Falumas
Aktiv medlem
Nej, jag garanterar dig att t ex min X20 funkar bättre till fågelfoto än min Lumia, men självklart skulle jag hellre ta t ex en gammal 40D med 400 mm än en kompakt.
Och du tycker att du fick en bra variation av bilder? Bilder med kort skärpedjup, bilder på detaljer, ögon i fokus, etc?
Det går säkert att ta en del bra bilder på ett bröllop med en mobilkamera men att påstå att en mobilkamera är det rätta verktyget för att fota ett bröllop är löjligt - tycker jag.
Vet inte vad du har använt för kompaktkameror men eftersom du inte har någon nu så utgår jag ifrån att du baserar dina erfarenheter på något annat än de kvalitetsmodeller som det finns så gott om nu för tiden.
(Skulle vilja se den kompakt som har "5 vred"...)
Precis, det handlar om värderingar och prioriteringar och det är därför jag tycker du är fel ute när du säger att det inte finns några motiv för att använda något annat än Lumia eller D800.
För dig kanske det är så men att det skulle vara någon absolut sanning är fel. Beroende på preferenser finns det ju en mängd olika alternativ där emellan som passar.
Det jag vänder mig mot hela tiden är att du vill få Lumian att framstå som en bättre kamera än vad den är.
Vi borde väl kunna vara överens om att den är en fantastiskt bra mobilkamera som har sina begränsningar och att det i många situationer finns kameror som ger bättre resultat?
Titta på Nikons och Canons topkompakter. X20 verkar ha fyra vred för att ställa in det jag gör med tummen på 1020. På 1020 har jag exponeringkompensation, slutartid, ISO, manuell fokus och vitbalans. direktåtkomligt för tummen hela fotograferingen utan att behöva in i någon meny.
Har fått bra bröllopsbilder med 1020, i många fall faktiskt bättre än med 1020 eftersom man kommer folk närmare inpå med 1020 än vad man gör med D800an. Folk blir nästan rädda när dom får en D800 i ansiktet och ser konstlade ut, medans jag upplever att alla blir glada av att få en illgul 1020 i ansiktet.
Visst har den begränsningar, men jag är inte alls överens med dig om vilka det är.
/Karl