Annons

Nikon P510

Produkter
(logga in för att koppla)

larsp777

Aktiv medlem
Köpte denna kamera och även då jag vet att de flesta anser att systemkameror är bättre skulle jag behöva lite råd.

Jag har svårt att få till skärpa när jag Zoomar in på långt avstånd.

Något som tycks omöjligt är att få bra Makrobilder.

Så gärna lite tips.

Och jo, den är väl inte lika bra som en DSLR-kamera men nog ska det gå?
 
Vad gäller långt tele på långt håll kan detta bero antingen på skakningsoskärpa, trots VR, eller värmeskimmer. Det första avhjälps med nogrann teknik eller stöd och det senare är ett atmosfäriskt fenomen som inte det bästa objektiv råder bot på. Jag vet inte om kameran är i autoläge i vilket fall den säkert höjer ISO då du zoomar in. Tänk på att ffa vid allt över bas-ISO, så blir pixelskärpan aldrig på topp. Titta på hela bilden, kanske inzoomad 4x, stirra dig inte blint på pixelskärpa vid 1:1, det är ju bara relevant vid utskrift i uppåt A3.

Vad gäller makro tror jag den har ett makroläge - använder du det? För det andra är skärpedjupet väldigt kort vid makro, gungar du kameran aldeles så lite fram och tillbaks så hamnar motivet ur fokus - vid yttersta närgränsen är stativ bra att ha.

Summering: så länge du inte kräver hög skärpa nära 1:1 på skärmen (detta skall man aldrig kräva av annat än en proffskonpakt vid låg ISO) så skall kameran kunna leverera bra bilder upp till kanske ISO 400, beroende på betraktelsestorlek. Problem med skärpa upp till kanske 4x på skärm beror i regel på atmosfäriska störningar på långt håll eller på teknik - inte kameran.
 
Ok, tack.

När det gäller makro så använder jag makroläget men vilket program ska man helst använda då? Kan inte få kameran att fokusera.
 
Ok, tack.

När det gäller makro så använder jag makroläget men vilket program ska man helst använda då? Kan inte få kameran att fokusera.

Vid makroläget begränsas kamerans fokusområde till ett avstånd på kanske max 50cm avstånd - är du nära nog? För det andra, motivet får absolut inte vara jämt, det måste finnas kontrast att fokusera på. Som ett första test - sätt kameran på ett bord och ställ en tjock bok med massa detaljer på omslaget 10-15cm bort, använd inte max tele utan säg ca 100mm brännvidd och försök fokusera och ta bilden med kameran sittande på bordet gärna med självutlösare - nu borde det bli skarpt.
 
Tja, kanske inte var nära nog.

Ska testa det du sa. tack!

När jag ändå har dig "på tråden" undrar jag om du har några bra tips för att fotografera stearinljus.

Har testat lite men lågan blir för ljus.
 
Stativ

Kolla om ett stativ av något slag (om föregående tips att söka stöd mot något fungerar). Detta ger troligen bättre bilder åtminstone på längre brännvidder (ger dessutom möjlighet till lägre iso på stillastående motiv, samt möjlighet för kvälls och nattfoto).
 
Tja, kanske inte var nära nog.

Ska testa det du sa. tack!

När jag ändå har dig "på tråden" undrar jag om du har några bra tips för att fotografera stearinljus.

Har testat lite men lågan blir för ljus.

Stearinljus i mörkt rum är lite av en akilleshäl för små sensorer - tonomfånget blir för stort mellan ljust och mörkt. Ha lite ljus i rummet f ö och underexponera tills ljuset inte blir utbränt använd - exp komp (+/- knappen).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.