Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Problemet är väl att bildkvalitet är svår att kvantifiera medan antal MP och bps är direkt jämförbara faktorer för alla.

De flesta fotografer (även många professionella) nöjer sig säkert med de 10 MP vi har tillgång till i dag i många kameramodeller. Men vad kräver uppdragsgivare och hur mycket är det en fråga om prestige att vara värst i tex upplösningshänseende?!

Bättre färg och mindre risk för diffraktion och därmed bibehållen skärpa vid nedbländning är väl det man kan uppnå med "fullfärgssensorer"?
Men hur många av oss tänker ofta på detta och saknar bättre färgegenskaper i våra foton i relation till tex hur ofta vi svär över utbrända högdagrar eller brus i skuggorna på högre ISO-tal?

mer pixlar är bra, men inte på bekostnad av dynamiskt omfång och mer brus,

och seriöst, 10MP på Bayer-sensor motsvarar ca 3MP verklig upplösning, det är inte mycket att komma med,

småbild kommer alltid att vara småbild,

1Ds är en munsbit för ett bra MF-bakstycke,
inte samma division, tyvärr,
 
cmyk skrev:
foveon har ju tre pixlar på höjden så det motsvarar 300%..

Dalsa har lite intressanta sensorer som inte kräver microlinser, think out of da box, man..'

http://www.dalsa.com/pi/products/DSC.asp

Då återstår det att få dom att fungera lika bra som existerande ccd och cmos, vilket Foveon efter ett antal år ännu inte har klarat av.
Vad det gäller microlinser, kontra Dalsas sensor utan så får väl framtiden visa hur den fungerar och då i kanter och hörn .
Mikael
 
Självklart har mellanformat och storformat -analogt eller digitalt upptaget - oslagbar upplösning och bildkvalitet! Men det är ju på bekostnad av praktiska begränsingar, hastighet och framförallt pris!

Frågan här i denna diskussion var väl snarast vad Nikon kan tänkas komma med för nyheter på torsdag och vad vi tänker om de spekulationer som florerar...
 
macrobild skrev:
Då återstår det att få dom att fungera lika bra som existerande ccd och cmos, vilket Foveon efter ett antal år ännu inte har klarat av.
Vad det gäller microlinser, kontra Dalsas sensor utan så får väl framtiden visa hur den fungerar och då i kanter och hörn .
Mikael

det funkar ju finemang i Mamiya ZD...Dalsa utan microlinser alltså..
=)

fast ISO 6400 utan boost kan man ju glömma..
;)
 
cmyk skrev:
det funkar ju finemang i Mamiya ZD...Dalsa utan microlinser alltså..
=)

fast ISO 6400 utan boost kan man ju glömma..
;)

Om du menar 22mpix kameran så har/ hade den högre brus, sämre detaljåtergivning på 100iso än 5d i skuggor/lågdager. Testade den för något år sedan och bilder finns här på fotosidan. Har dom bytt sensor?
Mikael
 
Teodorian skrev:
Självklart har mellanformat och storformat -analogt eller digitalt upptaget - oslagbar upplösning och bildkvalitet! Men det är ju på bekostnad av praktiska begränsingar, hastighet och framförallt pris!

Frågan här i denna diskussion var väl snarast vad Nikon kan tänkas komma med för nyheter på torsdag och vad vi tänker om de spekulationer som florerar...

nä det är förståss äpplen å päron,

men jag känner på mig att även Nikons nya FF inte blir helt gratis,

och ett mamiyabakstycke kostar "bara" 75 loppor och om pentax nån gång släpper en 645 digital, så lär den bli billigare än så,
 
Teodorian skrev:
Självklart har mellanformat och storformat -analogt eller digitalt upptaget - oslagbar upplösning och bildkvalitet! Men det är ju på bekostnad av praktiska begränsingar, hastighet och framförallt pris!

Frågan här i denna diskussion var väl snarast vad Nikon kan tänkas komma med för nyheter på torsdag och vad vi tänker om de spekulationer som florerar...

Det ryktas om att en av Sonys senare sensor antagligen redan nu kan sitta i Nikon med 1,25 factor, alltså inte fullt ut en 24 x 36mm stor sensor.
Enligt samma rykte lär det finnas 28.6 X 19.8 mm) stor sensor på 14 milj pixlar och en 20 Mpix crop 1,25.
Sensorn har färgfilter 60% gröna 20% Röda och 20% blå.
Pixellayout påminner om Fujis

Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Om du menar 22mpix kameran så har/ hade den högre brus, sämre detaljåtergivning på 100iso än 5d i skuggor/lågdager. Testade den för något år sedan och bilder finns här på fotosidan. Har dom bytt sensor?
Mikael

dom har bytt allt,
Bakstycket är en helt ny produkt,
utvecklingen går framåt som bekant,
 
timofej skrev:
Folk som vill ha mindre och lättare optik att släpa.

mitt inlägg var väl av det smyg-ironiska slaget..

om nu nikon introducerar en FF-kamera finns väl risken att vissa DX/APS förspråkare snart ändrar ståndpunkt...FF kanske e ganska bra trots allt..
 
macrobild skrev:
Har dom bytt ut sensorn i denna kamera som jag provade för något år sedan?

Dalsa utvecklar sensorerna kontinuerligt,
och självklart utvecklar Mamiya sin teknik likaledes,

ZD annonserades första gången för 4 år sen så det har ju hänt en del,
 
cmyk skrev:
Dalsa utvecklar sensorerna kontinuerligt,
och självklart utvecklar Mamiya sin teknik likaledes,

ZD annonserades första gången för 4 år sen så det har ju hänt en del,

Jag frågade en rak fråga
Har de bytt ut sensorn i denna kamera? I så fall när?

Mikael
 
cmyk skrev:
mitt inlägg var väl av det smyg-ironiska slaget..

om nu nikon introducerar en FF-kamera finns väl risken att vissa DX/APS förspråkare snart ändrar ståndpunkt...FF kanske e ganska bra trots allt..
Det var så mycket smyg att jag inte märkte det.-)

Inget tvivel på att FF är bra teknik för många! Men inte för alla. Jag skulle gärna se DX formatet stanna kvar. Parallellt med FF alltså.
 
macrobild skrev:
Jag frågade en rak fråga
Har de bytt ut sensorn i denna kamera? I så fall när?

Mikael

Bakstycket släpptes i år, ZD-kameran är ett 4 år gammalt koncept,

vad tror du själv?

jag är mer intresserad av vilken bildkvalitet som levereras, och den är mycket god,
det digitala 24x36 formatet har en bit kvar dit,
 
timofej skrev:
Det var så mycket smyg att jag inte märkte det.-)

Inget tvivel på att FF är bra teknik för många! Men inte för alla. Jag skulle gärna se DX formatet stanna kvar. Parallellt med FF alltså.

och i crop-mode så lär man ju kunna köra sina DX gluggar även på FF-kameran,

får man hoppas..

det som är intressant är ju om nikon släpper nån motsvarighet till 5D,

budget FF alltså, men det lär nog dröja till nästa år,
 
cmyk skrev:
Bakstycket släpptes i år, ZD-kameran är ett 4 år gammalt koncept,

vad tror du själv?

jag är mer intresserad av vilken bildkvalitet som levereras, och den är mycket god,
det digitala 24x36 formatet har en bit kvar dit,

Jag skiter i bakstyckena, jag talar om ZD, har de bytt sensor?
Mikael
 
Strunta i det
Jag skall ringa Mamiya i morgon och höra efter vilka förbättringar som är gjorda jämfört med den kamera jag provade för ett år sedan.
Mikael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.