenneth (om jag minns rätt namn nu), som har dreglat över den länge;-)

Nikons 85 1,8 är väldigt bra. Kanske de uppdaterar den också. Jag har lite svårt för den snurrande focusringen då man lätt kommer åt den. Annars ett litet, lätt, förhållandevis välbyggt tele med mycket snabb af, och sanslöst skarpt. ungefär i klass med storebror. Photozone ger den nästan bättre betyg än 85 1,4.
 
Nikons 85 1,8 är väldigt bra. Kanske de uppdaterar den också. Jag har lite svårt för den snurrande focusringen då man lätt kommer åt den. Annars ett litet, lätt, förhållandevis välbyggt tele med mycket snabb af, och sanslöst skarpt. ungefär i klass med storebror. Photozone ger den nästan bättre betyg än 85 1,4.
Just fasen, den snurrande fokusringen störde jag mig ordentligt på hos 50/1,8 när jag provade den. Men det berodde nog mycket på att jag är van vid manuell fokus, så jag håller handen just där av ren vana.
Ja, det verkar vara en mycket trevlig glugg. Jag antar att byggkvaliteten är tämligen identisk med 50/1,4? Alltså plastig, men rätt gedigen ändå. Nå, jag känner inget större behov av den just nu eftersom jag har mitt 105/1,8 som är skarpt så inåt helsike. Jag har inte riktigt provat objektivet "på allvar" ännu ens, men vad jag sett hittills är makalöst. Konstigt att detta kanonrör inte är mer omtalat egentligen.

Tillägg: Såhär på fredagen med några öl innanför västen så känner jag förresten nån slags trots inför det här med normalzoom. Ska det verkligen behövas? ;-) Jag tror jag prioriterar en fast normal, så får vi se sen.
 
Just fasen, den snurrande fokusringen störde jag mig ordentligt på hos 50/1,8 när jag provade den. Men det berodde nog mycket på att jag är van vid manuell fokus, så jag håller handen just där av ren vana.
Ja, det verkar vara en mycket trevlig glugg. Jag antar att byggkvaliteten är tämligen identisk med 50/1,4? Alltså plastig, men rätt gedigen ändå. Nå, jag känner inget större behov av den just nu eftersom jag har mitt 105/1,8 som är skarpt så inåt helsike. Jag har inte riktigt provat objektivet "på allvar" ännu ens, men vad jag sett hittills är makalöst. Konstigt att detta kanonrör inte är mer omtalat egentligen.

Tillägg: Såhär på fredagen med några öl innanför västen så känner jag förresten nån slags trots inför det här med normalzoom. Ska det verkligen behövas? ;-) Jag tror jag prioriterar en fast normal, så får vi se sen.


Jag har av misstag hållit i min 50/1.8 så att fokusering släpp i gluggen några gånger, men man lär sig väl hålla rätt så småningom..

Har också provat att bara köra med en fast optik (och tre små pannkakor) men resultatet blir tyvärr färre bilder jag sparat jämfört med en zoom. Men det beror säker på vilka motiv man vill åt och vilken acceptansnivå man har på bildkvalitén.
 
Jag har zoomen kvar. haft funderingar på att sälja den men tror att jag kommer ångra mig. Min 24-70 och SB900 fungerar klockrent ihop. Men i ärlighetens namn så är nog min Zeiss 25 2,8 den roligaste gluggen just nu. Tycker den funkar till det mesta och den extrema närgränsen gör sitt för kreativiteten. egentligen borde jag skaffa en 50 1,4 men zeiss kommande 21 2,8 är himla lockande. Fin närgräns också på den 22 cm.
 
Bump!

Nu har jag ångrat mig igen. Fan också. Jag köpte en billig normalzoom för att prova lite, nämligen ett 28-105/3,5-4,5. Vips så märkte jag hur mycket nytta man har av zoom när det gäller komposition. Jag märkte också att jag i stort sett bara håller mig inom spannet 30-60 mm, och är det längre eller kortare jag vill ha så är det rätt långt bort från detta.
28-105:an presterar dugligt, men den är lite för plastig och aningen för ljussvag även dagtid. Så nu har jag börjat fundera på 24-70 igen. Det bär emot med tanke på vikten och storleken, men å andra sidan så släpar jag ju annars med mig ungefär samma vikt i fasta gluggar.
Jag är väldigt undrande inför hur distorsionen är kring 24-35 mm, vilket jag inte finner någon vettig information om. Jag har snackat om att köpa ett 28/2,8 AIS av den anledningen, men den är svår att hitta i Sverige och inte särskilt billig utomlands, när man väl hittar någon som säljer till vettiga villkor. Så, om 24-70 har låg distorsion kring 30 mm så är det nog vägen att gå trots allt. Särskilt om den är skarp redan från f/2,8. Då kan jag leva med den "låga" ljusstyrkan och ta min 35:a som normal de gånger jag vill ha lättare väska och/eller högre ljusstyrka.

Kommentarer kring detta? Jag är väldigt velig, så jag kanske har ångrat mig redan imorgon:-D

Tillägg: 28-105:an är förresten till salu. *host* ;-)
 
Bump!

Nu har jag ångrat mig igen. Fan också. Jag köpte en billig normalzoom för att prova lite, nämligen ett 28-105/3,5-4,5. Vips så märkte jag hur mycket nytta man har av zoom när det gäller komposition.

Du slutar väl som oss andra när du märker hur mångsidiga zoomarna är......

Du sitter där så småningom med hela kitet av apstora o tunga gluggar. 14-24, 24-70 och 70-200 .....medan de fasta ligger hemma på hyllan o samlar damm precis som mina gör .....

Hepp. Jag saknar 14-24 och 24-70. Har istället 12-24 och 17-55 men de är ju inte av bomull heller rent viktmässigt..

ps. Jag har faktiskt allt som oftast under senare tid lämnat "allt" stort hemma. Går oftast ut numera med enbart 16-85 och AF-D35mm f2 (eller någon annan ljusstark fast LÄTT glugg). Inget annat. Inget batterigrepp på min D300, ingen blixt.... bara detta och en näve minneskort......35:an ryms i fickan och kameran på axeln så tom väskan ligger kvar hemma..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.