Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst, men hur många köper en telefon bara för kameran?

Sant - men vi är ju på fotosidan nu och de andra länkarna handlade ju om Nokian som kamera så att någon som inte ens testat kameradelen spyr galla över Windows Phone är ju av begränsat värde.

Sant - men vi är ju på fotosidan nu och de andra länkarna handlade ju om Nokian som kamera så att någon som inte ens testat kameradelen spyr galla över Windows Phone är ju av begränsat värde.

Tycker jag inte - jag skulle inte köpa en smartphone bara för att den har en bra kamera om den är usel i övrigt.

Tycker jag inte - jag skulle inte köpa en smartphone bara för att den har en bra kamera om den är usel i övrigt.

På vilket sätt tycker du WP är uselt. Det som han spyr över om du läser artikeln är att WP ser likadant ut även om det är en Nokia, en HTC eller en Samsung. Han lovordar att Android är så olika att man knappt känner igen sig om man byter från en HTC till en Samsung. För mig är det en styrka att OSet ser likadant ut hos alla tillverkarna.

/Karl

Det han inte gillar är ju Windows Phone.

Kameran har han inte ens testat!

idg.se har så många dåliga rent felaktiga artiklar om WP frågan är om någon på idg.se någonsin testat en WP. Dom brukar t.ex. ofta skriva "men WP kan ju inte instagram". WP har haft Instagram app åtminstonde ett år nu.

/Karl

Lumian är en bra telefon men winphone8 behöver utvecklas lite till.
Jag kör nu med min iPhone för att den är bättre som mobil men fotar gärna med min
920 för den är bra att fota med (manuella inställningar såklart).

Ser ju klart bättre ut med kameran i den telefonen, men alla är inte så entusiastiska ;) http://m3.idg.se/2.1022/1.526210/konsten-att-slappa-samma-telefon-om-och-om-igen
Tyvärr. IDG har sedan länge hyst ett sjukligt hat mot allt vad Windows Phone heter. Det kvittar om Nokia via svart magi lyckas klämma in innandömet från en högkvalitativ systemkamera i sin lur, IDG hade sågat den ändå. Vill man läsa något sakligt om något som råkar innehålla WP så är inte en IDG-tidning rätt källa.

Vi som inte är drivna av ett blint hat vet att Nokia tvärtom utmärker sig med att bundla sina WP-lurar med bra och användbar mjukvara och mycket bra kameror. Som exempel en musikspelare som kan strömma gratis musik, en bilnavigator värd namnet med nerladdningsbara offlinekartor (räddade mig och mina polare i helgen när navigatorn i polarens bil inte kunde hitta ett hotell i Holland) och sist men inte minst, fotoappar med hög användbarhet och lysande ergonomi. Operativet i sig funkar alldeles utmärkt, det är till största del översitteriet från folk "som vet bäst" och somliga företag som är det största problemet. Jag hade en Galaxy S3 och Galaxy Note II innan jag skaffade min Lumia 920 och längtar inte tillbaka en enda sekund.

Det vore väldigt bra om du kunde berätta vad som är uselt med Lumia 1020, innan jag köper mobilen.

För min del är eventuell brist på appar inget som spelar någon större roll, för jag är fullt nöjd med all mjukvara som 1020 redan är laddad med. T ex Officepaket, kartorna och för att inte tala om ljudet som många säger är jättebra på 1020. Och kameran förstås.

Jag har en inte allt för gammal HTC (android) som jobbtelefon, som inte känns mer avancerad eller bättre att använda än min gamla privata Nokia N8. Möjligen laggar HTC:n en del, vilket min gamla symbian inte gör.

Så hjälp mig, vad är uselt på 1020 i övrigt?
/Nonno

Den är inte usel. Möjligen att batteritiden är lite ojämn ibland men det brukar oftast en "soft reset" fixa. Med en billaddare så klarar du dig hela dagen om du fotar mycket.

Det vore väldigt bra om du kunde berätta vad som är uselt med Lumia 1020, innan jag köper mobilen.

För min del är eventuell brist på appar inget som spelar någon större roll, för jag är fullt nöjd med all mjukvara som 1020 redan är laddad med. T ex Officepaket, kartorna och för att inte tala om ljudet som många säger är jättebra på 1020. Och kameran förstås.

Jag har en inte allt för gammal HTC (android) som jobbtelefon, som inte känns mer avancerad eller bättre att använda än min gamla privata Nokia N8. Möjligen laggar HTC:n en del, vilket min gamla symbian inte gör.

/Nonno

Den är inte usel. Möjligen att batteritiden är lite ojämn ibland men det brukar oftast en "soft reset" fixa. Med en billaddare så klarar du dig hela dagen om du fotar mycket.

Det verkar ju som att Anders forumvärd, kanske vet något speciellt och därför ställer jag frågan riktad direkt till honom. Tack i alla fall för ditt svar. :)
Sedan skrev jag ju lite fel, Nokias kartor är kanske att ses som en form av app?
/Nonno

Nokias kartor är lite skiftande i kvalite - speciellt utanför stora städer.
(halva min kommun ser ut som lego, resten högupplöst)
Men överlag verkar dessa funka utmärkt.

/Nonno

Jag tycker inte att den är usel - jag menar bara att kameran allena inte räcker som köpargument för mig ;)

Jag tror det är en alldeles utmärkt telefon, förutsatt att man gillar Windows Phone. Själv använder jag iPhone, men det beror på att jobbet försett mig med en sådan.

Jag skulle inte köpa en telefon som faktiskt är usel, även om kameran skulle ge lika bra bildresultat som en D800 - åtminstone inte för att använda som telefon också.

Jag tycker inte att den är usel - jag menar bara att kameran allena inte räcker som köpargument för mig ;)

Jag tror det är en alldeles utmärkt telefon, förutsatt att man gillar Windows Phone. Själv använder jag iPhone, men det beror på att jobbet försett mig med en sådan.

Jag skulle inte köpa en telefon som faktiskt är usel, även om kameran skulle ge lika bra bildresultat som en D800 - åtminstone inte för att använda som telefon också.

Hade jag varit inne i en iPhonetråd och dravvlat på detta sättet hade jag åtminstonde haft en varning nu, men hos IDG skall det hackas på dom mest konstiga sätt på WP.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar