Festfotografen
Aktiv medlem
Nikon har haft sin 10mm och sin 12-24 ett bra tag nu
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
freddes skrev:
Varför har Nikon inte presterat lika bra digitala proffskameror som Canon? Nu pratar jag alltså om segmentet ovanför D70 och D100.
Nu överdriver du rejält, jag skrev att canon inte hade några (egentliga) konkurenter på digitalsidan...och det är ju bara att kolla på prestandan på canons 1Ds/1DmkII (och snart 20D) och jämföra..CallMeKenneth skrev:
Att Kim ställer sig på barrikaderna och proklamerar Canon som den enda, egentligen, riktiga kameran på marknaden är inget nytt.
Haha, det är sant, Nikon har ju stil i alla falll;-)Staffan skrev:
Vi Nikonägare kan i alla fall trösta oss med att Canon Dis20 är ovanligt ful, har dom ingen designavdelning på Canon?
festfotografen skrev:
Man ska väl inte bara stirra sig blind på pixlarna ?
Det vet du väl, det är bilden man ska kolla på..inte motivet.Brummelisa skrev:
Tänk om alla kunde stirra på motiven istället...
sagan skrev:
Nu överdriver du rejält, jag skrev att canon inte hade några (egentliga) konkurenter på digitalsidan...och det är ju bara att kolla på prestandan på canons 1Ds/1DmkII (och snart 20D) och jämföra..
Det har dock inget med vad som är en riktig och inte riktig kamera att göra.
Givetvis duger den (D2H), utan minsta tvekan.CallMeKenneth skrev:
Jag vill inte ge mig in i någon prestandajämförelse eller teknikonani alls utan nöjer mig med att konstatera att min D2h duger, och mer därtill, förträffligt för min behov.
Vad betyder det?sagan skrev:
Sigmas 12-24 är dessutom fulltecknande..
Fast det här objektivet verkar ju som sagt vara konstruerat för att användas med en annan sensorstorlek en småbildsformatet så vad är problemet? Har Gud bestämt att 24x36 är det "fullstora" formatet? Det är ju bara ett arv från filmformatet och som i sin tur är baserad på ett biograffilmformat för hundratals år sedan. Ingen tanke alls bakom 24x36, bara historia. Det kan väl inte skada med lite nytänk?sagan skrev:
Det betyder att man kan använda objektivet på kameror med fullstor sensor (småbildsformatet) utan att det vinjetterar.