Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köper hellre ett begagnat Canon objektiv för dem pengarna och fortsätter ringa med min 5 år gamla vanliga Nokia mobiltelefon.

Jag köper hellre ett begagnat Canon objektiv för dem pengarna och fortsätter ringa med min 5 år gamla vanliga Nokia mobiltelefon.

Släpar man alltid med sin DSLR och har en bra sådan är det givetvis en bra lösning. För mig som allt som oftast bara har mobilkameran med mig så är Lumia 1020 en bättre lösning.

/Karl

Jag har en Lumia 920 i dagsläget som jag är hur nöjd som helst med, både operativ, och hårdvara. Hade lite strul i början med touchfunktionen som bråkade, men efter ett verkstadsbesök så har den tuggat på felfritt. Efter senaste uppdateringen har jag nu samma app för kameran med alla manuella inställningar som i 1020. Och trots att det strider mot mina principer att byta ut något som fungerar bra, så måste jag erkänna att det kliar väldigt mycket i köptarmen när det gäller Lumia 1020.

Och jag har nog aldrig stött på någon IRL som yttrat sig negativt om Nokians utseende. De flesta har inte en aning om vad det är och tror att det är någon ny Android, vilket jag snabbt påpekar att det inte är. Tycker designen är väldigt stram, snygg och återhållsam på ett närapå brittiskt vis. Way to go Nokia! (Eller ska man säga Microsoft nu? :) )

Beställd!

"Den 17 oktober finns Nokia Lumia 1020 på butikshyllorna över hela Sverige."

Ryktet säger att det inom kort ska gå att förbeställa Lumia 1020 via operatörerna Tre, Telenor och Tele2 samt via Elgigantens webbshopar. Jag gjorde en förhandsbeställning i dag på Media Markt.
/Nonno

Inte "inom kort". Iaf min operatör har redan förhandsbokning.
Som du ser i mitt ursprungliga inlägg, så skriver jag "ryktet". Läste du hela inlägget, såg du också att jag själv gjort en förhandsbeställning hos Media Markt?!
Går man in på www.nokia.com och klickar på knappen "Köp nu" erbjuder de förbokningar hos Tele2, Elgiganten, CDON.COM samt Dustin. Om man ger sig till att spekulera, skulle det kunna vara så att dessa återförsäljare får större partier och att leveranserna dit prioriteras i första hand. Jag hoppas att det inte förhåller sig så.

http://www.nokia.com/se-sv/produkter/telefon/lumia1020/aterforsaljare/
/Nonno

I finland börjar sonera leverera den 1 oktober men prislappen på 660€ lockar inte alls, kör nog vidare med 920 i åtminstone ett år till

För att vara ett fotoforum skrivs här väldigt lite om de fina manuella kontrollerna som finns i Lumia 920 och 1020. Det finns väl inte många andra mobiler som erbjuder optisk bildstabilisering samt manuella inställningar för vitbalans, fokusering, ISO, slutartid och exponeringskompensation i ett så elegant gränssnitt. Sen finns det ju lite annat godis som gaffling i 3 eller 5 steg i +-1 till +-3 steg. Och vad gäller video har den fler alternativ för upplösning och framerate än vad mina Sony NEX-kameror har. 720p eller 1080p i vardera 24, 25 och 30 fps.

Här är en enkel demo av de manuella kontrollerna: http://www.youtube.com/watch?v=oUUkpMhikDw

Och ja, det fungerar precis lika bra IRL som det gör i videosnutten. Nokia Pro Cam är defaultappen för bildtagning i min 920 numer. :)

Fick min för ett par dagar sedan, har inte hunnit hårdtesta den än men kameran är imponerande. Bifogar en bild och ett 100% utsnitt från bilden.

I bra ljus är detaljrikedomen helt otrolig som syns på dom bifogade bilderna. I dåligt ljus blir bilderna otroligt bra nerskalade till 5MP. Den stora sensorn i kombination med bildstabilisatorn är faktiskt inget annat än helt otroliga.

/Karl

Bilagor

• WP_20130928_11_58_10_Pro__highres.jpg
    WP_20130928_11_58_10_Pro__highres.jpg
    126.7 KB · Visningar: 94
  • WP_20130928_11_58_10_Pro__highres_100%.JPG
    WP_20130928_11_58_10_Pro__highres_100%.JPG
    104.4 KB · Visningar: 382
Fick min för ett par dagar sedan, har inte hunnit hårdtesta den än men kameran är imponerande. Bifogar en bild och ett 100% utsnitt från bilden.

I bra ljus är detaljrikedomen helt otrolig som syns på dom bifogade bilderna. I dåligt ljus blir bilderna otroligt bra nerskalade till 5MP. Den stora sensorn i kombination med bildstabilisatorn är faktiskt inget annat än helt otroliga.

/Karl

Fina bilder. Det verkar som Nokias kvalitetkontroll inte är nåt vidare och det är synd.
Bytt 2st 920 innan en funkade som den skulle.(en snubbe hade bytat ut 9st!!)
Personligen tycker jag att 920 är underbar att fota med men winphone känns "ofärdigt"
Apparna gnäller många över men det är inge prio för egen del.
Tex batteritiden kan man inte lita på alls... ena dagen klarar man sig fint, nästa dag så
är batteriet slut vid 10-tiden.
Har 1020 "fixats till" något förutom kameran och Ram?
Är antennen samma som på 920?
Hoppas att Du får många trevliga fotostunder med din 1020.

//RS
PS.kör med en iPhone nu men kunde tänkt mig att ha en 1020 vid sidan om ;) Ds

Senast ändrad:
Har haft min 920 sedan den släpptes och den har fungerat felfritt och gör det fortfarande även om den inte används så mycket sedan jag köpte en 1020. Så du måste ha haft otur. Mottagningen har alltid varit bra med min 920 har ingen aning var antennen satt på 920:in och heller ingen aning var den sitter på en 1020.

/Karl

Har haft min 920 sedan den släpptes och den har fungerat felfritt och gör det fortfarande även om den inte används så mycket sedan jag köpte en 1020. Så du måste ha haft otur. Mottagningen har alltid varit bra med min 920 har ingen aning var antennen satt på 920:in och heller ingen aning var den sitter på en 1020.

/Karl

Men känns den bättre i 3g/4g än 920?

Men känns den bättre i 3g/4g än 920?

Med min 920 jämförde jag mot iPhone 5 och SG4 och hade alltid bäst mottagning, upplever 1020 som lika bra som 920. iPhone var värdelös på 4G då den bara klarade ett band, så där var 920 och SG4 i en egen division fast 920 var vassast. Har aldrig gjort något test med 1020 än så länge, har bara haft den i 5 dagar.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar