snap01
Aktiv medlem
Mer pixlar ger ju inte per automatik en bättre kamera. Vad vikten anbelangar skiljer det 145g, knappast nått att yvas om. Själv hänger jag oftast på en glugg på 1,5 kg så nått hekto hit eller dit kan kvitta för mig!
Om bildkvaliten är likvärdig så varför tacka nej till fler pixlar? fördelen är att din optik blir (längre) med mer pixlar eftersom du kam croppa bilden efteråt. En inbyggd converterare nästan. Det har varit samma snack sedan D70 kom o då hette det den räcker till allt jag kan göra en 50x70 bild med jättebra kvalitet. Sanningen är om du gör en 50x70 från D70 o jämför med tex 5D mark2 så är skillnaden stor speciellt om du kör ut dom på ett krävande pappers typ som tex ett blankt papper. Gör du bilden på ett mer förlåtande Papper/duk som canvas eller akvarell så syns det inte lika mycket. Min D700 räcker inte alltid till vad mina kunder vill ha däremot så räcker nästan alltid mina 5D mark 2 för kunder har en benägenhet att vilja beskära bilder friskt ibland o självklart ska den bilden bli ett uppslag.