Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är den mobilen jag är ute efter då man kan byta batteri och sätta i minneskort vilket jag värderar högt. Jag tror att 20 MP DNG räcker långt i övrigt.

Men om jag förstår rätt så har den en mindre sensor än 1020 och det förtar säkert en del av nöjet.

Dessutom är det ju gigantiskt stor att den knappt går ner i fickan. Då kan du ju lika gärna han en "vanlig" mobil i ena fickan och din Sony i den andra.

Eller?

Men om jag förstår rätt så har den en mindre sensor än 1020 och det förtar säkert en del av nöjet.

Dessutom är det ju gigantiskt stor att den knappt går ner i fickan. Då kan du ju lika gärna han en "vanlig" mobil i ena fickan och din Sony i den andra.

Eller?

Den har en mindre sensor än 1020 men betydligt större än resterande lurar som t.ex. senaste ifånen.

Sony har ju några få kompakter värda namnet, dvs så små att dom går ner i fickan och dom har alla mindre sensor än 1520 så jag förstår inte ditt resonemang här.

/Karl

Sony har ju några få kompakter värda namnet, dvs så små att dom går ner i fickan och dom har alla mindre sensor än 1520 så jag förstår inte ditt resonemang här.

/Karl

Micke har redan en Sony RX100.

Jag trodde grejen med en 1020 är att den är liten (nåja) och har en bra kamera. Jag förstår inte varför man - ur ett fotografikst perspektiv - skulle föredra 1520 som är en sämre kamera (antar jag) och större.

Men det kanske finns något skäl?

EDIT: Micke har angivit sina skäl, kortplats och batteri, så det förklarar ju saken.

Micke har redan en Sony RX100.

Jag trodde grejen med en 1020 är att den är liten (nåja) och har en bra kamera. Jag förstår inte varför man - ur ett fotografikst perspektiv - skulle föredra 1520 som är en sämre kamera (antar jag) och större.

Men det kanske finns något skäl?

EDIT: Micke har angivit sina skäl, kortplats och batteri, så det förklarar ju saken.

Handhavandet är säkert bättre med en större fullHD-skärm och en betydligt snabbare processor tillsammans med en lägre upplösning gör säkerligen att den har betydligt högre fps. Rent bildkvalitetsmässigt finns det säkerligen få argument för en 1520 över en 1020.

/Karl

Handhavandet är säkert bättre med en större fullHD-skärm och en betydligt snabbare processor tillsammans med en lägre upplösning gör säkerligen att den har betydligt högre fps. Rent bildkvalitetsmässigt finns det säkerligen få argument för en 1520 över en 1020.

/Karl

Är sensorn mindre i 1520 än 1020 så att bildkvaliteten skulle bli sämre?
Sämre dynamiskt omfång i 1520 än 1020?
RAW-filerna borde blir mindre i 1520 än 1020.

Är jag ute och cyklar?

Är sensorn mindre i 1520 än 1020 så att bildkvaliteten skulle bli sämre?
Sämre dynamiskt omfång i 1520 än 1020?
RAW-filerna borde blir mindre i 1520 än 1020.

Är jag ute och cyklar?

Sensorn är mindre så bildkvaliteten blir helt säkert inte lika bra. Dynamiska omfånget kan jag inte säga något om utan att ha testat. Bildfilerna både i JPG och RAW borde bli mindre eftersom upplösningen är lägre.

/Karl

Såja, nu får jag Black. Är jag först? :)

Imorgon får jag väl ladda hem en testversion av Lightroom så att man kan testa RAW.

/Karl

Jag har fotat lite mer i DNG - tycker nog att det ger lite bättre möjligheter. Filerna är lite "svårjobbade" för mig men det finns helt klart mer att hämta. Här kommer en jämförelse hur mycket mer detaljer man får ut med 38 megapixel jämfört med 5.

Först hela bilden (från DNG) nedsamplad till 800 x 800 (ISO 100, 1/570)

Sedan utsnitt 100% 800 x 800

Och sist samma utsnitt från 5 megapixel som uppskalats av LR för att bli lika med ovan.

Kanske meningslöst men visar i alla fall att Lumias sensor kan fånga mycket detaljer i raw-format jämfört med den nedskalade 5 megapixels JPG bilden.

OBS! Klicka på bilderna för att se skillnaden.

Bilagor

• HelaBilden.jpg
    HelaBilden.jpg
    315.2 KB · Visningar: 76
  • UtsnittDng.jpg
    UtsnittDng.jpg
    230.8 KB · Visningar: 78
  • Utsnitt5mpJPG.jpg
    Utsnitt5mpJPG.jpg
    127.9 KB · Visningar: 65
För er som laddat in Black-uppdateringen. Här är två trevliga appar från Nokia som bara fungerar om man uppdaterat.

Den ena gör att du kan dela skärmen från Lumian till vilken internetansluten skärm som helst som har en modern Web-browser. Nokia Beamer.

Den andra sätter dina bilder på en karta, vilket kan vara trevligt att se efter en fotorunda. Nokia StoryTeller

http://www.wpcentral.com/updated-lumia-black-grab-nokia-beamer-and-storyteller-store

/Karl

Nu lyckas jag få bättre resultat med LR efter att ha pillat lite med det, men ju mer man lär sig använda desto mer tycker man illa om programmet. För att ljusa upp skuggpartierna så krävs det att man är och pillar på en massa olika ställen Basic och Tone Curve minst. Brusreduceringen får jag inte till snygg alls i LR så den kör jag i Capture NX2 efter att jag exporterat till JPG i LR. Måste pilla mer där för att se om det går att få till snyggt i LR.

Det är väldigt mycket mer detaljer i JPG-filerna, lyfta skuggpartier går bra 2-3 steg men i LR får jag bara till 3-4 steg med mina D800-bilder som jag med lätthet lyfter 6-7 steg i Capture NX2.

/Karl

Det handlar nog mest om ovana och att du inte kan programmet ännu. Det finns massor av bra information på nätet om hur det används på bästa sätt (t.ex. på moderskeppet.se), och när man väl kört det ett tag går det att få till mycket bra resultat.

Nu vet jag förstås inte om råfilerna från Lumian är besvärligare än andra, men Lightroom eller ACR är definitivt inga dåliga verktyg för ändamålet. Om du får fram mer detaljer från jpg än råfiler gör du nog något galet ...

NX2 har förvisso sina poänger det också, men jag kommer klart bättre överens med LR och får snabbare fram bra resultat med det programmet. Det handlar som sagt om vana och kunskap om hur programmet fungerar snarare än att det ena skulle vara bättre än det andra tror jag.

Nokia släpper färgprofiler till Lightroom. Skall ge Lightroom en ny chans idag.

http://www.wpcentral.com/nokia-releases-adobe-lightroom-color-profiles-lumia-1520-1020

/Karl

Jag laddade ner.

Inga installationsinstruktioner.

Efter lite pill kunde jag se profilerna, men oavsett vilken jag valde av de tre som fanns tillgängliga såg bilden lika ut. Lite märkligt, profilerna var en för blixt, en glödlampa och en för dagsljus. Så brukar inte profilerna vara, det brukar ju vara olika för motiv typ, t ex "Portrait", "Landscape", "Neutral" etc.

Någon som fått profilerna att funka?

Jag laddade ner.

Inga installationsinstruktioner.

Efter lite pill kunde jag se profilerna, men oavsett vilken jag valde av de tre som fanns tillgängliga såg bilden lika ut. Lite märkligt, profilerna var en för blixt, en glödlampa och en för dagsljus. Så brukar inte profilerna vara, det brukar ju vara olika för motiv typ, t ex "Portrait", "Landscape", "Neutral" etc.

Någon som fått profilerna att funka?

Jag tycker att jag fick profilerna att fungera.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar