Annons

Nokia Lumia 1020

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tråkigt om du inte blir nöjd med dina tagna bilder. Jag fotograferar i det närmaste hela tiden med egna inställningar när jag använder Nokia Camera. Det blir lite besvärligare, men jag blir i regel nöjd med resultatet.

Jag använder sällan blixten, men de gånger jag provat har det inte blivit några resultat som jag yvas över. Tyvärr får jag ungefär samma resultat när jag tar blixtbilder med systemkameror. Jag misstänker att det är skit bakom knapparna, men är det någon som kan ge mig lite tips för att om möjligt uppnå bättre resultat med L1020?
/Nonno

Tack för tipsen, jag skall prova lite mer med manuella inställningar. Jag är ju så van från min Canon-kamera att fota i Av-läget men om jag fattar rätt så kan jag i Nokian inte kontrollera bländaren direkt, det är tiden och ISO man får jobba med?

Jag tycker faktiskt att blixtbilderna blir OK - för kameratypen.

Vitbalansen har jag alltid på auto men det är sisådär tycker jag, skall bli bra när det kommer RAW.

Efter ett par dagars användande är min preliminära slutsats att det är en bra kamera - för att vara en mobil.

Jämför jag med en systemkamera så är det fortfarande stor skillnad till systemkamerans fördel - vilket var väntat för mig.

Jämför jag med min Fuji X20 så kan Nokian konkurrera på vissa bilder men så fort man hamnar lite ifrån motivet och vill zooma så är det tydligt att den optiska zoomen i kompaktkameran ger fördelar. Hade kanske hoppats på mer...

Som telefon är jag mycket nöjd (har haft både HTC och Nokia med Windows Phone förut). Jag upplever den som lättare än 920, kan det vara så? Jag var lite orolig för att linsen och blixten på telefonens baksida skulle göra telefonen klumpig men så känner jag inte alls. Kanske att den är lite "halare" och lättare att tappa?

Preliminär slutsats:
En mycket trevlig mobil med bra kamera - men för mig kommer den inte ersätta någon annan fotografisk utrustning och användandet som kamera blir nog rätt så sporadiskt.

Vi får se om jag ändrar uppfattning efter den tid.

Går det att ändra så att bilderna får lite kortare och enklare filnamn, typ IMG_0001 osv?

Eller så får jag fixa det vi import till Lightroom...

Går det att ändra så att bilderna får lite kortare och enklare filnamn, typ IMG_0001 osv?

Eller så får jag fixa det vi import till Lightroom...

Nokia Camera som enligt mig är den bästa kamera-appen kan bara slänga ur sig bild namn med datum och tid i namnet. Dvs nej i den kan man inte ändra det.

/Karl

Tack för tipsen, jag skall prova lite mer med manuella inställningar. Jag är ju så van från min Canon-kamera att fota i Av-läget men om jag fattar rätt så kan jag i Nokian inte kontrollera bländaren direkt, det är tiden och ISO man får jobba med?

Jag tycker faktiskt att blixtbilderna blir OK - för kameratypen.

Vitbalansen har jag alltid på auto men det är sisådär tycker jag, skall bli bra när det kommer RAW.

Efter ett par dagars användande är min preliminära slutsats att det är en bra kamera - för att vara en mobil.

Jämför jag med en systemkamera så är det fortfarande stor skillnad till systemkamerans fördel - vilket var väntat för mig.

Jämför jag med min Fuji X20 så kan Nokian konkurrera på vissa bilder men så fort man hamnar lite ifrån motivet och vill zooma så är det tydligt att den optiska zoomen i kompaktkameran ger fördelar. Hade kanske hoppats på mer...

Som telefon är jag mycket nöjd (har haft både HTC och Nokia med Windows Phone förut). Jag upplever den som lättare än 920, kan det vara så? Jag var lite orolig för att linsen och blixten på telefonens baksida skulle göra telefonen klumpig men så känner jag inte alls. Kanske att den är lite "halare" och lättare att tappa?

Preliminär slutsats:
En mycket trevlig mobil med bra kamera - men för mig kommer den inte ersätta någon annan fotografisk utrustning och användandet som kamera blir nog rätt så sporadiskt.

1020s zoom fungerar bättre ju ljusare det är, i dåliga ljusförhållanden behövs skalering för brusreducering. 1020 har en betydligt mindre sensor än en FX-kamera, så 1020 kan givetvis inte alltid konkurera med en DSLR. Jag upplever dock bilderna som bättre än min första DSLRer som var en Nikon D70 och Canon 20D.

/Karl

Är det någon som har förslag på en bra app till mobilen för att räkna fram hyperfokalavståndet?
Jag har laddat ned en app till L1020 som heter DOF Calculator som ger värden i siffror. Jag skulle vilja ha en app som ger värden både i siffror men också genom någon sorts enkel bild som visar det aktuella förhållandet mellan oskärpa/skärpa. Har ni några tips?

Här kommer en mycket ovetenskaplig test mellan Fujifilm X20 och Nokia Lumia 1020

Handhållet, ungefär samma avstånd, ungefär samma brännvidd.

X20 1/35 f2.8 ISO 800
Lumia 1020 1/25 2.2 ISO 800

Detta är centercrop av en större bild. X20 är i 100%, Lumian nedskalad för att få samma utsnitt ungefär.

Jag tycker nog fujin har ett ganska klart övertag men Nokian klarar sig bra för att vara en mobil.

Bilagor

• X20.jpg
    X20.jpg
    466.9 KB · Visningar: 45
  • Nokia.jpg
    Nokia.jpg
    420.4 KB · Visningar: 46
Det förefaller som Nokian "fuskar" lite med ISO jämfört med mina andra kameror. Trots samma ISO, större bländare och kortare tid är bilderna lika i ljushet (gäller hela bilden).

Måste testa lite till...

Är det någon som har förslag på en bra app till mobilen för att räkna fram hyperfokalavståndet?
Jag har laddat ned en app till L1020 som heter DOF Calculator som ger värden i siffror. Jag skulle vilja ha en app som ger värden både i siffror men också genom någon sorts enkel bild som visar det aktuella förhållandet mellan oskärpa/skärpa. Har ni några tips?

Har inget bra förslag, men tänk på att hyperfokalavståndet är olika på bild och pixelnivå när sensorn är så pass högupplöst som hos L1020.
På pixelnivå kommer du behöva en otroligt liten oskärpecirkel.

/Karl

Har inget bra förslag, men tänk på att hyperfokalavståndet är olika på bild och pixelnivå när sensorn är så pass högupplöst som hos L1020.
På pixelnivå kommer du behöva en otroligt liten oskärpecirkel.

/Karl
Tack för ditt svar Karl!
Min avsikt är nog att i första hand använda DOF för systemkameran, men det är ju via L1020 som jag skaffar appen. :)

Sätt vitbalansen manuellt så att de blir lika så blir det enklare att se skillnader.

/Karl

Som sagt, ett högst ovetenskapligt test och jag orkade inte fippla med vitbalansen så den är lite off på Nokian, men det framgår ändå tydligt att den inte alls har samma detaljrikedom/skärpa.

Jag skall försöka göra någon lite mer relevant test - förhoppningsvis i dagsljus imorgon.

I dag var jag på familjeträff. Tog min EOS M och Lumian. Vi satt och spelade spel i kökslampans sken. Tog ett 30-tal bilder med vardera kameran. Fick väl ett tio-tal bilder som var OK. Av dem var ingen från Lumian... Säger väl kanske inget men för mig så känns det som om jag kommer att fortsätta att släpa med mig kameror på fest även i fortsättningen.

Men jag ger inte upp riktigt än, det går säkert utmärkt att ta bra bilder med en Lumia, måste bara förstå hur! :)

Som sagt, ett högst ovetenskapligt test och jag orkade inte fippla med vitbalansen så den är lite off på Nokian, men det framgår ändå tydligt att den inte alls har samma detaljrikedom/skärpa.

Jag skall försöka göra någon lite mer relevant test - förhoppningsvis i dagsljus imorgon.

I dag var jag på familjeträff. Tog min EOS M och Lumian. Vi satt och spelade spel i kökslampans sken. Tog ett 30-tal bilder med vardera kameran. Fick väl ett tio-tal bilder som var OK. Av dem var ingen från Lumian... Säger väl kanske inget men för mig så känns det som om jag kommer att fortsätta att släpa med mig kameror på fest även i fortsättningen.

Men jag ger inte upp riktigt än, det går säkert utmärkt att ta bra bilder med en Lumia, måste bara förstå hur! :)

Nokians automatik vill gärna dra nytta av bildstabilisatorn som är väldigt bra. Automatiken väljer ofta tider ner mot 1/4sek på min lur.
Bildstabilisatorn är dock kassa om motivet rör sig, rör sig motivet måste man manuellt dra upp ISOt.
Kan det vara det som gick fel eller var det något annat?

/Karl

Preliminär slutsats:

Den funkar som Till och från-jobbetkamera?

1020s zoom fungerar bättre ju ljusare det är, i dåliga ljusförhållanden behövs skalering för brusreducering. 1020 har en betydligt mindre sensor än en FX-kamera, så 1020 kan givetvis inte alltid konkurera med en DSLR. Jag upplever dock bilderna som bättre än min första DSLRer som var en Nikon D70 och Canon 20D.

/Karl

Har 1020 mindre eller lika stor sensor som Sony RX100?욿

Nokians automatik vill gärna dra nytta av bildstabilisatorn som är väldigt bra. Automatiken väljer ofta tider ner mot 1/4sek på min lur.
Bildstabilisatorn är dock kassa om motivet rör sig, rör sig motivet måste man manuellt dra upp ISOt.
Kan det vara det som gick fel eller var det något annat?

/Karl

Ja, kameran litar väldigt mycket på sin stabilisering. Därför har jag gått över till att köra AUTO ISO och sedan sätta slutartiden. I det här fallet körde jag 1/100 vilket brukar funka rätt så bra på personer som sitter still.

Det var väl egentligen inget som gick "fel" - men eftersom jag tog "samma" bilder med EOS M så blev det så att bilderna från Canon-kameran genomgående blev bättre. Mindre brus, mer upplevd skärpa och eftersom jag kan fota i RAW med den så blir det lättare att hantera vitbalansen.

Hade jag inte haft EOS M med mig hade jag säkert kunnat vara nöjd med Lumia-bilderna men som sagt - i en direkt jämförelse så hänger inte Nokian med - tycker jag. Något som jag själv tycker är helt normalt. Det vore ju märkligt om så var fallet. Det som är lite kul är att jämföra just med EOS M eftersom det är lite av samma typ av handhavande. Touch skärm, fast ljusstark optik osv. Canon vinner på alla punkter, lättare att manövrera, stabilare att hålla, rappare. Synd bara att man inte kan ringa med den! :)

Den funkar som Till och från-jobbetkamera?

Till och från jobbet sitter jag mest i bilkö - så då är det skönt att kunna telefonera med kameran! :)

Skämt åsido, det är säkert marknadens bästa telefon-kamera, men om det räcker som kamera beror förstås på vad man har för krav, vad man värdesätter etc.

Uppenbarligen är det någon miljardmänniskor som tycker att mobilen är det enda man behöver för att fotografera. Jag tillhör minoriteten som inte gör det.

Nåväl, jag skall testa och jämföra lite mer. Det som verkligen blir intressant är att jämföra mot min Fuji X20 och en gammal IXUS jag har här hemma. Det är ju den typen av kameror som den kan ersätta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar