Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon MX Format?

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är min teori för hur det här ryktet kom igång, om det nu är ett påhitt. Nån halvmesserscmitt såg att de nya PC-objektiven har större bildcirkel än vad som krävs för småbild, utan att förstå varför. Han slår ihop båda hjärncellerna, idén föds och fram med photoshop. Skicka annonserna till nikonrumours.

Jag hade en mycket underhållande diskussion med en knäppgök på Dpreview som var helt övertygad att de tre nyligen släppta t/s-objektiven (med sina stora bildcirklar) var ett bevis på att Nikon planerade en mellanformatskamera.

Jag för min del ser de tre t/s-objektiven som bevis för att Nikon numera har tre t/s-objektiv. Som av naturliga skäl måste ha större bildcirkel än vanliga objektiv.

Innan någon går igång på den tanken kan det vara värt att notera att Nikon tillverkat den gamla PC 85/2,8 (som också har stor bildcirkel) i nästan tio år utan att för den sakens skull släppa en mellanformatare. Samt att Canon haft sina t/s 24, 45 och 90 med stora bildcirklar i bra många år nu och trots detta lyckats behärska sig och inte lansera någon mellanformatare.

För att irra ytterligare en bit bort från trådämnet kan jag annars varmt rekommendera alla som har en chans att prova de nya PC-E-objektiven (24, 45, 85), det är tre riktigt läckra objektiv ...

Tillbaka till ryktena om MX - det kan faktiskt ligga något i dem, det vore i så fall kul och spännande. Men jag hoppas faktiskt mer på att de fortsätter utveckla 24x36-kamerorna och objektiven till dem.
 
Här är min teori för hur det här ryktet kom igång, om det nu är ett påhitt. Nån halvmesserscmitt såg att de nya PC-objektiven har större bildcirkel än vad som krävs för småbild, utan att förstå varför. Han slår ihop båda hjärncellerna, idén föds och fram med photoshop. Skicka annonserna till nikonrumours.
En av de första "halvmesserschmittarna" att koppla de tre nya PC-objektiven till de MX-rykten som uppstått bra mycket tidigare, var faktiskt Thom Hogan. Säga vad man vill om honom men han har för modligen mer kunkap om, och insyn i, Nikon-systemet än hela den här trådens deltagare tillsammans...

Om MX är sant, eller ej, har jag ingen aning om. Däremot undrar man ju onekligen varför Nikon, i en tid då "alla" skriker efter och förväntar sig nya fasta objektiv till FX D3/D700, i stället ger sig på att kontruera inte mindre än tre exotiska PC-objektiv. Nog för att det saknades i Nikons line-up, men hade *tre* PC-objektiv verkligen högsta prio i dagsläget? Så hög prio att vi får nöja oss med en fast 50/1,4 -- i december...?
 
En av de första "halvmesserschmittarna" att koppla de tre nya PC-objektiven till de MX-rykten som uppstått bra mycket tidigare, var faktiskt Thom Hogan. Säga vad man vill om honom men han har för modligen mer kunkap om, och insyn i, Nikon-systemet än hela den här trådens deltagare tillsammans...

All respekt för Thom Hogan, han skriver både kloka, läsvärda och dessutom ofta roliga inlägg och har en enormt gedigen kunskap om det mesta som rör Nikon och kameror i allmänhet - men att se t/s-objektiven som tecken på mellanformat ... Nja :)

Om MX är sant, eller ej, har jag ingen aning om. Däremot undrar man ju onekligen varför Nikon, i en tid då "alla" skriker efter och förväntar sig nya fasta objektiv till FX D3/D700, i stället ger sig på att kontruera inte mindre än tre exotiska PC-objektiv. Nog för att det saknades i Nikons line-up, men hade *tre* PC-objektiv verkligen högsta prio i dagsläget? Så hög prio att vi får nöja oss med en fast 50/1,4 -- i december...?

De släppte de tre objektiven av ungefär samma orsak som de satte VR och nanocoating i de tre supertelena, ersatte den gamla 28-70/2,8, den gamla 14/2,8, den gamla Micro 60/2,8 och blixten SB-800 med nya bättre varianter -- eftersom de med D3/D300/D700 har gjort en seriös satsning på att vinna tillbaka yrkesfotografer. T/s-objektiv är något som produktfotografer, landskapsfotografer, arkitekturfotografer, inredningsfotografer, ja även vissa porträttfotografer har skrikit efter i många, många år nu. Visst, PC 85 har funnits, men det var först nu när de har 24x36-kameror som de där objektiven verkligen kommer till sin rätt.

Canon har sedan många år haft sina t/s 24 mm, 45 mm och 90 mm och de har med dem lockat många yrkesfotografer och trots att de också har stora bildcirklar har de inte släppt någon mellanformatare.

Tänk också vad de tre t/s-objektiven skulle bli på en mellanformatare: Tre klumpiga fasta objektiv utan AF vars främsta finess (som gör dem dyrare) knappt går att använda. På MF skulle de de inte gå att skifta nämnvärt utan att kliva utanför bildcirkeln. Nä, hade de gjort de tre objektiven med någon baktanke åt MF hade de varit betydligt större och haft så stora bildcirklar att de varit skiftbara även med MF.
 
Tänk också vad de tre t/s-objektiven skulle bli på en mellanformatare: Tre klumpiga fasta objektiv utan AF vars främsta finess (som gör dem dyrare) knappt går att använda. På MF skulle de de inte gå att skifta nämnvärt utan att kliva utanför bildcirkeln. Nä, hade de gjort de tre objektiven med någon baktanke åt MF hade de varit betydligt större och haft så stora bildcirklar att de varit skiftbara även med MF.
Tror inte någon(?) menat att det är PC-objektiven *som de ser ut idag* som skulle användas på en ev. MX-kamera. Snarare har det väl spekulerats i en konstruktion utan hela PC-mekaniken, med AF, och med de ursprunliga PC-objektiven som grund för nya "normala" konstruktioner. Så har jag uppfattat debatten, i alla fall.

Och nej, PC-objektiven är i sig självklart inget tecken på MX, men med de rykten som redan fanns om ett MX-hus, så var det ju befogat att spekulera lite om varför dessa prioriterats över fast optik till FX. En ganska naturlig spekulation, då ett ev. MX-hus saknar objektiv...

Jag vidhåller dock att prion är lite lustig, med tanke på behovet av ny fast optik, särskilt som t.ex. en klassiker som 28/1,4 lagts ned sedan en tid. Jämfört med ny fast AFS-optik, ter sig behovet av PC-optik väldigt begränsat. Dock är det, som du säger, viktigt för att ha en komplett line-up för proffsen, samt att de ger en viss "märkes-prestige".
 
Tror inte någon(?) menat att det är PC-objektiven *som de ser ut idag* som skulle användas på en ev. MX-kamera. Snarare har det väl spekulerats i en konstruktion utan hela PC-mekaniken, med AF, och med de ursprunliga PC-objektiven som grund för nya "normala" konstruktioner. Så har jag uppfattat debatten, i alla fall.

Jo, som vanligt är de flesta ganska sansade, men just den knäppgök jag diskuterade med var helt övertygad om att de nya t/s-objektiven i sig själva var "clear evidence" att Nikon jobbade på en kamera med större sensor. Något jag tyckte var att dra lite väl långtgående slutsatser :)

Sedan misstänker jag det är extremt svårt att återanvända delar av objektivkonstruktioner i nya objektiv avsedda för andra ändamål. Men mina kunskaper i optikkonstruktion är mycket ytliga, så det är bara en gissning från mitt håll.

Och nej, PC-objektiven är i sig självklart inget tecken på MX, men med de rykten som redan fanns om ett MX-hus, så var det ju befogat att spekulera lite om varför dessa prioriterats över fast optik till FX. En ganska naturlig spekulation, då ett ev. MX-hus saknar objektiv...

Jag vidhåller dock att prion är lite lustig, med tanke på behovet av ny fast optik, särskilt som t.ex. en klassiker som 28/1,4 lagts ned sedan en tid. Jämfört med ny fast AFS-optik, ter sig behovet av PC-optik väldigt begränsat. Dock är det, som du säger, viktigt för att ha en komplett line-up för proffsen, samt att de ger en viss "märkes-prestige".

Intressant nog är det väl kanske just de grupper av fotografer (produktfotografer, landskapsfotografer, arkitekturfotografer, inredningsfotografer, ja även vissa porträttfotografer) jag räknade upp som gärna vill ha t/s-objektiv som också är de grupper som skulle tilltalas mest av en kamera med större sensor :)

Jag tycker som sagt det skulle vara hur kul som helst om Nikon verkligen presenterade en kamera med större sensor. På ett sätt hoppas jag att jag har fel att det är en ologisk väg att gå i dagsläget och att ni, som tror (hoppas?) mer på en MF än jag gör, har rätt.

Men samtidigt skulle jag nog i det läget bli lite sur över att de i så fall inte istället lagt resurserna på att fixa en rad brister i objektivutbudet till de kameror de redan har -- som den 28/1,4 du tar som exempel, eller en ny 35/1,4, ett nytt Noct-objektiv (kompenserat för att jobba på full öppning), en ny 85/1,4 (och en ny 85/1,8 när de är i farten), nya 105 DC och 135 DC ... Och ge oss tillbaka en försiktigt uppdaterad version av den underbart användbara 17-35/2,8 (med nanocoating).

Så med en variant på ett klassiskt uttryck:

Gärna mellanformat, men först ett bättre utbud av småbildsobjektiv!
 
Gärna mellanformat, men först ett bättre utbud av småbildsobjektiv!

Vad är det du saknar? 50mm/1:1,2 Ais har redan funnits läääänge..;)

Jag tror Nikon släpper en kamera med större sensor.. Sen om det blir en "mellanformatare" vet jag inte..

Mellanformatsensor i småbildshus är ingen utopi om man sätter i en elektronisk sökare. Då slipper man spegelhuset. Jag föredrar dock en analog sökare, men för en dubbelt så stor sensor och 16-bitars A/D så offrar jag mer än gärna den analoga sökaren. Så det så!
 
Pentax hade en modell redan på 70-talet som hette MX. Tror ni att Nikon gör en bättre kamera nu med samma namn?
 
Vad är det du saknar? 50mm/1:1,2 Ais har redan funnits läääänge..;)

Jag tror Nikon släpper en kamera med större sensor.. Sen om det blir en "mellanformatare" vet jag inte..

Mellanformatsensor i småbildshus är ingen utopi om man sätter i en elektronisk sökare. Då slipper man spegelhuset. Jag föredrar dock en analog sökare, men för en dubbelt så stor sensor och 16-bitars A/D så offrar jag mer än gärna den analoga sökaren. Så det så!

Elektronisk sökare är ett sätt att få ner dimensionerna på kamerahuset, analog sökare med spegelhus för 40x40 mm gör att kameran knappast kan komma ner i utlovade formatet.
Men jag tycker det är två saker som inte diskuterats. Den ena är utveckligen av 24x36 formatet. Sensorutveckligen har ju skett huvudsakligen på "halvformatet". För två tre år sedan var pixelantalet ca 7-10 Mp idag ligger den på 10 - 13. Den andra delen är skärpedjup/ljusstyrka och bildvinkel. Normalbrännvidd för 40x40 bör ju bli omkring 65 mm, med tillhörande kortare skärpedjup. Huruvida man kan "banta" objektiven för små dimensioner med bibehållen kvalitet är också en intressant fråga.

Jag har en Canon 5D och några Pentax MX och vet vad jag helst tar med mig ut när jag skall fotografera utomhus.

vänliga hälsningar

Bo
 

Men det vore inte så dumt om man gjorde samma vänding som skedde på 70-talet ledda av Olympus och Pentax MX, då kamerahusen dramatiskt minskade i dimensioner och blev hanterliga.

Det är möjligt att trenden idag är att det visar status att äga en stooor kamera, men det är opraktiskt, i synnerhet utomhus, man kan inte ha kameran i fickan utna måste ha en ryggsäck för transporter .

Återkommer till utvecklingen av sensorer. "Fullformatssensorerna, d.v.s. 24x36" har idag omkring 25Mp en dubbling på ca 3 års tid om ytterligare 3 år kanske 40-50Mp. Då uppstår frågan: hur stora bildfiler vill vi ha eller rättare sagt, vad blir användingsområdet för bilder med den upplösningen i en kamera avseddd för "fältbruk" och möjlighet till serietagingar. Sen kommer vi till följdfrågan, när kameran har ca 100Mp (dubbla ccdytan) och är avsedd för samma tillämpning!?

Det är inte ovanligt att en tillverkare "slänger ut en hint" för att få lite "feedback" från marknaden. I det här fallet är jag skeptiskt till att det verkligen är substans i påståendet om Nikon MX.

Däremot vore det väldigt trevligt med en Pentax MX-D, en mycket liten digital systemkamera, med mekaniska reglage för tid, fokus och bländare. Det är ett steg bakåt i utvecklingen kanske, för nästa naturliga steg är väl annars det Bertil Hellsten skriver i sin "Effehjulter krönika" Bild o Ljud no 7-8 "Töntar som tänker", kameran som till och med trycker på knappen själv och inte bara det, väljer desssutom ut de bästa bilderna.

Hälsar Bo Hansson
 
Tja, nån fördubbling på tre år har det väl inte varit. Min 3 år gamla Nikon har 10 MP medans de nyaste har 12.5 MP. Och hur gammal är Canons >20 MP kameror? Här verkar det ha lugnat sig och att en förbättrad pixelkvalitet är det vi ser en hel del av.

Mekaniska vred kommer inte tillbaka. Nikon kör väl bara G-optik numer (dvs ingen bländarring). Men kanske vi saknar en avancerad men liten digital systemkamera.? Men den behöver ju av nödvändigheten strippas om storleken ska minskas, så då är det väl en ingångslkamera i alla fall, typ Nikon D60.

Kalle
 
Men det vore inte så dumt om man gjorde samma vänding som skedde på 70-talet ledda av Olympus och Pentax MX, då kamerahusen dramatiskt minskade i dimensioner och blev hanterliga.

Det är möjligt att trenden idag är att det visar status att äga en stooor kamera, men det är opraktiskt, i synnerhet utomhus, man kan inte ha kameran i fickan utna måste ha en ryggsäck för transporter .

Det är andra gången i den här tråden jag ser någon skylla storleken på kameror på prestige ... Kameror som D3 och Canons 1D är stora av goda skäl och inget av dem handlar om prestige eller status.

Har du någonsin jobbat några timmar i sträck med ett objektiv på 2 kilo eller mer monterat på kameran? Prova det på en liten kamera så får du se hur bra dina händer och handleder mår. Stor kamera ger ett bra grepp för den som har tunga objektiv och använder dem timme efter timme.

Dessutom ger stor kamera utrymme för underbara finesser som stora batterier, dubbla kortplatser och fler direktreglage (knappar).

Sedan vore det givetvis trevligt om det dessutom fanns mindre och lättare kamerahus också som trots detta var rimligt stadigt byggda (en svår balansgång med vikten där).

Återkommer till utvecklingen av sensorer. "Fullformatssensorerna, d.v.s. 24x36" har idag omkring 25Mp en dubbling på ca 3 års tid om ytterligare 3 år kanske 40-50Mp. Då uppstår frågan: hur stora bildfiler vill vi ha eller rättare sagt, vad blir användingsområdet för bilder med den upplösningen i en kamera avseddd för "fältbruk" och möjlighet till serietagingar. Sen kommer vi till följdfrågan, när kameran har ca 100Mp (dubbla ccdytan) och är avsedd för samma tillämpning!?

Jag misstänker att vi snart kommer att börja se lösningar som den Phase One lagt in i sitt senaste bakstycke, P65+. Där har du en rejäl sensor på 53,9x40,4 mm och 60,5 megapixel -- men som du också kan "växla ned" till 15 megapixel (4:1-mappning) de gånger du inte behöver så stora bildfiler utan istället prioriterar snabbhet.

Många megapixel har vissa fördelar, som möjlighet till svagare antialiasfilter och att man alltid kan slänga bort pixlar man inte behöver medan det är svårare att gå åt andra hållet.

Det är inte ovanligt att en tillverkare "slänger ut en hint" för att få lite "feedback" från marknaden. I det här fallet är jag skeptiskt till att det verkligen är substans i påståendet om Nikon MX.

Däremot vore det väldigt trevligt med en Pentax MX-D, en mycket liten digital systemkamera, med mekaniska reglage för tid, fokus och bländare. Det är ett steg bakåt i utvecklingen kanske, för nästa naturliga steg är väl annars det Bertil Hellsten skriver i sin "Effehjulter krönika" Bild o Ljud no 7-8 "Töntar som tänker", kameran som till och med trycker på knappen själv och inte bara det, väljer desssutom ut de bästa bilderna.

Hälsar Bo Hansson

Jag kan hålla med dig, men tyvärr tror jag en sådan liten kamera blir dyr. Dels för att det just är mekaniska reglage som gör en kamera dyr -- den billiga lösningen är att lägga inställningar i en meny. Dels för att en sådan kamera vänder dig till en mindre grupp köpare och priset ökar alltid med mindre tillverkningsserier.

Jag önskar att Nikon byggde en liten kompaktliknande kamera med APS-sensor, skippa spegel och kör med skärmen bak och/eller elektronisk sökare och ge den f-bajonett så vi kan sätta dit de objektiv vi redan har. Designa sedan ett par objektiv till (utöver dagens 45/2,8) av pancake-modell plus ett par vidvinklar som kan breda ut sig ända bak till sensorn vilket gör dem mindre och optiskt enklare.
 
Det är andra gången i den här tråden jag ser någon skylla storleken på kameror på prestige ... Kameror som D3 och Canons 1D är stora av goda skäl och inget av dem handlar om prestige eller status.

Mjae?

Har du någonsin jobbat några timmar i sträck med ett objektiv på 2 kilo eller mer monterat på kameran? Prova det på en liten kamera så får du se hur bra dina händer och handleder mår. Stor kamera ger ett bra grepp för den som har tunga objektiv och använder dem timme efter timme.

Måste objektiven vara så tunga och stora, kan man inte pruta lite på zoomområdena, eller använda fasta brännvidder och förbättra arbetsmiljön och möjlighetera till ett bra resultat.

Dessutom ger stor kamera utrymme för underbara finesser som stora batterier, dubbla kortplatser och fler direktreglage (knappar).

Vi behöver inte fler knappar och "möjligheter". Programautomatik, kan vara något för de fotografer som tar fram kameran på julafton och har glömt hur man använder den. Merparten av de som köper en dyr sytemkamera kan funktionerna och sambanden mellan tid-bländare och skärpedjup. Eller som Joachim Schmidt uttryckte det på 70 talet " Det behövs inga lysdioder på ett järnspett!"

Sedan vore det givetvis trevligt om det dessutom fanns mindre och lättare kamerahus också som trots detta var rimligt stadigt byggda (en svår balansgång med vikten där).

Vi är rörande överens!

Jag misstänker att vi snart kommer att börja se lösningar som den Phase One lagt in i sitt senaste bakstycke, P65+. Där har du en rejäl sensor på 53,9x40,4 mm och 60,5 megapixel -- men som du också kan "växla ned" till 15 megapixel (4:1-mappning) de gånger du inte behöver så stora bildfiler utan istället prioriterar snabbhet.

Vad skall man då ha hög uppösning till?

Många megapixel har vissa fördelar, som möjlighet till svagare antialiasfilter och att man alltid kan slänga bort pixlar man inte behöver medan det är svårare att gå åt andra hållet.



Jag kan hålla med dig, men tyvärr tror jag en sådan liten kamera blir dyr. Dels för att det just är mekaniska reglage som gör en kamera dyr -- den billiga lösningen är att lägga inställningar i en meny. Dels för att en sådan kamera vänder dig till en mindre grupp köpare och priset ökar alltid med mindre tillverkningsserier.

Jag ser det så att "rensa" komma ner till mera rudimentära reglage istället för att kameratillverkaren skall bestämma, om är det är halvfigur, helfigur hus eller landskap och kameran utgår från 1/125 sek om det inte är angivet att det är rörligt föremål.

Jag önskar att Nikon byggde en liten kompaktliknande kamera med APS-sensor, skippa spegel och kör med skärmen bak och/eller elektronisk sökare och ge den f-bajonett så vi kan sätta dit de objektiv vi redan har. Designa sedan ett par objektiv till (utöver dagens 45/2,8) av pancake-modell plus ett par vidvinklar som kan breda ut sig ända bak till sensorn vilket gör dem mindre och optiskt enklare.

Varför APS sensor, fullformat går väl också bra.

Jag är övertygad om att Nikon liksom de andra stora tillverkarna kan bygga betydligt mer praktiska och användarvänliga kameror, ävenså få ner formatet utan att pruta på bildkvaliteten, det visar dagens kompakter. Men jag vidhåller att det är mycket prestigetänkande hos marknadsförarna och framförallt man är rädd att bryta mot en trend.

Men att tvingas använda ryggsäck för att fotografera med systemkamera, där näsan och ögonen är framåt och kameran på ryggen. Är det ingen som kan stoppa trenden och säga: "- verktyget för fotografisk dokumentation, skall vara användbart i den faktiska situationen, inte en klump som framkallar arbetsskador på användaren"

Vänliga hälsingar

Bo
 
Varför APS sensor, fullformat går väl också bra.

Två skäl faktiskt, dels för att APS-sensorerna fortfarande är lite billigare, dels för att man trots allt kan bygga lite mindre objektiv (i alla fall zoomar för en del bildvinklar) mindre då, och målet med det jag beskrev var ju just en liten kompaktliknande kamera.

Jag är övertygad om att Nikon liksom de andra stora tillverkarna kan bygga betydligt mer praktiska och användarvänliga kameror, ävenså få ner formatet utan att pruta på bildkvaliteten, det visar dagens kompakter. Men jag vidhåller att det är mycket prestigetänkande hos marknadsförarna och framförallt man är rädd att bryta mot en trend.

Men vad består den prestigen i som du tänker på?

Om vi tittar på dagens Nikon-kameror så finns det ju sådana i nästan alla storlekar, från kompakter via D60, D90, D300/D700 och D3 ... Och i ren bildkvalitet är det i praktiken mycket litet som skiljer i alla fall mellan systemkamerorna (så länge vi håller oss på måttliga iso).

Jag har fotat tämligen aktivt sedan början av 80-talet och jag kan utan att ljuga det minsta säga att D3 är den mest praktiska och användarvänliga kamera jag någonsin har använt.

Men att tvingas använda ryggsäck för att fotografera med systemkamera, där näsan och ögonen är framåt och kameran på ryggen. Är det ingen som kan stoppa trenden och säga: "- verktyget för fotografisk dokumentation, skall vara användbart i den faktiska situationen, inte en klump som framkallar arbetsskador på användaren"

Vänliga hälsingar

Bo

På vilket sätt är en D60 eller en D90 på något avgörande sätt så mycket tyngre än de filmbaserade systemkameror vi hade på 70-, 80- och 90-talet? D60 väger 520 gram med batteri, vilka äldre systemkameror var märkbart mycket lättare och mindre än den?

Att sedan en D3 är större, det finns det enkla och rationella skäl till, jag nämnde några i mitt förra inlägg. Den skiljer sig dessutom mycket litet vikt- och storleksmässigt från den ungefär lika snabba Nikon F5 som presenterades 1996 (var det väl?). Kameror riktade till den målgruppen ser ut som de gör av goda skäl. Bland annat just för att inte ge arbetsskador.

Jag tycker trenden snarare går åt motsatt håll, idag finns det ju häpnadväkande kompetenta och användarvänliga kompaktkameror som fullkomligt sopar mattan med 30 år äldre kameror i samma pris- och viktklass vad gäller just förmågan att vara användbara verktyg för fotografisk dokumentation i alla möjliga situationer.
 
Två skäl faktiskt, dels för att APS-sensorerna fortfarande är lite billigare, dels för att man trots allt kan bygga lite mindre objektiv (i alla fall zoomar för en del bildvinklar) mindre då, och målet med det jag beskrev var ju just en liten kompaktliknande kamera.



Men vad består den prestigen i som du tänker på?

Om vi tittar på dagens Nikon-kameror så finns det ju sådana i nästan alla storlekar, från kompakter via D60, D90, D300/D700 och D3 ... Och i ren bildkvalitet är det i praktiken mycket litet som skiljer i alla fall mellan systemkamerorna (så länge vi håller oss på måttliga iso).

Jag har fotat tämligen aktivt sedan början av 80-talet och jag kan utan att ljuga det minsta säga att D3 är den mest praktiska och användarvänliga kamera jag någonsin har använt.



På vilket sätt är en D60 eller en D90 på något avgörande sätt så mycket tyngre än de filmbaserade systemkameror vi hade på 70-, 80- och 90-talet? D60 väger 520 gram med batteri, vilka äldre systemkameror var märkbart mycket lättare och mindre än den?

Att sedan en D3 är större, det finns det enkla och rationella skäl till, jag nämnde några i mitt förra inlägg. Den skiljer sig dessutom mycket litet vikt- och storleksmässigt från den ungefär lika snabba Nikon F5 som presenterades 1996 (var det väl?). Kameror riktade till den målgruppen ser ut som de gör av goda skäl. Bland annat just för att inte ge arbetsskador.

Jag tycker trenden snarare går åt motsatt håll, idag finns det ju häpnadväkande kompetenta och användarvänliga kompaktkameror som fullkomligt sopar mattan med 30 år äldre kameror i samma pris- och viktklass vad gäller just förmågan att vara användbara verktyg för fotografisk dokumentation i alla möjliga situationer.

Vi är nog till en stor del överens. Läste just en recension om Nikon D70, som enligt recencenten i Ljud och Bild var en mindre och lättare fullformatare än D3. Eftergiften var 4 bilder/sek mot 8 på storebror, vilket kunde uppnås med extra batteri.

Varför fullförmat istället för APX säger du. Jag fotograferade som mest på 60 och 70 talet och har därför en annan utgångsspunkt. Hade en kort tid en Nikon D1 som jag tyckte var förskräcklig, så det blev en Pentax D110 och mycket bättre bilder, i synnerhet med gamla fasta objektiv. Nu är det så att det mesta fotograferandet för min del är produktfoto, där jag har behov av att kontrollera skärpedjup och var jag placerar skärpan, då är APX lite för "pluttrigt" och normal småbild fungerar bättre. Jo jag har testat lupp,men trivs inte så bra med det så idag har jag en Canon 5D, men använder fortfarande fasta brännvidder, eftersom jag inte har bråttom.

Sen måste jag erkänna att jag inte fotograferat praktiskt med Canon 1D och en riktigt bra zoom, bara hållit i den vid några tillfällen och tänkt att det här vill jag inte ha med mig ut på gatorna. Det är obekvämt. 5D och normal är nästan hanterlig.

Att med det utgångsläget tänka sig en kamera med dubbla sensorformatet, som enligt uppgift inte skulle vara större (utan objektiv) och gå ut i naturen för att försöka åstadkomma något kreativt, det är avlägset i min värld.

Det nnebär givetvis inte att det inte skulle finnas marknad för Nikon MX eller Leica S, det gör det alltid. Det jag diskuterar är mer vägningen mellan otympligheten och den förväntade förbättringen av bildkvaliteten. Jag ser framför mig bilderna från Magnumfotograferna Henri Cartier Bresson med sina små Leica kameror som tog fantastiska ögonblicksbilder som kräver förutom en blick för vad som är på väg att hända och fånga händelsen i just rätt ögomblick. Då kan man inte ha kameran i ryggsäcken.

Visst finns det mycket annan "fältfotografering" som djur i natur landskap o.s.v där kraven på användarvänlighet är mindre och där finns också ett antal altenativ utan att nämna några namn. Men vad jag förstod var syftet med Leica S och Nikon MX att skapa en ny nisch, för högre upplösning i fältfotografering, där man menar att kunna dubbla sesorstorleken utan att kameran för den skull blir större. Det kan äga sin riktighet om man bara ser till och jämför med de största kamerahusen idag, men knappast om man skall ha ett objektiv med hygglig ljusstyrka på kamerahuset.

Återkommer till "prestige". Läste i någon tidning häromdagen hur Audi chefen fnyste föraktfullt över Volvo, "Vi på Audi kan bygga in prestige i våra bilar, till skillnad från er".

Hälsar Bo Hansson
 
Vi är nog till en stor del överens. Läste just en recension om Nikon D70, som enligt recencenten i Ljud och Bild var en mindre och lättare fullformatare än D3. Eftergiften var 4 bilder/sek mot 8 på storebror, vilket kunde uppnås med extra batteri.

Jo, förmodligen är vi inne på samma spår men pratar kanske förbi varandra lite, händer ofta i sådana här samtal i forum :)

Jag antar att du syftar på D700 som så att säga är en D3 intryckt i kamerahuset från en D300. Sedan är ju D700 ingen lätt dunfjäder heller, den väger ett kilo. Men vikten beror mest på att den precis som D300 byggts för att vara stryk- och vädertålig. På sikt kanske vi får se en D90-liknande kamera (runt 650 gram) med 24x36-sensor.

Varför fullförmat istället för APX säger du. Jag fotograferade som mest på 60 och 70 talet och har därför en annan utgångsspunkt. Hade en kort tid en Nikon D1 som jag tyckte var förskräcklig, så det blev en Pentax D110 och mycket bättre bilder, i synnerhet med gamla fasta objektiv. Nu är det så att det mesta fotograferandet för min del är produktfoto, där jag har behov av att kontrollera skärpedjup och var jag placerar skärpan, då är APX lite för "pluttrigt" och normal småbild fungerar bättre. Jo jag har testat lupp,men trivs inte så bra med det så idag har jag en Canon 5D, men använder fortfarande fasta brännvidder, eftersom jag inte har bråttom.

Jag har inte svårt att förstå lockelsen med 24x36-sensor jämfört med APS, men min tanke med kameran jag föreslog var ju just att skapa en liten och lätt kamera med små objektiv, lite som de Leicor som Cartiér Bresson och andra använde på sin tid (du nämnde dem :)

Men bygger man en sådan blir faktiskt en 24x36-sensor problematisk, titta på Leica M8 som valde att ha en 18x27 mm stor sensor. En fördel hos mätsökarkameror (som Leica M8) eller de med elektronisk sökare (som Panasonic Lumix G1) är ju att objektiven kan breda ut sig bakåt, mycket nära sensorn. Detta gör det möjligt att bygga små och nätta men ändå bra vidvinklar. Men, det leder också till att ljuset inte träffar sensorn rakt på, något som visserligen inte är bra för film heller, men är ett mycket större problem med dagens digitalsensorer. Kort sagt, det blir enklare och billigare att bygga framför allt vidvinklar för en sådan här liten spegellös kamera med en lite mindre sensor.

Men om vi talar vanliga systemkameror av spegelreflextyp så håller jag helt med dig, snälla, snälla, ge oss fler med 24x36! :)

Sen måste jag erkänna att jag inte fotograferat praktiskt med Canon 1D och en riktigt bra zoom, bara hållit i den vid några tillfällen och tänkt att det här vill jag inte ha med mig ut på gatorna. Det är obekvämt. 5D och normal är nästan hanterlig.

Håller med så länge vi talar gatufoto med ett litet objektiv. Prova förresten gärna även en Nikon D700 med normal på, en mycket trevlig kombination ;) Jag längtar som sagt efter den dag när Nikon gör en 24x36-kamera på sisådär 600-700 gram, skulle bli en mycket trevlig ha-med-sig-överallt-kamera. Givetvis inte lika robust som en D700, men det är inte alltid man behöver det heller.

Men, prova sedan att gå runt ett par timmar och fota till exempel sport med en 300/2,8 på en 5D eller D700 -- plötsligt framstår Eos 1D och D3 som ergonomiska underverk och man glömmer att kamerahuset är några hekto tyngre.

Att med det utgångsläget tänka sig en kamera med dubbla sensorformatet, som enligt uppgift inte skulle vara större (utan objektiv) och gå ut i naturen för att försöka åstadkomma något kreativt, det är avlägset i min värld.

Jag har ofta funderat på Borg-Mesch och hans samtida som var ute i fjällvärlden släpandes på stora trämonster till kameror med glasplattor istället för film. Vi vet inte hur lyckligt lottade vi är idag ... :)

Men jag håller delvis med dig. Kanske kan de bygga en kamera som funktionsmässigt liknar Canon 5D/Nikon D700 men som är stor som en Canon 1D/Nikon D3 och har större sensor ... Inte så smidig för gatufoto precis, eller för skogspromenaden. Men där kan vi ju använda just Canon 5D/Nikon D700 istället.

Det nnebär givetvis inte att det inte skulle finnas marknad för Nikon MX eller Leica S, det gör det alltid. Det jag diskuterar är mer vägningen mellan otympligheten och den förväntade förbättringen av bildkvaliteten. Jag ser framför mig bilderna från Magnumfotograferna Henri Cartier Bresson med sina små Leica kameror som tog fantastiska ögonblicksbilder som kräver förutom en blick för vad som är på väg att hända och fånga händelsen i just rätt ögomblick. Då kan man inte ha kameran i ryggsäcken.

Det var just för sådan fotografering jag tänkte mig den kompaktliknande kameran med APS-sensor och f-bajonett. Tänk den med en 28/2,8 på, suverän ögonblickskamera.

Visst finns det mycket annan "fältfotografering" som djur i natur landskap o.s.v där kraven på användarvänlighet är mindre och där finns också ett antal altenativ utan att nämna några namn. Men vad jag förstod var syftet med Leica S och Nikon MX att skapa en ny nisch, för högre upplösning i fältfotografering, där man menar att kunna dubbla sesorstorleken utan att kameran för den skull blir större. Det kan äga sin riktighet om man bara ser till och jämför med de största kamerahusen idag, men knappast om man skall ha ett objektiv med hygglig ljusstyrka på kamerahuset.

Håller med dig, skall man ha ett hyggligt ljusstarkt objektiv som tecknar ut en rejält större bildcirkel så blir de ohjälpligt stora.

Jag tror snarare sådana kameror skulle tilltala ungefär de användare om idag kör Canons 1Ds (Mark II eller Mark III) i studio, för arkitekturfoto, inredredningsfoto, locationfoto för mode, reportage med tuffa bildkrav och andra situationer där man vill ha så mycket sensor som möjligt men ändå får en rimligt hanterbar och snabb kamera.

Kort sagt något som förenar så mycket som möjligt i den trots allt goda hanterbarheten i en Eos 1Ds eller Nikon D3 med den extra bildkvaliteten hos de stora mellanformatarna. Det finns ett storleksmässigt och hanteringsmässigt glapp mellan småformatskamerorna och mellanformatarna idag och det glappet är väl vad Leica S2 och en möjlig större Nikon skulle sikta på.

Återkommer till "prestige". Läste i någon tidning häromdagen hur Audi chefen fnyste föraktfullt över Volvo, "Vi på Audi kan bygga in prestige i våra bilar, till skillnad från er".

Hälsar Bo Hansson

För mig som är född på 60-talet och sett många bilmodeller passera revy har jag svårt att se så speciellt mycket prestige hos någondera av de två märkena :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.