Annons

nikon micro 55 2.8 lagom för en nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

grovskopa

Medlem
vill ha ett makro objektiv till min Nikon F65 men har inte råd att lägga närmare 10.000 på det. är nikon micro 55 2.8 ett bra alternativ? har hittat ett för 2000:-

tackar

Nja... F65an ljusmäter inte om du sätter på manuella objektiv, så om du inte har en extra ljusmätare så kan det bli lite krångligt.

Objektivet är mycket bra! Med Nikon F65 kan du dock inte få ljusmätning genom objektivet, eftersom kameran inte har någon koppling till objektivet.

Kan bli omständigt att ta bilder då...

Objektiv av typen D eller G från Nikon är dom som du bör använda till din F65. Dom arbetar fullt ut med din kamera.

55 mm är rätt kort, 100 mm är mer mångsidigt. Då kan du göra annat skoj med det som porträtt t ex. Och få ett mycket mer bekvämt arbetsavstånd vid makrofoto.

Har inte provat själv, men Tokinas makro verkar vara väldigt högt ansett och kostar ungefär hälften av det du inte hade råd med.

Cosina/Soligor går rätt bra i tester, men dessa gnäller folk om att de är plastiga. De kostar väl typ 2 kkr vill jag minnas.

Nikons 60mm 2,8 kostar inte allt för mycket och skall vara skarpt.

Sen gör både sigma och tamron bra gluggar.

Sigma skall ha ett 105mm som fått riktigt bra betyg.

Tamron med sitt 90mm 2,8 tycker jag är hur bra som helst. Har du tur kan du nog hitta ett beg. för en 2000kr.

Tror att dessa obj fungerar till F65?

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar