Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Nikkor 50/1,8 AF-D bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertRaden

Aktiv medlem
Ja, då jag planerar att skaffa min första systemkamera så behövs ju ett nytt objektiv till denna. Jag kommer nog helst köpa en Canon eller Nikon. Om det blir en Canon kommer jag nog skaffa ett Canon EF 50mm f/1.8 II, det verkar vara ett väldigt prisvärt ljusstarkt objektiv som passar mina behov. Men om det blir en Nikon... kan då Nikon Nikkor 50mm f1,8D vara lämpligt? Hur är det jämfört med nämnda Canonobjektiv?

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt!

//Robert
 
Ja, då jag planerar att skaffa min första systemkamera så behövs ju ett nytt objektiv till denna. Jag kommer nog helst köpa en Canon eller Nikon. Om det blir en Canon kommer jag nog skaffa ett Canon EF 50mm f/1.8 II, det verkar vara ett väldigt prisvärt ljusstarkt objektiv som passar mina behov. Men om det blir en Nikon... kan då Nikon Nikkor 50mm f1,8D vara lämpligt? Hur är det jämfört med nämnda Canonobjektiv?

Alla tips och synpunkter mottages tacksamt!

//Robert

Jag har själv både NIKON 1,8/50 mm och NIKON 1,4/50 mm. Det förstnämnda är ett bra objektiv och lätt och smidigt. 1,4:an är en 1000-lapp dyrare och bättre vid de största bländarna. Jag vet inte mycket om Canons 1,8, men har hört att det är av samma kvalitet som Nikons.
Men kolla här http://www.youtube.com/watch?v=44FqqE6ukjY
 
Ok, låter som att jag kommer vara lika nöjd oavsett vad jag väljer då. Får bara passa på att fråga har du någon uppfattning om hur Nikons D200 är som begagnatköp?
//R
 
Om det är en DX-kamera du ska införskaffa dig så skulle jag inte köpa D-versionen utan satsa på G istället. Har själv kört D-versionen på DX-kamera o den behöver bländas ner till typ 2.5 för att inte "blooma" sådär jättefult. G-versionen har jag iofs inte testat själv men jag kan tänka mig att den är bättre än D.
Är det däremot en FX-kamera du ska köpa så funkar D klockers imo. :)
 
Om det är en DX-kamera du ska införskaffa dig så skulle jag inte köpa D-versionen utan satsa på G istället. Har själv kört D-versionen på DX-kamera o den behöver bländas ner till typ 2.5 för att inte "blooma" sådär jättefult. G-versionen har jag iofs inte testat själv men jag kan tänka mig att den är bättre än D.
Är det däremot en FX-kamera du ska köpa så funkar D klockers imo. :)

... ja som du säkert förstår så är detta helt hopplöst för en novis... ;0) Menar absolut inte att vara otacksam eller spydig . Bara att det är så sjukt mycket att veta innan man vet vad man skall skaffa. Mitt intryck är att det är enklare att köpa objektiv till en Canon, alltså att de oftare är kompatibla med varandra. Stämmer det? Tack för svaret förresten!
/R
 
... ja som du säkert förstår så är detta helt hopplöst för en novis... ;0) Menar absolut inte att vara otacksam eller spydig . Bara att det är så sjukt mycket att veta innan man vet vad man skall skaffa. Mitt intryck är att det är enklare att köpa objektiv till en Canon, alltså att de oftare är kompatibla med varandra. Stämmer det? Tack för svaret förresten!
/R

Mja det kan vara krångligt med objektiv till instegskamerorna (typ D3200 o D5100) eftersom dom inte har nån af-motor i huset, men om det är en D200 du ska ha så ska du inte ha några som helst kompabilitetsproblem nånstans. Det är tillomed så att du kommer kunna använda typ alla Nikon-objektiv som tillverkats sen 70-talet nångång!
O för att klargöra lite, 1.8D är alltså den äldre versionen medans 1.8G kom för nåt år sen med uppdaterad optik o ingen bländarring. Båda två är billiga, tror G går att hitta för 1500kr ny, medans D kostade runt 1100kr senast jag såg den. Beggat så ligger dom nog 4-500kr billigare.
Har föresten hört att Canons motsvarighet ska vara bra optiskt, men att den ska kännas väääldigt plastig o billig..
 
Nikons 50mm 1.8 var det första objektiv jag köpte utöver kitgluggen för 5 år sedan, och det är fortfarande det objektiv jag helst har på kameran trots att jag äger flera dyrare och "finare" objektiv.. Hållbart(relativt), användbart, skarpt, litet och lätt.

Så sent som i Lördags fotade jag alla festbilder på den här festen(samt första porträttet) med den linsen:
http://ljusavtryck.blogspot.se/2012/08/rosa-fest-2012.html
 
Nikon D200 börjar bli onödigt gammal. Köp bara om du har väldigt strikt budget.

Att använda bara 50mm på en DX-kamera skulle för mig kännas begränsande. Köp åtminstone en skitbillig 18-55 så att du får möjlighet till vidvinkel och "normal". En sådan får du för några hundra utan VR och ett par hundra till med.

Per.
 
Jag håller med Per. Att använda en 50-glugg på en DX-kamera är en begränsad lösning, eftersom Du får med den 75 mm.
När jag hade min Nikon D80 använde jag Sigmas 2,8/18-50 zoom och det var en mycket bra och användbar zoom på en DX.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.