Annons

Nikon vs. Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

evergreen-photo

Aktiv medlem
Mer och mer kortfilmer görs med t.ex. Canon 5D Mark II eller 7D. Men vilka motsvarigheter finns hos Nikon? Hör nästan aldrig talas om någon kortfilm eller musikvideo som gjorts med en Nikon. Har Nikon inte kommit lika långt i utvecklingen eller vad beror det på?

Snabbt sammanfattat så har ju Canon alltid gjort film/video kameror medan NIkon hållit sig till stillbilds kameror och således har Canon lyckats hålla sig steget(n) före Nikon angående video funktioner.
Googla efter Zacuto shootout, en jämförelse av dagens topp video dslr emot äldre film. Den ger en bra bild av hur dagens marknad ser ut.
Hur det kommer se ut framöver vågar jag inte spekulera i ;)

Mer och mer kortfilmer görs med t.ex. Canon 5D Mark II eller 7D. Men vilka motsvarigheter finns hos Nikon? Hör nästan aldrig talas om någon kortfilm eller musikvideo som gjorts med en Nikon. Har Nikon inte kommit lika långt i utvecklingen eller vad beror det på?

senaste videon för Backyard babies är gjord med Nikon D3s, chase jarvis gör småfilmer med den samme också. finns säkerligen fler som kan fylla på med andra exempel.

Sidstep i tråden

Sitter med Nikon, men kan inte låta bli att känna ett stort sug efter Canon EF 400/5,6 L USM, Nikon har ju inget liknande att erbjuda. Nikons fasta 400 mm är inte att tänka på, och 200-400 är också rejält dyr.

Funderar lite på att sälja mitt nästan nya Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR I och istället köpa:

Canon EF 400/5,6 L USM + Canon EOS 7D (lär till och med få lite pengar över?)

...men det blir kanske lite mysko med två system? - Någon annan som funderat i dessa banor?

/Roger

Sitter med Nikon, men kan inte låta bli att känna ett stort sug efter Canon EF 400/5,6 L USM, Nikon har ju inget liknande att erbjuda. Nikons fasta 400 mm är inte att tänka på, och 200-400 är också rejält dyr.

Funderar lite på att sälja mitt nästan nya Nikon AF-S 300/2,8G IF-ED VR I och istället köpa:

Canon EF 400/5,6 L USM + Canon EOS 7D (lär till och med få lite pengar över?)

...men det blir kanske lite mysko med två system? - Någon annan som funderat i dessa banor?

/Roger

Jag skulle satsat på en teleconverter x1.4 istället. Kostar betydligt mindre (ca 5000kr) och du får ett 420/4 VR.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar