Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Senast ändrad:
Omar skrev:
Hej

Jag vet fel forum, men kan ju vara intressant ändå vad konkurrenterna kommer med.

Canon 40D för 1300$, ca 9300kr over there.

http://www.amazon.com/Canon-40D-10-1MP-Digital-Camera/dp/B000V5P90K/



http://www.amazon.com/Canon-40D-10-.../B000V5P90K/ref=de_a_smtd/104-0585447-9958344

Förbättrad AF

17 RAW/ 75 jpg

6.5 bilder per sek

Vädertättad

Förbättrad sökare

14 bitar

Auto ISO

Enhanced Live View

allows autofocus during Live View

Sensorrengöring

Mvh

Omar
Om inte D200s nu blir något mindre underverk - så har Canon precis släppt en kamera som jag tror kan locka MÅNGA fotografer bort från Nikon tyvärr :(
EDIT: Förutsatt att speccsen ovan stämmer såklart!
 
CrazzlY skrev:
Om inte D200s nu blir något mindre underverk - så har Canon precis släppt en kamera som jag tror kan locka MÅNGA fotografer bort från Nikon tyvärr :(
EDIT: Förutsatt att speccsen ovan stämmer såklart!

Hej

Jag tror och hoppas Nikon kan kontra. Tror ändå att Nikon D300 kommer kännas mer robust och mindre plastig. Ryktena är väl att D300 får mer pixlar typ 12MP eller så?

Det har ju skillt nära 6000kr mellan 30D och D200, så de är ju knappt i samma prisklass och nya D300 kommer säkerligen att ligga i samma prisklass (som D200) med förhoppningsvis så bra specifikationer att priset är försvarbart.

Skall bli intressant att se vad Nikon kommer med, skall bli en intressant vecka och jag hoppas att det släpps lite intressanta gluggar (lite större sådana, det var länge sedan).

Mvh

Omar
 
Kan väl ge mig tusan på att Nikon endast släpper D200s nu, och sedan släpper D300 någon gång i början av nästa år. Har svååårt att tro att D300 kommer "släppas" redan nästa vecka.

Förutsatt att Nikons kontring inte blir något mindre underverk så tror jag nästan att det lutar mot en 40D nu. Vilket är bra typiskt - då jag har varit inställd på att det skulle bli en Nikon i ett par månader redan! :(

Dock måste jag erkänna att uppgraderingen från 30D till 40D blev otroligt mycket större än vad jag någonsin hade vågat hoppas på!
 
Omar skrev:
Hej

Jag vet fel forum, men kan ju vara intressant ändå vad konkurrenterna kommer med.

Canon 40D för 1300$, ca 9300kr over there.

http://www.amazon.com/Canon-40D-10-1MP-Digital-Camera/dp/B000V5P90K/



http://www.amazon.com/Canon-40D-10-.../B000V5P90K/ref=de_a_smtd/104-0585447-9958344

Förbättrad AF

17 RAW/ 75 jpg

6.5 bilder per sek

Vädertättad

Förbättrad sökare

14 bitar

Auto ISO

Enhanced Live View

allows autofocus during Live View

Sensorrengöring

Mvh

Omar
Om den kostar $1300 "over there" kommer den att landa på 13000 kr "over here".

Men jag måste medge att specen är imponerande. Det är verkligen en stor lyft jämfört med 30D. Dock tror jag inte att det blir många switchers pga den. D200 är nästintill en fullkomlig kamera.

Förbättrad AF - D200 har redan bra AF. Kommer att vara bättre nästa vår.

17 RAW/ 75 jpg vs 22/37 - ingen skillnad

6,5 bps vs 5 bps - vem bryr sig?

Vädertättad - ingen skillnad mot D200

Förbättrad sökare - redan bra sökare på D200

14 bitar - vem bryr sig?

Auto ISO - fins redan på D200

Enhanced Live View - DET är en bra finess som kan locka många makrofotografer. Men räcker det för att byta system?

Sensorrengöring - haha! :)

Föstå mig rätt 40D kommer att vara en utmärk kamera. Tom kanske bättre än D200 men som jag ser det är skillnaden inte tillräckligt stor för att fundera på att byta system. Många förstagångsköpare kommer kanske däremot att slå till på Canon. I alla fall fram till vår 2008. Det återstår också att se 40Ds ergonomi. Många väljer ju kameran på känslan i handen (vilket är nästan viktigaste enligt mig).
 
timofej skrev:
Om den kostar $1300 "over there" kommer den att landa på 13000 kr "over here".

Men jag måste medge att specen är imponerande. Det är verkligen en stor lyft jämfört med 30D. Dock tror jag inte att det blir många switchers pga den. D200 är nästintill en fullkomlig kamera.

Förbättrad AF - D200 har redan bra AF. Kommer att vara bättre nästa vår.

17 RAW/ 75 jpg vs 22/37 - ingen skillnad

6,5 bps vs 5 bps - vem bryr sig?

Vädertättad - ingen skillnad mot D200

Förbättrad sökare - redan bra sökare på D200

14 bitar - vem bryr sig?

Auto ISO - fins redan på D200

Enhanced Live View - DET är en bra finess som kan locka många makrofotografer. Men räcker det för att byta system?

Sensorrengöring - haha! :)

Föstå mig rätt 40D kommer att vara en utmärk kamera. Tom kanske bättre än D200 men som jag ser det är skillnaden inte tillräckligt stor för att fundera på att byta system. Många förstagångsköpare kommer kanske däremot att slå till på Canon. I alla fall fram till vår 2008. Det återstår också att se 40Ds ergonomi. Många väljer ju kameran på känslan i handen (vilket är nästan viktigaste enligt mig).

Hej

Sedan kommer man till bruset, men det vet vi ju inte i dags läget, får ju tester utvisa.

Det är en av de viktigaste egenskaperna för mig.

Mvh

Omar
 
Då ger jag nog (aningen :) ) mer för detta rykte (japansk källa):

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24422656


Nikon will make an announcement on 8/23 1PM JST in Tokyo.

Two new DSLRs.

D3
- FX format (Full frame) 12Mpixel CMOS made by Nikon
- 9 fps in FF mode, 11 fps in HSC mode
- HSC is done at 1.5 crop factor (meaning DX size)

- ISO 200 - 6400 with LO (iso100 equiv), H1 and H2 (iso 12800/25600 respectively)

D300
- DX format 12Mpixel CMOS (most likely same as D2X)
- 6 fps and boost to 8 fps with power grip (no HSC mode)
- ISO 200 - 3200 with LO (iso100 equiv), H1 (iso 6400)


D3 and D300 share the same AF system. 51 AF points. 15 of them are cross sensor.

Supports live view mode. Switch to contrast based AF in live view mode.

Five new lenses.

- AF-S 14-24/2.8 G
- AF-S 24-70/2.8 G
- AF-S VR 400/2.8 G
- AF-S VR 500/4 G
- AF-S VR 600/4 G
 
Omar skrev:
Hej

Sedan kommer man till bruset, men det vet vi ju inte i dags läget, får ju tester utvisa.

Det är en av de viktigaste egenskaperna för mig.
Det är sant. Men Canons bra brusegenskaper är inget nytt för 40D. Nikon har ju ändå lockat många. Men det är klart, när försprånget mellan modellerna minskar finns det ingen anledning att stå ut med mer brus. Iom 40D verkar Canon ha kommit ikapp på alla D200's finesser (förutom ev. ergonomi). Och tillfört nya (Live View). Får se vad Nikon har att svara med.
 
Så istället för den ryktade D200s så ska alltså D300 släppas istället?
Nu vet jag inte vad "HSC" betyder gällande fps/bps, någon som har lust att förklara?
 
jorgene skrev:
Då ger jag nog (aningen :) ) mer för detta rykte (japansk källa):

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24422656


Nikon will make an announcement on 8/23 1PM JST in Tokyo.

Two new DSLRs.

D3
- FX format (Full frame) 12Mpixel CMOS made by Nikon
- 9 fps in FF mode, 11 fps in HSC mode
- HSC is done at 1.5 crop factor (meaning DX size)

- ISO 200 - 6400 with LO (iso100 equiv), H1 and H2 (iso 12800/25600 respectively)

D300
- DX format 12Mpixel CMOS (most likely same as D2X)
- 6 fps and boost to 8 fps with power grip (no HSC mode)
- ISO 200 - 3200 with LO (iso100 equiv), H1 (iso 6400)


D3 and D300 share the same AF system. 51 AF points. 15 of them are cross sensor.

Supports live view mode. Switch to contrast based AF in live view mode.

Five new lenses.

- AF-S 14-24/2.8 G
- AF-S 24-70/2.8 G
- AF-S VR 400/2.8 G
- AF-S VR 500/4 G
- AF-S VR 600/4 G
Låter troligt även om jag inte tror på D300 nästa vecka.
 
CrazzlY skrev:
Nu vet jag inte vad "HSC" betyder gällande fps/bps, någon som har lust att förklara?

Antar att det betydet High Speed Crop, alltså att man likt D2x kan "boosta" upp sitt hus med snabbare bps men med sämre upplösning till följd...typ.
 
jorgene skrev:
Då ger jag nog (aningen :) ) mer för detta rykte (japansk källa):

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24422656


Nikon will make an announcement on 8/23 1PM JST in Tokyo.

Two new DSLRs.

D3
- FX format (Full frame) 12Mpixel CMOS made by Nikon
- 9 fps in FF mode, 11 fps in HSC mode
- HSC is done at 1.5 crop factor (meaning DX size)

- ISO 200 - 6400 with LO (iso100 equiv), H1 and H2 (iso 12800/25600 respectively)

D300
- DX format 12Mpixel CMOS (most likely same as D2X)
- 6 fps and boost to 8 fps with power grip (no HSC mode)
- ISO 200 - 3200 with LO (iso100 equiv), H1 (iso 6400)


D3 and D300 share the same AF system. 51 AF points. 15 of them are cross sensor.

Supports live view mode. Switch to contrast based AF in live view mode.
Om detta är ens i närheten av sant så lär ju Canotisterna sätta kaffet i halsen med råge. Det låter lite väääl bra för att vara sant. 9 bps i FF-läge?? Nja. ISO 25600? Nja. Sen verkar det korkat att peta in D2X-sensorn i ett D300-hus, eftersom den är brusigare än D200-sensorn. Vad ska då entusiasterna som inte har råd med D3 använda?

Five new lenses.

- AF-S 14-24/2.8 G
- AF-S 24-70/2.8 G
- AF-S VR 400/2.8 G
- AF-S VR 500/4 G
- AF-S VR 600/4 G
Detta låter tyvärr ganska rimligt. Inga ljusstarka objektiv för DX. Nej, f/2,8 är inte ljusstarkt.
 
12MP på FF??

men hallå...

:)


men hellre det än BRUS...


D2X sensorn i ett D200 hus låter ju som att sätta in en Skoda-motor i en BMW..

500/4 VR...ÄNTLIGEN..

å inga fantasipriser nu..
Nikon sverige verkar ju räkna med 50% moms eller nåt,
 
Senast ändrad:
Varför det?
Även Nikon kan förbättra d2x cmos med effektivare microlinser, dubbla utläsningar/brusreducering, bättre signalhantering.
Scoda motorn kan vara trimmad och gå som en BMW
Mikael
 
Makten skrev:
Om detta är ens i närheten av sant så lär ju Canotisterna sätta kaffet i halsen med råge. Det låter lite väääl bra för att vara sant. 9 bps i FF-läge?? Nja. ISO 25600? Nja. Sen verkar det korkat att peta in D2X-sensorn i ett D300-hus, eftersom den är brusigare än D200-sensorn. Vad ska då entusiasterna som inte har råd med D3 använda?


Detta låter tyvärr ganska rimligt. Inga ljusstarka objektiv för DX. Nej, f/2,8 är inte ljusstarkt.

ett 50/1,0 med AF-S e på väg,
säkra rykten från jappan,
 
macrobild skrev:
Varför det?
Även Nikon kan förbättra d2x cmos med effektivare microlinser, dubbla utläsningar/brusreducering, bättre signalhantering.
Scoda motorn kan vara trimmad och gå som en BMW
Mikael

ja men då är det följdaktligen inte samma sensor,

fast trimmade microlinser har jag alltid önskat mig,

framtiden är nog befriad från microlinser dock, Dalsa har några sånna på lagret.

fysikens lagar rår inte ens nikon på,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.