Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag fått min 1020 och håller på med att bekanta mig med den. Det känns ovant i jämförelse med min mycket gamla N8. :)
De bilder som jag hittills tagit känner jag mig riktigt nöjd med, men jag har förstås ännu inte hunnit titta på dem via datorn.
/Nonno

Välkommen till klubben! WP går väldigt snabbt att lära sig, om en vecka är du expert. Kameran är dem bästa kameran jag haft som inte är fullformats DSLR.

/Karl

Välkommen till klubben! WP går väldigt snabbt att lära sig, om en vecka är du expert. Kameran är dem bästa kameran jag haft som inte är fullformats DSLR.

/Karl
Tack! :)
Du har helt rätt i att WP är mycket lätt att komma underfund med. Det här är ett köp som jag känner mig mycket nöjd med så här långt. Hela kvällen har gått åt till att "flytta in" i 1020:an. Jag har laddat ned manualen till datorn så jag kan sitta och förkovra mig lite under tiden som jag kopierar gamla bilder som är viktiga att enkelt ha tillgång till.
/Nonno

Jo, den har större sensor än dom flesta kompakter och bortser man från optiska zoomen tror jag den är bättre än dom flesta kompakter.

/Karl

Nu har ju du kameran så jag kanske inte skall argumentera emot men jag tycker ändå inte riktigt att dina testbilder och de andra bilder som jag hittat ute på nätet visar att den är bättre än en bra kompaktkamera.

Visst, det är säkert den bästa mobil-kameran, men frågan är om den verkligen slår en bra kompakt

För att få svar på den saken skulle man ju gärna vilja se en jämförelse där man tagit "samma" bild med Lumia 1020 och en bra kompakt.

Nu har ju du kameran så jag kanske inte skall argumentera emot men jag tycker ändå inte riktigt att dina testbilder och de andra bilder som jag hittat ute på nätet visar att den är bättre än en bra kompaktkamera.

Visst, det är säkert den bästa mobil-kameran, men frågan är om den verkligen slår en bra kompakt

För att få svar på den saken skulle man ju gärna vilja se en jämförelse där man tagit "samma" bild med Lumia 1020 och en bra kompakt.

Vad har du för definition på bra kompakt? Är det samma som dom flesta?

/Karl

Vad har du för definition på bra kompakt? Är det samma som dom flesta?

/Karl

Jag tänker på de som har lite större sensor. Själv har jag t ex Fuji X10 och Canon Powershot S95. Dessa tycker jag kvalar in som "bra" och det vore skoj att göra en direkt jäfmörelse mellan dessa och Nokian.

Om jag jämför min Nokia 920 mot dessa så förlorar Nokian. Frågan är om 1020 har gått i kapp och kanske förbi?

Jag tycker man hela tiden ser rubriker som påstår att "Nya moblien, nu lika bra/bättre än kompaktkameran" och "Nya kompakten, nu lika bra som systemkameran". Det har pågått de senaste 5-10 åren men än så länge tycker jag att skillnaderna består. Vilket jag i och för sig tycker är ganska logiskt.

Att hitta en mobil/kompakt som ersätter min 5D mk3 har jag förstås inga förhoppningar om men visst vore det bra om man kunde "skrota" kompakten och ersätta den med mobilen.

Jag tänker på de som har lite större sensor. Själv har jag t ex Fuji X10 och Canon Powershot S95. Dessa tycker jag kvalar in som "bra" och det vore skoj att göra en direkt jäfmörelse mellan dessa och Nokian.

Om jag jämför min Nokia 920 mot dessa så förlorar Nokian. Frågan är om 1020 har gått i kapp och kanske förbi?

Jag tycker man hela tiden ser rubriker som påstår att "Nya moblien, nu lika bra/bättre än kompaktkameran" och "Nya kompakten, nu lika bra som systemkameran". Det har pågått de senaste 5-10 åren men än så länge tycker jag att skillnaderna består. Vilket jag i och för sig tycker är ganska logiskt.

Att hitta en mobil/kompakt som ersätter min 5D mk3 har jag förstås inga förhoppningar om men visst vore det bra om man kunde "skrota" kompakten och ersätta den med mobilen.

X10 och Lumia 1020 har lika stora sensorer, men Lumia 1020 är 2år nyare och har en mer avancerad sensor. Rent teoretiskt sett borde Lumia 1020 vara bättre än X10 och kanske jämnbra med X20.

Jag är dock övertygad om att du nu kan hitta en DSLR som är sämre än Lumia 1020 även om man får leta bland gamla DSLRer. Bilderna jag tog med min Nikon D70 upplever jag som sämre rent tekniskt sett än min Lumia 1020.

Det finns redan kompakter som är bättre än din 5D mk3 om man skall tro DXO. Sony Cyber-shot DSC-RX1 (93 poäng hos DXO) jämfört med Canon 5Dmk3 (81 poäng hos DXO).

/Karl

X10 och Lumia 1020 har lika stora sensorer, men Lumia 1020 är 2år nyare och har en mer avancerad sensor. Rent teoretiskt sett borde Lumia 1020 vara bättre än X10 och kanske jämnbra med X20.

Nu är väl det inte bara sensorns storlek som avgör. Objektivet bör ha en avgörande inverkan och där borde "klumpen" på en X10 ha en fördel.

Jag är dock övertygad om att du nu kan hitta en DSLR som är sämre än Lumia 1020 även om man får leta bland gamla DSLRer. Bilderna jag tog med min Nikon D70 upplever jag som sämre rent tekniskt sett än min Lumia 1020.

Jag har en gammal EOS 400D och jag tycker den är helt överlägsen mina kompakter när det gäller bildkvalité.

Det finns redan kompakter som är bättre än din 5D mk3 om man skall tro DXO. Sony Cyber-shot DSC-RX1 (93 poäng hos DXO) jämfört med Canon 5Dmk3 (81 poäng hos DXO).
/Karl

Rent definitionsmässigt kanske det är en "kompakt" men för mig faller den utanför det vi pratar om här. Att en 20.000 kronors kamera som väger ett halvt kilo och har fullformatssensor kan mäta sig med en 5Dmk3 är självklart.

Nu är väl det inte bara sensorns storlek som avgör. Objektivet bör ha en avgörande inverkan och där borde "klumpen" på en X10 ha en fördel.

Dom enda kamerorna jag har nu är en Lumia 1020, 920 och Nikon D700, D800.

Jämför man 1020 mot D800 med ett bra objektiv på så är Lumian inte lika bra. D700an har den vissa fördelar mot speciellt i väldigt bra ljus.

1020 har ett litet fast objektiv och X10 en zoom. Så bägge objektiven är kompromisser från den perfekta bildkvaliteten.

Kommer du förbi med din X10 så kan vi testa, jag bjuder på en en öl också.

/Karl

Maxiso är 4000. Tog en bild med det i väldigt dåligt ljus och visst brusar den, men resultatet är faktiskt användbart om man skalar ner till 2-5MP.

http://sdrv.ms/17cLHID

Bilden som heter ISO4000 är tagen med ISO4000.

/Karl

Maxiso är 4000. Tog en bild med det i väldigt dåligt ljus och visst brusar den, men resultatet är faktiskt användbart om man skalar ner till 2-5MP.

http://sdrv.ms/17cLHID

Bilden som heter ISO4000 är tagen med ISO4000.

/Karl

Jag håller med om att det ser riktigt bra ut! Visst är det en väldigt kraftig brusreducering pålagd men helt klart användbart.

Jag tycker faktiskt hög-iso bilderna ser relativt sett bättre ut än de bilder som är tagna i dagsljus.

Jag håller med om att det ser riktigt bra ut! Visst är det en väldigt kraftig brusreducering pålagd men helt klart användbart.

Jag tycker faktiskt hög-iso bilderna ser relativt sett bättre ut än de bilder som är tagna i dagsljus.

Tyvärr verkar den ha ISO100 som bas-ISO och tillika min-ISO. Tror att denna sensorn hade profiterat av att ha ISO50 eller ännu lägre som bas-ISO.

Är i vilket fall väldigt nöjd med kameran.

/Karl

Min 1020 känns stabilare och mer batterivänlig än min gamla 920.
Helnöjd =)

Batteritiden är nästan den dubbla för mig som använder den mycket, nu klarar jag lätt 2 dagar. AMOLED istället för IPS är nog svaret på det, även om jag gillar 920s IPS lite bättre, men batteritiden gillar jag nog mer än skillnaderna mellan skärmarna.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar