Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Ser man på, inte illa.
Surfade du på nätet också den dagen eller enbart som kamera?
Just nu kostar luren 4490:- på bl. a. Netonnet. En lax mindre än Elgignten.
Tillfälligt? Ingen aning. :)

Väldigt lite annat, den dagen.

Surf drar rätt lite, det är bara spel som orkar dra skur på batteriet snabbt. Testade Angry Birds go, vilket tog 70% på ca en timme.

/Karl

Vi är alla olika.
Med Lumian är nästan alla bilderna tagna i auto-läge. För att jag skall kunna manövrera kameran ordentligt måste jag ha läsglasögon på och jag orkar inte ta på och av dem hela tiden. Fujin klarar jag att manövrera utan glasögon. Därför har jag där använt P och A läget och satt ISO manullet (ibland Auto).

Av det du skriver i raderna här ovan, upplever jag att du inte utnyttjat L1020:s inställningsmöjligheter fullt ut. Det är när jag använder egna inställningar anpassade efter ljusförhållandena, som jag tycker att bilderna blir så bra att mobilkameran ersätter behovet av en kompaktkamera.
Jag tycker att det är lite svårare att fotografera bilder i stående format, så det blir mest liggande format. Tillför kameragreppet någon skillnad i den här delen? Nu blir det lite då och då så att jag stänger av kameran ofrivilligt och startar Bing i stället.
/Nonno

Av det du skriver i raderna här ovan, upplever jag att du inte utnyttjat L1020:s inställningsmöjligheter fullt ut.

Som sagt, interfacet i Nokia Camera tycker jag är rätt dåligt. Symbolerna är små och även med glasögon på tycker jag det är sisådär. Irriterar mig också på att inställningarna "glöms" bort när jag avslutar appen (för så är det väl?). Alltt detta gör för mig att det är lite svårt att utnyttja inställningsmöjligheterna. Jämfört med min Canon EOS M är det stor skillnad - den känns mycket mer som en "vanlig kamera".

Detta sagt, jag har förstås provat med manuella inställningar i Nokian, eller i vart fall så manuella som det går - bländaren är ju fast. :(

Det jag brukar göra är att köra med en kortare slutartid för att undvika skak- och rörelseoskärpa men då hoppar ju förstås ISO upp ett steg eller två vilket resulterar i mer brus i dessa mörkertider.

Dessutom på en här typen av kameror känns det ju extra olyckligt om det skall krävas massa inställningar för att få till bra bilder. Hela tanken med att fota med mobilen - åtminstone för mig - är att jag snabbt och enkelt skall kunna få OK bilder. Vill jag verkligen "jobba" med kameran har jag bättre verktyg.

Kameragreppet har jag inte provat och kommer inte att göra - för mig är det en telefon med kameramöjligheter och jag tycker den är stor nog redan som den är. Jag håller med dig om att en nackdel är att man lätt kommer åt något som gör att man "hoppar ur" kameran.

Sedan jag skrev sist här har jag fotat lite mer med Nokian men inte så mycket. Jag tycker helt enkelt inte den är så skoj. :(

Jag läser tester - alla är positiva. Jag läser dina och Karls positiva erfarenheter. Problemet är att jag inte känner igen mig. Visst är det en mycket bra mobilkamera men för mig så stannar det där.

Jag skall ge den lite nya chanser - speciellt när RAW blir möjligt - så får jag se om jag ändrar mig.

Som sagt, interfacet i Nokia Camera tycker jag är rätt dåligt. Symbolerna är små och även med glasögon på tycker jag det är sisådär. Irriterar mig också på att inställningarna "glöms" bort när jag avslutar appen (för så är det väl?). Alltt detta gör för mig att det är lite svårt att utnyttja inställningsmöjligheterna. Jämfört med min Canon EOS M är det stor skillnad - den känns mycket mer som en "vanlig kamera".

Detta sagt, jag har förstås provat med manuella inställningar i Nokian, eller i vart fall så manuella som det går - bländaren är ju fast. :(

Det jag brukar göra är att köra med en kortare slutartid för att undvika skak- och rörelseoskärpa men då hoppar ju förstås ISO upp ett steg eller två vilket resulterar i mer brus i dessa mörkertider.

Dessutom på en här typen av kameror känns det ju extra olyckligt om det skall krävas massa inställningar för att få till bra bilder. Hela tanken med att fota med mobilen - åtminstone för mig - är att jag snabbt och enkelt skall kunna få OK bilder. Vill jag verkligen "jobba" med kameran har jag bättre verktyg.

Kameragreppet har jag inte provat och kommer inte att göra - för mig är det en telefon med kameramöjligheter och jag tycker den är stor nog redan som den är. Jag håller med dig om att en nackdel är att man lätt kommer åt något som gör att man "hoppar ur" kameran.

Sedan jag skrev sist här har jag fotat lite mer med Nokian men inte så mycket. Jag tycker helt enkelt inte den är så skoj. :(

Jag läser tester - alla är positiva. Jag läser dina och Karls positiva erfarenheter. Problemet är att jag inte känner igen mig. Visst är det en mycket bra mobilkamera men för mig så stannar det där.

Jag skall ge den lite nya chanser - speciellt när RAW blir möjligt - så får jag se om jag ändrar mig.

Dina bilder visar att telefonen matchar en X20 väl och att bilderna är väldigt bra. Vad hade du förväntat dig av Lunian? Där vi skiljer oss är att du är beredd att släpa med dig en extra pryl för att nå en mm extra där jag är otroligt imponerad av vad telefonen klarar och att resultatet faktiskt oftast räcker för oss. Jag hade aldrig släpat med en X20 för en så liten förbättring den medför, för mig krävs min D800 för att jag skall släpa med en extra klump för då är det skillnad i resultatet. Skulle jag välja mellan min D700 och min Lumia 1020 så skall det till speciella omständigheter (tele, motiv som rör sig mycket i dåligt ljus t.ex.) för att jag skulle välja att släpa på min D700.

Jag har alltid trott att jag själv är en tekniknörd med hårda tekniska krav, men här har jag definitiv mött min överman. :)

/Karl

Får en känsla av att AFJ är lite smånegativ och pessimistisk till 1020. (inget påhopp)
För mig låter den mycket intressant. Enda nackdelarna är ingen plats för minneskort och det går inte att byta batteri men där räddar kameragreppet ena nackdelen.

Får en känsla av att AFJ är lite smånegativ och pessimistisk till 1020. (inget påhopp)
För mig låter den mycket intressant. Enda nackdelarna är ingen plats för minneskort och det går inte att byta batteri men där räddar kameragreppet ena nackdelen.

Minnet kan säkerligen bli ett litet problem när RAW kommer, än så länge klarar jag mig bra. Dom högupplösta bilderna flyttar jag från telefonen till datorn med jämna mellanrum.

/Karl

Nej, vad tråkigt! Jag som tycker att det är så enormt kul att fotografera med den. Jag får påpekanden om att "nu håller du på med mobilkameran på samma sätt som när du började med foto". Jag letar bilder hela tiden med den. Fast det är väl säkert nyhetens behag, det lugnar väl ned sig så småningom... ;-)
/Nonno

Dina bilder visar att telefonen matchar en X20 väl och att bilderna är väldigt bra. Vad hade du förväntat dig av Lunian?

Jag hade en liten förhoppning om att den skulle kunna ersätta en kompaktkamera men min ärliga förväntan var att den inte riktigt skulle klara av det.

Så jag kan säga att jag inte är besviken.

Där vi skiljer oss är att du är beredd att släpa med dig en extra pryl för att nå en mm extra där jag är otroligt imponerad av vad telefonen klarar och att resultatet faktiskt oftast räcker för oss. Jag hade aldrig släpat med en X20 för en så liten förbättring den medför,

För vissa bilder kan jag hålla med om att förbättringen inte är så stor men för andra är den högst påtaglig. Det är ju egentligen bara när du tar vidvinkelbilder som Lumian hänger med. Så fort du behöver tele så är det "kört".

Sedan tycker jag det handlar om mer än bara bildkvalité. Även om jag ansåg Nokian och Fuj X20 likvärdiga i bildkvalité så skulle jag ändå ofta välja X20. Det är så extremt mycket trevligare att hålla i och använda en X20 än en mobiltelefon. En X20 är snabb, du har en sökare, du har tydliga rattar osv.

Det mesta av mitt fotande är planerat. Som idag, jag och sambon tog en promenad i centrala Stockholm, kameran var med (den här gången 6D med 40/2.8) och jag upplevde det inte alls som någon belastning. Nokian låg i fickan hela promenaden - förutom när jag ringde med den.

Jag har alltid trott att jag själv är en tekniknörd med hårda tekniska krav, men här har jag definitiv mött min överman. :)

/Karl

:)

Nja, jag är ingen riktig tekniknörd och mina krav är nog inte så extrema.

Jag är nog minst lika förvånad över att någon som du och Nono - som är vana att fotografera med "riktiga" kameror - kan få så mycket ut av en liten sak som Nokian.

Som tur är är vi alla olika!

Jag försöker bara vara objektiv och ställa olika kameror mot varandra och för mig så räcker inte Lumian hela vägen fram för att ersätta t ex X20.

Som jag skrev i annat svar, för mig är det ingen större belastning att "släpa" med en kamera när jag skall fotografera och jag värdesätter handhavandet mycket högt.

Däremot, om någon frågar mig "Jag skall köpa ny mobil och vill ha en med en bra kamera, vilken skulle du rekommendera?" Då skulle jag tveklöst svara "Lumia 1020".

Nej, vad tråkigt! Jag som tycker att det är så enormt kul att fotografera med den. Jag får påpekanden om att "nu håller du på med mobilkameran på samma sätt som när du började med foto". Jag letar bilder hela tiden med den. Fast det är väl säkert nyhetens behag, det lugnar väl ned sig så småningom... ;-)
/Nonno

Det hoppas jag att det inte gör! :)

Visst är det lite tråkigt att jag inte använder den så mycket, men den kommer säkert att får göra tjänst då och då och kanske kommer den mer till sin rätt när solen börjar skina i vår.

Det hoppas jag att det inte gör! :)

Visst är det lite tråkigt att jag inte använder den så mycket, men den kommer säkert att får göra tjänst då och då och kanske kommer den mer till sin rätt när solen börjar skina i vår.

Jag upplever faktiskt att den kommer otroligt väl till sin rätt nu när det är mörkt. Har inget objektiv till min Nikon som har en bildstabilisator som är i närheten av Lumian. Nu har jag iofs inte kombinationen vidvinkel och bildstabilisator till min systemkamera, men jag tycker att jag får väldigt mycket bra bilder upp mot sekunden med Lumian.

Lumian är en kamera med fast objektiv och fast bländare, det är saker man får leva med. Visserligen kan man beskära bilderna en del när ljuset är bra, men tele blir det aldrig. 26-50mm är väl kanske det spelrummet man har med bra kvalitet. Den enda fågelfotografen jag skulle rekommendera en 1020 till är den som fotograferar uppstoppade fåglar.

Du borde testa X20n mot 1020 i dåligt ljus i vidvinkelläget, tror faktiskt att X20n får svårt då.

När jag är ute och fotograferar nu kör jag oftast med D800 med fast 85mm och Lumian med sitt fasta 26mm, väldigt bra kombo för mig. Zoomar sitter det nästan aldrig på min D800.

/Karl

Lumian är en kamera med fast objektiv och fast bländare, det är saker man får leva med.

Kärleken är blind! :)

Jag gjorde några snabba test här vid skrivbordet. Sitter i stolen, fotar handhållet men med armbågarna rejält förankrade på stolens armstöd.

Jag sätter Nokian på full auto, får 1/6, ISO 800, f 2.2. Tar sex bilder, fem är totalt skakiga, en är möjligen användbar.

Tar X20, sätter den på S 1/6 får f 2.0 och ISO 400. Fem av sex är skarpa.

Vet inte om det beror på att stabiliseringen i Fujin är bättre eller om det är så att jag har lättare att hålla den kameran still och trycka av utan skak.

Testar att sätta Nokian på 1/50, får då f2.2 ISO 4000 men bilden är kraftigt underexponerad.

Sätter X20 på 1/50 och får 2.0 och ISO 3200, korrekt exponerad.

Återigen är det uppenbart att Nokias objektiv inte släpper in lika mycket ljus som den "borde" göra.

Jämför jag sedan blixbilder så ser jag två saker. Lumian är det nästan tvunget att sätta vitbalansen till blixt, den klarar inte av blandljus speciellt bra, bilderna får en gul/grön ton.

På riktigt nära håll ger Lumian bra blixtbilder och man kan faktiskt se att upplösningen är högre än på X20. Blixten är dock svag och om motivet befinner sig lite längre bort är Nokians blixt inte till någon hjälp.

När det gäller brus på samma ISO så är det svårt att jämföra. X20 och Lumia använder båda rätt så hård reducering i JPG. Fotar jag i RAF på X20 får jag mer detaljer, men samtidigt är det svårt att reducera bort bruset i Lightroom.

Men eftersom X20 har snäppet ljusstarkare på papperet och betydligt ljusstarkare i verkligheten så blir ofta ISO ett steg lägre vilket gör stor skillnad till X20 fördel.

Återigen, för mig är det klar fördel X20.

Under vissa förutsättningar ger Nokian bättre bild, skillnaden är då liten.

Under vissa förutsättningar är de livkvärdiga.

Under majoriteten av tillfällen är X20 bättre och då med klar marginal.

Har du jämfört själv - Nokian mot en kvalitetskompakt?

Ett litet förtydligande.

Jag tycker inte alls det är konstigt att en bra kompaktkamera presterar bättre än en bra telefon. Det omvända hade däremot varit anmärkningsvärt.

Lumian är trots allt en större kompromiss. Den skall ju kunna så ofantligt mycket mer än att vara kamera, det skall gå att ringa med den, spela Angry Birds, skicka SMS, surfa, navigera och gud vet vad.

En bra kompaktkamera skall bara klara av en sak - ta bra foton.

Storlekskraven är också annorlunda. Nokian MÅSTE kunna gå ner i en byxficka, men i Fujis fall har man nöjt sig med att den går att få ner i en jack-ficka - knappt...

Allt detta gör ju att det vore ett rejält misslyckaden från Fujis sida (eller ett mirakel från Nokias ) om Lumian var en bättre kamera än X20.

Kärleken är blind! :)

Jag gjorde några snabba test här vid skrivbordet. Sitter i stolen, fotar handhållet men med armbågarna rejält förankrade på stolens armstöd.

Jag sätter Nokian på full auto, får 1/6, ISO 800, f 2.2. Tar sex bilder, fem är totalt skakiga, en är möjligen användbar.

Tar X20, sätter den på S 1/6 får f 2.0 och ISO 400. Fem av sex är skarpa.

Vet inte om det beror på att stabiliseringen i Fujin är bättre eller om det är så att jag har lättare att hålla den kameran still och trycka av utan skak.

Testar att sätta Nokian på 1/50, får då f2.2 ISO 4000 men bilden är kraftigt underexponerad.

Sätter X20 på 1/50 och får 2.0 och ISO 3200, korrekt exponerad.

Återigen är det uppenbart att Nokias objektiv inte släpper in lika mycket ljus som den "borde" göra.

Jämför jag sedan blixbilder så ser jag två saker. Lumian är det nästan tvunget att sätta vitbalansen till blixt, den klarar inte av blandljus speciellt bra, bilderna får en gul/grön ton.

På riktigt nära håll ger Lumian bra blixtbilder och man kan faktiskt se att upplösningen är högre än på X20. Blixten är dock svag och om motivet befinner sig lite längre bort är Nokians blixt inte till någon hjälp.

När det gäller brus på samma ISO så är det svårt att jämföra. X20 och Lumia använder båda rätt så hård reducering i JPG. Fotar jag i RAF på X20 får jag mer detaljer, men samtidigt är det svårt att reducera bort bruset i Lightroom.

Men eftersom X20 har snäppet ljusstarkare på papperet och betydligt ljusstarkare i verkligheten så blir ofta ISO ett steg lägre vilket gör stor skillnad till X20 fördel.

Återigen, för mig är det klar fördel X20.

Under vissa förutsättningar ger Nokian bättre bild, skillnaden är då liten.

Under vissa förutsättningar är de livkvärdiga.

Under majoriteten av tillfällen är X20 bättre och då med klar marginal.

Har du jämfört själv - Nokian mot en kvalitetskompakt?

Det låter som om din bildstabilisator är trasig. Får i stort sett aldrig skakoskärpa på 1/6sek och jag förankrar mig i stort sett aldrig.

Nej, har ingen kompakt just nu.

/Karl

Ett litet förtydligande.

Jag tycker inte alls det är konstigt att en bra kompaktkamera presterar bättre än en bra telefon. Det omvända hade däremot varit anmärkningsvärt.

Lumian är trots allt en större kompromiss. Den skall ju kunna så ofantligt mycket mer än att vara kamera, det skall gå att ringa med den, spela Angry Birds, skicka SMS, surfa, navigera och gud vet vad.

En bra kompaktkamera skall bara klara av en sak - ta bra foton.

Storlekskraven är också annorlunda. Nokian MÅSTE kunna gå ner i en byxficka, men i Fujis fall har man nöjt sig med att den går att få ner i en jack-ficka - knappt...

Allt detta gör ju att det vore ett rejält misslyckaden från Fujis sida (eller ett mirakel från Nokias ) om Lumian var en bättre kamera än X20.

Håller inte riktigt med om teorin. X20 har ett Zoom-objektiv, det är alltid en rejäl kompromiss, 1020 har ett fast Zeissobjektiv om än väldigt kompakt objektiv.

För mig som fortfarande har skarp syn, så tycker jag faktiskt att Lumian hantering fungerar riktigt bra.

/Karl

Håller inte riktigt med om teorin. X20 har ett Zoom-objektiv, det är alltid en rejäl kompromiss, 1020 har ett fast Zeissobjektiv om än väldigt kompakt objektiv.

Visst är alltid en zoom en kompromiss men det är i princip bara vid en brännvidd som motsvarar det fasta objektivets som det ger utslag till det fasta objektivets fördel.

Om jag t ex jämför min 135/2.0 med min 100-400 L zoom så är det fasta objektivet förstås skarpare om bilden kräver en brännvidd runt 135 mm.

Om däremot motivet är så långt borta så att det krävs 400mm så kommer bilden från 135:an behöva beskäras så hårt att dess fördel mer än väl är uppäten.

Om däremot motivet är så långt borta så att det krävs 400mm så kommer bilden från 135:an behöva beskäras så hårt att dess fördel mer än väl är uppäten.

Visst är det så. Fast du är väldigt fast i ett zoomande tänkande. Har man 135mm på kameran tar man inte bilder som kräver 400mm. Samma sak med Lumian, med den tar man 26mm bilder.

/Karl

Visst är det så. Fast du är väldigt fast i ett zoomande tänkande. Har man 135mm på kameran tar man inte bilder som kräver 400mm. Samma sak med Lumian, med den tar man 26mm bilder.

/Karl

Mjo, men då kan den ju heller inte helt ersätta en kompaktkamera med zoom, eller?

/Karl

Jag tycker det är du som är fast i din position.

Du vill så gärna att Lumian skall vara i topp så du bortser från alla de punkter där den kommer till korta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar