ANNONS
Annons

Nikon etta i världen på DSLR!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessutom är 43000 priset inklusive moms, så där rök 20% av omsättningen direkt...
Jag är bekant med detta, eftersom mitt företag konstant tycks vara tvungen att betala just moms till Farbror Staten...

Skämt åsido, det var aldrig meningen att skriva ett ekonomisk-teoretiskt dokument; det var ett inlägg på ett fotoforum, med lite snabba och mycket grova överslag.

Nu tycker jag du är orättvis!
Hur får du mitt inlägg till att vara flaming???

Jag räknade fel "på en nolla" klockan 01:30 på natten och det tycker jag faktiskt må vara mig förlåtet -- och dessutom förstärker ju felet mitt argument. Nikon har ju sålt D3 för mycket mer än jag angav, och jag tror de flesta är överens om att marginalerna på toppmodellerna är ganska stora, så vinsterna av D3 bör vara betydande.

Nästa punkt: Jag sa bara att D3 tillverkats/sålts ~12000/månad det senaste året -- inte att jag räknade på den tidsperioden. Redan under hösten 07 tillverkade åtskilliga tusen ex/mån (lite oklart hur många).

Angående intervallet "40-50000", så begriper jag också att det är en betydande skillnad. Men kameran har under perioden kostat i detta intervall, beroende på vald tidpunkt och återförsäljare. Sedan säljs ju bara en del i Sverige, varför priset blir en än mer variabel faktor. Därav de grova överslagen.

Skillnaden på omsättning och vinst är jag bekant med, då jag har ett eget företag och ganska gedigen utbildning på området. Jag fattar också att vinsten inte är Xkr för att man säljer för Xkr (däremot är i allmänhet vinsten hög om X och marginalen är höga).
Jag är också medveten om att butikspriset inkluderar moms. Att aktiekursen fallit kraftigt beror knappast på just D3, utan snarare finansoro, lågkonjunktur och en dålig efterfrågan generellt på "massmarknaden". Så, har jag friskrivit mig nog nu, för att få göra ett grovt överslag?
Hörrudu Jörgen. Nu ska jag göra en pudel. Även jag räknade fel mitt i natten och min kalkyl saknade en nolla. Således har D3 omsatt 6.2 miljarder, enligt de hypotetiska siffror du lanserade och jag gjorde en kalkyl på.

Jag orkar inte tjafsa om detta längre. Min teori är att Nikon tjänar mer på de lägre prissatta modellerna, med lägre vinstmarginal, än man tjänar på sina toppmodeller, på samma sätt som Ullared omsätter mer än NK och Hyundai omsätter mer än Bentley. Det är kanske helt fel, men det är min teori.

Du tycker jag är orättvis. Det är inte min mening, och jag har aldrig haft för avsikt att göra dig till min ovän. Däremot tyckte jag du uttryckte dig drygt i ditt inlägg från i natt och jag reagerade därefter. Dessutom menade jag att du gjort en rätt rejäl felberäkning, och det var det jag försökte leda i bevis. Jag kanske helt missuppfattade tonen i ditt inlägg, eller tolkade nåt annat helt galet och i så fall ber jag ödmjukast om ursäkt. Det blir lätt missförstånd när man diskuterar i skrift och det uppstår ibland onödig polemik. Måhända var detta ett sådant tillfälle.

Pacemakers är viktiga. Barncancer, eutanasi och konflikten i Irak är saker som är värda att debattera. Hur en japansk tillverkare av kameror drar in sin deg är inte viktigt och att ens bli kinkig, som jag blev, är sanslöst debilt. Härmed upphör min medverkan i denna tråd.

Pacemakers är viktiga. Barncancer, eutanasi och konflikten i Irak är saker som är värda att debattera. Hur en japansk tillverkare av kameror drar in sin deg är inte viktigt och att ens bli kinkig, som jag blev, är sanslöst debilt. Härmed upphör min medverkan i denna tråd.

Det var ett mycket moget och ödmjukt sätt att se på saken!

Du ska ha all respekt!

/K

Ingen fara Niklas! Det är som sagt helt OK att ha olika syn på saker. Och är det så att tonen i mitt ursprungliga inlägg inte var bra, så var det inte alls min mening.

Kanske pratade vi förbi varandra? Självklart har du rätt i att Nikon gör en stor del av sin vinst i absoluta tal, i konsumentledet. Jag hängde upp mig på ditt: "Nikon lär inte direkt göra stora vinster med sin D3:a", vilket jag anser vara fel, då marginalerna är högre i de högre segmenten. Alltså blir den relativa vinsten per D3 ganska stor -- men utgör så klart en mindre del av den samlade, absoluta, vinsten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar