Krille
Aktiv medlem
Allemyr skrev:
DA 16-50 2.8
DX 16-85 VR 3.5-5.6
EF-s 17-55 IS 2.8
Känns inte helt schysst mot Nikon med tanke på ljusstyrkan.
Ljusstyrkan har betydelse för autofokusen när ljuset är svagt. I bra ljus spelar det sällan roll om ljusstyrkan är 2,8 eller 4, även om undantag finns (bl.a Sony A700 med Carl Zeiss 16-80). FOTO:s publicerade autofokustest görs med studiobelysning som ljuskälla. Med andra ord är förutsättningarna bästa möjliga för autofokusen.
Hur som helst har ljusstyrkan mindre betydelse för AF-hastigheten än brännvidden, själva fokusmekanismens utslag och om fokuseringen är intern eller får frontlinsen att röra sig. Därför är det oftast mer rättvist att jämföra autofokusen hos objektiv med ungefär samma brännviddsomfång än att gå på ljusstyrkan.
De som har någorlunda koll på tidningen FOTO kanske kan dra sig till minnes att vid testet av Nikon D3 i nr 3/08 användes Nikkor AF-S 24-70/28 vid AF-testet. Och samma objektiv satt på D300, som var med i jämförelsen. D300 var märkbart slöare.
För övrigt spelar det inte så stor roll vilken optik man sätter på D300 om man har en Canon 40D som jämförelse. Canon vinner hastighetstestet i vilket fall som helst. Till och med om man använder "piratoptik". Jag har jämfört Sigma 18-50/2,8 , Tamron 28-75/2,8, Tamron 90/2,8 Macro, Sigma 100-300/4 och Tamron 200-500/4,5-6,3 på Canon 40D och Nikon D300. 40D fokuserar alltid snabbare än Nikon, oavsett om motivet rör sig eller är stillastående. Så på denna enda punkt får jag erkänna för mig själv att D300 är lite av en besvikelse. Även om kameran knappast är långsam.