Annons

Nikons nyheter i höst?

Produkter
(logga in för att koppla)
det är vell 22 augusti inte 23. har fått information från en som ska dit han sa att dom skulle hålla den den 22. kolla tråden d3x FF.
 
Det är den 23/8 I ett mail står det. Varmt välkommen till Nikons pressträff torsdagen den 23 augusti klockan 15.00-17.00.

Mikael
 
jdandanell skrev:
Ja, det vore kul om fler inlägg handlade om eventuella objektiv som kan tänkas lanseras.

Själv hade jag gärna sett att de hittade ett sätt att tillverka ett AF-S DX 17-55/2,8 för runt 6-7 tusen ;-)
Tror inte Nikon kommer bry sig om VR på så korta objektiv.
 
Vifo skrev:
Nya objektiv??
Jag känner mest ett sug av lite nya objektiv, t ex 70-200/4 AF-S VR, 400/5.6 AF-S VR, tror ni vi får se något sådant???
/ V

Hej

Nu fotar jag stort sätt bara fågel/däggdjur så jag ser det kanske lite annorlunda, men mitt intryck är ändå att de objekten ovan bara blir populärare och populärare bland fotografer och jag tror at de är mest populära objekten.

Så ett 400mm 5.6 med bildstabilisering är nog det mest prisvärda om man jämför prestanda, brännvid, viktmässigt, och att handhålla.

Skulle närgränsen förbättrats till tex 2-2.5m skulle den bli väldigt bra för tex fjärilar och blommor, sedan kan man ju också använda mellanringar.

Sensorerna blir ju bättre med mindre brus så 5.6 eller f/8 funkar ju bättre och bättre.

Varken Nikon eller Canon har förstått vikten av ett 400mm 5.6 med bildstabilisering, möjligtvis är de rädda för att den konkurrerar med de stora telena ???

Sedan skall ju såklart ett 400mm 5.6 med bildstabilisering vara av samma optiska klass eller bättre (nyare teknik) än de stora telena.

Mvh

Omar
 
Precis
Jag vill ha ett tele som är snabbt i fokuseringen, stabiliserat och som har tillräcklig brännvidd. Ljusstyrkan spelar ju mindre roll som du säger tack vare att man lätt kan ändra ISO.(Att det blir 3 ggr billigare än ett 400/4 är ju inte heller fel..)
Nä, om Nikon inte tar sig i kragen och lanserar lite nya telen med VR så överväger jag faktiskt ett byte till Canon. Dessutom får de gärna sänka sina(över)priser. Ett nikon 500/4 utan VR kostar 20-30 000 mer än Canons 500/4 IS, det får man ju nästan en MarkIII för...
Mvh
V
 
Vifo skrev:

. Dessutom får de gärna sänka sina(över)priser. Ett nikon 500/4 utan VR kostar 20-30 000 mer än Canons 500/4 IS, det får man ju nästan en MarkIII för...
Mvh
V

Hej

Jag vet någon Nikon fotograf som bytte då han fick Canon 500mm + plus ett hus för mindre kostnad.

Synd Nikon förlorar många kunder på det.

Förstår inte varför Nikon Sverige envisas med så höga priser på sina stora telen. Skillnaden mellan Canon och Nikon är inte alls så stora på sina stora telen i USA.

Nikons nya gluggar är mer prisvärda, verkar inte som de alls ändrar sina priser på de äldre gluggarna.

Sedan förstår jag inte deras egen butik, hur kan de ta så mycket mer betalt.

104.900kr för ett Nikon 500mm AFS f/4

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=11047

Motsvarande Canon 500mm med IS kostar på Hegethorns ca 62.000kr.

Nikonstore har en snyggsida, men jag förstår inte poängen med den, är väl ingen vettig som köper därifrån.

På Hegethorns kostar Nikon 500mm ca 91.500kr och på Nikonstore kostar det ca runt 14.000kr mer.

Mvh

Omar
 
Omar skrev:


Nikonstore har en snyggsida, men jag förstår inte poängen med den, är väl ingen vettig som köper därifrån.

På Hegethorns kostar Nikon 500mm ca 91.500kr och på Nikonstore kostar det ca runt 14.000kr mer.

Mvh

Omar

Hehe, jag ser ett samband. Kanske är det så att webbdesignaren krävde en hutlös hög lön och de måste täcka kostnaderna...
Mvh
V
 
<ironi>
Ser att Cyber sänkt priset på Nikon 500/4 med 5000 spänn. Undrar vad det kan betyda?
</ironi>

Jo. jag är också nyfiken som f-n...)

VILL ha AF-S 400/5.6 VR under 15 papp...eller varför inte 400/5 så en 1.7x TC funkar bra?

Sweeeet vore det :)

/H
 
Zotamedu skrev:
Tror inte Nikon kommer bry sig om VR på så korta objektiv.
Saken gällde priset på gluggen, inte att de skall släppa den med VR. Tycker det är lite märkligt att Nikons variant kostar 50% mer än Canons motsvarighet.

T.ex. så får man betala 14995 kr för ett Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED på Scandinavian Photo medan ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM kostar 10495 kr och då får man även bildstabilisator "på köpet"
 
jdandanell skrev:

T.ex. så får man betala 14995 kr för ett Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED på Scandinavian Photo medan ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM kostar 10495 kr och då får man även bildstabilisator "på köpet"

Samma förhållande gäller för 500/4'orna. Strange...
 
jdandanell skrev:
Saken gällde priset på gluggen, inte att de skall släppa den med VR. Tycker det är lite märkligt att Nikons variant kostar 50% mer än Canons motsvarighet.

T.ex. så får man betala 14995 kr för ett Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED på Scandinavian Photo medan ett Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM kostar 10495 kr och då får man även bildstabilisator "på köpet"

Hej

Kan tänka mig att Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED har bättre byggkvalite. Canons EF-S 17-55/2,8 IS USM är ingen L-glugg.

Mvh

Omar
 
Som svar på ergonomin hos 5D, om jag tolkade texten rätt. Sedan hade man visst tagit bort AF helt, för att matcha prestanda hos 1DmkIII...

Förmodligen årets roligaste post :-D
 
jorgene skrev:
Som svar på ergonomin hos 5D, om jag tolkade texten rätt. Sedan hade man visst tagit bort AF helt, för att matcha prestanda hos 1DmkIII...

Förmodligen årets roligaste post :-D

Helt klart en framtida klassiker !

/kent
 
Bokeh skrev:
AF-D 24 F/2.8 och AF-D 50 F/1.4 är bortagna från Nikon Europa, samt att 400, 500, och 600 telena finns i två varianter på sidan, samma specar ännu så länge, men kanske kommer dom platserna fyllas av nya gluggar.

http://www.europe-nikon.com/family/en_GB/categories/broad/23.html

/kent

sidorna har sett ut så sen oktober 2006 så det är nog dessvärre kanske inget vidare indicium.


http://web.archive.org/web/*/http://www.europe-nikon.com/family/en_GB/categories/broad/25.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.