Lumia 1020 har fast bländare vilket är något du verkar lida mycket av då du ofta söker stort skärpedjup.
Nja, jag söker inte stort skärpedjup normalt, men på den här typen av bilder kan det vara bra.
Nu är det väl så att de små sensorerna i dessa kameror gör att det blir lite "same-same" oavsett bländare, speciellt när man kör i vidvinkel.
Om du kollar bildserien så har Fujin använt allt från 2.0 till 5.0, ibland medvetet av mig, ibland i P-läget, ibland misstag av mig.
Hur som helst, att Nokian har en fast bländare är förstås en nackdel - själv fotar jag nästan alltid i Av läget med mina andra kameror eftersom jag tycker det känns "enklast" att kontrollera bildens utseende med bländaren.
Sedan jämför du X20 RAW mot Lumia 1020 JPG vilket inte heller gör jämförelsen helt rättvis. Skulle vara intressant om du kunde göra om fotorundan när RAW kommit till L1020.
Nja, det är faktiskt bara den första delen av bilderna som jag använt RAW på Fujin. De flesta är nog JPG. Jag har inte originalen här så jag kan säga exakt men jag bytte "halvvägs" in i sessionen för att just jämna ut detta i jämförelsen.
Nu hör ju till saken att RAW från Fujin är erkänt knepiga att hantera och man får faktiskt jobba lite för att få bättre resultat än JPG.
Hur som helst, jag tror Lumia skulle vinna väldigt mycket på att fota i RAW - just färgbalansen upplever jag ofta som "skruvad" och det vore skönt att styra över själv.
Är din 17-55f2.8 zoom illa för att den inte släpper igenom mer än t3.4? Det tycker inte jag och att t-värdet skiljer sig ett steg från f-värdet är faktiskt mycket vanligare än vad du tror. Många gånger har f1.4 och f1.8 objektiv i det närmaste samma t-värde har till och med sett exempel på där f1.8 släpper igenom mer ljus än f1.4 varianter. F-värden tittar man på för att få en uppfattning om skärpedjup och en hum om ljusstyrkan men det krävs nästan alltid test för att se hur ljusstarka objektiv är.
Jag tycker det är en utmärkt glugg men skillnaden i ljusinsläpp är inte sådant att jag reagerat över det (brukar inte jämföra på det här viset) men visst vore det väl en fördel om den släppte in mer ljus. Det gäller ju generellt.
Jag bara konstaterar att i en jämförelse mellan X20 och Lumian så "stämmer inte" siffervärdena med bildens ljushet. Avvikelsen är så pass stor att jag reagerade på det, hade det rört sig om tredjedelar hade jag inte tänkt på saken. Skillnaden innebär att Nokian måste ha en längre tid eller ett högre ISO för att få samma exponering som X20 - det upplever jag som en reell nackdel.
Vi har uppenbarligen olika preferenser, hade jag haft en D800 skulle jag nog ha svårt att överhuvudtaget välja en annan kamera - i något läge!