Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nokia Lumia 1020
- Trådstartare Falumas
- Start datum
AFJ
Aktiv medlem
inställningar -> datum+tid
kolla att tidzonen där matchar tidszonen i datorn.
/Karl
Mobilen är inställd på "automatisk" och datorn synkar mot tidsserver. Båda har tidszon UTC +1
AFJ
Aktiv medlem
Har nu tagit några familjebilder och jag måste säga att jag är rätt så besviken.
Kanske är jag en större klåpare än jag trodde - för det mesta har hittills blivit riktigt dassigt.
Automatiska vitbalansen gissar sällar rätt
Det brusar rejält när ISO går upp, ISO 1000 känns inte användbart.
Det som verkligen förbryllar mig är bilder i motljus - ja nu snackar jag inte riktigt motljus utan det ljus som silar in från fönster en mörk vinterdag. Det blir en "hinna" över bilderna, lägger upp två exempel. Vad gör jag för fel? Eller är detta normalt?
Kanske är jag en större klåpare än jag trodde - för det mesta har hittills blivit riktigt dassigt.
Automatiska vitbalansen gissar sällar rätt
Det som verkligen förbryllar mig är bilder i motljus - ja nu snackar jag inte riktigt motljus utan det ljus som silar in från fönster en mörk vinterdag. Det blir en "hinna" över bilderna, lägger upp två exempel. Vad gör jag för fel? Eller är detta normalt?
Bilagor
AFJ
Aktiv medlem
Tar tillbaka detta något. De bilder jag kollade på var tagan på ISO 1000, men tydligen i "Smart" läget - vad det nu är? De som är tagna i "Pro" ser väl rätt så OK ut.
emilvidmark
Medlem
Tar tillbaka detta något. De bilder jag kollade på var tagan på ISO 1000, men tydligen i "Smart" läget - vad det nu är? De som är tagna i "Pro" ser väl rätt så OK ut.
Kan hålla med om bruset vid höga ISO tal. Har du uppdaterat appen? Smartcam, och Nokiaprocamera heter nu mera bara Nokia Camera.
Segedahl
Aktiv medlem
Smartläget är "peka-skjut" men kvaliteten är sådär.
Då tar en iphone nästan bättre på autoläge.
Manuellt läge är 1020 bäst på.
AFJ
Aktiv medlem
Nej, jag har inte uppdatera kamera-apparna, får göra detta.
Förstår inte varför man skickar med en app som uppenbarligen ger så extremt mycket sämre bildkvalité? Näväl, den kan jag vara utan.
Sitter och kollar på ett 50-tal bilder från jullunch med släkten och det mesta är rätt skruttigt.
Nya tag...
Förstår inte varför man skickar med en app som uppenbarligen ger så extremt mycket sämre bildkvalité? Näväl, den kan jag vara utan.
Sitter och kollar på ett 50-tal bilder från jullunch med släkten och det mesta är rätt skruttigt.
Nya tag...
Falumas
Aktiv medlem
Smartläget är att den drar iväg en skur bilder på en gång med kort slutartid så kan du göra smarta saker med bilderna efteråt. Resultatet blir sällan bra i dåligt ljus.
Smart-appen är inte alls dålig, men den passar inte till allt.
Denna bilden är tagen med smart-appen.
/Karl
Smart-appen är inte alls dålig, men den passar inte till allt.
Denna bilden är tagen med smart-appen.
/Karl
Bilagor
AFJ
Aktiv medlem
Smartläget är att den drar iväg en skur bilder på en gång med kort slutartid
OK, kan ju förklara varför min bild på en stillasittande person i ett mörkt kök blev helt misslyckad - skit bakom spakarna alltså!
Har nu sprungit runt och tagit lite fler testbilder, hoppas att det ser bättre ut...
AFJ
Aktiv medlem
När du fotar med smart får du en NAR fil, det är Nokia Archive som är en ZIP-fil. Kopiera över den till en dator ändra .nar till .zip öppna filen och du har där alla bilderna som smartcam tog i zip-filen.
/Karl
OK, men tydligen skapas den en JPG också?
När jag för över bilderna till datorn så pluggar jag in telefonen med USB-kabel och använder LIghtroom för importen.
Nåväl, jag är nog inte så intresserad av den där typen av "serie-bilder" så min första prioritet är att få till de "vanliga" bilderna. Hittills är resultaten mediokra, inte dåligt men knappast något jag jublar över.
Ni som använder kameran, fotar ni i 38 megapixel läge och bildbehandlar mycket eller nöjer ni er med 5 megapixel och lite småfix i efterbehandlingen?
emilvidmark
Medlem
OK, men tydligen skapas den en JPG också?
När jag för över bilderna till datorn så pluggar jag in telefonen med USB-kabel och använder LIghtroom för importen.
Nåväl, jag är nog inte så intresserad av den där typen av "serie-bilder" så min första prioritet är att få till de "vanliga" bilderna. Hittills är resultaten mediokra, inte dåligt men knappast något jag jublar över.
Ni som använder kameran, fotar ni i 38 megapixel läge och bildbehandlar mycket eller nöjer ni er med 5 megapixel och lite småfix i efterbehandlingen?
Gör ofta snabb redigering i telefonen för att få inspiration hur jag ska göra med 35mp bilden. Dock beror det ju vad jag ska göra med bilden.
Falumas
Aktiv medlem
Jag fotar både och hela tiden. Oftast använder jag bara 5MP bilden för överföring till FB etc.
Har du laddat hem Nokia Camera av senaste variant och tittat om du har någon FW-uppgradering under inställningarna? Kameran har fått några uppdateringar sedan den släpptes både i kamera-appen och firmwaren. Så om du fick ett ex som tillverkades tidigt kan det finnas lite uppdateringar att hämta
/Karl
Har du laddat hem Nokia Camera av senaste variant och tittat om du har någon FW-uppgradering under inställningarna? Kameran har fått några uppdateringar sedan den släpptes både i kamera-appen och firmwaren. Så om du fick ett ex som tillverkades tidigt kan det finnas lite uppdateringar att hämta
/Karl
AFJ
Aktiv medlem
Jag har
Operativsystem: 8.0.10328.78
Revision för inbyggd progm.: 3049.0000.1330.1003
Nokia Camera 4.4.0.8
Revisionen tror jag är hårdvaran och den har jag samma som dig.
/Karl
Tack!
Jag har samma förutom
3049.0000.1330.1003 där jag har 3049.0000.1330.1001 så det verkar saknas en uppdatering....
nonno
Aktiv medlem
Jag är intresserad av både skalet och kameragreppet, men varenda återförsäljare (inom de geografiska områden som jag rör mig) har dem enbart som beställningsvaror. Jag vill inte köpa något osett, ifall det sedan inte faller mig i smaken. Det här är en tråkig baksida med att äga en Nokia-lur.Jag har skalet för trådlös laddning på nästan jämt, det ger en bra greppkant och bättre balans. Dessutom ser man inte ut som en snusare när man har den i fickan när det skalet sitter på.
/Karl
/Nonno
nonno
Aktiv medlem
Vad tråkigt om du inte blir nöjd med dina tagna bilder. Jag fotograferar i det närmaste hela tiden med egna inställningar när jag använder Nokia Camera. Det blir lite besvärligare, men jag blir i regel nöjd med resultatet.Tar tillbaka detta något. De bilder jag kollade på var tagan på ISO 1000, men tydligen i "Smart" läget - vad det nu är? De som är tagna i "Pro" ser väl rätt så OK ut.
Jag använder sällan blixten, men de gånger jag provat har det inte blivit några resultat som jag yvas över. Tyvärr får jag ungefär samma resultat när jag tar blixtbilder med systemkameror. Jag misstänker att det är skit bakom knapparna, men är det någon som kan ge mig lite tips för att om möjligt uppnå bättre resultat med L1020?
/Nonno
Falumas
Aktiv medlem
Jag är intresserad av både skalet och kameragreppet, men varenda återförsäljare (inom de geografiska områden som jag rör mig) har dem enbart som beställningsvaror. Jag vill inte köpa något osett, ifall det sedan inte faller mig i smaken. Det här är en tråkig baksida med att äga en Nokia-lur.
/Nonno
Jag beställer i stort sett uteslutande från nätet då det är billigare. Har heller aldrig sett skalen framme i butik.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Vad tråkigt om du inte blir nöjd med dina tagna bilder. Jag fotograferar i det närmaste hela tiden med egna inställningar när jag använder Nokia Camera. Det blir lite besvärligare, men jag blir i regel nöjd med resultatet.
Jag använder sällan blixten, men de gånger jag provat har det inte blivit några resultat som jag yvas över. Tyvärr får jag ungefär samma resultat när jag tar blixtbilder med systemkameror. Jag misstänker att det är skit bakom knapparna, men är det någon som kan ge mig lite tips för att om möjligt uppnå bättre resultat med L1020?
/Nonno
Jag fotar mest i auto, men i dåligt ljus får man ofta dra upp ISOn då automatiken oftast föredrar långa slutartider.
Blixten fungerar bra för upplättning, som ljuskälla i mörker är det otroligt mycket bättre än alla ledblixtar jag testat, men den är långt efter alla DSLRers blixtar som jag testat.
/Karl