Verkar dessvärre inte vara någon ände på problemen. Fick tillbaka 85:an och kameran idag. enligt Nikon endast fel på mitt hus som bakfokuserade, gluggen var enligt verkstaden helt perfekt. Idag när jag provfotade gick det inte att få en skarp bild på bl 1,4. Innan verkstadsbesöket skruvade jag och personalen på MM upp microjusteringen för 85 1,4 till +15 och då blev resultatet bäst, men fortfarande för dåligt för att kalla det bra. Jag vet sedan tidigare att 85 1,4 G är knivskarp fullt öppen så något fel var det. Idag fick jag skruva microjusteringen till +20 samt även ställa kamerans standardvärde på +5 för att kunna uppnå skärpa fullt öppen.
Jag är nu helt säker på att man inte har justerat glugg och kamerahus ihop för resultatet när bägge värden på kamera och optik står på noll är så dåligt att det är pinsamt. Man har helt enkelt konstaterat att min glugg var ok och därefter endast gjort en kalibrering av huset. Mycket dåligt tycker jag, speciellt med tanke på den långa tid som förflutit. Det tråkiga är att jag helst skulle vilja ha gluggen helt utbytt då ytterligare en vända på verkstaden känns orimlig, men eftersom det kan vara så att mitt hus nu är felkalibrerat måste jag tyvärr kräva ytterligare en verkstadsvända.
Kan också nämna att jag inte fick någon bra specifikation från verkstaden om vad man gjort. endast muntligt från MM:s serviceavdelning att en check and clean var gjord samt justering av kamerahus, och ett konstaterande om att gluggen var helt ok. Ingen rad om att glugg och hus var testat ihop. Man undrar onekligen hur saker o ting går till på verkstaden.
Imorgon eller i övermorgon tar jag glugg o kamerahus till MM och ber någon i personalen att försöka få en skarp bild med gluggen fullt öppen med alla värden ställda på Noll. Eftersom mitt hus som enligt verkstaden bakfokuserade, men är åtgärdat nu, och gluggen var helt utan anmärkning, så borde jag väl kunna kräva att kombinationen skall fungera felfritt utan någon microjustering.