Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons skarpaste fasta objektiv 28 - 100

Produkter
(logga in för att koppla)

Himlastorm

Medlem
Hej, vet att detta är en återkommande tråd men vill ändå ta upp spåret igen. Jag har gått över från Canon till Nikon D300. Nu vill jag ha ett RIKTIGT skarpt och "krispigt" fast Nikkor-objektiv 28 - 120 mm. Även kommentarer och synpunkter om äldre versus nya Nikkor-objektiv är intressanta. Tacksam för alla inlägg. /Johan
 
28/2,8 ai-s, den versionen som har 0,2 meter som närgräns ska enligt många vara otroligt skarp.
35/2 ai/ai-s är också mycket skarp, den blev min favorit på min D300
105/2,5 ai/ai-s är även den väldigt skarp, dessutom har den snygg bokeh.

De två sistnämnda kan man få för runt en tusenlapp styck, 28an är något dyrare. Hur bildresultatet sen blir är upp till den som är bakom kameran, med manuell fokus är det svårt att skylla på kameran eller objektivet när det blir fram eller bakfokus.
 
Zeiss 28 2,0 är nog bland det bästa jag använt. Ingen af men mycket lättfocuserad och godtagbar kantskärpa fullt öppen. I mitten är den knivskarp på full glugg. Sen å har du Zeiss 100 2,0 macro som också sticker ut sett till skärpa, kontrast och bokeh. Nikons 85 1,4 är en oerhört skarp otik och den presterar mycket bra fullt öppen. Jag är dock skeptisk till gluggens bokeh som jag reagerade negativt på. Tycker inte alls att den är i klass med Zeiss 100 2,0 eller Canons 85 1,2 och Canons 135 2,0.

Jag har haft Nikons 60 2,8 micro och det var en otroligt skarp optik. Skulle tro att nya G-varianten är minst lika bra.
 
micro 60mm f/2.8G

Vilken erfarenhet har ni av 60mm micro f/2.8G för fotografering i porträttsammanhang och övrig miljöfotografering. Är den jämförbar med "vanliga" fasta gluggar med samma brännvidd (50-85) med f/4-5,6 med avseende på skärpa. Är det möjligt att använda 50 mm f/1,4D AF i makro-sammanhang eller kan det finnas andra alternativ.
 
Jag har den äldre versionen Micro 60mm/2.8D och den är grymt skarp både som macro och vid mer normala fotograferingsavstånd. Jag tror den är ganska likvärdig den nya versionen när det gäller skärpa. Annars är nog det allra vassaste fasta Nikon jag testat min nyligen inköpta begaganade 28mm/2.8 AIS tillsammans med Zeiss 35mm/2.0 och Zeiss 85mm/1.4. Nu saknar dessa AF men är otroligt fina gluggar.
 
Vill nämna att 85mm 1,8 har bättre kantskärpa än dito 1,4
framgår i ken rockwells jämförelse mellan de två

Inte nån jätteskillnad kanske , men jag tyckte att det var tydligare än den skillnaden på mittskärpan som var
till 1,4:s fördel

Jag är iallafall extremt nöjd med 1,8:an
 
I stort sett alla fasta Nikongluggar är dyngskarpa när man bländat ner en smula. Om man söker objektiv som är skarpa vidöppet så bör man fundera lite på vilken ljusstyrka man är ute efter. Om ett objektiv är skarpt vidöppet vid f/2,8 så är det inte nödvändigtvis ett bättre val än ett objektiv som är oskarpt vid dess största bländaröppning, om den är till exempel f/1,4.

Några objektiv som imponerat stort på mig:

Nikkor 28/2,8 AIS
Nikkor 35/1,4 AIS
Nikkor-H 50/2
Nikkor 50/1,4 AF-S
Nikkor 105/1,8 AIS

Dock är det bara 28:an som är snorskarp redan vidöppet, men det är inte så konstigt eftersom den har lägre ljusstyrka. Det är för övrigt det bästa Nikonobjektiv jag provat om man väger in alla för- och nackdelar. Det ser litet ut för världen, men herrejävlar vad det luras!
De övriga har många skavanker, och kan inte användas hur som helst om man vill ha bra resultat. 50/2 är dock nära 28:an i bildkvalitet vid alla bländartal.

Tyvärr måste man upp i ganska höga priser för att hitta AF-objektiv som är i klass med de manuella. Detta kan tyckas mycket märkligt, men torde bero på att det var ganska nyligen som folk fick upp intresset igen för fasta brännvidder. Utvecklingen under 80- och 90-talen låg mest på pruttiga zoomar. Idag finns det dock zoomar som är ungefär lika bra som de fasta objektiven.

Om du har en DX-kamera så är det lite svårare att veta vilka objektiv som är bra, eftersom det ställer högre krav på objektivets absoluta upplösning. I regel slipper man usel kantskärpa, men det finns märkliga undantag. 35/1,4 ger faktiskt dålig kantskärpa på DX, men helt annan karaktär på FF, där endast de yttersta hörnen är oskarpa (men då rejält dåliga, å andra sidan).
 
Jag tog lite bilder med min Zeiss 28 2,0 idag och det är en otroligt skarp glugg. Den presterar toppresultat redan på bl 2,0. Bäst av allt är att den är väldigt lätt att ställa skärpan med. Min förra 25 2,8 var också en skarp optik, men hopplöst svår att sätta fokus med. Utav mina tre manuella gluggar är 28 2,0 den som är enklast att ställa skärpan med.
 
Jag tog lite bilder med min Zeiss 28 2,0 idag och det är en otroligt skarp glugg. Den presterar toppresultat redan på bl 2,0. Bäst av allt är att den är väldigt lätt att ställa skärpan med. Min förra 25 2,8 var också en skarp optik, men hopplöst svår att sätta fokus med. Utav mina tre manuella gluggar är 28 2,0 den som är enklast att ställa skärpan med.
Har du haft möjlighet att jämföra den med 28 2.8 AiS?
 
Har du haft möjlighet att jämföra den med 28 2.8 AiS?

Nej någon sådan jämförelse har jag inte gjort. Den är dock klart bättre än den Nikon 28 2,0 ais som jag hade för ett kort tag. Även om Nikons 28 2,8 är bra så värdesätter jag det extra bländarsteget. Zeissen är mycket bra fullt öppen. Det skiljer dock ca 8000 kr dyrare så man betalar rätt mycket extra för ett bländarsteg. Utan att veta så gissar jag helt fräckt att Zeissen slår Nikons 28 2,8. Det är dock ett helt ovetenskapligt antagande. Nu surfar jag med mobilen pga datortrassel. När burken är ok så skall jag lägga upp exempelbilder i tråden.
 
Gör det du. För visst vore det jobbigt om Nikkorn vidöppen kunde mäta sig med Zeiss @ 2.0?

Har för mig jag har en Nikon 28/2.8 Ais i samlingarna, kanske jag orkar bidra med lite testbilder mot Pauls Zeiss. Skulle komma överrens om ett gemensammt motiv?
Är själv lite sugen på 100mm Macrot....
 
Gör det du. För visst vore det jobbigt om Nikkorn vidöppen kunde mäta sig med Zeiss @ 2.0?

Inte särskilt jobbigt. Zeiss-gluggarna har andra trevliga egenskaper förutom skärpan. Det extra bländarsteget är också många gånger ovärdeligt i mina ögon. Jag har aldrig varit så nöjd med en 28 mm som med min nuvarande modell. Jag har haft många jämförelseobjekt genom åren. En orsak till att jag skaffade just Zeiss 28 2,0 var att jag en gång i tiden haft föregångaren som endast funnits till Contax. Jag var mycket nöjd med den och såg en möjlighet nu när den går att få tag i till Nikons digitala system.
 
Gör det du. För visst vore det jobbigt om Nikkorn vidöppen kunde mäta sig med Zeiss @ 2.0?
Det är en dålig jämförelse eftersom de har olika ljusstyrka. Nikkorn är fenomenal vid f/2,8, men inte på grund av dess skärpa. Det är hela bildkvaliteten som är extraordinär, på ett svårförklarat sätt. Den är ett av de få objektiv som ger hög kontrast men inte så hög detaljskärpa, och en övergång mellan skarpt och oskarpt som är otroligt vacker. Jag har svårt att tro att någon som provat kan tycka att den är annat än i världsklass, även om den kanske inte är skarpast på detaljnivå.

Tillägg: Jag upprepar från andra trådar: Jag tycker att 28:an renderar bilden på ett trevligare sätt än exempelvis 24-70 vid samma brännvidd. Och då är ändå bokehn liiite sämre, skärpan sämre och kontrasten sämre. Men totalt sett är bildkvaliteten i mina ögon totalt sett bättre.

Nu börjar vi väl närma oss nivåer liknande när audiofiler snackar kablar kanske, men här finns inga bevis. Bara åsikter:)
 
Har för mig jag har en Nikon 28/2.8 Ais i samlingarna, kanske jag orkar bidra med lite testbilder mot Pauls Zeiss. Skulle komma överrens om ett gemensammt motiv?
Är själv lite sugen på 100mm Macrot....

Kolla in ett av mina album på min profilsida. Där är alla bilder tagna med mitt Zeiss 100 macro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.