Jag har egentligen lovat mig själv att inte engagera mig i flaming, eftersom jag tycker det är så oerhört fånigt, men ok:
Du säger att D3 sålt i 12000 exemplar i månaden det första året. Du anger ingen källa, men för all del; jag tror dig. Det innebär 144000 sålda kameror under det "fiktiva" år vi pratar om. Sen skriver du att kameran kostar "40-50000kr per exemplar". Det är stor skillnad mellan 40 och 50K. För diskussionens skull använder jag Cyberphotos pris som någon sorts riktmärke. En stor handlare som varken är billig eller dyr och därmed, tycker jag, utgör ett bra exempel. Cyberphoto tar 42 980 kronor för en D3:a. För enkelhetens skull säger vi 43 000. 144 000 kameror för 43 000 kronor ger en summa på lite under 620 miljoner svenska kronor under det här året. Det är rätt rejält jävla långt från din bedömning, som var en miljard. Nu var det visserligen ett "grovt överslag", men om jag säger att jag "grovt bedömer" sträckan Sthlm-Gbg till 80 mil är jag lika fel ute.
En koll på din profil ger vid handen att du är 39 år och frilansfotograf.Jag förutsätter därför att du känner till skillnaden mellan omsättning och vinst. Vad gäller omsättningen räknade du fel på nästan en halv miljard. Vinsten, som du ju vet, är skillnaden mellan intäkterna och kostnaderna.Vad kostnaden ligger på för att utveckla D3 vet inte jag,och det vet sannolikt inte du heller. En sak kan vi dock vara säkra på: Nikon har inte gått 620 millar i vinst i sin försäljning av D3. Om aktiekursen sjunkit med 75%, som någon påstod, förefaller det jävligt konstigt att man har så grym vinstmarginal på sin toppmodell.
Vad menar jag då med att D3 inte är en kamera för alla? Yngve Johansson i Skövde, Louise Bergwall i Umeå och Jonas Olsson i Sthlm vill alla ta bilder. De vill ta bilder av sina
barn, sin stad, sin halta katt osv. Inte fan köper dessa människor en D3:a med tillhörande objektiv. De köper kompaktkameror. Dessa är billiga att utveckla, tillverka och säljer i kvantiteter som gör att moderföretagen går med vinst.Här ligger kameratillverkarnas pengar.Kreti & Pleti som köper kompakter.
Kenneth: Jag ber om ursäkt om jag uttalade mig nedsättande om F1.Jag har visserligen alltid tyckt illa om motorsport, men jag har börjat titta mer och mer på roadracing och just F1.
Jörgen: Jag kollade, lite obligatoriskt, på dina gamla inlägg. Du verkar vara en vettig kille. I det här fallet tyckte jag dock du uttryckte dig lika skickligt som en elefant promenerar i en porslinsbutik.