ANNONS
Annons

Nikon Z8/Z9

Produkter
(logga in för att koppla)

Iwa

Aktiv medlem
Ryktena går att Nikon är på gång med en spegellös proffskamera. Arbetsnamnet är Z8/Z9 på nätet. Här är några spekulationer kring vad den kan innehålla.

Tekniskt har Sony visat vägen för vad en kamera kan uppnå. En gissning är att en proffskamera från Nikon kommer med en ny processor och ny sensor med snabbare utläsning, som möjliggör saker som snabbare serietagning utan blackout, 45 mp med 8K, m m. En gissning är också att en ny Nikon kommer med ett AF-system som avspeglar proffstänket från DSLR-kamerorna (särskilt vad gäller trackingen).

Mer intressant att spekulera kring, och där det inte förekommer några rykten, är formfaktorn. En gissning är att man kommer vilja göra ett "proffshus", men frågan är i vilken form. En kamera i storleken D6 kanske inte är aktuell som spegellös? Om man jämför en Z7 med en D850 har man gått ner i storlek: Z7:an är som en D7500. Samtidigt bygger Nikon objektiv som 70-200, 50/1.2 m fl. Det är tydligt att man satsar på objektiv som avspeglar kompromisslös prestanda snarare än att man vill spara på storleken.

En fundering jag har är ett hus som en D850 med integrerat grepp. Det skulle vara ett hus som klarar att bära större objektiv, samtidigt som man går ned ett snäpp i storlek i förhållande till D6. En fråga är också vad ett sånt hus ger för möjligheter. Går det att göra en större skärm, en fyratummare säg, när lådan har integrerat grepp?
 
Allt är bara spekulationer, men att Nikon (och Canon) håller på med något är uppenbart. Thom Hogan har noterat att det är en del patentaktivitet o dyl från sensornissarna på Nikon också. Vad det mynnar ut i återstår att se.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med en D850 med integrerat grepp. I stort så är en kamera som D850 med ett grepp på inte mindre än en D6 e dyl, även om vissa saker skiljer. Det skulle finnas en poäng med att på något sätt tillgängliggöra den stora typen av batterier i spegellösa kameror, med tanke på deras högre energiförbrukning. Något som bara går med ett ordentligt grepp. En intressant variant hade varit en typ av återgång till F4-konceptet, där det ju fanns flera kombinationer.

Lite får man väl också hålla isär saker lite, för en spegellösa kan ha ett tunnare hus och kommer sannolikt delvis att ha det, eftersom avståndet mellan fattningen också sensorn är mindre. Detta utesluter dock inte att man sätter dit ett rejält, eller rejäla, grepp.
 
Ja något kommer säkert att komma, tex saknas idag i Z6/Z7 möjlighet att på Fn knapparna sätta snabbval av AF mode som finns på D500, D850 och D6. Att de inte gjort det på Z6/Z7 måste ju vara ett sätt att särskilja Z6/7 mot de kommande modellerna. Undrar om det inte blir både en D850 och en D6 i Z utförande, fast jag är mer nyfiken på en D500 i Z. Men innan de släpper en D6/D500 måste de förbättra AF med en punkt AF, där är DSLR fortfarande betydligt bättre
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med en D850 med integrerat grepp. I stort så är en kamera som D850 med ett grepp på inte mindre än en D6 e dyl, även om vissa saker skiljer. Det skulle finnas en poäng med att på något sätt tillgängliggöra den stora typen av batterier i spegellösa kameror, med tanke på deras högre energiförbrukning. Något som bara går med ett ordentligt grepp. En intressant variant hade varit en typ av återgång till F4-konceptet, där det ju fanns flera kombinationer.

Det är en liten skillnad. Enligt Camerazsize är D6 160mm bred, D850 är 146mm bred och Z7 är 134 mm. Man kan nog säga att D6:an är ytterligare en storlek större.

Tycker det är en intressant fråga kring hur ett spegellöst proffshus ska se ut. Nikon och Canon har nog funderat (och testat) rejält kring detta. Spontant känns en D6:a som för stor för spegellöst. Särskilt med tanke på att Z6/Z7 är klart mindre än deras motsvarigheter med spegel.

Som du för fram finns en poäng med integrerat grepp med tanke på spegellösas större energiförbrukning. Nyttan här har blivit större än den var under DSLR-tiden. Lite som under filmtiden, då grepp behövdes för filmvevningen.

En annan nytta som ingen verkar ha tänkt på är möjligheten till större skärm. Vad skulle det betyda för fotoupplevelsen med en stor fyratummare där bak? (Eller ännu större: varför inte en femtummare?)
 
Senast ändrad:
Det är en liten skillnad. Enligt Camerazsize är D6 160mm bred, D850 är 146mm bred och Z7 är 134 mm. Man kan nog säga att D6:an är ytterligare en storlek större.

Nu varierar kamerorna något mellan generationerna, men här är en D4s bredvid en D850 med grepp:

Ska man gå efter måtten så är batterigreppet lite bredare än huset, även om det fortfarande är lite smalare, men notera att D850 blir högre än D4s. Vikten med samma typ av batteri blir i princip densamma som en ensiffrig kamera också.

Sett till klumpighet hamnar man i ungefär samma klass, även om de inte har exakt samma form.

[...]En annan nytta som ingen verkar ha tänkt på är möjligheten till större skärm. Vad skulle det betyda för fotoupplevelsen med en stor fyratummare där bak? (Eller ännu större: varför inte en femtummare?)

Det är rimligen inte svårt att få in en större skärm om man tar bort knapparna på vänstersidan. Dock framstår det hela som lite bakvänt att det ska vara för "fotoupplevelsen". Ett argument för spegellöst är att man ska få Lv-funktioner i sökaren, i princip. Att ha skärmen som huvudalternativ när kameran är inriktad mot ett segment som använder stora och tunga objektiv verkar tämligen bakvänt. Därmed inte sagt att man ska sätta på en dålig skärm, men om priset t ex är att man blir av med användbara knappar så tycker jag att man är ute och cyklar. På både de befintliga Z-kamerorna och Sonys spegellösa råder det viss platsbrist så att det inte riktigt får plats så mycket knappar som på ett rejälare spegelreflexhus.
 
Själv ser jag sökare och skärm som komplement. Man har kameran mot ögat - för att plocka ned den och sömlöst skjuta från höften med skärmen. Denna integrering är en av det spegellösas fördelar. Man borde jobba vidare på den. Särskilt med tanke på hur video och stillbild alltmer integreras. Den eviga frågan: vridbar skärm eller fullt artikulerbar? Borde vara: både och. Och man borde dessutom kunna koppla loss skärmen från fästet och fästa den i blixtskon.

Här är baksidorna på D6 och D850:

Skärmavbild 2021-01-30 kl. 15.39.31.png

Om D6:an är 160*160 borde man kunna göra en "integrerad D850" till en 146*146.
Som synes finns också en hel del man kan plocka bort från D6:an. LCD-skärmen verkar vara en kvarleva från filmens dagar. Knappar som QUAL och WB hänvisas med fördel till info-menyn. Reglaget stillbild/video är på Z7:an föredömligt placerad längst upp vid af-on-knappen. Genom att rensa kan man ge plats för knapparna som nu finns till vänster. Därmed skapas plats för en stor skärm: en fem-tummare, som anstår en proffskamera. En skärm som är vridbar i alla riktningar, och som dessutom är löstagbar och möjlig att fästa i blixtskon. (För trevlig videofilmning av sig själv, om exempelvis Tony och Chelsea vill lägga ut nåt på Youtube)
 
Är det bara jag som tycker att Nikon har snubblat när det gäller namngivningen av Z-serien? Den första "proffs"-modellen i serien borde ju heta Z1, men sen blir det stopp efter Z4 eftersom Z5 redan finns. Hur tänkte Nikon här?

Vad gäller utformningen så tror jag att Nikon är medvetet om att yrkesfotografer av den typ som använder D-serien (press- och reportagefotografer mest, tror jag) är tämligen konservativa (så har det ju alltid varit, så varför skulle det vara annorlunda nu?) vilket gör att det knappast blir någon radikalt ny form på en ny toppmodell i Z-serien. Åtminstone inte om man vill locka över D6-fotografer.
 
Ryktena går att Nikon är på gång med en spegellös proffskamera. Arbetsnamnet är Z8/Z9 på nätet. Här är några spekulationer kring vad den kan innehålla.

Tekniskt har Sony visat vägen för vad en kamera kan uppnå. En gissning är att en proffskamera från Nikon kommer med en ny processor och ny sensor med snabbare utläsning, som möjliggör saker som snabbare serietagning utan blackout, 45 mp med 8K, m m. En gissning är också att en ny Nikon kommer med ett AF-system som avspeglar proffstänket från DSLR-kamerorna (särskilt vad gäller trackingen).

Mer intressant att spekulera kring, och där det inte förekommer några rykten, är formfaktorn. En gissning är att man kommer vilja göra ett "proffshus", men frågan är i vilken form. En kamera i storleken D6 kanske inte är aktuell som spegellös? Om man jämför en Z7 med en D850 har man gått ner i storlek: Z7:an är som en D7500. Samtidigt bygger Nikon objektiv som 70-200, 50/1.2 m fl. Det är tydligt att man satsar på objektiv som avspeglar kompromisslös prestanda snarare än att man vill spara på storleken.

En fundering jag har är ett hus som en D850 med integrerat grepp. Det skulle vara ett hus som klarar att bära större objektiv, samtidigt som man går ned ett snäpp i storlek i förhållande till D6. En fråga är också vad ett sånt hus ger för möjligheter. Går det att göra en större skärm, en fyratummare säg, när lådan har integrerat grepp?

Du skriver: "En gissning är också att en ny Nikon kommer med ett AF-system som avspeglar proffstänket från DSLR-kamerorna (särskilt vad gäller trackingen)."

Är det inte just tänket från DSLR:er man nu måste lämna bakom sig för att komma vidare? Spegeltekniken har väl ändå nått vägs ände nu och särskilt om man jämför med vad som nu är möjligt med de spegellösa?

Dels har ju en D6 bara drygt 100 fokuspunkter i ett band centralt i sökaren och det bara måste ju vara begränsande även i jämförelse med Nikons egna spgellösa. Sony har väl i A1 drygt 700 punkter över i stort hela skärmen och Canon har väl ännu fler kanske i R5.

Nya A1 mäter nu 120 ggr /sek kontinuerligt med konstant öppen bländare. En DSLR blinkar mellan varje tagning och kan aldrig mäta konstant av det skälet. Det är en verklig begränsning idag. En DSLR måste idag "gissa" vad som händer med motiven när spegelblackout sker. Hur snabb man än är blir det svart 14 ggr per sekund. Med öppen mätning i spegellösa som åtminstone Sony och Fuji tillämpat länge och möjligen även de andra använder nu så mäts det hela tiden och A1 är numera dubbelt så snabb som A9:eek:rna och det var inte länge sedan de var "state of the art" i det avseendet.

Om nu A1 lagt ribban på 30 bilder/sek mot 14 för D6 om jag läst rätt (och det gäller 20 MP bilder mot 50 för A1), så är det väl där de nya proffsmodellerna också behöver hamna? Precis som med Canons värsta DSLR, så hamnar dessa båda rätt lika prestanda och upplösningsmässigt och det är ju långtifrån säkert att de kommer följa en A1 när det gäller upplösningen men om Nikons nya proffskamera kommer vara så pass våldsamt mycket snabbare än än D6 idag, kommer verkligen sportfotoproffsen kunna ligga kvar då med en teknik som idag är så pass frånåkt? Det måste väl ändå vara läge att byta då om någonsin eller kommer de ligga kvar för att objektiven kanske inte finns än för de spegellösa. Jag utgår från att proffsen kanske inte ser gamla DSLR-objektiv med adaptrar som fullgoda alternativ.
 
Det är en liten skillnad. Enligt Camerazsize är D6 160mm bred, D850 är 146mm bred och Z7 är 134 mm. Man kan nog säga att D6:an är ytterligare en storlek större.

Tycker det är en intressant fråga kring hur ett spegellöst proffshus ska se ut. Nikon och Canon har nog funderat (och testat) rejält kring detta. Spontant känns en D6:a som för stor för spegellöst. Särskilt med tanke på att Z6/Z7 är klart mindre än deras motsvarigheter med spegel.

Som du för fram finns en poäng med integrerat grepp med tanke på spegellösas större energiförbrukning. Nyttan här har blivit större än den var under DSLR-tiden. Lite som under filmtiden, då grepp behövdes för filmvevningen.

En annan nytta som ingen verkar ha tänkt på är möjligheten till större skärm. Vad skulle det betyda för fotoupplevelsen med en stor fyratummare där bak? (Eller ännu större: varför inte en femtummare?)

Det kommer nog att kunna gå att knäppa dit en mobil telefon av valfri storlek i blixtskon, Sonys A1 skall tydligen jobba tillsammans med deras nya mobil Xperia Pro 1 då handlar det om 6-7 tums telefoner, och att styra tillsammans med 5G som öppnar för nya möjligheter, man kör väl mycket med externa ännu större skärmar sedan länge på idrotts arenorna, men att smidigt att kunna använda egna telefonen som alla har i dag i fickan när man så tycker det behövs.
 
Du skriver: "En gissning är också att en ny Nikon kommer med ett AF-system som avspeglar proffstänket från DSLR-kamerorna (särskilt vad gäller trackingen)."

Är det inte just tänket från DSLR:er man nu måste lämna bakom sig för att komma vidare? Spegeltekniken har väl ändå nått vägs ände nu och särskilt om man jämför med vad som nu är möjligt med de spegellösa?

Det jag tänker på är att man i Z-kamerorna valde att organisera AF:en utefter det man använde i LiveView, snarare än att föra över det som gällde i den "riktiga" AF:en. Det gäller särskilt trackingen, som i den riktiga AF:en hade ett eget läge, men som man nu bara kommer åt via auto-läget (man kan nu också programmera en knapp). Det här borde vara en mjukvarufråga snarare än en teknikfråga. Än idag är det obegripligt varför man inte har rättat till det.
 

Här kommer lite info om vad kommer så småningom...

Intressant. Om Thom är in the know, går det att gissa vad nästa kamera kommer att bli? Det känns som man vill bygga vidare på sensorn med 45.7 MP. Varför ändra ett vinnande lag? Man har redan sensorn med bästa bildkvaliteten. Man har utvecklat mikrolinser till den som samlar in nästan allt ljus. Man vill bygga vidare på den och uppgradera den med snabbare utläsning och fler fokuspunkter. Det här gör att man får en sensor med garanterad bildkvalitet och man spar också pengar och kan gå ner i pris jämfört med att utveckla en helt ny sensor. I kombination med en snabbare processor gäller det sedan att ta fram en kamera som kan få ägarna till D500, D850 och D5 att tillsammans slicka sig om munnen. Kanske något som denna:

- Sensor 45.7 MP med 800 fokuspunkter
- Hus 150*150 mm med integrerat grepp.
- Sökare 5.7MP och 120 Hz
- 15 bilder per sekund mekaniskt
- 4.2 tums skärm
- Moderna gimmicks som 8K och 30 fps elektroniskt
- Pris: 52 000 kr

Kameran kommer inte vara den snabbaste på marknaden. Den kommer vara den bästa allroundaren och ha bäst bildkvalitet.
 
Senast ändrad:
"I've also heard details on three other Z bodies in prototype at this point. One of those will definitely be of interest to you. One probably wouldn't be of much interest to this site's current readers. "

Gissar att det kommer en aps-c kamera utan viewfinder med en flip skärm.
 
Är det bara jag som tycker att Nikon har snubblat när det gäller namngivningen av Z-serien? Den första "proffs"-modellen i serien borde ju heta Z1, men sen blir det stopp efter Z4 eftersom Z5 redan finns. Hur tänkte Nikon här?
Nikons modellbeteckningar har väl aldrig varit helt logiska?
Varför skulle de börja just nu?
 
Konsumentkamerorna är en annan sak, men kom ihåg att när det gäller de ensiffriga kamerorna är alla kameror med en högra siffra en ersättare för den föregående. Det gäller inte för konsumentkamerorna.

Nåväl, Nikon får kalla sina kameror vadsomhelst för min del. Om de vill använda de latinska namnen på blommor (analogt med hur Zeiss namnger sina objektiv) så gör det inget. Jag bara noterade att Nikons namngivning av "pro"-modeller i Z-serien blir svår att göra lika konsekvent som tidigare. Inget allvarligt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar