Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast dom är sålda så dom kan jag inte publicera här.

/Karl

Om du har några minuter över vore det kul om du tog en serie "vardagsbilder" och la upp i bra upplösning.

Jag kollade på mina bilder från 920 och visst funkar den men om man t ex jämför med min Powershot S 95 så är det stor skillnad i bildkvalité. Eftersom 1020 har en sensor som är större än Powershot S95 (om jag läst rätt) bord den ju komma ganska nära.

BIlden du tog på gräsmattan tycker jag inte riktig når samma klass som en bra kompakt så det vore intressant med fler exempel från en "vanlig" användare.

Foto med Nokia 808

Visserligen ingen Lumia men dock en 41 MP Nokia. Ena bilden i 38 MB läget den andra i 8 MB läget

Bilagor

• Nokia 808 8MB.jpg
    Nokia 808 8MB.jpg
    41.1 KB · Visningar: 65
  • Nokia 808 38MB.jpg
    Nokia 808 38MB.jpg
    54.1 KB · Visningar: 56
Tackar, imponerande för att vara en mobilkamera.

Skala ner bilderna till samma storlek som din kompakt levererar, så skall du se att Lumian förmodligen presterar betydligt bättre.

En FX-sensor med denna pixeltäthet hade varit riktigt häftig även om 620MP-bilder hade blivit lite jobbiga att hantera för datorn.

/Karl

Skala ner bilderna till samma storlek som din kompakt levererar, så skall du se att Lumian förmodligen presterar betydligt bättre.

Jo, jag är medveten om att det gäller att inte jämföra äpplen och päron men utan att kunna jämföra samma bild så blir det ändå mest gissningar. Visst ser dina bilder bra ut, speciellt den som du tog inomhus tycker jag var förvånansvärt bra.

För egen del hamnar dessutom de flesta bilderna på web eller i mail till bekanta så slutprodukten är sällan över 2 megapixel. Så jag borde kunna vara nöjd med en bra moblikamera.

Mina kompakter har legat och "skämts" sedan jag skaffade 5D mk3. Plockade fram min X10 och S95 häromdagen och den första reaktionen är "f-n, de är riktigt kul att fota med, och små och behändiga". Sedan när man börjar titta på bilderna och börjar dra i spakarna så infinner sig samma besvikelse - jämfört med bilder från FF.

Det gäller att acceptera bildkvalitén och inse att en mobil (eller kompakt) har andra fördelar. Kan vara svårt ibland.

Jo, jag är medveten om att det gäller att inte jämföra äpplen och päron men utan att kunna jämföra samma bild så blir det ändå mest gissningar. Visst ser dina bilder bra ut, speciellt den som du tog inomhus tycker jag var förvånansvärt bra.

För egen del hamnar dessutom de flesta bilderna på web eller i mail till bekanta så slutprodukten är sällan över 2 megapixel. Så jag borde kunna vara nöjd med en bra moblikamera.

Mina kompakter har legat och "skämts" sedan jag skaffade 5D mk3. Plockade fram min X10 och S95 häromdagen och den första reaktionen är "f-n, de är riktigt kul att fota med, och små och behändiga". Sedan när man börjar titta på bilderna och börjar dra i spakarna så infinner sig samma besvikelse - jämfört med bilder från FF.

Det gäller att acceptera bildkvalitén och inse att en mobil (eller kompakt) har andra fördelar. Kan vara svårt ibland.

Det hade varit intressant att se vad sensorerna klarar, men eftersom mobilerna inte skickar ut RAW-filer. Hoppas att senare uppdateringar av Lumia 1020 kommer erbjuda RAW.

Nokia har legat före Microsoft hela tiden. Senaste uppdateringen till 920 gav tillgång till FM-radion och nästa skall ge Bluetooth 4.

Bästa kameran är den man har med och min D800 har jag inte alltid med.

/Karl

Hur står sig denna 1020 mot Samsung Galaxy S4 zoom?
Vilken är bäst och vilken har störst /bäst sensor?

Galaxy S4 Zoom har stor telefördel, annars sopar 1020 banan då den har en 3-4x större sensor än S4 Zoom.

http://connect.dpreview.com/post/44...1-vs-nokia1020-vs-lgg2-vs-samsunggalaxys4zoom

Problemet med testet hos dpreview är dock att dom bara jämför rejält nerskalat och 100%-crop. I 100% crop ser Lumian givetvis lite sämre ut än dom andra.

/Karl

Tidningen Mobil nr 10 som kom idag skriver att kameran är riktigt långsam, 6 sekunder från tryck till sparad bild. Låter inte bra.

Tidningen Mobil nr 10 som kom idag skriver att kameran är riktigt långsam, 6 sekunder från tryck till sparad bild. Låter inte bra.

Möjligen första bilden om telefonen är i standby. Den är dock inte jättesnabb, det tar ca 3.5sek från avtryck tills man kan trycka av nästa gång när man tar bilder i 38MP-läget. Tar man bara 5MP-bild är det ca 1.5sek mellan bilderna. Den är dock riktigt snabb på att ta bild, dvs trycker man på avtryckaren tar den bilden direkt, märker ingen fördröjning där. Det som verkar ta tid är bearbetningen av sensordatat efter att bilden är tagen.

Sedan kan man också ta sekvenser, då tar kameran 10-bilder på 3-4sek.

Lumia 1020 har tre kamera-appar.

Nokia Pro Cam - För 38MP och alla manuella inställningar
Nokia Smart Cam - För seriebildstagning
Windows Phones vanliga kamera app - För 5MP bilder i "gröna" läget.

/Karl

Antar att detta är artikeln i Mobil.

http://www.mobil.se/tester/mobiltel...kameramonster-lumia-1020-testad-1.527082.html

Anledningen till att Nokia och mobil.se är oense är nog att mobil.se inte kan utrycka sig på ett bra sätt. Det tar säkerligen bara 3.5sek innan första kortet tas vid standby, men sedan tar det 2sek innan nästa bild kan tas för att sensordatat skall bearbetas. Så mobil.se frågar om päron och hoppas på att få svar om äpplen.

/Karl

Lade till två bilder i mitt skydrive-bibliotek.

http://sdrv.ms/17cLHID

Blev en ISO400 och en ISO100 bild. Märkte igår också att den lilla kamerabula på 1020 gjorde att telefonen låg väldigt bra på utfällbara bord med mugghållare både i bil och flygplan. Telefon glider aldrig iväg när man lagt telefonen så att den lilla kamerabulan är i mugghållaren.

/Karl

Tillägg: Alla bilderna är helt obearbetade

Senast ändrad:
Nu har jag fått min 1020 och håller på med att bekanta mig med den. Det känns ovant i jämförelse med min mycket gamla N8. :)
De bilder som jag hittills tagit känner jag mig riktigt nöjd med, men jag har förstås ännu inte hunnit titta på dem via datorn.
/Nonno

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar