Kärleken är blind!
Jag gjorde några snabba test här vid skrivbordet. Sitter i stolen, fotar handhållet men med armbågarna rejält förankrade på stolens armstöd.
Jag sätter Nokian på full auto, får 1/6, ISO 800, f 2.2. Tar sex bilder, fem är totalt skakiga, en är möjligen användbar.
Tar X20, sätter den på S 1/6 får f 2.0 och ISO 400. Fem av sex är skarpa.
Vet inte om det beror på att stabiliseringen i Fujin är bättre eller om det är så att jag har lättare att hålla den kameran still och trycka av utan skak.
Testar att sätta Nokian på 1/50, får då f2.2 ISO 4000 men bilden är kraftigt underexponerad.
Sätter X20 på 1/50 och får 2.0 och ISO 3200, korrekt exponerad.
Återigen är det uppenbart att Nokias objektiv inte släpper in lika mycket ljus som den "borde" göra.
Jämför jag sedan blixbilder så ser jag två saker. Lumian är det nästan tvunget att sätta vitbalansen till blixt, den klarar inte av blandljus speciellt bra, bilderna får en gul/grön ton.
På riktigt nära håll ger Lumian bra blixtbilder och man kan faktiskt se att upplösningen är högre än på X20. Blixten är dock svag och om motivet befinner sig lite längre bort är Nokians blixt inte till någon hjälp.
När det gäller brus på samma ISO så är det svårt att jämföra. X20 och Lumia använder båda rätt så hård reducering i JPG. Fotar jag i RAF på X20 får jag mer detaljer, men samtidigt är det svårt att reducera bort bruset i Lightroom.
Men eftersom X20 har snäppet ljusstarkare på papperet och betydligt ljusstarkare i verkligheten så blir ofta ISO ett steg lägre vilket gör stor skillnad till X20 fördel.
Återigen, för mig är det klar fördel X20.
Under vissa förutsättningar ger Nokian bättre bild, skillnaden är då liten.
Under vissa förutsättningar är de livkvärdiga.
Under majoriteten av tillfällen är X20 bättre och då med klar marginal.
Har du jämfört själv - Nokian mot en kvalitetskompakt?