Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nivåer i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
Som jag förstått det kan man inte justera nivåer i Lightroom 3? Däremot har jag hittat lite tips på simulering av nivåjustering, men tycker inte jag hittat något bra. Någon som har ett bra och enkelt tips på hur göra?

Varför inte använda kurvorna istället?

Lägg en enkel S-kurva med hjälp av två justeringspunkter så kan du dra kontrasten både uppåt och nedåt.

Varför inte använda kurvorna istället?

Lägg en enkel S-kurva med hjälp av två justeringspunkter så kan du dra kontrasten både uppåt och nedåt.

Jag tycker inte att jag får samma resultat. Bilden blir inte som jag vill ha den då. Men en enkel nivåjustering i tex Gimp efter att bilden passerat Lightroom fixar saken, men då går jag ju miste om fördelarna med att jobba i RAW.

Exakt som i Nivåer finns nog inte, ett sätt att i alla fall sätta svart och vitpunkt på ett någorlunda liknande är att göra det i tonkurvan:
Tonkurva->Redigera punktkurvan (ikon längst ner till höger i tonkurvemodulen) och sedan dra i någon av kurvans ändar för svart respektive vitpunkt.

Exakt som i Nivåer finns nog inte, ett sätt att i alla fall sätta svart och vitpunkt på ett någorlunda liknande är att göra det i tonkurvan:
Tonkurva->Redigera punktkurvan (ikon längst ner till höger i tonkurvemodulen) och sedan dra i någon av kurvans ändar för svart respektive vitpunkt.

Jag har testat detta, men finner det omständigt, och jag vet inte om jag är nöjd med resultatet heller. Tänkte om det fanns något annat sätt än detta. Annars får jag väl fortsätta laborera med denna metod och se om jag får upp rutinen på den så det flyter smidigare och kanske kan jag förfina resultatet med lite övning.

Nu har jag experimenterat mer med denna metod, och när jag högerklickade på punktkurvan upptäckte jag kommandot "flatten curve". Perfekt, det ger ett användbart verktyg. Tackar för ditt tips som fick mig att experimentera mer med detta igen. Toppen. Sedan kan man ju redigera den utsträckta kurvan med justerade ändlägen (svart och vitpunkt) efter tycke och behov. Detta blir bra.

Markera pricken uppe i vänsterkant bredvid histogrammet så kan du ju justera vad du vill i bilden bara genom att dra upp och ner för att öka eller minska ljuset?

Markera pricken uppe i vänsterkant bredvid histogrammet så kan du ju justera vad du vill i bilden bara genom att dra upp och ner för att öka eller minska ljuset?

Jag är mer ute efter en global nivåjustering där man sätter svart och vitpunkt, med detta tips justerar man ju mer tonkurvan lokalt. Tack för tipset ändå. Antar att det är pricken till vänster över tonkurvan du menar?

Lightroom 4 BASIC fönster är ju liknande nivåer annars

/Stefan

Tyvärr klarar min dator inte Lightroom 4, men någon gång skall jag väl uppgradera. Positiva nyheter där annars. Nu tycker jag att jag får till det med kommandot flatten curve i punktkurvan som jag pratat om ovan. Med en enkel kurvjustering på det tycker jag det blir som jag vill ha det. Anledningen att jag frågar är att det antika objektiv jag fotograferar med kräver bla en nivåjustering för att bli bra. Nu kan jag redigera bilderna i RAW i Lightroom och slippa bandning av bakgrunden vid makrofotografering, då man ju då får jämna gradvisa tonövergångar i oskärpeområdena som är känsliga för detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar